Waarom wel of geen stamboom

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

kimmie261

Re: Waarom wel of geen stamboom

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 11:49

nou,ik ken wel mensen die niet echt verder keken,als of de hond een stamboom had ja/nee...

en zich niet verdiepte in welke bloedlijnen(ja of het familie was,maar verder niet).

ook wel zat honden waarmee een nestje genomen wordt,terwijl beide ouder dieren bv niet gerontgend worden op hd.

dit zijn dus wel hondjes die een stamboom krijgen,omdat beide ouderdieren een stamboom hebben,en dit is nou niet bepaald een overwogen fokkeuze.

ikke24

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 12:07

Nou mijn fokker heeft zelf een teef. Ze wil 1 nestje per jaar fokken. Vorig jaar heeft ze een reu uitgekozen op stamboom en karakter enz, hier kwamen pups uit waarvan zij toch niet helemaal tevreden was over de tekening (overigens wel gezond, staat in de stambomen (hd/ed)). Nu heeft ze een andere reu uitgekozen ok op uiterlijk, hd/ed uitslagen en karakter en daarmee een nestje gefokt en ik heb daar een resultaatje van *LOL*
Moeder is hd/ed vrij en vader is hd vrij/tc en ed vij. Ze let echt wel goed op de hele stamboom, voorouders enz. In dit nestje zat er 1 foutje in: een pupje met een bruin/blauw oog. Deze mensen hebben de pup voor de helft gekregen, maar kregen er geen stamoom bij. Dus ik denk dat deze fokser wel degelijk goed bezig is, of niet?

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 12:21

Interessante discussie.

Ik ben zelf kattenfokker. Ik heb 3 abessijn poezen en wij fokken voor het behoudt van het ras 1 a 2 nestjes per jaar. (niet per poes hoor er zit meestal meestal anderhalf jaar tussen de nestjes in en poes krijgt maar een paar nesten in haar totale leven)
Natuurlijk is je doel qua uiterlijk zo dicht mogelijk bij de rassstandaard te komen, maar de meeste fokkers die ik ken kijken toch echt in de eerste plaats op karakter en gezondheid.
Om problemen zoals inteelt te voorkomen importeert een goede fokker ook dieren uit het buitenland uit getestte ouders en hier zitten hoge kosten aan. Prijzen die soms 8 keer hoger zijn dan wat jij voor 1 kitten krijgt in Nederland.

Een goede fokker is blij als ie min of meer het geinvesteerde geld er weer uithaalt, maar de balans valt meestal negatief uit voor de fokker. Geen probleem, want hobbies kosten nou eenmaal geld.
Het aanvragen van een stamboom kost 11 euro (buiten je jaarlijkse inschrijfkosten uiteraard) en de kosten van een raskat zitten dus puur in de testen, dekking en da kosten. Je brood verdienen met het fokken van honden en katten kan dus echt alleen als je het niet zo nauw neemt.

Natuurlijk zijn er fokkers die alles officieel doen, maar niet de (niet verplichtte) gezondheidstests doen of puur fokken op extremen. (bij de katten is de pers wel het beste voorbeeld) Gelukkig is dit maar een heel klein percentage.
Als koper heb je ook een verantwoordelijkheid om te kijken welke aandoeningen vaker voorkomen in het ras van jouw keuze en te kijken of de fokker waar je een dier wil kopen hier op test. Een goede fokker geeft dit zelf al aan en laat de test resultaten zien.

Ook wij horen heel vaak de opmerking dat mix katjes of huis tuin en keuken katten gezonder zijn dan raskatten, maar dit is gewoon absoluut niet waar. Hoeveel mensen hebben niet een lieve rasloze kat met nierproblemen, blaasproblemen, tand problemen etc. Natuurlijk zijn er ook rasloze dieren bij die sterker blijken te zijn dan de rasdieren, maar dat is zeker geen meederheid.
Garantie dat je dit soort zaken met een raskat niet hebt kun je nooit geven, maar de kansen via een testende fokker zijn wel veel gunstiger.

Ook voor mij zijn al die katten die maar op straat rondlopen en door de eerste de beste kater worden gedekt een doorn in het oog. Niet omdat ons dat kopers kan kosten, maar vanwege het feit dat deze diertjes vaak veels te vroeg weg gaan bij hun moeder, waardoor ze soms vreemde karaktertrekjes kunnen krijgen. (een fokker die bij een vereniging is aangesloten is verplicht de kittens 12 tot 13 weken bij moeder te houden) Helaas belandden veel van deze katten daarna in het asiel. Zo ook alle andere dieren waar bij de aanschaf niet goed over werd nagedacht.

Natuurlijk zijn er hele lieve en gezonde bastaard honden en katten en kan ik heel erg goed begrijpen dat mensen graag een gelegenheidsnestje willen.
Op het moment dat jij betrouwbare baasjes voor je dieren hebt gevonden (en dus niet zomaar de eerste de beste mensen die afkomen op goedkope dieren en zonder probleem hun dier weer dumpen) en je hebt ook alle gezondheidstests gedaan en de dieren blijven net zo lang bij moeders als bij goede fokkers en gaan gechipped, en ingeent de deur uit hoor je mij niet klagen.
Helaas zie je dit maar zelden. Ze zijn er wel hoor en dat zijn mensen die de kosten die zij hebben voor het mogen genieten van een nest er graag voor over hebben, wetend dat ze dat nooit terug krijgen.

Overigens ben ik wel echt tegen het mixen van 2 verschillende rassen die dan vervolgens voor 200/300 euro op marktplaats worden verkocht. Eigenlijk heeft elk ras wel zijn specifieke aandoeningen en het mixen van 2 rassen zonder testen is vragen om problemen. Ze worden hier dus gestapeld en er wordt niet getestik heb hier veel meer moeite mee dan een gelegenhiedsnestje met een europese korthaar oftwel huis tuin en keuken kat.

Overigens is mijn paard wel een kruising, maar dan wel 1 waarvan de ouders goed zijn nagekeken en en waarvan de afstamming bekend is.

Groetjes
Nienke

Rosita

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 12:39

Citaat:
en het mixen van 2 rassen zonder testen is vragen om problemen.

Zie hierboven de uitleg over heterosis

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 12:50

De Argentijnse Dog (Dogo Argentino) is door de strenge en wetenschappelijke leiding van bioloog en jager A. Nores Martinez tot stand gekomen met behulp van Engelse Bulldog, Duitse Dog, Pyrenese Mastin, Bordeaux-dog, Boxer, Bull-terrier en de oerhond van Cordoba

dit is 1 voorbeeld hoe een ras tot stand is gekomen,dus door vooral door veel rassen met elkaar te kruisen...

dus eigenlijk is de argentijnse dog 1 grote kruising met een naam???

jentel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 12:51

wij hebben zelf een herder die gefokt is op karakter, hij heeft gediend als politiehond!
We hebben hem overgekocht van de politie omdat hij niet meer 100% geschrikt was..
Het maakt mij niet uit of het een kruising hond is of niet,ik vind namelijk dat je een hond zelf vormt als pup zijnde en het karakter zelf kunt vormen, oke de ene hond heeft meer aanleg om agressief te worden dan de andere maar de basis ligt bij je zelf..(niet te praten over aanleg van ziektes en het doorfokken van de honden)
Daarin tegen is mijn schoonmoeder al 30 jaar fokker van engelse cockers en die heeft hier een hele andere mening over omdat zij alle lijnen van de reuen en de teven uitzoek, wie past bij wie.
ze gaat na de shows met haar reuen en teven en wil daarom ook de beste lijnen fokken!
conclusie: het maakt mij niet uit of er een stamboom bij zit..

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 12:56

Rosita schreef:
Citaat:
en het mixen van 2 rassen zonder testen is vragen om problemen.

Zie hierboven de uitleg over heterosis

Ik ben het hier niet mee eens als je praat over het mixen van 2 verschillende rassen met stamboom die niet getest zijn op hun rasspecifieke erfelijke aandoeningen.
Ik ben het hier wel mee eens als je het hebt over verantwoord inkruisen van een rasloos dier.

Om een voorbeeld te geven.
Kruising abessijn x ragdoll

Bij de abessijn komt patella luxatie, pra en pk-def voor. Bij de ragdoll heb je weer te maken met o.a. HCM, PKD en CIN.
In theorie zou er uit deze combinatie een nestje komen met kittens die minder inteelt hebben en dus gezonder, maar een percentage van deze kittens heeft kans op het dragen of hebben van 6 ipv 3 erfelijke aandoeningen.

Een ras ontstaat door het inkruisen van andere dieren anders is je genen basis niet breed genoeg.
De sphynx (de naaktkat) is een goed voorbeeld aangezien daar nu nog volop wordt ingekruisd. Er wordt hier meestal gekozen voor europese kortharen dus de gewone kat zoals we hem allemaal kennen hier in Nederland. Wat ze hier wel doen in tegenstelling tot de brood en gelegengeidsfokkers is een dier kiezen dat liefst uit meerdere generaties bij mensen thuis is geboren. Die gezond is en een goed karakter heeft. Verder worden deze dieren voor ze worden ingekruisd ook getest zoals de partner met stamboom.

Het gaat hier niet zozeer om verantwoorde fokkers die hun lijnen kennen, testen en een verantwoordde outcross doen, maar het feit dat de mensen die over het algemeen dit soort combinaties doen dit niet bewust en zonder de juiste kennis doen.

Je theorie klopt dus, maar is hier gewoon over het algemeen niet van toepassing.

Rosita

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 13:18

Citaat:
Bij de abessijn komt patella luxatie, pra en pk-def voor. Bij de ragdoll heb je weer te maken met o.a. HCM, PKD en CIN.
In theorie zou er uit deze combinatie een nestje komen met kittens die minder inteelt hebben en dus gezonder, maar een percentage van deze kittens heeft kans op het dragen of hebben van 6 ipv 3 erfelijke aandoeningen.

jaha, drágen! Niet lijden dus. Dat is toch eigenlijk alles wat we willen? En dat staat ook beschreven...... als gebruiks- (lees in ons geval huis-)dier zijn ze perfect en gezonder dan de dieren waaruit ze voortgekomen zijn. Je moet er alleen niet ''verder" mee willen en wij fokkers willen dat weer wel;-) De gemiddelde kitten/pupkoper kan 'de toekomst' niet boeien, die wil gewoon een hond/kat die gezond en zonder toestanden 12 tot 20 jaar wordt. En naar wie gaat 90% van onze fokproducten???

Biepmiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 09:16

Als iedereen zonder stamboom zou fokken zouden rassen helemaal verdwijnen, en dat is erg.

Als je van een bepaald ras houdt koop je bij een fokker omdat je dan bijdraagt aan het instand houden van een ras. Daarom snap ik in het geval van het ras waar ik van houdt, de Russells dan, niet waarom mensen wel de hond een (ras)naam willen geven, maar niet de moeite wilen nemen naar een fokker te gaan die moeite doet voor een ras, op gezondheid en gedrag selecteert, de hond aan keurmeesters toont enz., enz., nee ze willen wel een rashond want ze zijn zo gek op Jack's maar ze hebben er niks voor over.

En zo moeten de goede fokkers zwaar concureren tegen de malafide fokkers die het allemaal geen bal uitmaakt wat er met het ras gebeurt. En krijgt het 'ras' slechte naam omdat zogenaamd de asiels er mee vol zitten....

Maar over de kopers/vermeerderaars van deze honden hoor je niemand.

Kan me best voorstellen dat het je niet uitmaakt of een hond een stamboom heeft, je wilt gewoon een fijne hond voor weinig geld, maar soms wordt er net gedaan of degene met wel stamboomdieren zo gek met het beest vanwege het papier of de showresultaten zijn. Nee dit zijn juist vaak de ECHTE liefhebbers.
Daarom dus met stamboom.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 10:09

Gestoord nou ja,ik ben echt een heel groot rottweiler liefhebber,maar geen vermeerderaar....

ik WIL niet fokken,en GA niet fokken,daarom is voor mij een stamboom niet belangrijk...ik kijk liever ernaar hoe de pup wordt opgevoed,of dat ik net als bij donnie,een pup uit een asiel kan halen.

en donnie heeft geen stamboom,had ie dan heel zijn leven in een asiel moeten zitten omdat ie geen stamboom heeft???hadden ze hem beter meteen dood kunnen spuiten..en zijn broers en zusjes ook..

maar ik ging hem wel halen omdat het een rottweiler is,en ik zeg ook dat het een rottweiler is,omdat hij aan alle kenmerken voldoet die een rottweiler moet hebben.

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 11:48

Rosita schreef:
jaha, drágen! Niet lijden dus. Dat is toch eigenlijk alles wat we willen? En dat staat ook beschreven...... als gebruiks- (lees in ons geval huis-)dier zijn ze perfect en gezonder dan de dieren waaruit ze voortgekomen zijn. Je moet er alleen niet ''verder" mee willen en wij fokkers willen dat weer wel;-) De gemiddelde kitten/pupkoper kan 'de toekomst' niet boeien, die wil gewoon een hond/kat die gezond en zonder toestanden 12 tot 20 jaar wordt. En naar wie gaat 90% van onze fokproducten???

Dit is voor het eerst dat ik een fokker 'hoor' die begrijpt voor wie ze fokt. (zeg dus niet dat de rest dat niet begrijpt, alleen die 'hoor' ik er niet over) Vaak krijg ik het idee dat er mensen zijn die de gebruikers op willen leggen wat voor hond ze moeten nemen, dat het pas goed is als een ras verbeterd wordt. Verbeteren is subjectief, net als een goede hond, mijn definitie van een goede hond is anders als die van mijn buurman.... Even een uitstapje naar de paardenwereld, hoe kan het dat er tegenwoordig zoveel kwpn-ers zijn die door de gemiddelde huis-tuin-en-keuken ruiter niet meer te hanteren zijn? Tegenwoordig is het niet goed genoeg meer om een leuk gebruikspaard te fokken, het moeten allemaal toppers zijn die tijdens het rijden met hun voorbeen langs de oren moeten kunnen lopen. Ook niet wat ik zoek, misschien ben ik een te nuchtere achterhoeker voor deze wereld...

Ik heb een hond, zal er waarschijnlijk ook altijd een hebben. Mijn behoefte: een leuke, vriendelijke, makkelijke, goedaardige huishond die mee kan naar mijn paard, van wandelen houdt, waar ik evt. behendigheid mee kan doen en die gewoon lief is. Ik hang niet aan een rashond, dat kan mij gestolen worden en al helemaal of het hondje een stamboom heeft. Ik als gebruiker wil gewoon een leuk hondje, tot nu toe zijn dat dus alleen onherleidbare kruisingen geweest. Bij een broodfokker blijf ik weg, volgende hond komt denk ik van een pariculier met een ongeluksnestje of uit het asiel. Al viel het me de laatste keer tegen wat er zat, vooral kruisingen van 'populaire' honden (met herders, rottweilers. staffords etc.) die niet echt voor mijn doel geschikt zijn.

Ik ben nog steeds kritisch over rashonden, ook al zijn ze op de goede manier gefokt. Wie bepaalt de rasstandaarden, is het geen dierenkwellerij om een aantal rassen op de huidige manier voort te laten bestaan? (voorbeelden zijn al genoemd in dit topic) Ik lees ook op het hondenforum en zie daar ook topics over mensen met rashonden, gekocht bij een goede fokker, met stamboom, die toch rasgerelateerde gezondheidsproblemen hebben. Hoe kan dit dan nog? Is het nog verantwoord om dat ras in stand te willen houden?

Hoe zit dat met labradors, van oorsprong leuke lieve honden. Er lopen er nu erg veel rond met stamboom en een rotkarakter. Een stamboom is nog steeds geen garantie en ja ik weet dat die hoogstwaarschijnlijk van broodfokkers komen. Hoe kan dat dan nog, als de rasvereniging zo goed controleerd?

Zolang er mensen zijn zullen ze geld willen verdienen en zijn er mensen die voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten. Dit ban je niet uit, het aanbod van goede hondjes is kennelijk ook te klein om ervoor te zorgen dat iedereen een verantwoorde pup/hond kan nemen.

Iris1702

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 13:07

Hallo,

Ik heb pas een engelse bulldog pup gekocht. (is nu 12 weken)
We hebben speciaal gekozen voor een pup met stamboom (teefje)

Onze redenen waren:
1) Er zijn bij dit ras erg veel broodfokkers
2) Er komen bij dit ras erg veel gezondheidsproblemen voor
3) We willen misschien ooit zelf een nestje van haar als we in de toekomst een 2e pup willen.

We hebben dus een pup MET stamboom maar hebben deze niet bij een speciale clubfokker gehaald. Gewoon bij mensen thuis die ook een nestje pups wilden van hun hond om er eentje zelf te houden. Hun hond is gewoon gedekt door een andere bulldog met stamboom.

Ze zijn daar geweldig opgevoed. Alle ruimte, grote tuin, 24 uur per dag werden ze in de gaten gehouden, in huiselijke kring. Voor mijn gevoel beter als een proffesionele fokker (die doen het namelijk ook om het geld, toch?)

Groetjes Iris

ikke24

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 13:24

Iris1702 schreef:
Hallo,

Ik heb pas een engelse bulldog pup gekocht. (is nu 12 weken)
We hebben speciaal gekozen voor een pup met stamboom (teefje)

Onze redenen waren:
1) Er zijn bij dit ras erg veel broodfokkers
2) Er komen bij dit ras erg veel gezondheidsproblemen voor
3) We willen misschien ooit zelf een nestje van haar als we in de toekomst een 2e pup willen.

We hebben dus een pup MET stamboom maar hebben deze niet bij een speciale clubfokker gehaald. Gewoon bij mensen thuis die ook een nestje pups wilden van hun hond om er eentje zelf te houden. Hun hond is gewoon gedekt door een andere bulldog met stamboom.

Ze zijn daar geweldig opgevoed. Alle ruimte, grote tuin, 24 uur per dag werden ze in de gaten gehouden, in huiselijke kring. Voor mijn gevoel beter als een proffesionele fokker (die doen het namelijk ook om het geld, toch?)

Groetjes Iris

Dat bedoelde ik ook te zeggen met mijn stukje tekst. Als jou fokker weloverwogen een reu op haar teef heeft gezet en daarbij gekeken heeft naar de ziektes, uiterlijk en karakter, dan heb je een goede fokker gehad.
Ik werd via de rasvereniging doorverwezen naar mensen die zichzelf topfokker noemnden.
* De puppy's groeiden op in een kraamkamer. (dus niet in huis maar een loodsje)
* De ouders zaten in grote kennels achterdoor.
En zo kan ik nog wel even doorgaan. Er lag ook hele gladde laminaat in de kraamkamer, de puppy's schoven dus alle kanten op en er waren er zoveel dat de fokker echt geen tijd had om ze een voor een te gaan knuffelen.
Bij de fokker waar ik ben gegaan, die had 1 nestje per jaar en zocht een goede reu uit voor haar teef, de puppy's zaten in de bijkeuken, maar met spelen mochten ze in huis en in de tuin. Die mensen hadden 4 kinderen en nog 2 grote berners en die vrouw werkte niet dus had als de kinderen naar school waren alle tijd voor de pups en DAT noem ik een goede fokker!!!!!!!!!!!!!!

baroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 14:00

ik denk dat veel mensen zich verkijken op een paar dingen, ik zie het hier al vaker voorbij komen, topfokker, proffesionele fokkers, via de club fokkers.

er zijn ontzettend veel fokkers ( de meeste wel met in acht neming van bepaalde eisen van de rasvereniging,maar dat is natuulijk alleen maar ok) die 1 keer per jaar een nestje hebben, hooguit twee keer, waar de honden in huis leven en opgroeien.

de fokkers de zichzelf topfokker noemen, die veel nesten per jaar hebben, dat zijn in mijn ogen ( uitzonderingen daar gelaten) ook niet de fokkers waar men het hier over heeft , met men bedoel ik dus de mensen die uitleggen waarom fokken met stamboom belangrijk is, men die probeerd uit te leggen wat verantwoord fokken inhoud.

want weet je, de meeste goede fokkers, zijn gewoon mensen, mensen met een gezin , mensen met ontzettend veel liefde voor hun honden en pups.

het "hokjes"gebeuren waaraan sommige denken bij stamboom fokkers, klopt gewoon niet, het is dus niet zo dat iemand die via de RV fokt, met papier enz. ineens geen fokker meer is die het puur als liefhebberij doet en waar de honden deel zijn van het gezin Knipoog

hoe vaak ik hier en elders wel niet lees "nou, mijn hond heeft geen papier, maar komt bij mensen vandaan waar ze gezellig in de woonkamer liggen, waar de mensen alle tijd voor de pups hebben en waar hun honden echte vriendjes voor ze zijn" dus liever daar een pup van, dan van een "echte fokker"

laat ik dan nogmaals zeggen, dat een "echte fokker" dat ook zo kan hebben, met het verschil dat dekkingen en combinaties verantwoord en bewuster gebeuren Knipoog

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-06 15:53

Rosita schreef:
Citaat:

Je verhaal klopt maar ik heb toch wel degelijke Duitse Herder/Border Collie kruisingen met zware hd gezien (afgemaakt voordat hij 1 jaar oud was), Kruising Border Collies met zoveel epilepsie aanvallen vanaf een half jaar oud dat hij ook geen jaar oud is geworden.
En zo kan ik meer voorbeelden noemen.
Blijkbaar als de twee rassen drager zijn van hetzelfde erfelijke gen gaat het verhaal niet meer op.

Hoop ik toch anders moet ik gaan twijfelen aan het verhaal dat de aanleg voor zomereczeem erfelijk is bij paarden. Mijn kruising Fries/KWPN had dit namelijk ook.

Bovendien zijn kruisingen zo populair dat er wel degelijk mee verder gefokt wordt. Inteelt (vader x dochter, zoon x moeder, broer x zus) is absoluut geen uitzondering meer en de as pupkoper weet dat niet eens.

Grote_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 17:05

ThePast03 schreef:

Je verhaal klopt maar ik heb toch wel degelijke Duitse Herder/Border Collie kruisingen met zware hd gezien (afgemaakt voordat hij 1 jaar oud was), Kruising Border Collies met zoveel epilepsie aanvallen vanaf een half jaar oud dat hij ook geen jaar oud is geworden.
En zo kan ik meer voorbeelden noemen.
Blijkbaar als de twee rassen drager zijn van hetzelfde erfelijke gen gaat het verhaal niet meer op.

Het voordeel van het kruisen gaat ook alleen maar op voor de recessief verervende aandoeningen (zowel vader als moeder moeten dan drager zijn, wil de pup het kunnen krijgen) die slechts bij één van de beide ouderdieren aanwezig zijn. Verschillende rassen kunnen in principe bepaalde recessief verervende aandoeningen gemeenschappelijk hebben en ze zodoende toch doorgeven aan het nageslacht. Daarnaast vererven natuurlijk lang niet alle aandoeningen recessief. Voor die aandoeningen geldt dat een pup ze al kan erven als één van beide ouders het doorgeeft. En dan maakt het dus niet uit of je nu raszuiver fokt of kruist.

Rosita

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 19:00

De káns is kleiner........... bij een kruising, heb ik gezegd. Of je kans van 1 op 10 hebt of 1 op 1000 dat scheelt toch nog wel wat? Natuurlijk bestaan al die afwijkingen gewoon. Ze bestaan ook bij mensen, maar kijk bijvoorbeeld eens naar het percentage epilepsie bij de Nederlandse humane bevolking en die van de Nederlandse Border Collie bevolking? De kans dat je een Border Collie met epilepsie koopt is dus groter dan dat je een vriendje vindt met epilepsie. Kánsberekening Knipoog

Balte

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 10:50

Ergens in deze denkpiste (discussie is zo'n negatief woord) is ook het idee verwoord dat een goeie pup best wat geld mocht kosten, want als men dat niet over heeft voor het aankoopbedrag men de hond ook niet de eventueel noodzakelijke medische zorgen kan toedienen.
Een redelijk aankoopbedrag zou drempelverhogend kunnen werken opdat mensen niet zo maar impulsief aan een hond zouden beginnen.
Persoonlijk ben ik daar niet mee akkoord. Ik vind dat ook mensen met een kleiner budget de kans moeten hebben om te genieten van een leuke huisvriend. Of die dan gefokt moet zijn met alles erop en eraan laat ik buiten beschouwing. Eigenlijk stel ik me hierbij het beeld voor van allerlei kefferachtige kruisingkjes die rotverwend worden door hun al dan niet oudere baasjes met beperkter inkomen.
De belangrijkste waarde van een hond, zou eigenlijk de emotionele waarde moeten zijn en die ligt vele malen hoger dan een materiele waarde in geld.

Grote_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 13:02

Teigetje schreef:
Ergens in deze denkpiste (discussie is zo'n negatief woord) is ook het idee verwoord dat een goeie pup best wat geld mocht kosten, want als men dat niet over heeft voor het aankoopbedrag men de hond ook niet de eventueel noodzakelijke medische zorgen kan toedienen.
Een redelijk aankoopbedrag zou drempelverhogend kunnen werken opdat mensen niet zo maar impulsief aan een hond zouden beginnen.
Persoonlijk ben ik daar niet mee akkoord. Ik vind dat ook mensen met een kleiner budget de kans moeten hebben om te genieten van een leuke huisvriend. Of die dan gefokt moet zijn met alles erop en eraan laat ik buiten beschouwing. Eigenlijk stel ik me hierbij het beeld voor van allerlei kefferachtige kruisingkjes die rotverwend worden door hun al dan niet oudere baasjes met beperkter inkomen.
De belangrijkste waarde van een hond, zou eigenlijk de emotionele waarde moeten zijn en die ligt vele malen hoger dan een materiele waarde in geld.

Maar juist omdat een hond zo'n grote emotionele waarde heeft, zal ik altijd kiezen voor een verantwoord gefokte hond. Omdat de kans dat dat dier nare ziektes zal ontwikkelen dan kleiner is. En ik zal ook nooit zomaar de zorg van een dier op me nemen, als ik niet de financiële armslag heb om bij eventuele calamiteiten de dierenarts te kunnen betalen.
Begrijp me goed: ik gun iedereen de vriendschap van een hond, maar ik gun ook iedere hond een goede verzorging waar niet op beknibbeld hoeft te worden. Het kunnen hebben van een hond is denk ik toch een voorrecht en geen recht. Net zo goed als dat ik het een voorrecht vind om een paard te mogen hebben. Ik gun ook iedereen het plezier van het hebben van een paard, maar heb zelf ook jarenlang om financiële redenen er geen kunnen hebben.
Wanneer je uitrekent wat je als hondeneigenaar gedurende een heel hondenleven aan het dier uitgeeft aan voeding, dierenartskosten, eventuele kosten voor het trimmen, speeltjes, mandjes, riemen en eventuele cursussen, dan is die aanschafwaarde werkelijk maar een klein percentage van de totale kosten van een hond. Dus ik begrijp eigenlijk niet zo goed waarom mensen zich wel druk maken om de kosten van een pup, en niet om de kosten van een dierenarts of om de kosten van hondenvoeding.

Grote_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 13:15

Rosita schreef:
De káns is kleiner........... bij een kruising, heb ik gezegd. Of je kans van 1 op 10 hebt of 1 op 1000 dat scheelt toch nog wel wat? Natuurlijk bestaan al die afwijkingen gewoon. Ze bestaan ook bij mensen, maar kijk bijvoorbeeld eens naar het percentage epilepsie bij de Nederlandse humane bevolking en die van de Nederlandse Border Collie bevolking? De kans dat je een Border Collie met epilepsie koopt is dus groter dan dat je een vriendje vindt met epilepsie. Kánsberekening Knipoog

Ik ben niet zo heel erg thuis in de epilepsieproblematiek, maar weet jij hoe de vererving van epilepsie verloopt? Recessief, dominant, geslachtsgebonden?

Ik vind jouw theorie op zich interessant, en ik kan zeker meegaan in het feit dat het fokken van een kruising uit twee zuivere rassen voordelen biedt. Ik denk echter toch niet dat het een goede zaak zou zijn als fokkers bewust veel meer kruisingen zouden gaan fokken met als doel gezondere huishonden te scheppen. Omdat je dan beter niet met deze kruisingen kunt gaan fokken, zal je voor de fok toch ook een gezonde populatie raszuivere ouderdieren in stand moeten houden. Maar het fokken van de kruisingen zal dan ten koste gaan van het aantal raszuivere nesten die ter wereld komen. Dus als we dit op grote schaal toe zouden passen, dan zou het aantal raszuivere honden teruglopen, waardoor je die genenpoel dan juist weer gaat verkleinen. Ik denk dat je dan het risico zou gaan lopen dat je meer problemen gaat krijgen bij de raszuivere honden waarmee gefokt zou moeten worden. En aangezien niet alle aandoeningen recessief vererven, krijg je dan onherroepelijk ook meer problemen bij de kruisingen.
Ik denk dus dat het op deze manier fokken van kruisingen best kan, maar dat we nooit fokkers zouden moeten aanmoedigen dat op grote schaal te gaan doen.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-06 13:34

Teigetje schreef:

Ik vind dat iedereen die ook de dierenartskosten kan betalen als het een keer mis gaat (en die kunnen hoog oplopen) ook een hond zou moeten kunnen hebben als hij/zij daar voldoende tijd, ervaring voor heeft en voldoende aandacht aan schenkt.

Het is een fabel dat alle rashonden duurder zijn dan kruisingen. Op de verkoopsites staan kruisingen en rashonden zonder stamboom die duurder zijn dan honden gefokt via de rasvereniging.

Er staan ook verhalen op die verkoopsites van mensen die zo'n kruising gekochten hebben, daarna torenhoge dierenartskosten en waarvan toch hun pup is overleden.
Helaas zitten de meeste kruisingen in het handelaar/broodfokkers circuit en je moet wel heel veel geluk hebben wil je daar een gezonde hond weghalen.

Bovendien wil je toch niet meewerken aan deze broodfok, niet als je weet dat de moeders van dit soort pups onder vreselijke omstandigheden leven (die jij echt niet te zien krijgt als je een pup gaat halen hoor) en 2x per jaar een nest moeten krijgen todat ze als oud vuil worden afgedankt, of dat de pups uit het oostblok worden gehaald waar eea nog erger is.

Het zou niet om geld mogen draaien en sommige rashonden zouden ook niet zo'n belachelijk hoge pupprijs moeten hebben.

Lysette

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 14:02

Teigetje schreef:

Een rashond kost tussen de 500-800 euro gemiddeld. Er zijn ook duurdere rassen maar goed. Als je nagaat dat een hond je 50-60 euro in de maand kost kun je dus met een jaar die kosten niet hebben een rashond kopen. Maar wel even sparen dus Knipoog

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 14:55

leuk stukje, helaas was het voor ons anders. altijd rasloze honden gehad,nooit gezondheids problemen gehad.
toen 1 gekocht met super papieren ( Cocker Spaniel), vader belgisch kampioen, fokker zeer hoog aangeschreven. we moesten zelfs 2 X op sollicitatie voordat we toestemming kregen om een pup van haar te mogen kopen!
nou... wat een ramp! eerste jaren ging nog goed,maar vanaf zijn derde begon de hond extreem raar te gedragen.
kreeg een soort toevallen, extreem agressief en gewoon tjah, onvoorspelbaar. op een bepaald moment kon je niet eens je glas dinken pakken of hij viel je al aan.
we hebben hem laten afmaken en de dierenarts dacht aan een hersen defect.

kan altijd gebeuren natuurlijk,maar na zoveel problemen hebben we gewoon bij een broodfokker weer een pup aangeschaft en die doet het na 7 jaar nog altijd perfect Ja

Balte

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 15:15

ThePast03 schreef:
Teigetje schreef:

Ik vind dat iedereen die ook de dierenartskosten kan betalen als het een keer mis gaat (en die kunnen hoog oplopen) ook een hond zou moeten kunnen hebben als hij/zij daar voldoende tijd, ervaring voor heeft en voldoende aandacht aan schenkt.

Het is een fabel dat alle rashonden duurder zijn dan kruisingen. Op de verkoopsites staan kruisingen en rashonden zonder stamboom die duurder zijn dan honden gefokt via de rasvereniging.

Er staan ook verhalen op die verkoopsites van mensen die zo'n kruising gekochten hebben, daarna torenhoge dierenartskosten en waarvan toch hun pup is overleden.
Helaas zitten de meeste kruisingen in het handelaar/broodfokkers circuit en je moet wel heel veel geluk hebben wil je daar een gezonde hond weghalen.

Bovendien wil je toch niet meewerken aan deze broodfok, niet als je weet dat de moeders van dit soort pups onder vreselijke omstandigheden leven (die jij echt niet te zien krijgt als je een pup gaat halen hoor) en 2x per jaar een nest moeten krijgen todat ze als oud vuil worden afgedankt, of dat de pups uit het oostblok worden gehaald waar eea nog erger is.

Het zou niet om geld mogen draaien en sommige rashonden zouden ook niet zo'n belachelijk hoge pupprijs moeten hebben.

Ik bedoelde ook niet dat je ze bij de broodfok zou moeten gaan weghalen natuurlijk om minder te moeten betalen. Broodfokkers of puppywinkels en aanverwanten zullen in mij nooit een klant hebben.
Ik dacht eigenlijk gewoon aan mijn eigen fantastische kruisingkje, geboren op een boerderij, moeder een kruising Boerenfoks-Schipperke, vader een loslopende DH van enkele boerderijen verderop.
Dit hondje heb ik gratis gekregen met nog een groot pak voordroog er bovenop omdat ik nog een week op een pup ging passen die zij zelf wilden bijhouden.
Het gaat er mij hier totaal niet om of Jeanneke gratis was (dat hondje is voor mij ondertussen van onschatbare waarde) maar om het idee dat en gewone huis-tuin- en keukenmens met beperkt budget heel gelukkig kan zijn met zo'n kruising.

Als ik heel eerlijk mag zijn, ik zou denk ik nooit 1000 euro uitgeven om een pup aan te schaffen maar als Jeanneke morgen wat mankeert zou ik met plezier dat geld uitgeven om haar te helpen en te redden

Een hond kunnen houden is inderdaad geen recht maar een voorrecht, maar ik zou het jammer vinden als het een voorrecht voor de rijkeren zou worden.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-06 15:17

Super papieren en kampioenen zeggen niets. Het gaat om onderzoeken op erfelijke gebreken van zowel ouders en voorouders.

Verder blijft een dier een levend wezen en kan het altijd misgaan, maar om daarom de broodfokkers (met alle hondenellende vandien) maar te gaan sponsoren vind ik wel erg ver gaan.
Daarvoor ben ik toch teveel dierenliefhebber.

Bovendien honden genoeg gezien die van broodfokkers vandaan kwamen die niet ouder werden dan 1 jaar (sommige zelfs niet ouder dan 10 weken) of extreem angstig waren.