Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Citaat:en het mixen van 2 rassen zonder testen is vragen om problemen.
Rosita schreef:Citaat:en het mixen van 2 rassen zonder testen is vragen om problemen.
Zie hierboven de uitleg over heterosis
Citaat:Bij de abessijn komt patella luxatie, pra en pk-def voor. Bij de ragdoll heb je weer te maken met o.a. HCM, PKD en CIN.
In theorie zou er uit deze combinatie een nestje komen met kittens die minder inteelt hebben en dus gezonder, maar een percentage van deze kittens heeft kans op het dragen of hebben van 6 ipv 3 erfelijke aandoeningen.
Rosita schreef:jaha, drágen! Niet lijden dus. Dat is toch eigenlijk alles wat we willen? En dat staat ook beschreven...... als gebruiks- (lees in ons geval huis-)dier zijn ze perfect en gezonder dan de dieren waaruit ze voortgekomen zijn. Je moet er alleen niet ''verder" mee willen en wij fokkers willen dat weer wel;-) De gemiddelde kitten/pupkoper kan 'de toekomst' niet boeien, die wil gewoon een hond/kat die gezond en zonder toestanden 12 tot 20 jaar wordt. En naar wie gaat 90% van onze fokproducten???
Iris1702 schreef:Hallo,
Ik heb pas een engelse bulldog pup gekocht. (is nu 12 weken)
We hebben speciaal gekozen voor een pup met stamboom (teefje)
Onze redenen waren:
1) Er zijn bij dit ras erg veel broodfokkers
2) Er komen bij dit ras erg veel gezondheidsproblemen voor
3) We willen misschien ooit zelf een nestje van haar als we in de toekomst een 2e pup willen.
We hebben dus een pup MET stamboom maar hebben deze niet bij een speciale clubfokker gehaald. Gewoon bij mensen thuis die ook een nestje pups wilden van hun hond om er eentje zelf te houden. Hun hond is gewoon gedekt door een andere bulldog met stamboom.
Ze zijn daar geweldig opgevoed. Alle ruimte, grote tuin, 24 uur per dag werden ze in de gaten gehouden, in huiselijke kring. Voor mijn gevoel beter als een proffesionele fokker (die doen het namelijk ook om het geld, toch?)
Groetjes Iris
Rosita schreef:Citaat:jaha, drágen! Niet lijden dus. Dat is toch eigenlijk alles wat we willen? En dat staat ook beschreven...... als gebruiks- (lees in ons geval huis-)dier zijn ze perfect en gezonder dan de dieren waaruit ze voortgekomen zijn. Je moet er alleen niet ''verder" mee willen en wij fokkers willen dat weer wel;-) De gemiddelde kitten/pupkoper kan 'de toekomst' niet boeien, die wil gewoon een hond/kat die gezond en zonder toestanden 12 tot 20 jaar wordt. En naar wie gaat 90% van onze fokproducten???
ThePast03 schreef:
Je verhaal klopt maar ik heb toch wel degelijke Duitse Herder/Border Collie kruisingen met zware hd gezien (afgemaakt voordat hij 1 jaar oud was), Kruising Border Collies met zoveel epilepsie aanvallen vanaf een half jaar oud dat hij ook geen jaar oud is geworden.
En zo kan ik meer voorbeelden noemen.
Blijkbaar als de twee rassen drager zijn van hetzelfde erfelijke gen gaat het verhaal niet meer op.
Teigetje schreef:Ergens in deze denkpiste (discussie is zo'n negatief woord) is ook het idee verwoord dat een goeie pup best wat geld mocht kosten, want als men dat niet over heeft voor het aankoopbedrag men de hond ook niet de eventueel noodzakelijke medische zorgen kan toedienen.
Een redelijk aankoopbedrag zou drempelverhogend kunnen werken opdat mensen niet zo maar impulsief aan een hond zouden beginnen.
Persoonlijk ben ik daar niet mee akkoord. Ik vind dat ook mensen met een kleiner budget de kans moeten hebben om te genieten van een leuke huisvriend. Of die dan gefokt moet zijn met alles erop en eraan laat ik buiten beschouwing. Eigenlijk stel ik me hierbij het beeld voor van allerlei kefferachtige kruisingkjes die rotverwend worden door hun al dan niet oudere baasjes met beperkter inkomen.
De belangrijkste waarde van een hond, zou eigenlijk de emotionele waarde moeten zijn en die ligt vele malen hoger dan een materiele waarde in geld.
Rosita schreef:De káns is kleiner........... bij een kruising, heb ik gezegd. Of je kans van 1 op 10 hebt of 1 op 1000 dat scheelt toch nog wel wat? Natuurlijk bestaan al die afwijkingen gewoon. Ze bestaan ook bij mensen, maar kijk bijvoorbeeld eens naar het percentage epilepsie bij de Nederlandse humane bevolking en die van de Nederlandse Border Collie bevolking? De kans dat je een Border Collie met epilepsie koopt is dus groter dan dat je een vriendje vindt met epilepsie. Kánsberekening
Teigetje schreef:Ergens in deze denkpiste (discussie is zo'n negatief woord) is ook het idee verwoord dat een goeie pup best wat geld mocht kosten, want als men dat niet over heeft voor het aankoopbedrag men de hond ook niet de eventueel noodzakelijke medische zorgen kan toedienen.
Een redelijk aankoopbedrag zou drempelverhogend kunnen werken opdat mensen niet zo maar impulsief aan een hond zouden beginnen.
Persoonlijk ben ik daar niet mee akkoord. Ik vind dat ook mensen met een kleiner budget de kans moeten hebben om te genieten van een leuke huisvriend. Of die dan gefokt moet zijn met alles erop en eraan laat ik buiten beschouwing. Eigenlijk stel ik me hierbij het beeld voor van allerlei kefferachtige kruisingkjes die rotverwend worden door hun al dan niet oudere baasjes met beperkter inkomen.
De belangrijkste waarde van een hond, zou eigenlijk de emotionele waarde moeten zijn en die ligt vele malen hoger dan een materiele waarde in geld.
ThePast03 schreef:Teigetje schreef:Ergens in deze denkpiste (discussie is zo'n negatief woord) is ook het idee verwoord dat een goeie pup best wat geld mocht kosten, want als men dat niet over heeft voor het aankoopbedrag men de hond ook niet de eventueel noodzakelijke medische zorgen kan toedienen.
Ik vind dat iedereen die ook de dierenartskosten kan betalen als het een keer mis gaat (en die kunnen hoog oplopen) ook een hond zou moeten kunnen hebben als hij/zij daar voldoende tijd, ervaring voor heeft en voldoende aandacht aan schenkt.
Het is een fabel dat alle rashonden duurder zijn dan kruisingen. Op de verkoopsites staan kruisingen en rashonden zonder stamboom die duurder zijn dan honden gefokt via de rasvereniging.
Er staan ook verhalen op die verkoopsites van mensen die zo'n kruising gekochten hebben, daarna torenhoge dierenartskosten en waarvan toch hun pup is overleden.
Helaas zitten de meeste kruisingen in het handelaar/broodfokkers circuit en je moet wel heel veel geluk hebben wil je daar een gezonde hond weghalen.
Bovendien wil je toch niet meewerken aan deze broodfok, niet als je weet dat de moeders van dit soort pups onder vreselijke omstandigheden leven (die jij echt niet te zien krijgt als je een pup gaat halen hoor) en 2x per jaar een nest moeten krijgen todat ze als oud vuil worden afgedankt, of dat de pups uit het oostblok worden gehaald waar eea nog erger is.
Het zou niet om geld mogen draaien en sommige rashonden zouden ook niet zo'n belachelijk hoge pupprijs moeten hebben.