wanneer katje zelfstandig naar buiten?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nibbit

Re: wanneer katje zelfstandig naar buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 17:21

Zodra ze het kattenluikje snappen mogen ze van mij buiten!

(Bij de slimsten is dat 8 weken, maar sommigen liggen na 15 weken nog wat voor het raampje te gluren)

Bluem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 18:03

orionneke schreef:
Jullie kunnen echt overdrijven, ben benieuwd als deze mensen kinderen krijgen of je die dan ook opsluit en overal achterna loopt!!!!

Nee in dit topic heb ik het echt compleet gehad....... Want mijn weder vraag is hoe kun je je kat de gezonde buitenlucht en zn instinct ontnemen!!!!!!!!!!!

euh? Ik hou die van mij ook binnen omdat hij hier nog maar pas is en van mij pas echt vrij rond mag lopen wanneer hij gecastreerd is. Ik laat hem wél buiten wanneer ik er bij ben, dus niet dat hij nooit buiten komt.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 18:04

Dito schreef:
orionneke schreef:
Jullie kunnen echt overdrijven, ben benieuwd als deze mensen kinderen krijgen of je die dan ook opsluit en overal achterna loopt!!!!

Nee in dit topic heb ik het echt compleet gehad....... Want mijn weder vraag is hoe kun je je kat de gezonde buitenlucht en zn instinct ontnemen!!!!!!!!!!!

euh? Ik hou die van mij ook binnen omdat hij hier nog maar pas is en van mij pas echt vrij rond mag lopen wanneer hij gecastreerd is. Ik laat hem wél buiten wanneer ik er bij ben, dus niet dat hij nooit buiten komt.

Ik heb het niet tegen jou, maar tegen de mensen die hier verkondigen dat de kat absoluut niet naar buiten mag!!! Want dit of dat etc...

Rosita

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 18:10

Citaat:
Want dit of dat etc...

Yep, en vooral dat ze er dood aan gaan.

luf_horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 11:20

Als buiten leven zo gestrest is voor een kat waarom gaan katten die zelfs mogen weten wanneer ze naar buiten gaan zo'n beetje de hele dag naar buiten? En dat ze er dood aan gaan is een beetje overdreven, in amerika is het misschien gevaarlijk om je kat buiten te laten, maar in Nederland zijn de situaties heel anders. Mijn eigen huiskat van 8 jaar loopt al 7,5 jaar vrolijk buiten, die raakt juist gestrest als ik hem niet naar buiten laat gaan.

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 11:57

Anoniem schreef:
ik ga mijn tuin niet katproof maken,dat kost me honderden euros en dat heb ik er echt niet voor over in een huurhuis waar ik misschien maar een jaar wil wonen.

Dat idee hadden wij hier ook, we weten niet hoe lang we hier nog wonen en wilden geen vermogen uitgeven aan een ren Knipoog

Wij hebben er eentje gebouwd van goedkoop, vuren bouwhout. Hij bestaat uit losse wanden en een los dak, het zit vast door middel van lange bouten met moeren, die er op een aantal plaatsen helemaal doorheen gaan. Hij staat niet vast, hij staat gewoon los achter de buitendeur (wel even met dik staaldraad aan de schutting vastgemaakt Knipoog. Maar niet ingegraven of zo. Het duurste was het gaas, maar wij wilden er wel kwaliteitsgaas op hebben. Er zijn ook minder prijzige varianten.

Mochten we verhuizen, dan halen we hem eenvoudig in vier panelen uit elkaar en gooien hem zó achter de deur van het nieuwe huis Lachen

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 12:41

IS het raar als ik denk dat er een verschil zit tussen raskatten en htkatten? Ik heb bv mijn katten zolang mogelijk geprobeerd binnen te houden, ook al woon ik in een rustige wijk (lees overal drempels aan de straat vele meters verderop, waar het verkeer onmogelijk hard kan rijden)..mijn katten gingen het huis van binnen slopen, janken bij het raam, omdat ze andere katten buiten zagen..en nee, ik heb ze niet te weinig aandacht gegeven, men vond mij zelfs een nerd, want ik speelde hele tijden met ze, dus daar ligt het niet aan.
Als ik een raskat in een ren zie nemen zij daar keurig genoegen mee. Of zou dat komen doordat mijn beide kittens uit de buitenlucht komen als het ware (1 van boerderij en 1 was zwerver gevonden op industrieterrein met moeder en rets van het nest)..
Als ik nl aan een drukke weg had gewoond had ik geen katten genomen. Puur om het feit dat ik mijn katten niet binnen wil houden of aan een tuigje uit wil laten, dan had ik wel nog een hondje genomen..

Eva_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 12:56

Onze katten zijn nu 3 en een halve maand en gaan naar buiten. Ze gaan echter niet uit de tuin. 's Avonds gaan ze naar binnen.

JustNanno

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 13:00

Als ik zo lees dat al die katten al zo vreselijk jong naar buiten gaan, weet ik ook plotseling waar al die nestjes vandaanh komen...Hoe onverantwoordelijk.

Als je toch perse wil dat je katten naar buiten gaan, wacht dan tenminste totdat ze kitten-af zijn en tenminste geholpen!

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 13:00

Ik denk dat het er inderdaad aan ligt of je katten buiten zijn geboren of uit een verwilderde moeder komen.
Ik heb er twee: eentje die zo oud en gammel is dat ze alleen maar wil slapen, zij zou het ook heel goed op een flat met balkon doen. De ander is in het wild geboren, met nest naar asiel gebracht en toen ze vier maanden was, hebben wij haar opgehaald. Ze is dus al héél jong (paar weken) gewend aan mensen en rennen. Het levert hier thuis dus geen enkel probleem op.

Rosita

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 13:40

Kimberley77 schreef:
IS het raar als ik denk dat er een verschil zit tussen raskatten en htkatten? Ik heb bv mijn katten zolang mogelijk geprobeerd binnen te houden, ook al woon ik in een rustige wijk (lees overal drempels aan de straat vele meters verderop, waar het verkeer onmogelijk hard kan rijden)..mijn katten gingen het huis van binnen slopen, janken bij het raam, omdat ze andere katten buiten zagen..en nee, ik heb ze niet te weinig aandacht gegeven, men vond mij zelfs een nerd, want ik speelde hele tijden met ze, dus daar ligt het niet aan.
Als ik een raskat in een ren zie nemen zij daar keurig genoegen mee. Of zou dat komen doordat mijn beide kittens uit de buitenlucht komen als het ware (1 van boerderij en 1 was zwerver gevonden op industrieterrein met moeder en rets van het nest)..
Als ik nl aan een drukke weg had gewoond had ik geen katten genomen. Puur om het feit dat ik mijn katten niet binnen wil houden of aan een tuigje uit wil laten, dan had ik wel nog een hondje genomen..

Nee, vast niet raar Knipoog. Van mijn katten willen er 2 graag naar buiten: mijn abessijn die als binnenkatje geboren is en mijn lapjes HTK die uit het asiel komt. Mijn andere asielkat dúrft niet naar buiten en mijn oosters kortharen zitten ook niet smachtend voor het raam. Maar niet voor de één of voor de ander, wij gaan komend najaar wel onze tuin katveilig maken en mogen ze daar ook spelen. Buiten mijn tuin wil ik ze niet hebben, het zijn mijn katten namelijk Bloos

D_Travis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 15:32

Onze kat gaf zelf aan dattie naar buiten wou. Werd hyperactief rende de trap 36x op en neer, dus ja dan laten we hem toch lekker naar buiten. Onze ander poes gaf ook zelf aand at ze graag naar buiten wou. Wij hebben altijd zoiets gehad van, ze hoeven neit, maar willen ze, dan mogen ze. En we hebben er twee leuke katten aan, hangen vaak gewoon rond in de tuin of lopen een blokje om.

Rosita

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 17:17

Citaat:
Onze kat gaf zelf aan dattie naar buiten wou. Werd hyperactief rende de trap 36x op en neer, dus ja dan laten we hem toch lekker naar buiten. Onze ander poes gaf ook zelf aand at ze graag naar buiten wou. Wij hebben altijd zoiets gehad van, ze hoeven neit, maar willen ze, dan mogen ze.

Hoe komt het toch dat 'men' (niemand bijzonder daarom haal ik ook de naam uit de quote want het is geen unieke uitspraak) zoveel 'verantwoordelijkheid' bij de kat neerleggen? Is dat dier daar geschikt voor? Kan een kat de voor- en nadelen van het buiten lopen zelf afwegen?

Mijn shetlandhengstje wil óók graag langs de straat sjouwen en alle merries uit de buurt lastig vallen. En weet je, ik denk dat hij 's avonds wel weer thuiskomt ook...... Toch vinden we dat raar en onverantwoord en wordt ik geprezen dat ik zijn weilandje keurig afgezet heb. Hij wil het écht wel graag hoor. Misschien ben ik toch een betere dierenvriend als ik hem maar laat gaan? Als hij voor een auto loopt is dat natuurlijk ook zijn eigen schuld....... hadt'ie maar beter uit moeten kijken. De bestuurder van de auto? Daar denk ik niet eens aan, zou niet weten waarom.

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 17:42

Rosita schreef:
Hoe komt het toch dat 'men' (niemand bijzonder daarom haal ik ook de naam uit de quote want het is geen unieke uitspraak) zoveel 'verantwoordelijkheid' bij de kat neerleggen? Is dat dier daar geschikt voor? Kan een kat de voor- en nadelen van het buiten lopen zelf afwegen?

Ik denk dat je nu een beetje tever doordraaft Knipoog De verantwoordelijkheid wordt niet bij de kat neergelegd.
Maar een kat die binnen niet meer te handhaven is (gaat slopen, de hele dag loopt te rennen en uren jankend tegen het raam op staat), zou ik ook naar buiten gooien. Dan maar zien hoe het afloopt. Het alternatief is namelijk herplaatsen (asiel??) en dat zou ik mijn katten ook niet (weer) aan willen doen. Goddank doen die van mij niet zo moeilijk en die zitten dus ook netjes in een ren Knipoog

Rosita

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 18:58

Elles schreef:
Rosita schreef:

Ik denk dat je nu een beetje tever doordraaft Knipoog De verantwoordelijkheid wordt niet bij de kat neergelegd.
Maar een kat die binnen niet meer te handhaven is (gaat slopen, de hele dag loopt te rennen en uren jankend tegen het raam op staat), zou ik ook naar buiten gooien. Dan maar zien hoe het afloopt. Het alternatief is namelijk herplaatsen (asiel??) en dat zou ik mijn katten ook niet (weer) aan willen doen. Goddank doen die van mij niet zo moeilijk en die zitten dus ook netjes in een ren Knipoog

Neuh, da's niet de overweging en het probleem van 'de meeste mensen' hoor, om hun kat naar buiten te mikken. Een kat 'hoort' buiten zegt men anders is hij niet gelukkig....... zeggen ze.......... Die enkele uitzondering die niet binnen wil zijn......... die kom je hier in de verhalen echt niet tegen. Trouwens........... je weet niet achter hoeveel draden stroom die Shethengst van mij staat? Die breekt zijn paddockje ook af hoor. Maar ja, dan krijg ik het advies om zijn ballen er maar af te halen in plaats van om hem maar naar buiten te laten........ Gek hoor Bloos .

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 20:25

Wij hebben de katten alleen naar buiten gelaten toen ze geholpen waren, daar voor alleen met toezicht of een tuigje aan een lijn in de tuin.

Ik denk dat 2 van mijn 3 katten eerder gestresst worden als ze niet naar buiten kunnen. Vooral de jongste barst van de energie. (deze twee zijn beide ook geboren op de boerderij, misschien dat dat er veel mee te maken heeft).

Wij hebben nog nooit een kat gehad die vergiftigd is of aangereden, onze vorige katten zijn 20 en 18 jaar oud geworden. Ik heb het hier in de buurt ook nog nooit gehoord dat dit gebeurd is overigens. (ik woon ook niet aan een drukke weg). Niemand in de buurt zegt last te hebben van onze katten, ze komen ook niet in andere tuinen behalve die van de buren. kortom, ik vind dat er een beetje overdreven wordt Haha! schat zelf in of je je kat naar buiten kunt laten in de buurt waar je woont, langs een drukke weg of in bepaalde gemeentes zou ik het ook niet doen.

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 22:11

JustNanno schreef:
Hoe kan je je dier aan zoveel gevaren blootstellen en dan nog zeggen dat je gek bent met je dier?

Ik vind dit persoonlijk een erg hatelijke opmerking naar de mensen toe die simpelweg op een andere manier katten dan dat jij wilt.

Onze kat gaat aan het eind van de week zijn derde verhuizing in korte tijd meemaken. We doen hem daar inderdaad eerst aan het tuigje en met 2 mnd. lekker de vrije natuur in. Wordt hij doodgereden, heel erg sneu, maar hij heeft een leuk leven gehad. Liever iets minder oud en gelukkig buiten rond wandelen, of ouder en enkel en alleen staren voor het raam om naar buiten te willen.

iefke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 08:39

SevenEleven schreef:
Weet je wanneer je je kat pas naar buiten zou mogen sturen? Als je eerst en vooral leert dat hij of zij in geen enkele tuin mag komen en nergens een behoefte mag doen buiten zijn bak, wanneer je leert geen anderen uit te dagen of in de buurt van anderen te komen (ziektegevaar, stress voor andere katten, etc) en wanneer je hem of haar zoals de kleine kinderen op verkeersschool stuurt om ze te leren kijken naar het verkeer, links en rechts kijken, wachten aan het rode licht, etc.

Wees nu effe serieus, zoals iemand al gezegd heeft, laten jullie je honden en katten ook zomaar los lopen? Voor katten is het blijkbaar bij jullie normaal dat die voor zichzelf moeten zorgen en of ze nu onder een auto lopen of niet, tsja hebben ze zelf gedaan dan hè? Maar een hond, die hou je wel aan de leiband? Nee, dat kan er echt niet in bij mij.

Ik heb het hele topic doorgelezen. Ik wil even kwijt dat ik de meeste reacties érg overdreven vind. Ik zal even vertellen:

Wij hebben eerst op een flat gewoond. We hadden daar 2 katten. De katten zijn mee verhuisd naar een woonhuis aan een redelijk drukke straat. De eerste week hebben we ze binnen gehouden. Toen ze de week erna de buurt mochten gaan verkennen ging er een wereld voor ze open... Ze zijn vrolijker, gezonder, de vacht glanst veel meer. En ja. Gisteren ben ik een kat verloren... viewtopic.php?f=73&t=630656&hilit= dat is Blanco... En Blanco ging niet naar buiten.

Dus ik vind dat je het ook per kat moet bekijken, niet zomaar klakkeloos katten buiten laten. Maar waarom zou ik katten vrijheid ontnemen?
En als je katten altijd binnen houdt, wéten ze ook niet beter..................

Rosita

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 10:08

Citaat:
Maar waarom zou ik katten vrijheid ontnemen?

Om dezelfde reden waarom je je paard in de wei houdt, je hond aan de lijn hebt en je kind opvoedt?

iefke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 10:20

Jammer dat je alleen dat gedeelte quote, ik heb namelijk meer geschreven. Ik vind de vergelijking met een kind opvoeden wat overtrokken... Ik vind een kat een dier op zich, niet vergelijkbaar met hond, paard of ander dier.

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 10:32

Rosita schreef:
Citaat:
Maar waarom zou ik katten vrijheid ontnemen?

Om dezelfde reden waarom je je paard in de wei houdt, je hond aan de lijn hebt en je kind opvoedt?

En kat is toch een ander dier, jij bindt je kind toch ook niet vast? Of dwing jij je kind thuis te blijven?

Rosita

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 11:08

Karoliefje_ schreef:
Rosita schreef:

En kat is toch een ander dier, jij bindt je kind toch ook niet vast? Of dwing jij je kind thuis te blijven?

Nee, mijn kind voedt ik op (zou ik opvoeden). Netjes links en rechts kijken voor het oversteken, niet bij andere mensen door de tuin rennen, braaf thuis naar het toilet gaan, niet met andere kindjes vechten, geen sex op straat en 's avonds op tijd naar bed. Zolang dat kind dat zelf allemaal niet kan behappen (jaar of 5 a 6?) blijf ik erbij als het kind buitenspeelt.

Zie je de verschillen?

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 11:09

Nou, ik praat ff net zo dom mee. Tis toch geen vergelijking zeg. een kat is geen hond, en een kat ook geen paard.

Rosita

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 11:42

ze zijn allemaal afhankelijk van ons.......... ze hebben geen van allen zelf voldoende besef en verantwoordelijkheid. De één voedt je op, de ander 'bindt je vast'(in de wei) en de ander zet je op straat en laat het verder maar gebeuren....... Leg mij dat nu eens uit

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 11:45

Rosita schreef:
ze zijn allemaal afhankelijk van ons.......... ze hebben geen van allen zelf voldoende besef en verantwoordelijkheid. De één voedt je op, de ander 'bindt je vast'(in de wei) en de ander zet je op straat en laat het verder maar gebeuren....... Leg mij dat nu eens uit

Als ik zie hoe mijn katten genieten van het jagen op beesten. Als ik ze binnen zet worden ze serieus gek, Ik laat ze daarom liever buiten. Ze jagen. spelen met ze 3e. En ze zijn inderdaad vrij. maar wij hebben een aardig grote tuin. Ik denk dan. wáarom niet?