eet je hond mee met de pot? of gewoon brokken

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Billy

Re: eet je hond mee met de pot? of gewoon brokken

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 18:54

Zelf samengesteld voedsel uit oa botten, spier en orgaanvlees en groenten en fruit.
Veel te ingewikkeld voor mij Haha!

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 20:00

En wat voor fabriek produceert dat en waar kun je dat dan halen? Vinden honden het ook lekker?

JustNanno

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 20:02

Desiree schreef:
En wat voor fabriek produceert dat en waar kun je dat dan halen? Vinden honden het ook lekker?

dat moet je zelf doen (barfen), of zelf overgaan op vers (rodi, prins etc)

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 20:21

DAt rodie en prins vind ik toch niks hoor. Dat stinkt. Ik ben bang dat de honden dan ook gaan stinken.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 20:30

Mijn honden krijgen Duck, is in dezelfde categorie zeg maar.
Ze stinken bsoluut veel minder als toen ze alleen brokken kregen, zitten beter in de vacht, de oudste is een stuk levendiger en ze zijn nooit ziek of aan de schijterij, wat ze daarvoor nog wel eens wilden zijn.

geit

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 20:33

onze honden kregen gewoon brok wat mijn ouders zelf samen lieten stellen en mijn ma was dan nog zo dat ze zelf eerst ff een brokje voorproefde Haha!
als je 1 hondje hebt is dat mischien een beetje duur maar wij hadden een duitse herder fokkerij en er ging veel voer doorheen.
en om nou voor zoveel honden een lekker gerecht te gaan koken in de keuken slaat nergens op Tong uitsteken
zoiezo er is niet voor niks honden voer kattenvoer en mensen voer Haha!
1 van onze honden kreeg toen ze heel ziek was alleen nog maar rijst met wat brokken erdoor heen en ze kregen af en toe caroteen door het eten

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 20:35

Billy schreef:
Ze stinken bsoluut veel minder als toen ze alleen brokken kregen, zitten beter in de vacht, de oudste is een stuk levendiger en ze zijn nooit ziek of aan de schijterij, wat ze daarvoor nog wel eens wilden zijn.

DAt honden die alleen brokken krijgen stinken, dat was mij bekend. En behalve dat het stinkt, is het erg eenzijdig. Daarnaast zijn brokken steriel en dat maakt de darmen zwak.

geit

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 20:37

Desiree schreef:
Billy schreef:

DAt honden die alleen brokken krijgen stinken, dat was mij bekend. En behalve dat het stinkt, is het erg eenzijdig. Daarnaast zijn brokken steriel en dat maakt de darmen zwak.

mijn honden stonken ook niet terwijl ze ook brok aten Ja
behalve als ze door de regen hadden gelope Tong uitsteken

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 20:39

Ik denk dat ze bedoeld dat de ontlasting stonk!!

geit

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 20:40

haha oke naja dat ruik ik toch niet als ik ze uitlaat Tong uitsteken

Just_in_time

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 20:41

brokken zijn goed voor de tanden en ze gaan er niet van stinken, van dat blikvoer en pensstaafjes gaan ze stinken.
Mijn hond eet al 9 jaar uit de pot mee, omdat ze het erg lekker vind, maarja ze lust alles wat dat betreft, maar krijgt daarnaast ook haar eigen portie brokken.
wij eten toch meestal aardappelen met wat groente, dus geen vet of kruiden.
en brood vindt ze het allerlekkerste wat er is, lekkerder dan koekjes of wat dan ook Tong uitsteken

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 20:41

Psies, en daarom voer ik vers vlees bij Haha!
In mijn geval Duck, omdat dat in plakken verdeeld i, voor mij wel zo handig, maar voor hetzelfde zou het AHV of Smuldier kunnen zijn.
Oh ja, bijkomend voordeel, ze poepen veel minder nu.

Toad

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 20:44

Ik denk niet dat met de pot mee eten zo ongezond is. De moeder van mijn puppie heeft 9 kerngezonde jongen gekregen dus dat zegt wel wat...

Haar moeder at ook altjid met de pot mee en die is 17 geworden!

maarre wat is pens?
en geven jullie wel eens een hart ofzo uit de diepvries?

geit

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 20:45

o ja onze honden kregen ook altijd als de buren weer een schaap hadden geslacht de botten om af te kluiven.die waren dan wel eerst gekookt,en hart kregen ze ook en varkensoor

Lucy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 20:49

Die van ons krijgen gewoon hondenvoer en natuurlijk af en toe kluiven en er liggen ook van die kluiven voor hun tanden Knipoog Voor de rest mogen ze af en toe wat aflikken wat ze trouwens wel al doen, dus ze krijgen af en toe idd ook restje vlees enzo, ze likken het zelf op dus Knipoog En ze krijgen af en toe een ei, dat is goed voor hun vacht Knipoog
En geloof me we hebben een hond gehad die 14 is geworden en hebben laten ingeslapen aan ouderdom en ook dit allemaal kreeg Knipoog Ik denk dat het gewoon is waar de hond aan is gewend.

Chocotof

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 20:52

De vorige hond van mijn opa en oma at altijd wat hun aten.
Friet, frikandellen, worstebroodjes, aardappels, groentje etc.

Hij heeft er niks onder geleden hij is 16jaar geworden.

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 22:13

Mijn hond krijgt brokken die hij slecht eet, maakt niet uit of je goedkope of dure brokken neerzet (frolic zou hij wel willen, daar is hij dol op, krijgt hij dus niet alleen als beloning). Daarom krijgt hij regelmatig menseneten, ook regelmatig een stuk diepvriespens en varkensoren/botjes die hij eerst weken rondsjouwt en dan pas opeet. Alleen op brokken redt hij het niet, dan wordt hij echt een wandelend geraamte. Hij ziet er goed uit, is energiek dus ik vind het goed zo.
Vanmorgen heeft hij wel overgegeven, het gejatte plastic van de leverworst lag toch wel zwaar op maag kennelijk... (was trouwens de eerste keer dat hij wat gejat heeft.)

Sjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 12:43

Onze hond krijgt twee x per dag brokken en tegenwoordig speciaalvoer omdat ze last had van blaasgruis. Ik weet niet precies hoe het heet, maar is speciaal ontwikkeld voor dit probleem. Normaal gesproken krijgt ze Eukanuba en daar kunnen we over een paar weken weer op over.

Lotje02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 12:46

Onze hond kreeg altijd gewoon brokken met af en toe een beetje vlees wat over was er doorheen. Pas toen hij heel oud werd en slecht begon te eten kreeg hij boterhammen met leverworst, en gewoon een stukje van ons vlees enzo. Toen was hij toch al 'versleten' en waren we blij dat hij nog wat binnenkreeg.

Janna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 12:47

Onze hond krijgt ook 2x per dag brokken, en dan ook nogw el eens een varkensoor of een stukje pens. Afentoe koopt mijn moeder witvis voor hem en dan kookt ze dat en diet dat erdoorheen, vindt hij ook erg lekker..

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 12:54

Toad schreef:

maarre wat is pens?

pens = maag van een dier.

Wisten jullie trouwens dat varkensvlees heel slecht is voor een hond (rauw dan hè)??
even gegoogled: Varkensvlees kan gevaarlijk zijn, het kan namelijk een virus herbergen, het virus van Aujeszki. Dit virus, totaal ongevaarlijk voor de mens, is zeer gevaarlijk voor de hond en kat. Eens dat hond/kat besmet zijn en uiterlijke symptomen vertonen, verloopt de infectie altijd dodelijk, na maximaal drie dagen.

Maaikyhj

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 13:03

Onze hond (naja hondje -jack russel-) krijgt 2 keer per dag brokken. Op stal wilt hij nog wel eens een stukje biks/wortel/brood vinden wat hij op eet en thuis krijgt hij soms wel eens iets te pakken wat op de grond valt. Verder krijgt hij wanneer mijn moeder zijn brokjes klaar zet voor de volgende dag een honden koekje en als de laatste naar bed gaat krijgt hij ook nog een honden koekje. Je zal hem trouwens niet blij maken met menseneten want hij eet niet snel wat "vreemds".

Unfaithful

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 13:04

Die van mij krijgt gewoon hondenbrokken, en soms het vlees als we dat overhebben Lachen

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 14:18

IMJ schreef:
Toad schreef:

maarre wat is pens?

pens = maag van een dier.

Wisten jullie trouwens dat varkensvlees heel slecht is voor een hond (rauw dan hè)??
even gegoogled: Varkensvlees kan gevaarlijk zijn, het kan namelijk een virus herbergen, het virus van Aujeszki. Dit virus, totaal ongevaarlijk voor de mens, is zeer gevaarlijk voor de hond en kat. Eens dat hond/kat besmet zijn en uiterlijke symptomen vertonen, verloopt de infectie altijd dodelijk, na maximaal drie dagen.

Tegen dat virus worden varkens gevaccineerd. DAT is verplicht. Dus daar hoef je niet bang voor te zijn.

Grote_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 15:21

Desiree schreef:
IMJ schreef:

Tegen dat virus worden varkens gevaccineerd. DAT is verplicht. Dus daar hoef je niet bang voor te zijn.

Varkenvlees is op zich niet slecht voor een hond (hoewel er natuurlijk honden zijn die er niet goed tegen kunnen), maar Aujeszky is wel een risico.
Dat er in Nl wordt gevaccineerd tegen Aujeszky biedt geen 100% garantie dat je hond of kat geen aujeszky zou kunnen oplopen door het eten van rauw varkensvlees. Er zijn in Nederland, mede door het vaccinatiebeleid, de laatste jaren geen gevallen van Aujeszky meer bekend. Dat betekent wel dat men in de nabije toekomst wellicht uit economische overwegingen zal stoppen met vaccineren Vaccineren kost de varkenshouderij immers geld en wanneer het risico op Aujeszky erg klein is, vind men het risico aanvaardbaar. Met het stoppen met enten zal echter het risico op Aujeszky wel weer toe gaan nemen.
Toch kun je wel stellen dat met het voeren van Nederlands varkensvlees aan je hond of kat, je slechts een heel klein, wellicht te verwaarlozen, risico neemt. Er zit echter een addertje onder het gras: Nederland mag dan de afgelopen jaren Aujeszkyvrij zijn gebleken, voor de ons omringende landen geldt dat zeker niet. Zowel in België als in Duitsland zijn wel degelijk gevallen van Aujeszky bekend. En omdat het varkensvlees dat in de handel is in principe is bedoeld voor menselijke consumptie en Aujeszky niet gevaarlijk is voor de mens, is er dus geen enkel beletsel voor de import van varkenvlees uit die landen. De herkomst van het stukje varkensvlees dat je koopt wordt niet altijd vermeld, en dus is het heel goed mogelijk dat je vlees koopt dat niet van Nederlandse bodem afkomstig is.
Wie rauw varkenvlees aan zijn honden voert neemt dus altijd een risico. Misschien is het risico zo klein dat het te verwaarlozen is, maar het feit blijft wel dat je niet altijd precies weet hoe groot het risico nu is en dat je de kans op Aujeszky nooit helemaal uit kunt sluiten.