waarom nemen mensen zo vaak 1 konijn in een klein hokje?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Bestek

Re: waarom nemen mensen zo vaak 1 konijn in een klein hokje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 19:15

Mensen zien konijnen als een speeltje voor kinderen, een fluffy tuindecoratie die wel makkelijk is omdat hij geen geluid maakt en niet opvalt als hij vals is want na het eerste halfjaar dat het konijn er is wordt hij toch niet meer aangeraakt omdat de kindertjes er dan wel op uitgekeken zijn.

Mensen beseffen niet dat konijnen sociale dieren zijn die ruimte nodig hebben. Daarom wordt een konijn in het wild ongeveer 20 a 30 jaar, en als huis-tuin-en keukendier maar een jaar of 5.

MarloesRixt

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 19:15

Ik heb zelf 1 konijn in een groot hok, eerst had ik er nog een konijn bij lopen, dat kon niet meer omdat mijn konijn de ander helemaal in het bloed beet, we hebben ze dus uit elkaar gezet en allembei in een groot hok gezet, ondertussen is er al 1 dood, hij is rond de 6 jaar oud geworden, de ander leeft nog steeds in een grote ren buiten in het gras.

Ik vind zelf dat het konijn niets te kort komt, hij heeft zelf laten weten dat hij niet met anderen samen kan. Hij is tevreden, kan genoeg gras eten, krijgt droog brood en ga zo maar door!

Inderdaad, om maar weer verder ontopic te blijven, ik vind ook, mijn buren doen het zelf, ze hebben de konijnen in een klein hokje als ze in het binnenhok zitten 's winters.. 's zomers heeft hun konijn wél weer een groot hok. Daar kan ik dus niet tegen, ze eten hun eigen hok op (eten het hout) en proberen zo te ontsnappen... nee, zo zie ik het ook niet graag.. maar waarom? dat is een raadsel.. er word bijna niet naar om gekeken..

Helderder

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 19:16

Otje_Merlot schreef:
Paula schreef:
Ik heb 3 jaar geleden, bijna 4 jaar, mijn konijn gekocht. Helaas wist ik toen nog te weinig van konijnen, en heb ik er maar 1 gekocht. Nu wil ik er graag eentje bij zetten, maar het is een mannetje, en ik weet dat de kans groot is dat dit niet goed zal gaan. En ik weet ook dat mijn ouders absoluut geen konijn er meer bij willen hebben. Hun instelling is echt dat die beesten niet in gevangenschap gehouden horen te worden, niet in een hok en niet in een ren. (nou in een ren mag wel, maar daar is een vorig konijn van mij aan doodgegaan, vos had gaas losgescheurd: ja echt dwars overmidden, en het konijn eruit gepakt.)
Mijn konijn heeft wel lekker een groot hok, niet zo'n pruthokje van de dierenwinkel waar een vis nog te klein voor is. Toch zou ik mijn konijn nog graag een vriendje geven, en van de zomer ga ik nog een ren aan het hok maken, en dan hopen dat er niet weer een vos toeslaat. (misschien stroomdraad eromheen?) en dan maar hopen dat dan mijn ouders van mening veranderen en ik een vriendje voor m'n konijn er bij mag kopen.
Maar ik snap er ook geen hol van, zo'n konijn wil toch ook leven en dan ga je ze niet in zo'n prut hok stoppen en ook te bedenken dat sommige konijnen nog nooit gras hebben gegeten. Onbegrijpelijk gewoon....

Misschien kan je extra dik staaldraadgaas(wat een woord) kopen. Zoals hiervoor ergens in het topic werd genoemd. Stroomdraad lijkt me niet zo'n goed idee, dadelijk staat het te hoog en dan heb je alsnog geen konijn meer Zowiezo als het gras nat wordt, gelijd het lijkt me niet zo'n goed plan.

idd dat snap ik ook niet nog nooit gras . Als ik mijn ouders niet had overgehaald hadden wij nu ook geen gras meer gehad

Ja dat is een goed idee, zat zelf ook al aan zoiets te denken, bedankt
Stroomdraad komt dan wel buiten om de ren te staan he , er een stukje vanaf.

Helderder

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 19:17

ik ken zelfs iemand die een konijn had doodgeslagen omdat het beet Vind je het gek, konijn zat zonder bodembedekking, in een minihokje zonder daglicht. Verschrikkelijk gewoon. Heb er gewoon geen woorden voor.

Desiree

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 19:28

Paula schreef:
ik ken zelfs iemand die een konijn had doodgeslagen omdat het beet Vind je het gek, konijn zat zonder bodembedekking, in een minihokje zonder daglicht. Verschrikkelijk gewoon. Heb er gewoon geen woorden voor.

Zo iemand ken ik ook. Ze snappen totaal niets van zo'n beestje en dan gaat het op den duur bijten en dan moet het maar dood.

Colorado

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 19:31

Paula schreef:
Paula schreef:
Ik heb 3 jaar geleden, bijna 4 jaar, mijn konijn gekocht. Helaas wist ik toen nog te weinig van konijnen, en heb ik er maar 1 gekocht. Nu wil ik er graag eentje bij zetten, maar het is een mannetje, en ik weet dat de kans groot is dat dit niet goed zal gaan. En ik weet ook dat mijn ouders absoluut geen konijn er meer bij willen hebben. Hun instelling is echt dat die beesten niet in gevangenschap gehouden horen te worden, niet in een hok en niet in een ren. (nou in een ren mag wel, maar daar is een vorig konijn van mij aan doodgegaan, vos had gaas losgescheurd: ja echt dwars overmidden, en het konijn eruit gepakt.)
Mijn konijn heeft wel lekker een groot hok, niet zo'n pruthokje van de dierenwinkel waar een vis nog te klein voor is. Toch zou ik mijn konijn nog graag een vriendje geven, en van de zomer ga ik nog een ren aan het hok maken, en dan hopen dat er niet weer een vos toeslaat. (misschien stroomdraad eromheen?) en dan maar hopen dat dan mijn ouders van mening veranderen en ik een vriendje voor m'n konijn er bij mag kopen.
Maar ik snap er ook geen hol van, zo'n konijn wil toch ook leven en dan ga je ze niet in zo'n prut hok stoppen en ook te bedenken dat sommige konijnen nog nooit gras hebben gegeten. Onbegrijpelijk gewoon....

Misschien kan je extra dik staaldraadgaas(wat een woord) kopen. Zoals hiervoor ergens in het topic werd genoemd. Stroomdraad lijkt me niet zo'n goed idee, dadelijk staat het te hoog en dan heb je alsnog geen konijn meer Zowiezo als het gras nat wordt, gelijd het lijkt me niet zo'n goed plan.

idd dat snap ik ook niet nog nooit gras . Als ik mijn ouders niet had overgehaald hadden wij nu ook geen gras meer gehad

Ja dat is een goed idee, zat zelf ook al aan zoiets te denken, bedankt
Stroomdraad komt dan wel buiten om de ren te staan he , er een stukje vanaf.

ja denk het wel

Colorado

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 19:32

Desiree schreef:
Paula schreef:

Zo iemand ken ik ook. Ze snappen totaal niets van zo'n beestje en dan gaat het op den duur bijten en dan moet het maar dood.

daar heb ik echt geen woorden voor

Helderder

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 19:34

Otje_Merlot schreef:
Desiree schreef:

Echt niet he... Btw, dit konijn was ook weer zo'n geval; leuk een konijn voor hun kleine zoontje, wat dus ook weer compleet uit de hand liep En dan nog stoer lopen doen ook he, en laten zien hoe hard hij wel niet had gebeten, vreselijk.

smurf1988

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 19:38

Desiree schreef:
Ik heb een nestje dalmatische rexjes zitten. Zijn er hier geen liefhebbers voor mijn konijntjes? Jullie kunnen gratis zo'n mooi konijntje krijgen omdat je er goed voor bent.

Ooh die zijn mega gaaf Heb je misschien een foto?
Ik wil heel graag een vrouwtje als gescheldschap voor mijn Vlaamse reus, en dit ras is echt te gaaf gewoon. Ben alleen bang dat het niet van mijn ouders mag. En dan moet mijn kerel worden gecastreerd en het vrouwtje ook. En dat word dan een beetje duur
Maar goed ik ga smeken

@Paula: Dat is echt gemeen, ik ken iemand die de hipste Vlaamse reus van de wereld langs de weg heeft gedumpt omdat hij ziek was en ze hem niet in wouden laten slapen. (die ziekte was naar 3 dagen banjeren door de wildernis over)

Helderder

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 19:39

Trouwens, nog weer een andere bekende, fokt konijnen, maar is ook zo slecht voor die beesten.
Rammen blijven bij elkaar, en bijten elkaars ballen eraf. (vond zij weer een mooie voordelige castratie ) Castreert ze ook met stiekjes, laat de jonkies te lang bij de moeder zitten --> inteelt. Krijgen geen beweging en ze vind het zo goed van zichzelf als ze een konijn van 2 jaar oud heeft, want volgens haar is de gem. leeftijd 1. Ja als je ze zo behandel wel ja. Hokjes zijn ook niet om naar huis te schrijven.. alles is te duur.. krijgen geen brok... Ach ik kan er wel uren over doorgaan, over boos zijn, maar je kunt er zó weinig aan doen

Colorado

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 19:41

Paula schreef:
Paula schreef:

Echt niet he... Btw, dit konijn was ook weer zo'n geval; leuk een konijn voor hun kleine zoontje, wat dus ook weer compleet uit de hand liep En dan nog stoer lopen doen ook he, en laten zien hoe hard hij wel niet had gebeten, vreselijk.

zulke mensen.. oeehww!! Dat kan mij echt zoo kwaad maken he

Ik heb ook een cavia die bijt, hij komt bij Stichting Cavia vandaan, Nootdorp. Daar werd hij goed verzorgt maar eerst. Hij was gewoonweg op straat gezet! zonder kooi etc. hij was broodmager enz. Hij kan gemeen bijten enz. maar dat komt denkk daardoor. Hij is ook erg schrikkerig en op zijn hoede. Hij heeft ook heel sterk de neiging heel erg duidelijk te maken dat hij de bovenste in de rang is. Daar zal het ook wel door komen. Maar daarom ga ik hem nog niet doodslaan!! echt niet te geloven hoe wreed mensen kunnen zijn!

Helderder

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 19:42

Ja idd he. Je snapt het gewoon niet! Trouwens goed dat je een cavia bij Stichting Cavia vandaan heb! Die doen goed werk, en jij dan ook weer.

Colorado

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 19:43

Paula schreef:
Ja idd he. Je snapt het gewoon niet! Trouwens goed dat je een cavia bij Stichting Cavia vandaan heb! Die doen goed werk, en jij dan ook weer.

vroeger fokte ik met mijn cavia's maar sinds ik weet dat al die asielen enz. zo vol zitten nu doe ik dat niet meer en komen al mijn aankomende cavia's van Stichting Cavia vandaan

Helderder

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 19:44

Vind dat je groot gelijk heb, beter caafjes helpen/blij maken dan nog meer erbij.

Colorado

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 19:45

Paula schreef:
Vind dat je groot gelijk heb, beter caafjes helpen/blij maken dan nog meer erbij.

idd. en ik neem dan ook altijd het liefst de oudjes, gemene enz. omdat die minder snel gekocht worden snao niet waarom eigelijk, je koopt toch een dier voor het gezelschap en het karakter?? Niet omdat ze nog zo lief en klein en schattig zijn??

Ik neem dan liever de gemene, oude en lelijke Niet dat cavia's/andere dieren ooit lelijk zijn maar goed Maar goed zo denk ik dan weer

Alexx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-06 20:01

bij mij lopen ze los door de tuin, het is geweldig! We hebben een halve hectare tuin, en nog een half hectaar weiland, ze rennen, eten graven, spelen, en doen echt waar; haasje over.

Gisteren ook weer een meisje van 7 van 'een konijn' afgepraat

smurf1988

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 20:02

De gemiddelde leeftijd van een konijn is 3... Echt te laag...

Ik ben echt behoorlijk tegen fokken! Ik kan gebrijpen dat sommige mensen ras konijnen fokken. Dat is ook niet echt een probleem, daar zijn wel vaak liefhebbers voor. Maar fokkers die met vanalles en nog wat fokken, de jongen vervolgens niet kwijt kunnen en ze naar de dierenwinkel brengen, of nog erger , ergens dumpen.
De Asielen zitten als over vol, waarom blijven mensen dan een beetje voor hun eigen lol fokken? Gewoon zeer egoitisch

Helderder

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 20:04

Idd Knolliepower.. en dat mens waar ik het net over had heeft echt een kronkel in d'r kop, want ze fokte met kruisingen en wou dan zo een nieuw ras ''ontwerpen'' (beesten worden aan de slangen gevoerd omdat ze er niks mee kan..)

Colorado

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 20:05

knolliepower schreef:
De gemiddelde leeftijd van een konijn is 3... Echt te laag...

Ik ben echt behoorlijk tegen fokken! Ik kan gebrijpen dat sommige mensen ras konijnen fokken. Dat is ook niet echt een probleem, daar zijn wel vaak liefhebbers voor. Maar fokkers die met vanalles en nog wat fokken, de jongen vervolgens niet kwijt kunnen en ze naar de dierenwinkel brengen, of nog erger , ergens dumpen.
De Asielen zitten als over vol, waarom blijven mensen dan een beetje voor hun eigen lol fokken? Gewoon zeer egoitisch

Dat van die asielen is voor mij ook de rede geweest om te stoppen Nu komen al mijn toekomstige caafs van het asiel af

Alexx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-06 20:05

ik weet niet of dumpen erger is hoor, als je ze bijv. in het bos dumpt, ze overleven het waarschijnlijk wel, anders zitten ze hóógst waarschijnlijk in een minihokje,
misschien worden ze wat jonger in de wilde natuur soms, maarja, beter dan zo'n cel.

Colorado

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 20:08

punkies schreef:
ik weet niet of dumpen erger is hoor, als je ze bijv. in het bos dumpt, ze overleven het waarschijnlijk wel, anders zitten ze hóógst waarschijnlijk in een minihokje,
misschien worden ze wat jonger in de wilde natuur soms, maarja, beter dan zo'n cel.

idd

wematje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 20:08

punkies schreef:

Nou dumpen vind ik ook geen optie hoor dan word het gewoon opgegeten door een roofdier ook roofvogels jagen opkonijnen En daarbij er zijn in Nederland heel veel konijnenasiels/opvanghuizen waar je je konijn ook gratis af kan geven, goed verzorgt word en er een goed tehuis voor zoeken.

Alexx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-06 20:09

ja das waar, maarja, wilde konijntjes worden ook opgegeten.

Sappos

Re: waarom nemen mensen zo vaak 1 konijn in een klein hokje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 20:10

Wat zijn sommige mensen toch dom ik heb geen verstand van konijnen maar ik snap zelfs dat je ze dan uitelkaar moet halen en de mannetjes elkaar ook dood kunnen bijten.

Dierenwinkels geven idd ook niet echt het goede voorbeeld. Sommige wel maar die geven ook echt advies en daar krijg je niet zomaar een dier mee. Bij fokkers precies hetzelfde, je leert gewoon veel.

Kimonoo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 21:30

da vind ik dus altijd zo raar, mijn konijntje bij de dieren winkel gekocht, dat ging net zo makkelijk als een zak snoep:S