Een mini kalfje.( 7 weken te vroeg geboren )

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

irmaaatje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-06 22:37

Het klopt inderdaad dat ze minder mak worden, maar dat worden ze in de loop der tijd wel weer!

ja, toen was hij nog heel klein, hij is inmiddels al weer een endje gegroeid.

Maar, ik heb het filmpje eindelijk! pff, kheb het maar via youtube gedaan, want zippy deed het niet!

http://www.youtube.com/watch?v=cqCKrmJj7W4

De naam voor het kalfje mogen jullie wel bedenken, haha ik ben niet creatief genoeg

Wat een lieve kalfjes had je angelique, inderdaad je had over de hoeveelheid koeien heen gelezen, we hebben er totaal ongeveer 150 geloof ik, op het moment melken we er 76, en staan er 15 droog, die verwachten zeer binnekort een kalfje, en dan nog 60 stuks jongvee en 1 stier

Maar ik ga douchen en naar bed Moet ook gebeuren!!

irmaaatje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-06 22:39

darkmoona schreef:
heeftiej al een naam.. of issie nog steeds geppa..??:oo

Officieel blijft het natuurlijk geppa, maar zijn roepnaam word zeker anders.. Maar nog geen iedee wat!

Moon

Re: Een mini kalfje.( 7 weken te vroeg geboren )

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 09:36

irmaaatje schreef:
darkmoona schreef:
heeftiej al een naam.. of issie nog steeds geppa..??:oo

Officieel blijft het natuurlijk geppa, maar zijn roepnaam word zeker anders.. Maar nog geen iedee wat!

ik weet niet of je het al heb gelezen maar in het begin van dit topic had ik al een naam gegeven :
darkmoona schreef:
een naam :
MC (je zegt emsie.. oftewel de afkorting van minicow =))
trouwens ubervet kalfje hoor

irmaaatje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-06 15:30

Neej had ik niet gelezen!.. sorry! maar dat is inderdaad een hele leuke naam!

irmaaatje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-06 17:49

Ze loopt nu los in het groote hok, met de anderen kalfjes.. Ze drinkt nu ook niet meer uit de speen emmer, maar ze zit ook aan de drinkautomaat! maar omdat zij een aantal centiemeters kleiner is dan het gemiddelde kalfje, kon zij niet bij de nep speen! dus hebben we houten balkjes er voor gelegd, en daar gaat ze dan op staan! heel erg leuk gezicht om te zien!

So0p_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 17:50

wat een lievvert

Manou

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 11:26

Wat een lief kalfje, hopelijk blijft alles goed gaan met het kalfje.
de rest ziet er ook goed uit.
ik heb net twee weken stage gelopen bij een melkveehouder. Daar hebben geen drinkautomaat, dus ik moest de drie kalfjes tegelijk emmers met melk geven. (Dan zou een extra hand erg handig zijn ) Stierkalfjes bleven gewoon in zo'n klein hokje zitten tot ze weggingen op 10 dagen.
De boer waar ik was liet de kalfjes wat langer bij de moeder. De eerste die geboren werd toen ik er was bleef een halve dag erbij. En vrijdag werd er nog een kalfje geboren (Die geboorte heb ik gezien) en die was er zondag nog steeds bij. Maar dat komt misschien ook omdat die moeder niet helemaal in orde is.

irmaaatje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-06 17:51

Aah, wat leuk zeg! en wat vond je van de stage??

Ja, dat kan natuurlijk van dat kalfje.. maar Bij ons is dat zo'n gedoe, dus hij mag het kalfje aflikken,en dan gaat hij gelijk weg.. dat is beter voor de moeder en het kalf, anders hechten ze zich teveel aan elkaar, en staan ze 2 dagen te bleren!

Manou

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 09:08

Ik vond mijn stage echt geweldig. Heel veel geleerd over koeien en het was ook erg leuk en gezellig.

Dat kalfje dat na een nacht bij de moeder weg ging was heel rustig en heeft geen een keer naar zijn moeder geroepen. Ook moeder was er zeer rustig onder. maar hij had wel zo veel gedronken dat we hem pas 's avonds zo ver kregen om te drinken van de speenemmer.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 18:34

HIer even twee foto's van onze blauwe stier.

Voor de leken onder ons, "een blauwe" slaat op het ras; een belgisch blauwe dikbil. Daar zijn twee varianten van, een blauwe blauwe, zeg maar een blauw schimmel en een witte blauwe, dus zonder kleur.
Er zijn nog wel wat varianten mogelijk, crème kleurige aftekeningen etc.

De onze is ruim 4 jaar oud en wordt rond de 1500 kg geschat.

Afbeelding

Afbeelding

Blue9

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 18:37

Mijn god zeg! Vind het maar een vies beest! Is dat zo'n ''enge''stier? Kalfje is wel lief!

tienus63

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 18:40

Ik vind hem geweldig, ik kan me wel goed voorstellen dat wanneer je niet aan vee gewend bent, laat staan zulk vee, dat je hem een engerd vind.

En of het zo'n gevaarlijke stier is, het is en blijft een stier dus altijd oppassen als je bij hem in de buurt bent, zorgen dat je makkelijk weg kunt komen en iets in je handen hebben voor het geval dat.

Hij is in ieder geval erg rustig, maar zoals al gezegd het is wel een stier.

Blue9

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 18:42

Sorry, maar dat vind ik inderdaad! Wil niemand beledigen en bedankt voor de goede uitleg tienus63!

Kamide

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 18:43

wat een gaaf beest!
hoe kweek je die spieren??
kunnen somige paarden nog wat van leren

tienus63

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 18:49

Mijn buurman wordt onpasselijk bij het zien van deze stier, en mij beledig je niet zo snel. Ik vind vooral het karakter van de Belgische Blauwen geweldig.

Twee jaar geleden hadden we ook een oudere stier, ook ruim 4 geworden, maar dat was een gewone zwartbonte, hij was ook wel erg groot en zwaar maar niet zo extreem als een vleesras.

Bart, zo heette hij , was wel erg groot tegen de 1.70 aan. Vanwege zijn rustige karakter is hij relatief oud geworden bij ons. Meestal gaan de dekstieren naar de slacht als ze te lastig worden, ze dan tussen de 2 en 3 jaar.

@thinka, een Blauwe heeft de spieren al van zichzelf, is een raseigenschap.
Spieren = vlees.
Een blauwe koe geeft ook maar weinig melk, hebben meestal een minder mooi (minder makkelijk) uier om te melken. Een blauwe koe wordt gehouden voor de vleesproduktie.
(of als liefhebberij)

Moon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 18:52

tienus63 schreef:
HIer even twee foto's van onze blauwe stier.

Voor de leken onder ons, "een blauwe" slaat op het ras; een belgisch blauwe dikbil. Daar zijn twee varianten van, een blauwe blauwe, zeg maar een blauw schimmel en een witte blauwe, dus zonder kleur.
Er zijn nog wel wat varianten mogelijk, crème kleurige aftekeningen etc.

De onze is ruim 4 jaar oud en wordt rond de 1500 kg geschat.

Afbeelding

Afbeelding

wow wat een lomp beest!!!

Kamide

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 18:55

tienus63 schreef:
Mijn buurman wordt onpasselijk bij het zien van deze stier, en mij beledig je niet zo snel. Ik vind vooral het karakter van de Belgische Blauwen geweldig.

Twee jaar geleden hadden we ook een oudere stier, ook ruim 4 geworden, maar dat was een gewone zwartbonte, hij was ook wel erg groot en zwaar maar niet zo extreem als een vleesras.

Bart, zo heette hij , was wel erg groot tegen de 1.70 aan. Vanwege zijn rustige karakter is hij relatief oud geworden bij ons. Meestal gaan de dekstieren naar de slacht als ze te lastig worden, ze dan tussen de 2 en 3 jaar.

@thinka, een Blauwe heeft de spieren al van zichzelf, is een raseigenschap.
Spieren = vlees.
Een blauwe koe geeft ook maar weinig melk, hebben meestal een minder mooi (minder makkelijk) uier om te melken. Een blauwe koe wordt gehouden voor de vleesproduktie.
(of als liefhebberij)

ja, ik weet het, maar vind het wel prachtig!!
ik vind dit soort juist een mooi soort koeien, "gewone bonten" zijn vaak veel hoekiger enzo, bottiger, vind ik dit spek mooier ..

Maar jij zegt ik vind vooral het karakter geweldig, zijn ze zachtaardiger als andere koeien of hoe zi dat?

Marloez

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 19:16

Zo dat is een klein kalfje! Maar gelukkig ziet ze er gezond uit. Ik heb geloof ik zo'n beetje alle foto's in dit topic bekeken.
Ik snap alleen nooit waarom als de kalveren iets ouder worden ze geen gelegenheid hebben om op stro te gaan liggen. Of in ieder geval een rubber mat. Ze staan alleen maar op vieze houten planken besmeurd met een gladde laag drek.
Ik ben met school naar verschillende koeienboerderijen geweest waarvan 1 met een ligboxen stal. Die koeien stonden nooit buiten in de wei. Ze gleden steeds heel hard uit over de gladde planken, en de lucht daar was ondraaglijk.
Bij een andere boerderij was een potstal. Veel mooier en diervriendelijker! Die koeien konden gewoon lekker op stro lopen, en in de zomer stonden ze in de wei.

IK begrijp eruit dat jullie koeien gelukkig ook zomers de wei op gaan?

Ik vind het trouwens leuk om te zien dat jullie stier geen ring door zijn neus heeft!

En erg leuk dat je zomaar op die koe kunt gaan zitten. Hou je die koe ook?

tienus63

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 21:52

@thinka,
Blauwen zijn meestal wat rustiger in de omgang, ook eigenwijzer
Maar met een makke zwartbonte of rode ben ik net zo wijs en die wordt net zo geknuffeld.

Niet dat ik met meneer sta te knuffelen, kijk wel uit. Hem aaien als hij achter het hek dat doe ik wel.

irmaaatje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-06 22:02

@ tienus63: WAT EEN ONTZETEND MACHTIG?PRACHTIGE STIER ZEG! wauwie,, mijn mond viel egt open bij het zien van hem.. wat een geweldig beest! loopt hij ook gewoon tussen jullie koeien? is dat dan niet iets te zwaar voor de desbetrefende koe? hihi!!

Maareh,, haha, kijk kan zijn hoofd haast niet draaien lijkt wel, door die homp vlees op zijn nek!

Net wat je zegt vind ik blauwe ook super leuke koeien! ze hebben iets lompigs over zich, dat vind ik egt leuk!

Wij hebben zelf dan ook een stier, maar vergeleken met deze valt hij in het niet! maar goed, hij heeft dan ook geen aanleg om zo gespierd ( dik ) te worden!

Wat een prachtig beest, kblijf maar naar die foto kijken

irmaaatje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-06 22:13

@ marloez:

Ja. wat een lieverd he

Van die boxen heb je inderdaad wel gelijk hoor, wij hebben dan ook een ligboxen stal, maar we doen er wel alles aan om het zo diervriendelijk mogenlijk te houden, meden omdat we nogal eens wat bassischoolen op bezoek krijgen.

Zelf vind ik koeien ras echte viespeuken, ze gaan liggen in hun eigen kak, en dat komt niet omdat ze in een te kleine ruimte staan, want dat doen ze evengoed buiten.. Maarja, iest in ze trekt me eenorm aan!

Wij hebben onze roosters waar ze over lopen grover laten maken, zegmaar allemaal ribbels in gemaakt, zodat ze iets meer steun hebben, veder wordt de hele stal 10 keer per dag schoon geveegd door een automatische schuif, en worden 2 keer per dag ( 's ochtens om half 5 en 's avonds ook ) de boxen handmatig schoongemaakt, met een nieuwe laag saagsel

Ja, onze koeien gaan zeker zomers naar de wei, maar als het echt te heet is komen ze weer naar huis, en word in de stal de ventielatoors aangezet! De helft van de stal is open aan de voorkant, maar kan ook dicht met windbreek gaas, de anderen helf van de stal, is voor een deel de muur er uitgelsoopt en zit van dat zelfde gaas! Ik vind persoonlijk dat het niet stinkt bij ons, wat je hooguit vies kan noemen is de geur van het voer! dat stinkt inderdaad.

Watbetreft dat stro gelegendheid, dat snap ik zelf ook niet echt als ik er nu over ga nadenken, ik zal het eens aan mijn vader vragen.

Watbetreft die ring, ben ik het met je eens, het is ook niet leuk voor zo'n koe, maar opden duur voelt hij het niet hoor, alleen als je er aan trekt.

Ik vind het zo leuk dat er zo veel mensen geïntresserd zijn in het boeren leven, en eerlijk gezegd doe ik er ook vanalles aan om bij de mensen een ander beeld over te brengen over het boeren leven, want je hoort nogal eens negatieve reacties, met namen over de kalfjes! en als je het dan eenmaal hebt uitgelegd, begrijpen ze het wel een beetje!

Eejj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 22:16

zo he dat is zeker een dikbil
wel mooi om te zien !

Manou

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 22:39

Stro is ook niet alles, heb ik gezien bij mijn stage. Daar stonden wat jonge beesten op stro en dat was zo smerig, ondanks dat er per hok met twee of drie beesten meerdere balen stro per week gebruikt werden. Bovendien slijten de klauwen niet in een stro hok, maar op de betonroosters blijven ze veel beter op lengte.
Ook waren er een paar melkkoeien die 's nachts in een strohok stonden, dat was ook snel vies. Koeienvlaaien en paardenmest zijn niet te vergelijken.
Die ligboxen zijn meestal ook bekleed met een zachte laag.

Ik maak morgen wel even een topic met de foto's van mijn stage.

tienus63

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 22:54

@ Irmaatje,

Hij loopt nu gewoon tussen de melkkoeien, 's nachts mag hij luxe in het strohok, omdat zijn poten toch teveel te lijden hebben van de roosters.
"s winters loopt hij soms dag en nacht buiten, omdat dat toch beter voor zijn poten is. Hij loopt dan op een hoog en beschut stuk land en wordt bijgevoerd.

Hij redt zich best met de dames, door de dekdienst valt hij ook wel weer wat af. Doordat hij natuurlijk ervaren is, in de dekkerij haalt hij ook geen gekkigheid.

Onlangs kon een melkkoe van ons afgemaakt door de veearts omdat de jonge zwartbonte stier, ietwat te enthousiast was. Tja en dan is een ongelukje zo gebeurd.

De meeste koeien gaan bij ons bij de KI, de blauwe is voor de terugkomers en koeien waar we geen vaarzen willen houden.
De zwartbonte is een pinkenstier, hij heeft zijn diensten bij de jonkies bewezen en mag zo dadelijk bij de melkkoeien als de blauwe er weer bij weg is.

Manou

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 22:59

Gaat dat goed met de geboorte van de kalveren als ze die blauwe als vader hebben? Ik heb namelijk al verschillende verhalen gehoord dat die dikbillen problemen hebben met natuurlijke bevallingen en dus veel keizersnedes. Of valt dat mee omdat de moeder een 'normale' koe is?