Hond aanschaffen..

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Biepmiep

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 18:00

Ik heb mijn hond van een fokker. Ze was niet meer geschikt vanwege het feit dat ze 2x een keizersnede had gehad (en 1 x een gewone bevalling). Doordat ik de moeder kocht kon de fokker de dochter aanhouden en met haar verder gaan, ze hebben maximaal maar 4 honden in huis. We komen nog steeds bij elkaar over de vloer en de hond vindt het allemaal heel leuk, heeft nergens moeite mee.

Als het niet had geklikt of bij andere omstanddigheden mocht en mag ze zo weer terug.
Je zou rasverenigingen of fokkers hierover kunnen mailen, heb ik ook gedaan.

Doordat ze zo van andere eerlijke baas kwam weet ik gewoon alles over haar en wist wat er in huis kwam. Zo waren alle partijen blij.
Laatst bijgewerkt door Biepmiep op 03-04-06 18:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Marye78

Re: Hond aanschaffen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 18:01

pubelia schreef:
Bij ons kwam geen overeenstemming met alle honden rasssen....

ik heb de test 3 keer aangepast maar hij blijft op 0 overeenstemmingen uitkomen..volgens mij klopt er iets niet.

Sirius_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-06 18:05

Biepmiep, dat is dus een speciaal geval. Iemand die zijn hond wil uitlenen?

In de zxomervakantie krijgen we twee logeerhondjes dus dat is al een test

Sanniej_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 20:16

Nou ik vindt dat je teveel eisen hebt aan een hond.
Dus als je langs de bartsmit gaat vindt je precies de goede hond.
Elke hond kan opeens anders uitvallen en ja wat moet je dan ..?

Sirius_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-06 20:25

Ik vind het een beetje een kinderachtige reactie. Ik houd me voor dat niet elke hond het zelfde uitvalt, een rustig ras kan een klein keffertje leveren. Máár, ik krijg een algemeen beeld van een hond. We zitten met 5 mensen in huis en een hond moet bij alle 5 passen. Dan stel je eisen.

Maar goed speciaal voor jou, zal ik mijn eisen inkorten. Ik zoek een hond op 4 poten dat blaft. En als het niet klikt omdat de hond te sterk is, of vernielzuchtig is of wat de aard van t beestje dan ook is, dump ik m bij jou, ok? En verder ga ik er niet op in. We steken ontzettend veel tijd in het zoeken van een juiste gezinshond, en alles wat er bij komt kijken. Ik hoop verder op serieuze reacties die ergens op slaan

Nannes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 20:30

xxxvagoxxx schreef:
Nou ik vindt dat je teveel eisen hebt aan een hond.
Dus als je langs de bartsmit gaat vindt je precies de goede hond.
Elke hond kan opeens anders uitvallen en ja wat moet je dan ..?

te veel eisen? je moet toch echt een hond zoeken die bij je past.
niet de eerste die je tegen komt.

gabyfedde

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 20:32

Neem eens contact op met de Sophia Vereeniging (met dubbel e). Zij geven gratis en persoonlijk hondenaanschaf-spreekuren. Zeer nuttig om te doen en je krijgt nog een leuk informatie-pakket ook.

Sanniej_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 20:54

Pam schreef:
De eisen,

Geen langharige hond
Geen volle staart
Een hond die tussen de middag kan voldoen met een klein wandelingetje (Tussen de middag is mijn oma thuis, en die is geen lange loper, na 4en wordt er uiteraard een lekkere lange wandeling gemaakt)
Gehoorzaam, volgzaam
Een hond die goed tegen alleen zijn kan (Geen hele dag maar we willen nog wel eens een half dagje weg zijn)
Mijn moeder wil graag een 'kleine' hond, iig niet veel groter dan de standaard retriever

Weinig eisen geen langharige hond Okey ..
Geen volle staart
Je kunt niet van te voren weten of je hond tussen de middag genoeg heeft aan een klein wandelingetje .. en ook niet of het er tegen kan als je een half dagje weg gaat meestal gaat dit wel goed ..
Maar dat ligt meer aan jullie zelf .. hoe je het beestje opvoedt ..
Vindt dat sommige eisen gewoon beetje overdreven zijn ..

Hobby

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 20:55

Ik vind het erg goed dat je je op verschillende rassen oriënteerd. Ik vind het erg moeilijk om je een hondenras aan te raden, omdat ik daarvoor te weinig van jullie omstandigheden weet. Aan de hand van de punten uit dit topic zijn er wel een aantal rassen die ik je niet aan kan raden en wel in jouw lijstje voorkwamen.
Gezien het feit dat de hond overdag geen (lange) wandelingen zal maken, kan ik je geen jachthonden, zoals staande honden, vizsla of Drentse patrijs aan raden. Dit zijn honden die bij te weinig lichaamsbeweging gedurende de dag erg zenuwachtig in huis kunnen worden. Dit geldt al helemaal voor een ras als de bordercollie. Stel dat oma ook nog wel met een balletje op het veld wil gooien, dan zou het misschien te overwegen zijn.
Als ik aan jouw oma denk, denk ik toch eerder aan een hond van een iets kleiner formaat. De kooiker werd bijvoorbeeld al genoemd, net als een King Charles spaniel (sorry, weet dat je niet van spaniels houdt). Deze soorten trekken oma niet zo snel omver. Voordat je een hond hebt die zo gehoorzaam is dat oma hem los uit kan laten, ben je toch al snel een jaar verder (de pubertijd voorbij). Ik kan je in ieder geval een puppycursus en A-cursus aanbevelen. Mocht oma degene zijn die de opvoeding overdag doet, laat haar dan ook meegaan naar de cursus en oefenen. Dan weet zij ook wat belangrijke punten zijn in de opvoeding. Veel succes bij het uitkiezen van een hond!

Nannes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 21:00

xxxvagoxxx schreef:

Weinig eisen geen langharige hond Okey ..
Geen volle staart
Je kunt niet van te voren weten of je hond tussen de middag genoeg heeft aan een klein wandelingetje .. en ook niet of het er tegen kan als je een half dagje weg gaat meestal gaat dit wel goed ..
Maar dat ligt meer aan jullie zelf .. hoe je het beestje opvoedt ..
Vindt dat sommige eisen gewoon beetje overdreven zijn ..

welke eisen?

Sirius_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-06 21:07

xxxvagoxxx

Dit kun je zelf bedenken.. Er zijn rassen die bepaalde hoeveelheid beweging eisen. Zoals Hobby aankaart. Wij dachten aan de Vizsla, waarvan ik niet wist of 2, 2.5 uur per dag in totaal genoeg was of dat tussen de middag ook een ikse wandeling vereist was. Dat antwoord heb ik nu.

De nee, niet veeleisend, realistisch.

Sirius_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-06 22:36

Zaterdag gaan we naar een labradorfokker die een nestje heeft van eind maart. Als we een afspraak kunnen maken natuurlijk.

assie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 23:53

Leuk dat jullie gaan kijken! Bedenk wel dat die pupjes er straks ongelofelijk (veel te) lief uitzien en dat het dan erg moeilijk is om te zeggen: "nee, we denken er nog even over na."
En eh ja... ik spreek uit ervaring. Ik ging me alleen orienteren in het asiel, maar werd hopeloos verliefd op het bekkie van Tip . Achteraf gezien heb ik toen puur op gevoel gekozen en niet met verstand. Niet helemaal slim, maar ik had gelukkig een goed asiel met een goede medewerker

Dus let op dat je niet in die valkuil trapt. Die kan namelijk heel goed, maar ook totaal verkeerd uitpakken.
Sorry als ik alles een beetje te zwart afschilder hoor; ik heb gewoon iets teveel 'zielige' hondjes gezien die te snel zijn aangeschaft.

Rosita

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 01:02

assie schreef:
Leuk dat jullie gaan kijken! Bedenk wel dat die pupjes er straks ongelofelijk (veel te) lief uitzien en dat het dan erg moeilijk is om te zeggen: "nee, we denken er nog even over na."

En bedenk er meteen achteraan dat degene die je die hond/pup zomaar meegeeft ook niet zo best bezig is. Dat moet de persoon zijn die op dat moment het koppie erbij houdt. Niemand komt hier bij mij de eerste keer de deur uit met een pup of een kitten. Ik wil daar als fokker namelijk ook wel even over nadenken.

Maar de pups waar TS gaat kijken hebben nog niet de leeftijd om weg te gaan dus we maken ons zorgen voor niks

Biepmiep

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 06:36

Asielhonden mogen toch ook terug als het niet klikt?

Sirius_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-06 07:48

We gaan bewust niet kijken naar een nestje dat weg mag
We gaan van het weekend kijken, en een gesprek hebben met een fokker, omdat deze veel meer weet van honden dan dat wij denken. Al weet ik niet of het dit weekend word omdat ik heb gehoord dat erkende fokkers ppas laat kijken in de derde week, en deze pups zijn van 24 maart.

geit

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 07:55

ik heb niet het hele topic gelezen wegens tijdsgebrek maar ik ving wel iets op dat je vader een puppy wil.
ik zou zeggen niet doen als jullie overdag zelf niet thuis zijn.
een puppy moet aan jullie wennen en dat gaat niet makkelijk als overdag alleen je oma er is.
ik zou gaan voor een labrador een golden retriever of een duitste herder

assie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 11:15

Biepmiep schreef:
Asielhonden mogen toch ook terug als het niet klikt?

Meeste asiels (die waar ik ben geweest allemaal zelfs) nemen de honden terug als het niet klikt.
Op Tip had ik een proeftijd van 4 weken. En mocht het onverhoopt niet klikken, dan moet hij terug. Ik heb een contract getekend waarin staat dat ik niet met hem mag fokken (gaat moeilijk, hij is gecastreerd ), hem niet mag verkopen, weggeven of zonder reden euthanaseren.
Dus hij moet/kan altijd terug naar het asiel mocht ik hem niet meer willen. Maar dat kost me (na die 4 weken proef) wel ruim 100 euro geloof ik. Voor die 4 weken was het nog gratis. Maar dat is voor mij niet relevant; Tippie blijft voor altijd bij mij

En Pam, volgens mij mogen fokkers best al eerder mensen laten kijken bij hun pups (ken genoeg erkende fokkers die dat doen iig), alleen niet teveel tegelijkertijd, omdat dat te belastend voor de pups zou kunnen zijn, geestelijk dan .
Echt leuk dat jullie kunnen gaan kijken, maar hou wel in rekening dat een fokker ook niet alle wijsheid in pacht heeft. Wie dan wel eigenlijk? Eh ja, niemand natuurlijk. Daarom is het handig om bij een aantal fokkers te kijken, met de rasvereniging te bellen en vooral op shows zie je veel verschillende mensen met allemaal een verschillende mening.

Maar wat je ook doet; zorg dat jij je er goed bij voelt, dat de denkwijze van de fokker een beetje past bij wat jij zelf ook denkt en voelt.
Een fokker van de (hele) oude stempel die iedere hond met een slipketting en de 'hardere' (ik zeg niet mishandelend, want dat is het niet) manieren alles bijbrengt, of zegt dat je puppies met de neus door de eigen pies en poep met wrijven om ze zindelijk te maken; zal misschien minder bij je passen (of juist meer), dan een fokker die alles op de 'lieve' (ik zeg niet beter, want dat moet je zelf uitmaken ) manier doet.

Arrabel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 11:31

Douni schreef:
Helina0611 schreef:
wij hadden een bull terrier. die van mij was niet heel groot wel beweging nodig maar zijn aan de andere kant ook wel een beetje lui. zijn erg waakse honden. kan er mee gezien worden. heel lief houden van aandacht en zijn gehoorzaam.

Dat is inderdaad de allerleukste honden!
Hier een foto van mn Bull Terrier:
http://www.mijnalbum.nl/Foto=VYHYFA3L[/img]

Bulletjes zijn inderdaad heel leuk, jouw bull lijkt wel een beetje op die van mij (of die van mij lijkt op die van jouw...)
Afbeelding
Afbeelding

Wat ik nog wel graag even wil toevoegen aan dit topic:
Bedenkt goed voordat je een zo'n schattig klein puppy aanschaft dat de dierenasiels in Nederland overvol zijn.
Een heleboel honden wachten op een baasje, ze zijn misschien niet meer zo lief en schattig als een puppy (alhoewel er ook pups in de asielen zitten) maar die pup die je bij een fokker haalt word ook groot.

Hier een handige site waar je alle honden van alles asiels van Nederland kan bekijken:http://www.dierenasiels.com/

Afbeelding

Douni

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 12:54

freaky

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 13:39

Wij zijn nu bezig om een hond van de stichting spaanse honden in nood te halen. Daar zitten alle soorten honden van pup tot bejaard. http://hondeninnood.spanjeweb.nl Misschien kun je daar eens kijken......

oudehinken

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 13:51

freaky schreef:
Wij zijn nu bezig om een hond van de stichting spaanse honden in nood te halen. Daar zitten alle soorten honden van pup tot bejaard. http://hondeninnood.spanjeweb.nl Misschien kun je daar eens kijken......

mag ik je eens een advies geven neem eens even contact op met desiree brisco die heeft een topick lopen over een hondje uit spanje die zij heeft ook zo'n hondje.

eveline_B

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 14:20

Het verbaast me wel dat jullie aan een pup willen beginnen terwijl alleen thuis kunnen zijn een belagrijke eis is. Bij een pup moet je maar afwachten wat voor hond eruit groeit en dat voldoet lang niet altijd aan het verwachtingspatroon dat je hebt. Bovendien zijn jonge labradors erg sterk en daar zou ik mijn oma niet mee willen laten lopen. Als oma's komen te vallen hebben ze namelijk direct een groot probleem. Met een beetje pech breken ze een heup en heb je de rapen gaar.

Saskia89

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 15:25

Wat denk je van een border terriër? Ze hebben niet echt superkort haar ofzo, maar zijn wel rustig en passen zich goed aan.

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 15:30

*zucht* Het is mischien wel goed bedoeld om links neer te zetten van de spaanse adoptie honden, Maar hun willen een hond, met weet ik veel aan eisen, De honden die uit spanje komen, die komen niet voor niks naar nederland. Het zijn allemaal zwerf honden, de een is ook op straat geboren, maar de ander is er los gelaten omdat bv de baas er niet meer voor kon zorgen. Dat is niet voor niks. Koop aub als je bijna geen verstand van honden hebt daar geen hond. Ook al ziet het er zo aan lokkelijk uit.