Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
pubelia schreef:@desiree: letterlijk uit mn cursus boek overgenomen...
'Gezinnen met jonge kinderen (tot ongeveer 12jaar)verdienen in dit kader speciale aamdacht. de hond ziet een kind namelijk niet zoals hij een volwassenen ziet: van een volwassene accepteert hij dat die zich als rang hogere gedraagt, van een kind niet. Kleine kinderen zijn lager in rang dan de hond ( uiteraard is dit medeafhankelijk van de aard van zowel de hond als het kind). Kinderen kunnen slechts hoger in rang staan dankzij de aanwezigheid van de roedel leiders en alleen
daardoor
en in
die
situatie(de ouders moeten wel dominant zijn aan de hond). Dit noemen we afhankelijke rang: de hond merkt dat zijn eigenaren de kinderen hoger plaatsen dan de hond en in de aanwezigheid van die dominante eigenaren legt hij zich hierbij neer, terwijl de dominatie relatie ongewijzigd blijft (ook bij honden onderling kennen we het verschijnsel afhankelijke rang).
Dit houd nogal wat beperkingen in. Je kunt jonge kinderen nooit alleen bij een hond laten. In de omgang tussen honden en kinderen moet de dominante volwassene er daarnaast op lette dat het kind zich niet als een rang hogere tegen over de hond opstelt. Daarnaast zal de eigenaar erin moeten investeren dat de hond leert de aanwezigheid van kleine kinderen te accepteren
Een afhankelijke rang kan na verloop van tijd onafhankelijk worden, het individu heeft dan voldoende overwicht gekregen om zijn hogere positie op eigen kracht te handhaven.'
(uit cursus boek o&o algemene vorming)
Desiree schreef:ja maar dit is helaas wel de realiteit. Dat is dus ook de reden dat ik me zo kwaad kan maken om mensen die een hond willen en er eigenlijk geen bal van af weten. En dan hebben ze kinderen en de hond bijt de kind. De hond is fout en moet dus afgemaakt worden want die hond is gek. Nou leuke eigenaar ben je dan. maar als gevolg dat de ene hond is ingeslapen, willen ze natuurlijk weer een andere nieuwe hond. Zo kan je me nml heeeel er kwaad maken als je zo iets doet. Maar op de KV mag ik er niks van zeggen. Maar in mn eigen omgeving maak je dus echt geen vriendjes met me...pubelia schreef:@desiree: letterlijk uit mn cursus boek overgenomen...
'Gezinnen met jonge kinderen (tot ongeveer 12jaar)verdienen in dit kader speciale aamdacht. de hond ziet een kind namelijk niet zoals hij een volwassenen ziet: van een volwassene accepteert hij dat die zich als rang hogere gedraagt, van een kind niet. Kleine kinderen zijn lager in rang dan de hond ( uiteraard is dit medeafhankelijk van de aard van zowel de hond als het kind). Kinderen kunnen slechts hoger in rang staan dankzij de aanwezigheid van de roedel leiders en alleen
daardoor
en in
die
situatie(de ouders moeten wel dominant zijn aan de hond). Dit noemen we afhankelijke rang: de hond merkt dat zijn eigenaren de kinderen hoger plaatsen dan de hond en in de aanwezigheid van die dominante eigenaren legt hij zich hierbij neer, terwijl de dominatie relatie ongewijzigd blijft (ook bij honden onderling kennen we het verschijnsel afhankelijke rang).
Dit houd nogal wat beperkingen in. Je kunt jonge kinderen nooit alleen bij een hond laten. In de omgang tussen honden en kinderen moet de dominante volwassene er daarnaast op lette dat het kind zich niet als een rang hogere tegen over de hond opstelt. Daarnaast zal de eigenaar erin moeten investeren dat de hond leert de aanwezigheid van kleine kinderen te accepteren
Een afhankelijke rang kan na verloop van tijd onafhankelijk worden, het individu heeft dan voldoende overwicht gekregen om zijn hogere positie op eigen kracht te handhaven.'
(uit cursus boek o&o algemene vorming)
Veel te moeilijk te realiseren voor de meeste mensen. Een hond laten komen als je roept is zelfs al vaak te veel gevraagd.
het bovenstaande verhaal van Pubelia is weer eens het toppunt van het menselijke egoisme "IK wil een hond en als IK het maar leuk heb". Wat een rotvolk zeg, BAH! een hond nemen maar geen tijd er voor hebben. Straks komen er kinderen (die natuurlijk onopgevoede rotkinderen gaan worden want daar nemen ze ook niet genoeg tijd voor) en dan doen ze wel afstand van dat hondje. Wacht maar af! Die mensen willen zich niet in een hond verdiepen. Ze zijn aan een dier begonnen waar ze eigenlijk niet in geinteresseerd zijn.
Ik weet ook wel dat de dingen die honden verkeerd doen voor 98% als oorzaak bij de eigenaar liggen terwijl de hond er altijd de dupe van wordt. Ik zal de laatste zijn die dat ontkent en ik kan me daar ook zeer kwaad over maken.
Droomster schreef:Wou ff op een paar blz's terug reageren. Tetanus-prik is zéér belangrijk!
De vrouw van de dierenwinkel, waar wij altijd alles halen voor onze dieren. Is door een beet van een hond (bij cursus, daar hielp ze) 1 hele hand verloren, van de andere hand d'r vingers, en ook een stuk van d'r been.
Mja, tis wat jij wil he... (Kon trouwens nix aangedaan worden, het ging te snel, werd eerst gauw blauw, daarna zwart & daarna ziekenhuis en het was allang en breed te laat, maar het had nog erger kunnen aflopen)
Verder word ik nooit gebeten door honden. (alleen vroeger toen ik klein was een keer, ik speelde met een bal, maar de hond wou hem ook pakken en gaf mij dus een knauw in m'n wang).