baroen schreef:Ups schreef:Oke, dat bastaardjes minder getest worden ben ik met je eens. Maar in de eerste plaats staat het fokken van rassen voor het verankeren van genetische eigenschappen (lijnenteelt of inteelt is hier het sterkste voorbeeld van). Natuurlijk kom je diezelfde genetische verankering óók weer in je kruizingen tegen. Maar volgens de natuurlijke wetten zal het meest functionele exterieur weer boven komen drijven wanneer je alle rassen met elkaar zou combineren (hier is onderzoek naar gedaan). Dus spitse neus, staande oren enz.. Kortom het model waaruit lang geleden álle rassen zijn ontstaan... Op de lange termijn zullen ook erfelijke afwijkingen door de natuurlijke selectie weer verdwijnen. Maar ja daar gaan generaties overheen en ja dat betekend dus dat je bij bastaarden ook eerst de erfelijke zult zien opduiken...
nou? genetische eigenschappen vastleggen , doe je door genen vast leggen.. typen vast leggen.. en dat daar ook wel eens ellende uit kan komen klopt.. en dat is dus de taak van de verantwoorde fokker.. je kunt niet gaan denken in oh laten we weer gaan mixen om de wolf weer terug te krijgen, zo werkt het niet.. of om dat type weer terug te krijgen..
wat iig niet helpt is onverantwoorde nestjes op de wereld te zetten en dat is waar het hier om gaat
Ik heb ook niet gezegd dat ik wil mixen om een wolf terug te fokken.. Met mijn verhaal wil ik alleen maar illustreren dat je niet blind moet zijn voor wat fokkerij werkelijk is.
En daarbij, de meeste rassen zijn ontstaan omdat er mensen in een ver verleden juist gekruisd hebben! Zullen die mensen ook op zoveel weerstand gestuit zijn?