Hoeveel vragen voor een dekking Border Collie

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ups

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 02:35

baroen schreef:
Ups schreef:
Oke, dat bastaardjes minder getest worden ben ik met je eens. Maar in de eerste plaats staat het fokken van rassen voor het verankeren van genetische eigenschappen (lijnenteelt of inteelt is hier het sterkste voorbeeld van). Natuurlijk kom je diezelfde genetische verankering óók weer in je kruizingen tegen. Maar volgens de natuurlijke wetten zal het meest functionele exterieur weer boven komen drijven wanneer je alle rassen met elkaar zou combineren (hier is onderzoek naar gedaan). Dus spitse neus, staande oren enz.. Kortom het model waaruit lang geleden álle rassen zijn ontstaan... Op de lange termijn zullen ook erfelijke afwijkingen door de natuurlijke selectie weer verdwijnen. Maar ja daar gaan generaties overheen en ja dat betekend dus dat je bij bastaarden ook eerst de erfelijke zult zien opduiken...

nou? genetische eigenschappen vastleggen , doe je door genen vast leggen.. typen vast leggen.. en dat daar ook wel eens ellende uit kan komen klopt.. en dat is dus de taak van de verantwoorde fokker.. je kunt niet gaan denken in oh laten we weer gaan mixen om de wolf weer terug te krijgen, zo werkt het niet.. of om dat type weer terug te krijgen..

wat iig niet helpt is onverantwoorde nestjes op de wereld te zetten en dat is waar het hier om gaat

Ik heb ook niet gezegd dat ik wil mixen om een wolf terug te fokken.. Met mijn verhaal wil ik alleen maar illustreren dat je niet blind moet zijn voor wat fokkerij werkelijk is.
En daarbij, de meeste rassen zijn ontstaan omdat er mensen in een ver verleden juist gekruisd hebben! Zullen die mensen ook op zoveel weerstand gestuit zijn?

baroen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 02:36

Citaat:
wil je die uitkomsten even hier neerzetten? of een link naar de uitslagen van dit onderzoek, of scan het in als het op een papiertje staat

Citaat:
Ik zal mijn best doen om het op te zoeken, maar als je het niet erg vindt dan doe ik dat morgen en ga ik nu m'n bedje maar eens opzoeken.

het was eigenlijk een beetje sarcastisch bedoeld, omdat de onderzoeken die gedaan zijn totaal niet het gebied beslaan wat ze moeten beslaan, dus bespaar je de moeite..
Laatst bijgewerkt door baroen op 29-12-05 02:39, in het totaal 2 keer bewerkt

baroen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 02:38

Citaat:
Ik heb ook niet gezegd dat ik wil mixen om een wolf terug te fokken.. Met mijn verhaal wil ik alleen maar illustreren dat je niet blind moet zijn voor wat fokkerij werkelijk is.
En daarbij, de meeste rassen zijn ontstaan omdat er mensen in een ver verleden juist gekruisd hebben! Zullen die mensen ook op zoveel weerstand gestuit zijn?

ja maar hier zeg je juist waar het om gaat, er werder rassen gecreerd, met een doel, en dat de mensheid doorgeslagen is in het fokken van honden en bepaalde rassen? ja zeker, maar rassen in opbouw (toen) zijn met een doel onstaan, dat heeft niks te maken met een kruisings nestje nu
[/quote]

Ups

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 02:39

baroen schreef:
Citaat:
En nee, ik weet idd ook niet alles en sta zeker open voor de mening van anderen.
Bij mij gaat het er echter nog steeds niet in dat iets dat door de natuur sterk gemaakt is, door ons, mensen, verbeterd zou kunnen worden.
Afgezien dan het feit dat rashonden karaktereigenschappen ingefokt hebben gekregen die de hond voor ons bruikbaar hebben gemaakt voor bijvoorbeeld de jacht of het hoeden van schapen...

dus? de hond in wezen mag alleen maar een hond zijn zoals de wolf was? jaren en jaren zijn er over heen gegaan om bepaalde rassen met raseigenschappen te creeren, maar das dus fout? oei wat zullen wij een boel paarden uit moeten schakelen zeg...

[/quote]

Nee.. ikheb nergens gezegd dat ik het fokken van rassen fout vindt. Sterker nog ik vindt het bijzonder interessant... Maar het is vrnl het fokken dat ik interessant vind... dus niet per definitie rassen..

Ups

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 02:41

baroen schreef:
Citaat:

ja maar hier zeg je juist waar het om gaat, er werder rassen gecreerd, met een doel, en dat de mensheid doorgeslagen is in het fokken van honden en bepaalde rassen? ja zeker, maar rassen in opbouw (toen) zijn met een doel onstaan, dat heeft niks te maken met een kruisings nestje nu

[/quote]

Maar dachten de mensen dat toen ook?

baroen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 02:46

Citaat:

Citaat:

?? daar gaat het nu toch niet om? we zijn nu toch verder mag ik hopen?
we gaan nu toch niet de hele opbouw van alle rassen verloochenen en afdoen als ach ja toen deden ze ook maar wat, dus nu mogen we dat nog steeds?

baroen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 02:47

ik word trouwens een beetje dol van de bokt regel van twee quotes, daarbij werkt de quote functie bij mij niet altijd, ik moet erg vaak mijn eigen berichten zo maken dat het qua quoten begrijpelijk word.. ( snappen jullie het nog?)

Chrystal-gek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 02:50

Ik weet het niet, maar gok zo dat de mensen vroeger wel zo dachten, een ras creeëren met een doel en daarna proberen te verbeteren.
Zodat ze de mens konden helpen, niet omdat die ene zo lief was of er mooi uitzag.

baroen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 02:53

Chrystal-gek schreef:
Ik weet het niet, maar gok zo dat de mensen vroeger wel zo dachten, een ras creeëren met een doel en daarna proberen te verbeteren.
Zodat ze de mens konden helpen, niet omdat die ene zo lief was of er mooi uitzag.

oh bedoeld ze het zo? of de mensen toen ook dachten aan een ras creeeren of in stand houden.. ja juist dus, zo zijn rassen ontstaan of iig de meeste rassen..

Chrystal-gek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 02:53

baroen schreef:

ik word trouwens een beetje dol van de bokt regel van twee quotes, daarbij werkt de quote functie bij mij niet altijd, ik moet erg vaak mijn eigen berichten zo maken dat het qua quoten begrijpelijk word.. ( snappen jullie het nog?)

Ik heb er weinig problemen mee, moet er alleen aan denken dat als je de melding krijgt dat je teveel quotes in je bericht hebt staan en je er daarna 1 of meerdere hebt verwijderd, ook de overtollige woordjes quote weghaald (staat er meestal ook eentje aan het einde van je bericht).

Chrystal-gek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 02:55

baroen schreef:
Chrystal-gek schreef:

oh bedoeld ze het zo? of de mensen toen ook dachten aan een ras creeeren of in stand houden.. ja juist dus, zo zijn rassen ontstaan of iig de meeste rassen..

Dat begreep ik er iig uit dan...

baroen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 02:56

Chrystal-gek schreef:
baroen schreef:

Ik heb er weinig problemen mee, moet er alleen aan denken dat als je de melding krijgt dat je teveel quotes in je bericht hebt staan en je er daarna 1 of meerdere hebt verwijderd, ook de overtollige woordjes quote weghaald (staat er meestal ook eentje aan het einde van je bericht).

ja oke, dat heb ik ook, maar goed dit is ook off topic en ff frustratie tussendoor, moest het even kwijt

Ups

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 02:57

baroen schreef:
Citaat:

Citaat:

we gaan nu toch niet de hele opbouw van alle rassen verloochenen en afdoen als ach ja toen deden ze ook maar wat, dus nu mogen we dat nog steeds?

Er worden vandaag de dag nog steeds nieuwe rassen gevormd... Maar daar gaat het inderdaad niet om hier. Hoe ik de opbouw van rassen verloochen mag jij me uitleggen, want geloof dat ik het daar al helemaal niet over gehad heb.

er is niks mis mee om eens buiten de kaders van de moderne fokkerij te denken. Dat is geen hetze tegen de huidige fokkerij dat is gezond verstand. Als je je bezig houdt met het fokken van rassen dan doe je dit met het doel dat specifieke ras te verbeteren. Ik vind dat je je daarbij best eens vragen kan stellen. Verbeteren? In welke context? Exterieur? Gezondheid? En die verbetering... vind ik die alleen bij hondjes van het zelfde ras? ( waarom greep de paardenfokkerij naar xx en ox? Omdat ze daarmee hun rassen konden verbeteren!)
En wat is eigenlijk die verbetering? Een nog plattere neus bij een pers of een nog bredere borst bij een bulldog? Een nog scherper gehoekte achterhand bij een duitse herder? Voor wie is dat eigenlijk een verbetering?

Ga nu slapen, bedankt voor de discussie! Vond het erg interessant!

daantjuhhh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 02:59

He.
Ik wil ook een nestje bij mijn hond.
Ook ik heb enkele maanden een paar vragen hierover op bokt gezet en ik kreeg ook alleen maar reactie's van kijk hoeveel er in een asiel zitten, je moet geen honden fokken die niet raszuiver zijn en bla bla bla bla...

Ten eerste (voordat ik hier weer reactie's op krijg) bijde hondjes zijn getest door DA, pups ben ik al kwijt voordat ze uberhoubt gedekt heeft.
Stel ze krijgt 12 pups,, dan gaat er hier zoiezo geen een weg naar het asiel!!)
maar goed, dit is bokt en zulke reactie's zijn helaas te verwachten.
Ik wiolde je even een hart onder de riem steken en volg je eigen hart!

Wat je voor een dekking kan vragen??
Ik zou wat hondenfokkers site's bekijken en iets onder de prijs gaan zitten omdat het voor een vriendin is en omdat je hond geen stamboek heeft.

baroen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 03:01

daantjuhhh schreef:
He.
Ook ik heb enkele maanden een paar vragen hierover op bokt gezet en ik kreeg ook alleen maar reactie's van kijk hoeveel er in een asiel zitten, je moet geen honden fokken die niet raszuiver zijn en bla bla bla bla...

Ten eerste (voordat ik hier weer reactie's op krijg) bijde hondjes zijn getest door DA, pups ben ik al kwijt voordat ze uberhoubt gedekt heeft.

Ik zou wat hondenfokkers site's bekijken en iets onder de prijs gaan zitten omdat het voor een vriendin is en omdat je hond geen stamboek heeft.

zught. dit is echt het toppunt van bijdrage en lezen en verstand...

Chrystal-gek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 03:03

De reden waarom TS dit topic is gestart, had iig niks met verbetering van een ras te maken, maar met vermeerdering van de hondenpopulatie (en niet eens van een bepaald ras, maar van 2 of meer rassen zelfs).

baroen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 03:03

Citaat:

Citaat:
Er worden vandaag de dag nog steeds nieuwe rassen gevormd... Maar daar gaat het inderdaad niet om hier. Hoe ik de opbouw van rassen verloochen mag jij me uitleggen, want geloof dat ik het daar al helemaal niet over gehad heb.

er is niks mis mee om eens buiten de kaders van de moderne fokkerij te denken. Dat is geen hetze tegen de huidige fokkerij dat is gezond verstand. Als je je bezig houdt met het fokken van rassen dan doe je dit met het doel dat specifieke ras te verbeteren. Ik vind dat je je daarbij best eens vragen kan stellen. Verbeteren? In welke context? Exterieur? Gezondheid? En die verbetering... vind ik die alleen bij hondjes van het zelfde ras? ( waarom greep de paardenfokkerij naar xx en ox? Omdat ze daarmee hun rassen konden verbeteren!)
En wat is eigenlijk die verbetering? Een nog plattere neus bij een pers of een nog bredere borst bij een bulldog? Een nog scherper gehoekte achterhand bij een duitse herder? Voor wie is dat eigenlijk een verbetering?

dit is een iets andere discussie dan waar we het over hadden, en daar wil ik het graag nog eens met je over hebben.. maar dit gaat de pet van de ts helemaal te boven

Ups

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 03:04

Chrystal-gek schreef:
De reden waarom TS dit topic is gestart, had iig niks met verbetering van een ras te maken, maar met vermeerdering van de hondenpopulatie (en niet eens van een bepaald ras, maar van 2 of meer rassen zelfs).

Ja, maar we waren even afgedwaald

Ups

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 03:06

baroen schreef:
Citaat:

Citaat:

dit is een iets andere discussie dan waar we het over hadden, en daar wil ik het graag nog eens met je over hebben.. maar dit gaat de pet van de ts helemaal te boven

Denk t ook ja
Leuke jackies heb je trouwens

daantjuhhh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 03:07

baroen schreef:
daantjuhhh schreef:
He.

Het was niet aan jou gericht!!!
Dit is mijn bijdrage op mijn manier en het is goed bedoeld!
Dus stay out of it!!

Ik heb inderdaad niet het hele topic gelezen omdat ik kan raden hoe er gereageert werd.
Het was een reactie op het eerste bericht van TS
Laatst bijgewerkt door daantjuhhh op 29-12-05 03:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Chrystal-gek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 03:07

Ups schreef:
Chrystal-gek schreef:

Ach, nee joh .
Maar kwam er op omdat de discussie nu oa over het verbeteren van een ras gaat (en dat is idd een discussie opzich) en dat is waar de TS (en vriendin met het plan) zich absoluut niet mee bezig houdt

Ups

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 03:10

[/quote]

[/quote]

Ach, nee joh .
Maar kwam er op omdat de discussie nu oa over het verbeteren van een ras gaat (en dat is idd een discussie opzich) en dat is waar de TS (en vriendin met het plan) zich absoluut niet mee bezig houdt
[/quote]

Nee klopt, maar dat is het vervelende van afdwalen... je vergeet de TS!!!
[/quote][/quote]

baroen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 03:13

Citaat:

Citaat:
Het was niet aan jou gericht!!!
Dit is mijn bijdrage op mijn manier en het is goed bedoeld!
Dus stay out of it!!

Ik heb inderdaad niet het hele topic gelezen omdat ik kan raden hoe er gereageert werd.
Het was een reactie op het eerste bericht van TS

? een eerste reactie op het bericht van de Ts?

waarom refereer je dan naar reacties?

daarbij ik kan je ook wel lezen zonder uitroeptekens en een stay out of it !!

misschien toch maar het hele topic lezen? is soms handiger wanneer je een reactie wil plaatsen

baroen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 03:15

Ups schreef:

[/quote]

Ach, nee joh .
[/quote]

Nee klopt, maar dat is het vervelende van afdwalen... je vergeet de TS!!!
[/quote]
[/quote][/quote]

nee de ts vergeet zichzelf, niet reageren is voor mij een teken van oh ik weet het idd niet...

daantjuhhh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 03:16

Dat staat in mijn 2de bericht.
Het is te verwachten dat er zulke reactie's komen omdat die er ALTIJD zijn met deze topics...

En nee ik reageer op het eerste bericht en als ik dat wil dan doe ik dat.
Ik vraag me eerder af wat jij hier doet?
Aangezien de vraag van TS toch niet echt bij jou antwoord passen...