Black and Tann terriers zijn geen Jack Russell terriers

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Biepmiep

Re: Black and Tann terriers zijn geen Jack Russell terriers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-05 13:42

Gezien het aantal reacties in dit topic vinden anderen het niet kinderachtig. Ik fok ze trouwens niet eens. Ik koop ze gewoon! Kant en klaar!

Faas

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 13:43

Faas

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 13:44

Biepmiep schreef:
Gezien het aantal reacties in dit topic vinden anderen het niet kinderachtig. Ik fok ze trouwens niet eens. Ik koop ze gewoon! Kant en klaar!

Het is ook MIJN mening en niet die van anderen. Ik ga van het intellect van de mens uit dat ze zelf wel een mening kunnen vormen. Of dat die van mij is of niet dat boeit mij niet. Ieder zijn recht op mening Knipoog

Biepmiep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-05 13:47

Als je van het intellect van de mens uit gaat....

op zoveel vlakken in de maatschappij is voorlichting nodig (kijk maar naar een pakje sigaretten of zo, weten rokers niet dat roken ongezond is?) en zeker op het JRT gebied.

Dan vindt jij het maar kinderachtig, ik vindt het nodig.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 13:51

Van mij mag iedereen zijn gang gaan, alhoewel ik het wel heel triest vind dat vooral de handel zich op zulk soort hype's stort met alle trieste gevolgen vandien. De gevolgen zijn nu al te zien als je ziet hoeveel van die b & t's nu weer op marktplaats staan, allemaal een jaar of ouder en in een opwelling gekocht omdat men ook zoiets aparts wilde.

Waar ik wel moeite mee heeft als mensen verkondigen dat de hond rasecht is. Van geen enkele hond zonder papieren kun je weten of die rasecht is omdat je simpelweg niet kunt weten wat de voorouders zijn geweest.

Verder verbaast het mij echt dat mensen bereidt zijn 300 euro of soms zelf nog meer voor een kruising uit te geven, maar dat is natuurlijk ieder zijn goed recht!

En ja ik vind het heel triest dat mensen zich niet verdiepen voordat ze een huisdier aanschaffen. Dat is namelijk een van de grootste redenen waardoor honden in het asiel belanden.

Faas

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 13:51

tja, je doet maar. Het enige wat ik zeg is dat hoe meer jij zo op deze manier je 'geloof' verkondigd, hoe meer tegenstand ipv medestand je zult kweken. Maar goed, als jij dat ten gunste van jouw ras vindt moet je dat doen.

Topcob

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 13:52

Wat ik trouwens ook vreemd vind is dat ze tegenwoordig toch vooral vriendelijk en lief moeten zijn.
Dat is ook een verandering in het ras die eigenlijk niet zou mogen, als ze een vossehol ingeduwt worden om de vos er uit te jagen moeten ze fel zijn en niet vriendelijk en lief, anders is de vos ze de baas.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 13:53

Faas schreef:
tja, je doet maar. Het enige wat ik zeg is dat hoe meer jij zo op deze manier je 'geloof' verkondigd, hoe meer tegenstand ipv medestand je zult kweken. Maar goed, als jij dat ten gunste van jouw ras vindt moet je dat doen.

Als goede rasvoorlichting tegenstanders brengt zegt dat heel veel over die tegenstanders en niets over de rasvoorlichting lijkt me.

Een normaal mens die echt met een hond begaan is, is dolblij met goede rasvoorlichting!

Wiepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 13:56

ThePast03 schreef:
Als goede rasvoorlichting tegenstanders brengt zegt dat heel veel over die tegenstanders en niets over de rasvoorlichting lijkt me.

Een normaal mens die echt met een hond begaan is, is dolblij met goede rasvoorlichting!

Idd OK dan!

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 13:57

Wat is er kinderachtig aan om verantwoord te willen fokken volgens de rasstandaard? Wat is er kinderachtig aan om te zeggen dat een hondje wat geen rashondje is maar daar wel voor wordt aangezien inderdaad geen rashondje is?

Ik vond de reacties ook erg fel in het topic over Sjuultje, heb ik hier eerder al geschreven. Sjuultje ziet er uit als een erg leuk hondje en ik gun zijn baasjes alle plezier met hem.

Ik heb niets met de JR, ik vind ze best leuk maar ik vind zoveel rassen best leuk. Ik denk dat geen enkele JR-liefhebber daar een probleem mee zal hebben net zomin als ik verwacht dat iedereen net zo weg is van de Rhodesian Ridgeback als ik ben. Als het om dat laatste ras gaat kan ik ook fel zijn. Ik fok niet maar ik heb mijn pup zeer bewust uitgekozen en me van te voren wel degelijk verdiept in bloedlijnen omdat ik een hond wil zonder ingefokte karakterfouten. Juist dat laatste is zo belangrijk in de fokkerij en juist dat is iets waar mensen die aan de gang gaan met kruisingen vaak niet op letten. Zo kan een ras een slechte naam krijgen en dat is doodzonde. Sommige rassen staan niet op de zwarte lijst omdat er goede afspraken zijn gemaakt met de rasvereniging. Leuk als andere mensen dat voor het ras gaan verpesten.

Black and Tan is natuurlijk een kleur die niet zomaar toevallig voorkomt maar alleen bij bepaalde rassen. Een andere kleur kan wel voorkomen maar voor zover ik weet deze kleurcombinatie niet.
Mijn kruising is een black and tan maar daarvan is de moeder een dwergpincher en dat is één van de rassen waar het wel bij voorkomt.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 13:57

Wat ik eigenlijk niet begrijp is dat je een 'echte' JR kunt kopen die geen echte is (of genoemd mag worden), omdat de fokker er niet binnen 7 dagen papieren bij heeft aangevraagd. Zullen er dus best een stel echte JR's rondlopen die geen JR genoemd mogen worden omdat er geen papier bij zit...

Zelfde dat je een arabisch volbloed koopt, maar het geen arabier mag noemen omdat er geen papier bij zit. terwijl je weet wie de ouders zijn.
Als veulen niet geregistreerde paarden mogen ook altijd nog later ingeschreven worden.

En de JRpup identificeren om te bepalen of ze daadwerkelijk van die ouders mèt papieren zijn is niet zo moeilijk in de huidige tijd van DNA. Zou je ze als 5 jarige of ouder nog moeten kunnen laten nemen in het stamboek...

Dus er zullen best een aantal echte rondlopen op straat die volgens jullie en het stamboek niet zo genoemd mogen worden. Terwijl ik het verschil niet zie

P.s Dat fokkers het over het algemeen wel binnen 7 dagen zullen aanvragen is natuurlijk logisch (kunnen ze meer geld voor de pup krijgen), maar dit was even een voorbeeld situatie...

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 13:58

Topcob schreef:
Wat ik trouwens ook vreemd vind is dat ze tegenwoordig toch vooral vriendelijk en lief moeten zijn.
Dat is ook een verandering in het ras die eigenlijk niet zou mogen, als ze een vossehol ingeduwt worden om de vos er uit te jagen moeten ze fel zijn en niet vriendelijk en lief, anders is de vos ze de baas.

Helaas is dat met heel veel rassen gebeurt:
Je moet echt goed zoeken wil je een Golden Retriever vinden die nog over de juiste eigenschappen beschikt waarvoor hij gefokt is.
Of een Duitse Herder die nog schapen kan drijven.
Zo kan ik nog wel even doorgaan.
Er zijn nog maar weinig rassen die het werk uit mogen voeren waarvoor ze oorspronkelijk zijn gefokt en er wordt dus ook niet meer goed geselecteerd op die werkeigenschappen.

Ik heb hier een goed voorbeeld rondlopen: Een Australian Cattle Dog die niet weet wat heelen is en die absoluut niet van werken houdt.
Hij komt dus ook uit showlijnen, een fout die ik niet een tweede keer maak.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 13:58

Topcob schreef:

Het zou het eerste hondenras niet zijn die zo door de mens zou worden veranderd omdat hij anders moet worden ingezet...

Wiepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 13:59

Topcob schreef:

De kracht van een goed karakter is fel zijn als dat moet (op de vos) en vriendelijk en braaf in normale situaties (kinderen, andere huisdieren).

Faas

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 14:00

ThePast03 schreef:

Maar dan wel als er om GEVRAAGD wordt.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 14:01

ThePast03 schreef:

Ik ben een 'normaal' mens en erg begaan met m'n honden Ja En toch zijn ze kruizingen Knipoog

Faas

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 14:02

Oh dus mensen die geen rasvoorlichting hoeven zijn NIET ECHT? met de hond begaan? Lekkere veroordeling Verward. Mening onwetend mens is een stuk beter voor zijn dier dan de zogenaamde 'ikweethetzogoed' fokker.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 14:04

Faas schreef:
Maar dan wel als er om GEVRAAGD wordt.

Sorry, maar ik kan me echt niet voorstellen dat je niet blij bent met goede voorlichting over je ras. Als je niets over je eigen ras wilt weten ben je m.i. dat ras ook niet waard.
Dat is vragen om problemen omdat de kans heel groot is dat je bepaalde gedragingen niet begrijpt en verkeerd inschat.

Ik moet er bijvoorbeeld niet aan denken dat iemand een Fila Braseliero aanschaft zonder iets te weten over het ras maar alleen omdat hij er zo apart uitziet....

Wiepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 14:04

ThePast03 schreef:
Er zijn nog maar weinig rassen die het werk uit mogen voeren waarvoor ze oorspronkelijk zijn gefokt en er wordt dus ook niet meer goed geselecteerd op die werkeigenschappen.

Daar wordt wel degelijk op geselecteerd. Voor jachthonden worden jachtwedstrijden gehouden (ook voor de Jack Russell) en voor bijv. Border Collies schapendrijf-wedstrijden. Dan kun je dus wel aan de ouders zien of ze de goede werkeigenschappen bezitten, als je daar prijs op stelt tenminste

Biepmiep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-05 14:06

Faas schreef:
Oh dus mensen die geen rasvoorlichting hoeven zijn NIET ECHT? met de hond begaan? Lekkere veroordeling Verward. Mening onwetend mens is een stuk beter voor zijn dier dan de zogenaamde 'ikweethetzogoed' fokker.

Hoeveel fouten er onwetendheid al met dieren zijn gemaakt....ook nog met de beste bedoelingen hoor.

En het gaat in dit topic niet over wie er beter voor zijn hond is. het gaat erom dat B en T's geen JRT's zijn. Graag ontopic blijven.

Biepmiep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-05 14:07

Faas schreef:

Hoeveel fouten er onwetendheid al met dieren zijn gemaakt....ook nog met de beste bedoelingen hoor.

En het gaat in dit topic niet over wie er beter voor zijn hond is. Het gaat erom dat B en T's geen JRT's zijn. Graag ontopic blijven.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 14:07

Wiepie schreef:
Daar wordt wel degelijk op geselecteerd. Voor jachthonden worden jachtwedstrijden gehouden (ook voor de Jack Russell) en voor bijv. Border Collies schapendrijf-wedstrijden. Dan kun je dus wel aan de ouders zien of ze de goede werkeigenschappen bezitten, als je daar prijs op stelt tenminste

Klopt, maar helaas is niet bij alle rassen een werktest verplicht.
Er zijn dus ook fokkers die alleen op exterieur fokken en het belangrijk vinden dat hun honden en nakomelingen achter bordje nummer 1 komen op de shows.
Dat noem ik dus honden uit showlijnen en ik durf rustig te stellen dat bij die fokker minder op het karakter gelet wordt.

Faas

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 14:08

ThePast03 schreef:

Sorry, maar ik kan me echt niet voorstellen dat je niet blij bent met goede voorlichting over je ras. Als je niets over je eigen ras wilt weten ben je m.i. dat ras ook niet waard.
Dat is vragen om problemen omdat de kans heel groot is dat je bepaalde gedragingen niet begrijpt en verkeerd inschat.

Ik moet er bijvoorbeeld niet aan denken dat iemand een Fila Braseliero aanschaft zonder iets te weten over het ras maar alleen omdat hij er zo apart uitziet....

Dan nog gaat het er wel om dat je iemand die voorlichting niet opdringt. Als iemand het niet wil dan wil ie het niet. En dat heb je te respecteren.

Dit is meer het soort van Jehova-getuigen dat je aan de deur van alles ongevraagd vertelt. En die mensen zijn ook overtuigd van het goede waarvoor zij prediken.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 14:10

Faas schreef:

Die mensen kijken dus alleen naar uiterlijk. Dat kan goed gaan, maar gaat veel vaker fout. Kijk eens in de asiels en dan begrijp je het.

Hoeveel Border Collies worden er niet aangeschaft omdat ze er zo leuk uitzien? Het wordt minder leuk als ze de kinder op gaan drijven en in hun hakken bijten en nog minder leuk als de hond zo verveeld is dat hij bijna niet te handhaven is. Die mensen begrijpen dus niet dat je een BC niet alleen met lange boswandelingen gelukkig kunt houden.
Dat is een voorbeeld, ik zou er inmiddels een boek over kunnen schrijven.

Faas

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 14:10

Biepmiep schreef:
]

En het gaat in dit topic niet over wie er beter voor zijn hond is. Het gaat erom dat B en T's geen JRT's zijn. Graag ontopic blijven.

Ook zo'n ongevraagde uiting. Nou, als jij vindt dat BenT's geen JR is dan prima, jouw mening, jouw keus.

Als een ander dat wel vindt zijn keus. En dat jij zo iemand dan dom en onwetend vindt zegt meer over jou dan over die ander.

zo ontopic genoeg?