SANEX schreef:Narcose moet bij een konijn een gasslaapje zijn, en geen volledige narcose omdat ze erin kunnen blijven hangen, maar er zijn zat DA's die ze gewoon een volledige narcose geven, en dan ook nog een zware dosis omdat konijnen zo taai zijn ( konijnen krijgen bij het inslapen hetzelfde als een hond van 8 kilo krijgt ! Maar voor een narcose moet zoiets dus juist niet )
Die mogelijkheid heeft een dierenarts al bijna nooit. Don de Bruin had speciaal een gasnarcoseapparaat aangeschaft voor konijnen. Ik ken verder geen 1 dierenarts die dat heeft.
SANEX schreef:Dat ze coccidiose niet hebben kunnen vaststellen bij jouw konijn vind ik wel heel erg, dat is een zeer bekende ziekte waarvan de symptomen heel snel zichtbaar zijn, konijnen gaan er erg snel aan dood, ze hebben snel Ab nodig en dan nog haalt het grootse deel het vaak niet. Stom dat zo'n DA dat niet ziet.
O nee? Ik zal het je nog sterker vertellen! Het was vakantie periode dus ik ben naar een andere dierenarts gegaan en die herkende de ziekte ook niet. MAar deze gaf mij metochloryl. Dat hielp en het konijn kwam er weer bovenop. Maar wat de ziekte was wist hij niet. Een week later lag het konijn totaal verlamd in het hok, in zijn eigen dunne prutdiarree. Ik tilde het op en het hing slap in mijn handen. Het was 's avonds 22.30 uur, dus ik moest weer naar een andere dienstdoende arts. En ook deze wist het niet. Dat konijn hebben we dus laten inslapen uiteindelijk.
Later, hier op bokt vroeg ik me af wat voor ziekte het toch geweest kon zijn. Toen opperde iemand coccidiose (misschien was jij dat wel?). En ik kreeg de tip om naar Don de Bruin te gaan. Ik vertelde hem dat het vermoedelijk coccidiose was, hij zei me de ontlasting mee te nemen om een test te doen en binnen een dag kon hij het bevestigen.
Ik denk wel dat sommige konijnenhouders met ervaring meer weten dan dierenartsen met heel hun opleiding!