waarom mijn konijn??

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sosha

Re: waarom mijn konijn??

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 10:27

Ach kom....... laten we het nu gezellig houden.

TS heeft duidelijk een goede DA voor haar konijn die op de hoogte blijkt te zijn van wat men (na onderzoek gedaan te hebben) tegenwoordig goed acht voor een konijn. Of je het daar nu mee eens bent of niet....... blijft een beetje vreemd om TS aan te vallen dat ze naar haar DA luistert.

Wees blij dat het met het konijn goed gaat....... dat is toch wat telt Verward

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 10:49

Ik val haar helemaal niet aan dat ze naar haar DA luistert, dat moet ze lekker zelf weten, waren alleen een aantal dingen waarvan ik het niet echt met de DA eens was, en probeer uit te leggen waarom. Ik zeg hiermee niet dat zij slecht is, haar DA slecht is of whatever, ik waarschuw alleen maar....
Zij doet overkomen alsof ik geen hol van konijnen weet, en dat probeerde ik ook te verduidelijken, ik ben dan geen dierenarts, maar weet genoeg van konijnen af.

Maar goed, ik hou erover op, mijn mening is duidelijk denk ik.

Fijn dat je konijn weer aan de beterende hand is

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 12:27

SANEX schreef:
Narcose moet bij een konijn een gasslaapje zijn, en geen volledige narcose omdat ze erin kunnen blijven hangen, maar er zijn zat DA's die ze gewoon een volledige narcose geven, en dan ook nog een zware dosis omdat konijnen zo taai zijn ( konijnen krijgen bij het inslapen hetzelfde als een hond van 8 kilo krijgt ! Maar voor een narcose moet zoiets dus juist niet )

Die mogelijkheid heeft een dierenarts al bijna nooit. Don de Bruin had speciaal een gasnarcoseapparaat aangeschaft voor konijnen. Ik ken verder geen 1 dierenarts die dat heeft.
SANEX schreef:
Dat ze coccidiose niet hebben kunnen vaststellen bij jouw konijn vind ik wel heel erg, dat is een zeer bekende ziekte waarvan de symptomen heel snel zichtbaar zijn, konijnen gaan er erg snel aan dood, ze hebben snel Ab nodig en dan nog haalt het grootse deel het vaak niet. Stom dat zo'n DA dat niet ziet.

O nee? Ik zal het je nog sterker vertellen! Het was vakantie periode dus ik ben naar een andere dierenarts gegaan en die herkende de ziekte ook niet. MAar deze gaf mij metochloryl. Dat hielp en het konijn kwam er weer bovenop. Maar wat de ziekte was wist hij niet. Een week later lag het konijn totaal verlamd in het hok, in zijn eigen dunne prutdiarree. Ik tilde het op en het hing slap in mijn handen. Het was 's avonds 22.30 uur, dus ik moest weer naar een andere dienstdoende arts. En ook deze wist het niet. Dat konijn hebben we dus laten inslapen uiteindelijk.

Later, hier op bokt vroeg ik me af wat voor ziekte het toch geweest kon zijn. Toen opperde iemand coccidiose (misschien was jij dat wel?). En ik kreeg de tip om naar Don de Bruin te gaan. Ik vertelde hem dat het vermoedelijk coccidiose was, hij zei me de ontlasting mee te nemen om een test te doen en binnen een dag kon hij het bevestigen.

Ik denk wel dat sommige konijnenhouders met ervaring meer weten dan dierenartsen met heel hun opleiding!

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 12:37

Ik was denk ik niet degene die coccidiose opperde, en Don de bruin adviseerde, want die ken ik niet (zit echt te verw eg voor mij, zit in het noorden der noorden van NL Knipoog )
Ik herken coccidiose en de symptomen ervan wel snel, heb zelf een aantal gevalletjes gehad met CD ( afkorting, anders is het zoveel typwerk Haha! ), en in de winkel waar ik werk hebben we ook eens een met CD besmet konijn gehad ( niet leuk als je bedenkt dat alle anderen het dan ook krijgen kunnen, en dat in een DW )

Blijf er bij dat ik niet snap dat dat gewoon niet herkend is door een DA, dat is vrij simpel te herkennen... Met mesttest kun je het helemaal bevestigen, maar in de ernstige gevallen is daar helemaal geen tijd voor en moet het konijn direct behandeld worden

MiiGurlJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-05 15:46

www.ossehoofd.nl daar staat me konijn en dan moet je bij clienteninformatie en dan Maden bij konijnen: Myasis

MiiGurlJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-05 19:02

als je gaat kijken niet schrikken a.u.b!!

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 21:18

Jakkes, dat ziet er niet best uit! Opzich wel 'mooi' dat je er zo'n reportage van hebt
Vraag me af hoe het kan dat je het pas zo laat hebt ondekt ? Dit is al een vrij vergevorderd stadium

MiiGurlJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-05 21:47

dat komt door dat mijn broer lief altijd de konijn s ochtends eten geeft en daar nooit op let Boos! ik zie het altijd ik maak der nu ook alleen schoon hij doet er niks aan hij heeft het te 'druk'. maar het ziet er nu al echt heel anders uit er zit een korst overheen zeg maar...

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 23:17

Is het ontstaan door een wondje op de achterkant? Ik vind het toch heel raar. Mijn konijnen hebben zoiets nooit (maar ik heb wel andere ellende gehad hoor!!!!!!).

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-05 08:54

SANEX schreef:
Jakkes, dat ziet er niet best uit! Opzich wel 'mooi' dat je er zo'n reportage van hebt
Vraag me af hoe het kan dat je het pas zo laat hebt ondekt ? Dit is al een vrij vergevorderd stadium

Het kan bij hoge temperaturen binnen een dag zo zijn. Zet maar eens een bakje blikvoer van de kat bij 30C in de zon, zitten de maden er een paar uur later al in.

Lottew

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-05 09:34

Het is idd al vrij vergevorderd, snap ook niet zo goed hoe het kan als je elke dag het hok schoonmaakt, normaal gesproken zou dit bij een schoon hok toch niet mogen gebeuren, toch? Maar goed doet er ook niet meer toe, heel veel beterschap voor je nijntje!

Liesje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-05 13:04

Nu ik het artikel op de website lees over de maden, denk ik dat je je DA niet helemaal goed begrepen hebt m.b.t. het hooi.
Hij heeft namelijk gezegd (staat op de website..) dat de voeding van je konijn VOORNAMELIJK uit hooi moet bestaan.
Dat klopt.
Maar daar zegt ie niet mee dat hij géén droogvoer mag hebben.
Je konijn moet meer hoor dan brokjes krijgen, maar heeft wél brokjes nodig.

Verder ben ik het helemaal met Sanex eens.
Succes met je knijn verder!

MiiGurlJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-05 18:43

Lottew schreef:
Het is idd al vrij vergevorderd, snap ook niet zo goed hoe het kan als je elke dag het hok schoonmaakt, normaal gesproken zou dit bij een schoon hok toch niet mogen gebeuren, toch? Maar goed doet er ook niet meer toe, heel veel beterschap voor je nijntje!

ik maak der nu elke dag schoon dat moet van me DA maar daarvoor een keer in de week

Heinekengirl schreef:
Nu ik het artikel op de website lees over de maden, denk ik dat je je DA niet helemaal goed begrepen hebt m.b.t. het hooi.

Hij
heeft namelijk gezegd (staat op de website..) dat de voeding van je konijn VOORNAMELIJK uit hooi moet bestaan.
Dat klopt.
Maar daar zegt ie niet mee dat hij géén droogvoer mag hebben.
Je konijn moet meer hoor dan brokjes krijgen, maar heeft wél brokjes nodig.

Verder ben ik het helemaal met Sanex eens.
Succes met je knijn verder!

het is een zij me DA. ze krijgt al extratje biks en soms een wortel
Laatst bijgewerkt door MiiGurl op 31-05-05 18:47, in het totaal 1 keer bewerkt

MiiGurlJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-05 18:46

Desiree schreef:
Is het ontstaan door een wondje op de achterkant? Ik vind het toch heel raar. Mijn konijnen hebben zoiets nooit (maar ik heb wel andere ellende gehad hoor!!!!!!).

nee het is ontstaan door niet goed te kunnen poepen. wat blijkt nou dat komt dus doordat ze gemengd voer kreeg en daar niet tegen kon. nu ze biks krijgt is der hele kont gewoon schoon.