en idd, een verplichte cursus zou goed zijn! maar helaas zie ik bij ons op de hondenclub ook veel mensen te snel opgeve, we doen nu met blake dezelfde cursus voor de 2e keer, volgende maand voor de 3e keer en dan hopen we in de groep gewoon mee te kunnen doen....maargoed blake is dan weer een beetje extreem daarin

maar die geven na 5 lessen op, zo zijn er vorige maand 2 honden naar t asiel teruggegaan en zijn er nog 2 andere gewoon gestopt
deze maand na 2 lessen waren er al 2 gestopt en na nog eens 3 lessen waren er 3 honden naar t asiel gebracht....
nou scheelt t misschien wel dat dit meer een cursus is voor probleemhonden, en dat er daarbij misschien wat meer mensen t opgeven dan wanneer t allemaal mensen zijn met lieve niet verpeste puppys en jonge honden, maar toch!
ik had echt zoiets van hallo zeg een beetje doorzettingsvermogen kan geen kwaad! al duurt het nog een halfjaar, ik ga met blake net zo lang naar cursus tot hij in de groep mee kan doen zonder uit te vallen en we examen kunnen doen (nu doen we behendigheid naast de groep van de honden, met de gedachte dat blake dmv afleiding leert honden te negeren, inmiddels kon ik blake laten liggen en blijven liggen terwijl ik wegliep, terwijl hij op 2 meter afstand was van t gaashekje van nog geen meter hoog, waarachter 8 honden bezig waren waarvan er 2 vlakbij t hek waren, blake die anders doordraaide bleef relaxed liggen en reageerde zelf sniet toen er 1 keihard ging blaffen enzo! en trots dat ik was

terwijl er een paar mensen zijn die niet snappen waarom ik blake nog heb

maar ok we zijn er nog lang niet, maar zo door oefenen, beetje spelen en tussendoor steeds dichter bij de andere honden wat gehoorzaamheidsoefeningen laten doen, en dan denk ik dat hij uiteindelijk weer normaal gaat doen
dat niet iedereen zoiets ziet zitten snap ik ook wel, maar dat sommige mensen zo snel opgeven vind ik vrij belachelijk! een hond is een beest, geen automaat die altijd luisterd!
veel mensen denken niet na als ze een hond aanschaffen, en wie is daar de dupe van, juist: de hond