Teef (pup) castreren voor of na 1e loopsheid?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:44

Van intacte teven vind ik vooral die schijnzwangerschap die na de loopsheid komt enorm vervelend. Vooral voor de hond. Ik hoor van heel veel mensen dat hun teef daar last van heeft na de loopsheid. Ik wil fokken met mijn rottweiler dus die is nog intact. Maar na het nestje wil ik toch wel steriliseren. Ik steriliseer teven altijd want dat bloed vind ik maar vervelend in huis, daarnaast heb ik een hondenopvang waarbij loopse teven alles behalve handig/slim is. (Hier zijn intacte reuen welkom)
‘Dan neem je toch een reu’ vind ik wat simpel gedacht. Ik heb niks met reuen, nooit gehad ook. Ik ben een teven mens en vind ze geweldig.

Antwoord op ts
Altijd na de eerste loopsheid doen, liefste na de tweede

mysa
correspondent/vertaler

Re: Teef (pup) castreren voor of na 1e loopsheid?

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:57

Als het idd erfelijk is, hebben we nog een lange weg te gaan. Wat met al die mixjes die misschien ergens dat verborgen gen hebben?
@Kabayo: dat bloed in huis is ook vervelend, vooral als je nog jonge kinderen hebt. Die heb ik niet dus het was niet de hoofdreden. Dat was vooral die kans op baarmoederontsteking, stress vanwege aanwezigheid van wolven rondom de tuin en dan nog twee intacte reuen naast de deur.

7September

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:03

Esther schreef:
mysa schreef:
Ts kan het beste gewoon haar dierenarts raadplegen. Hier heeft ze niets aan, we zaaien alleen maar twijfel. En desnoods vraagt ze nog een second of third opinion en neemt ze daarna een besluit.

Mijn 'probleem' is dat dierenartsen het liefst zo snel mogelijk willen snijden en de nadelen 'vergeten' te melden. Ik heb nog nooit gehoord dat een dierenarts niet wil castreren, alle (gedrags)problemen die je met je hond hebt worden daarmee ook opgelost naar het schijnt. Als dierenartsen zich nou eens bij hun leest zouden houden en niet op de stoel van gedrags- of voedingsdeskundigen gingen zitten zou het al een heel ander verhaal zijn.

Mijn dierenarts gaf juist aan dat zij geen voorkeur hebben voor castratie.

Ik was op zoek naar meer informatie, en toen werd dit aangegeven. Nu dit topic gevonden, dus die ga ik even verder doorlezen :)

StellaMay

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:15

Ik ging met mijn pupje voor zijn 9 weken vaccinatie, en er werd toen gelijk gevraagd "zo, zullen we alvast de castratie inplannen?".
Uh wat? Nee dankuzeer.
En toen kreeg ik toch een rare blik :')

Hiervoor een border collie teefje gehad, geboren in 2001, en toen was het eigenlijk meer dan normaal om na de 1e loopsheid te steriliseren, maar hadden we het met de wijsheid van nu maar niet gedaan.

Mijn reutje is nu bijna 8, maar nooit gecastreerd. En ja, soms kan hij wel wat heftig reageren op een loops teefje in de wijk, maar daar anticipeer ik op. En ik heb altijd hypersex in huis om het een beetje in te dimmen.

Vanaf het moment dat ik wist dat ik voor een langharige teckel reu ging, ben ik mij gaan inlezen. En dan vooral over de gezondheidsrisico's en de castratie vacht.

Dus nee, als het eigenlijk niet nodig is, raad ik castratie eigenlijk nooit aan :o

haha1995

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:53

8nnemiek schreef:
henshem schreef:
20 tot 25% van de niet geholpen teefjes krijgt een baarmoederontsteking en bij sommige rassen loopt dit op tot 60%. Vaak met fatale afloop.

Dat lijkt me sterk.
Bij Afghanen wordt nooit gecastreerd behalve bij medische noodzaak, en ik ken geen honden met een baarmoederontsteking, ook niet via via. Wel af en toe een melkkliertumor, maar nagenoeg alle honden van de fokkers die ik ken halen hoge leeftijden.

Het zal vast regelmatig voorkomen, maar 20 tot 25% kan haast niet.

Ik ken dan juist weer veel honden met pyo...juist van fokkers, dus die ook al nesten hebben gehad..een aantal hiervan hebben de operatie niet overleeft...
Nu ken ik geen aghanen zit in een hele andere richting qua rassen...
Zelf neem ik het risico met mijn teven niet..
Maar iedereen moet vooral doen waar hij zich goed bij voelt...
Wij kamperen ook regelmatig en van een loopse hond op vakantie word niemand blij...Dus ts weeg de voor en nadelen af...laat je niet aan praten dat je een soort van slecht voor je hond bent als je wel steriliseert...mijn oudste teef is 17 geworden...ik heb er nu nog 1 van bijna 16...
Mijn keuze is het alleen te doen vanwege botdichtheid en mentale gezondheid als ze volwassen zijn...
Gisteren nog een overleg met een orthopeed gehad inverband met botdichtheid hoe belangrijk die is bij honden...ging niet over mijn eigen hond trouwens...

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:06

haha1995 schreef:
Dus ts weeg de voor en nadelen af...laat je niet aan praten dat je een soort van slecht voor je hond bent als je wel steriliseert...

Waar lees jij dan dat iemand dat TS tracht aan te praten?

Esplendido

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:53

henshem schreef:
Kort rondje op Google.

Dat deze cijfers te vinden zijn op Google snap ik. Maar ik kan nergens vinden waarop deze genoemde cijfers zijn gebaseerd. Uit welk onderzoek is gebleken dat dit aantal zo hoog is?

Ik zit al een poos in de kynologie. Fok zelf en ken heel veel fokkers en daarmee ook intacte teven van verschillende rassen. In al die jaren is het aantal teven dat ik ken of waarvan ik gehoord heb met een bmo echt op één hand te tellen.

Ik heb persoonlijk wel de ervaring dat ik met een jonge teef met koorts en vaginitis naar onze dorpsdierenarts ging. Deze zei al snel dat het een bmo was en dat ze geopereerd moest worden. Ik ben diezelfde avond voor een second opinion naar een kliniek gegaan die een echo konden maken. Op de echo bleek de baarmoeder helemaal schoon.

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:01

haha1995

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:07

Little_Gift schreef:
haha1995 schreef:
Dus ts weeg de voor en nadelen af...laat je niet aan praten dat je een soort van slecht voor je hond bent als je wel steriliseert...

Waar lees jij dan dat iemand dat TS tracht aan te praten?

Je antwoorden zijn niet altijd genuanceerd,misschiens moet je niet eens altijd proberen je eigen gelijk te krijgen in alle topics.Je komt niet aangenaam over...Laat andere mensen ook een mening ..hebben al is hij niet de jou...

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:25

En nu antwoord op de werkelijke vraag die ik stelde?

Waar kan jij quoten waar mensen in dit topic ts aanpraten slecht te zijn voor haar hond als ze die wenst te castreren/steriliseren?

Esplendido

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:12

henshem schreef:
https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC10647846
Eén van de wetenschappelijke onderzoeken.

Maar zelfs in dit onderzoek wordt het percentage genoemd maar niet onderbouwd. Ook niet in de bron die achter het percentage staat. Ik heb echt nog nergens een onderbouwing van dat percentage kunnen vinden.
Met daarbij hoe het onderzoek gedaan is dat naar dat percentage heeft geleid.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:21

Ik weet niet waar de onderzoeken op gebaseerd zijn, maar heb ik mijn leven met honden juist weer heel veel over baarmoederontsteking gehoord. Ook rechtstreeks van andere hondeneigenaren en fokkers. Wel vaak bij oudere honden.

Daarmee wil ik zeggen dat mijn referentiekader net zo waardeloos of waardevol is als de ervaringen die hier boven worden genoemd door mensen die er nooit over horen.

Ben wel benieuwd naar de onderbouwing. Al zal ik zelf altijd castreren op latere leeftijd vanwege mijn eigen ervaring.

Oshaa

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:25

Esplendido schreef:
Maar zelfs in dit onderzoek wordt het percentage genoemd maar niet onderbouwd. Ook niet in de bron die achter het percentage staat. Ik heb echt nog nergens een onderbouwing van dat percentage kunnen vinden.

Ben er even ingedoken, ook omdat ik een intacte teef heb en deze discussie al verschillende keren met de DA heb gehad.

Het percentage is gebaseerd op 2 (oudere) onderzoeken die gebruik maken van data uit Zweden. Specifiek keken ze naar data van verzekerde honden met claims door pyometra. Het onderzoek zegt dat er pet jaar een 2.0% kans is dat je intacte teef pyro ontwikkeld. De 25% komt dat tegen de tijd dat ze 10y zijn (in hun database), 76% vd hondden geen pyro hebben gehad, maar hier zitten ook honden in die genetisch een veel hogere kans hebben om pyro te krijgen. En de fatality rate van pyro was in de onderzochte jaren 4.3% en 4.2% (1995, en 1996). Ook hebben ze in het onderzoek een castratie van een teef (om welke reden dan ook) als "pyro-related" gecodeerd, omdat in Zweden er over het algemeen niet zonder reden wordt gecastreerd.

Egenvall, A., Hagman, R., Bonnett, B. N., Hedhammar, A., Olson, P., & Lagerstedt, A. S. (2001). Breed risk of pyometra in insured dogs in Sweden. Journal of veterinary internal medicine, 15(6), 530-538.

Hier dus een intacte teef van 3.5j, die ondertussen 4x loops is geweest (er zit steeds 8 maanden - 1 dag tussen haar loopsheden). We merken 3 maanden lang dat ze wat rustiger / volwassener is (maar nog steeds vol levenslust, maar iets stabieler). Tijdens haar progesteron daling (alle teefjes doorlopen een hormonale schijnzwangerschap, dus in principe is een loopsheid +- 3 maanden, waarvan de eerste paar weken als de echte loopsheid wordt gezien) is ze een paar dagen iets van slag, maar zolang we 1 van haar knuffels meenemen op wandeling is ze meer dan happy om mee te gaan. Ze zoekt die dagen wel veel naar holletjes om in te liggen, en eet soms wat slechter (al eet ze haar vlees altijd), maar verder is alles ok. En dan in eens is het klaar en blijkt onze hoop dat ze eindelijk wat volwassener is geworden weer weg en begint 5 maanden aan chaos.

Wij zijn in principe van plan haar intact te laten, zolang ze zich alleen maar die paar dagen wat minder voelt. Een overweging die we wel hebben is om de baarmoeder eruit te laten halen en eierstokken te laten zitten, maar dit lijkt in NL/BE een minder voorkomende optie te zijn (in Canada waar we tot voorkort wonen was het wel een optie, al zijn ze daar nog erg van de <6 maanden castratie).

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:32

Uit eigen ervaring zeg ik toch castreren na 1e of 2e loopsheid.

Onze eerste teef was een herplaatser van 2.5 jaar. Had bij de fokker al 1 nestje gehad.
Toen ze bij ons weer loops werd kreeg ze later een baarmoederontsteking.
Helaas hierna wel wat urine verlies maar met dagelijks medicatie was dit over.

De pup erna was ook een toefje.
Met de fokker de afspraak dat we haar met ruim 18/24 maanden zouden dekken.
6mnd eerste keer loops, schijnzwanger
12 mnd 2e keer loops, schijnzwanger
17 mnd 3e keer loops, schijnzwanger en ontwikkelde een baarmoederontsteking.

Zo sneu, wat was ze ziek en beroerd na de operatie en dan ook nog schijnzwanger.

Flux

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:51

Oshaa schreef:
Esplendido schreef:

Ben er even ingedoken, ook omdat ik een intacte teef heb en deze discussie al verschillende keren met de DA heb gehad.

Het percentage is gebaseerd op 2 (oudere) onderzoeken die gebruik maken van data uit Zweden. Specifiek keken ze naar data van verzekerde honden met claims door pyometra. Het onderzoek zegt dat er pet jaar een 2.0% kans is dat je intacte teef pyro ontwikkeld. De 25% komt dat tegen de tijd dat ze 10y zijn (in hun database), 76% vd hondden geen pyro hebben gehad, maar hier zitten ook honden in die genetisch een veel hogere kans hebben om pyro te krijgen. En de fatality rate van pyro was in de onderzochte jaren 4.3% en 4.2% (1995, en 1996). Ook hebben ze in het onderzoek een castratie van een teef (om welke reden dan ook) als "pyro-related" gecodeerd, omdat in Zweden er over het algemeen niet zonder reden wordt gecastreerd.

Egenvall, A., Hagman, R., Bonnett, B. N., Hedhammar, A., Olson, P., & Lagerstedt, A. S. (2001). Breed risk of pyometra in insured dogs in Sweden. Journal of veterinary internal medicine, 15(6), 530-538.

Hier dus een intacte teef van 3.5j, die ondertussen 4x loops is geweest (er zit steeds 8 maanden - 1 dag tussen haar loopsheden). We merken 3 maanden lang dat ze wat rustiger / volwassener is (maar nog steeds vol levenslust, maar iets stabieler). Tijdens haar progesteron daling (alle teefjes doorlopen een hormonale schijnzwangerschap, dus in principe is een loopsheid +- 3 maanden, waarvan de eerste paar weken als de echte loopsheid wordt gezien) is ze een paar dagen iets van slag, maar zolang we 1 van haar knuffels meenemen op wandeling is ze meer dan happy om mee te gaan. Ze zoekt die dagen wel veel naar holletjes om in te liggen, en eet soms wat slechter (al eet ze haar vlees altijd), maar verder is alles ok. En dan in eens is het klaar en blijkt onze hoop dat ze eindelijk wat volwassener is geworden weer weg en begint 5 maanden aan chaos.

Wij zijn in principe van plan haar intact te laten, zolang ze zich alleen maar die paar dagen wat minder voelt. Een overweging die we wel hebben is om de baarmoeder eruit te laten halen en eierstokken te laten zitten, maar dit lijkt in NL/BE een minder voorkomende optie te zijn (in Canada waar we tot voorkort wonen was het wel een optie, al zijn ze daar nog erg van de <6 maanden castratie).

Interessant Oshaa, dank voor het delen. Hier dus ook een teef van bijna 4 jaar, zit nu in haar vijfde loopsheid en heeft eigenlijk nooit opmerkelijke problemen in/rondom het loops zijn. Tijdens de eisprong kan ze een dag buikpijn hebben en verder is ze gewoon haar gezellige zelf en vol energie. Schijnzwanger symptomen ook nooit gezien. Hier ook 8 maanden tussen de loopsheden ongeveer. Ik realiseer me wel dat de kans op een pyo groter wordt naarmate ze ouder wordt / meer loopsheden gehad heeft en calculeer dus wel in dat we haar ooit laten helpen. Maar ben er nog niet over uit wanneer. Verwijderen van de baarmoeder leek mij ook wel een fijne optie ipv de eierstokken maar inderdaad is dit in Nederland niet gangbaar.

Wij maken overigens wel gebruik van Puur Utero aan het einde van de loopsheid.

Esplendido

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:06

Het ligt dus wel echt veel genuanceerder als vaak gezegd wordt. En dus alleen onderzocht onder honden die verzekerd zijn. Veel fokkers met meerdere intacte teven verzekeren hun honden niet, omdat bij x aantal honden de maandelijkse kosten voor het verzekeren niet opwegen tegen de te verwachte dierenartskosten.

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:17

Er zijn meer wetenschappelijke onderzoeken. Ook een recente uit Groot-Brittannië waar het aantal gevallen aanzienlijk is gestegen sinds er minder sterilisaties worden uitgevoerd als gevolg van de tendens dat mensen hun teef intact willen houden of vanwege de economische crisis daar geen geld hebben voor een sterilisatie. Zoek op Pyometra en wetenschappelijk onderzoek.

Oshaa

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:51

henshem schreef:
Er zijn meer wetenschappelijke onderzoeken. Ook een recente uit Groot-Brittannië waar het aantal gevallen aanzienlijk is gestegen sinds er minder sterilisaties worden uitgevoerd als gevolg van de tendens dat mensen hun teef intact willen houden of vanwege de economische crisis daar geen geld hebben voor een sterilisatie. Zoek op Pyometra en wetenschappelijk onderzoek.

Ik heb even gezocht en ik denk dat je dit bedoelt:A retrospective study of pyometra at five RSPCA hospitals in the UK: 1728 cases from 2006 to 2011?

Hier is het ook wel genunanceerder. Ze zeggen dat het is gestegen van 1.8 naar 2.9%, maar hierbij is het 3 jaar lang rond de 1.8% geweest, en is er dan 2 jaar dat het vaker voorkomt (2.9%), maar omdat de stijging eigenlijk aleen zichtbaar is in die 2 jaren is het eigenlijk te beperkt om te zeggen dat het is gestegen. Ook zijn hier de dieren die zijn onderzocht degene die naar die DAs zijn gegaan - dus 2% vd honden die in dat jaar bij die kliniek zijn geweest waren er voor een operatie door pyro (de gevallen waarbij het met medicijnen kon worden opgelost zijn niet meegenomen hierin). Ook hier hebben ze het in de introductie over de 25% maar het is weer gebaseerd op die Zweedse studie.
Wat wel uit de verschillende studies komt is dat enkele rassen (e.g. bullmastiff, golden retriever, Britse bulldog) een veel hogere kans hebben op het ontwikkelen van pyro.

Esplendido schreef:
Het ligt dus wel echt veel genuanceerder als vaak gezegd wordt. En dus alleen onderzocht onder honden die verzekerd zijn. Veel fokkers met meerdere intacte teven verzekeren hun honden niet, omdat bij x aantal honden de maandelijkse kosten voor het verzekeren niet opwegen tegen de te verwachte dierenartskosten.

Er is een beetje hetzelfde probleem met onderzoeken naar de effecten van vroege of geen castratie en andere ziektes dan pyro. Vaak is het een hele beperkte groep (en soms zelfs maar 1 ras), waardoor het lastig blijft. En vaak wordt ook wel de kanttekening gemaakt dat de hogere incidence van problemen met gewrichten in gecastreerde teefjes en reuen waarschijnlijk door een gemiddeld hoger gewicht komt, wat indirect door castreren kan komen (aangezien ze dan moeilijker op gewicht te houden zijn). Maar als je je gecastreerde hond goed op gewicht houdt, dan is de incidence van gewrichtsproblemen waarschijnlijk een stuk lager.