Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
Esther schreef:mysa schreef:Ts kan het beste gewoon haar dierenarts raadplegen. Hier heeft ze niets aan, we zaaien alleen maar twijfel. En desnoods vraagt ze nog een second of third opinion en neemt ze daarna een besluit.
Mijn 'probleem' is dat dierenartsen het liefst zo snel mogelijk willen snijden en de nadelen 'vergeten' te melden. Ik heb nog nooit gehoord dat een dierenarts niet wil castreren, alle (gedrags)problemen die je met je hond hebt worden daarmee ook opgelost naar het schijnt. Als dierenartsen zich nou eens bij hun leest zouden houden en niet op de stoel van gedrags- of voedingsdeskundigen gingen zitten zou het al een heel ander verhaal zijn.

8nnemiek schreef:henshem schreef:20 tot 25% van de niet geholpen teefjes krijgt een baarmoederontsteking en bij sommige rassen loopt dit op tot 60%. Vaak met fatale afloop.
Dat lijkt me sterk.
Bij Afghanen wordt nooit gecastreerd behalve bij medische noodzaak, en ik ken geen honden met een baarmoederontsteking, ook niet via via. Wel af en toe een melkkliertumor, maar nagenoeg alle honden van de fokkers die ik ken halen hoge leeftijden.
Het zal vast regelmatig voorkomen, maar 20 tot 25% kan haast niet.
henshem schreef:Kort rondje op Google.
Little_Gift schreef:haha1995 schreef:Dus ts weeg de voor en nadelen af...laat je niet aan praten dat je een soort van slecht voor je hond bent als je wel steriliseert...
Waar lees jij dan dat iemand dat TS tracht aan te praten?
henshem schreef:
Esplendido schreef:Maar zelfs in dit onderzoek wordt het percentage genoemd maar niet onderbouwd. Ook niet in de bron die achter het percentage staat. Ik heb echt nog nergens een onderbouwing van dat percentage kunnen vinden.
Met daarbij hoe het onderzoek gedaan is dat naar dat percentage heeft geleid.
Oshaa schreef:Esplendido schreef:Maar zelfs in dit onderzoek wordt het percentage genoemd maar niet onderbouwd. Ook niet in de bron die achter het percentage staat. Ik heb echt nog nergens een onderbouwing van dat percentage kunnen vinden.
Met daarbij hoe het onderzoek gedaan is dat naar dat percentage heeft geleid.
Ben er even ingedoken, ook omdat ik een intacte teef heb en deze discussie al verschillende keren met de DA heb gehad.
Het percentage is gebaseerd op 2 (oudere) onderzoeken die gebruik maken van data uit Zweden. Specifiek keken ze naar data van verzekerde honden met claims door pyometra. Het onderzoek zegt dat er pet jaar een 2.0% kans is dat je intacte teef pyro ontwikkeld. De 25% komt dat tegen de tijd dat ze 10y zijn (in hun database), 76% vd hondden geen pyro hebben gehad, maar hier zitten ook honden in die genetisch een veel hogere kans hebben om pyro te krijgen. En de fatality rate van pyro was in de onderzochte jaren 4.3% en 4.2% (1995, en 1996). Ook hebben ze in het onderzoek een castratie van een teef (om welke reden dan ook) als "pyro-related" gecodeerd, omdat in Zweden er over het algemeen niet zonder reden wordt gecastreerd.
Egenvall, A., Hagman, R., Bonnett, B. N., Hedhammar, A., Olson, P., & Lagerstedt, A. S. (2001). Breed risk of pyometra in insured dogs in Sweden. Journal of veterinary internal medicine, 15(6), 530-538.
Hier dus een intacte teef van 3.5j, die ondertussen 4x loops is geweest (er zit steeds 8 maanden - 1 dag tussen haar loopsheden). We merken 3 maanden lang dat ze wat rustiger / volwassener is (maar nog steeds vol levenslust, maar iets stabieler). Tijdens haar progesteron daling (alle teefjes doorlopen een hormonale schijnzwangerschap, dus in principe is een loopsheid +- 3 maanden, waarvan de eerste paar weken als de echte loopsheid wordt gezien) is ze een paar dagen iets van slag, maar zolang we 1 van haar knuffels meenemen op wandeling is ze meer dan happy om mee te gaan. Ze zoekt die dagen wel veel naar holletjes om in te liggen, en eet soms wat slechter (al eet ze haar vlees altijd), maar verder is alles ok. En dan in eens is het klaar en blijkt onze hoop dat ze eindelijk wat volwassener is geworden weer weg en begint 5 maanden aan chaos.
Wij zijn in principe van plan haar intact te laten, zolang ze zich alleen maar die paar dagen wat minder voelt. Een overweging die we wel hebben is om de baarmoeder eruit te laten halen en eierstokken te laten zitten, maar dit lijkt in NL/BE een minder voorkomende optie te zijn (in Canada waar we tot voorkort wonen was het wel een optie, al zijn ze daar nog erg van de <6 maanden castratie).
henshem schreef:Er zijn meer wetenschappelijke onderzoeken. Ook een recente uit Groot-Brittannië waar het aantal gevallen aanzienlijk is gestegen sinds er minder sterilisaties worden uitgevoerd als gevolg van de tendens dat mensen hun teef intact willen houden of vanwege de economische crisis daar geen geld hebben voor een sterilisatie. Zoek op Pyometra en wetenschappelijk onderzoek.
Esplendido schreef:Het ligt dus wel echt veel genuanceerder als vaak gezegd wordt. En dus alleen onderzocht onder honden die verzekerd zijn. Veel fokkers met meerdere intacte teven verzekeren hun honden niet, omdat bij x aantal honden de maandelijkse kosten voor het verzekeren niet opwegen tegen de te verwachte dierenartskosten.