Hoe vervoeren jullie je hond in de auto?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-26 21:34

Sint-Christoffel gaat hier ook mee. :j
Van oma ooit gekregen.
Ik geloof er niet echt in, maar zonder doen we ook maar niet :o
Dus gaat hij bij verkoop auto braaf de nieuwe in.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-26 21:42

DuoPenotti schreef:
Sint-Christoffel gaat hier ook mee. :j
Van oma ooit gekregen.
Ik geloof er niet echt in, maar zonder doen we ook maar niet :o
Dus gaat hij bij verkoop auto braaf de nieuwe in.

Grappig hè, werkt hier net zo, blij dat we niet de enige zijn! Als we er onverhoopt een verliezen wordt er ook tijd gemaakt om zsm een nieuwe te halen.

Heb er ook best al een aantal cadeau gedaan aan mensen die wel betrokken waren bij ongelukken.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-26 22:31

Ladyson schreef:
Goh, ik ken niemand in het echte leven die een bench/gordel heeft, maar in dit topic heeft iedereen het. Ik denk niet dat dit topic representatief is..

Echt niet?

Nu kom ik veel op hondenschool, hondenmeetings etc. Dus mensen die er veel mee bezig zijn ook qua veiligheid. Voor mijn idee is er tegenwoordig veel meer aandacht voor veilig vervoer van honden in de auto.

Jester_

Re: Hoe vervoeren jullie je hond in de auto?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-26 22:37

Ik heb hier bij het losloopgebied ook nog nooit kooien etc gezien hoor. Honden zitten allemaal los in de auto (waarmee ik dus niet wil beweren dat niemand iets doet aan veiligheid hoor)
Maar ik snap wel wat ze bedoeld, ik zie ze vaker los als vast zegmaar

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-26 22:51

Ik noem onze bench altijd de honden gevangenis :D
Vooral omdat mijn teefje hem best stom vindt, die zit echt veel liever voorin, maar voor haar en onze eigen veiligheid doen we dat niet.

Als we naar de renbaan gaan zitten ze er ook best veel in, dan doe ik de klep van de kofferbak omhoog en gooi een aluminet over de auto heen en dan zet ik stoelen achter de auto, ons eigen gezellige kampeer plekje :+

Afbeelding

Ik wilde eigenlijk een bench met 2 vakken, maar m’n reu is zo lang dat hij dan niet comfortabel kon draaien en liggen.

Afbeelding

We hadden eerst een tijdje een stoffen bench en dan op de achterbank toen we nog een kleinere auto hadden, maar die heeft m’n teefje toen helemaal aan stukken gescheurd :') ze is zo erg. Ze probeert ook regelmatig de tralies van deze bench door te knagen als we iets HEEL leuks gaan doen (strand of renbaan) maar dat lukt dr lekker niet _O- en dan wordt ze boos.

Afbeelding

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-26 07:19

Jester_ schreef:
Ik heb hier bij het losloopgebied ook nog nooit kooien etc gezien hoor. Honden zitten allemaal los in de auto (waarmee ik dus niet wil beweren dat niemand iets doet aan veiligheid hoor)

Als de hond maar heel minimaal in de auto zit dan zie je dit wel vaker. Vaak zijn dit mensen met honden en geen hondenmensen, daar zit daadwerkelijk een wereld van verschil tussen het houden van honden binnen deze twee groepen.

Het losloopgebied in de buurt is net zo, maar die honden zitten vaak ook niet meer dan tien minuten in de auto en alleen voor naar het losloopgebied en weer terug en naar de dierenarts en terug.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-26 07:49

Wanneer ben je een hondenmens en wanneer een mens met hond?

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-26 09:33

Ik heb ook maar 1 hond en vind mij niet persé een hondenmens. Maar mijn hond is mij net zo dierbaar als mijn kind vandaar dat ik moeite heb gedaan om uit te zoeken wat veilig is en wat niet.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-26 10:51

Little_Gift schreef:
Nou ter bewijs toch maar een foto gemaakt daarnet _O-
Destijds bij Schmidt in Duitsland op maat gemaakt voor mijn eerste auto en via een vertegenwoordiger uit Nederland naar België gebracht en afgeleverd aan de deur.

[ Afbeelding ]

Ondertussen zijn we ruim 15 jaar verder en heeft de bak 3 ongevallen meegemaakt (1x terwijl ik in rij stilstond voor het rode licht en ze met ruim 100 per uur achterop mijn auto klapten en zo in totaal 4 auto's op elkaar gedrukt werden, 1x stilstaand voor het rode licht en ene met 70 per uur achterop gehad en 1x dus 2 klapbanden op de autosnelweg en 4x over de kop) en bij alle ongevallen zijn zowel de kooi als de honden er ongedeerd zonder schrammetje vanaf gekomen dankzij die kooi.
Zelfs ik heb mijn leven te danken aan die kooi toen we over de kop gingen.

Ik heb echter wel gelogen over 1 iets _O- ondertussen is het tussenschot ertussenuit en hebben ze de hele bak. Voor de Duitse herders destijds was elk een compartiment ruim voldoende. Voor de rottweiler daarentegen is dat toch wat krap en aangezien hij al senior is ondertussen, heeft hij baat bij ruimer kunnen liggen en dat kan hij nu dus wel.

Ik vond het bijzonder gek om te lezen hoeveel mensen het excuus gebruiken van te kleine auto of teveel honden in totaal om zoveel benchen kwijt te kunnen... Ik bedoel maar... Je schaft je auto toch in functie van de veiligheid aan voor elke passagier dus dan toch ook voor je hond?
Als je teveel honden hebt om benches voor kwijt te kunnen, waarom dan niet minder honden houden zodat degene die je hebt wél veilig vervoerd kunnen worden?

Ik heb mijn auto's altijd aangeschaft in functie van de hondenbench en de veiligheid van mijn honden. Nooit andersom. Mijn eerste auto's waren 2dehandse kleine autootjes die half verbouwd werden om er toch maar die bench in te doen passen maar de honden zaten tenminste veilig.

Later kon ik upgraden naar grotere wagens waar geen verbouwing aan te pas hoefde te komen voor diezelfde bench maar de veiligheid gaat toch altijd voor alles?

Vroeger zag ik het ook veel op wedstrijden... De Daily ride was uitgerust met Veiligheidsbenches enz maar bijvoorbeeld de mobilhome waarmee ze op wedstrijd gingen, daar konden niet voldoende benches in of zelfs geen en dan moesten de honden het maar los meedoen... Die snap ik dan helemaal niet want een mobilhome legt veel meer kilometers af per rit en op veel grotere banen dan de Daily ride vaak dus net die zou veiliger moeten ingericht zijn voor de honden... Als je weet dat veiligheid belangrijk is met je dagelijkse auto, dan heb je helemaal geen excuus om de mobilhome dan niet veilig te maken en er bestaan heus mobilhomes die dat effectief wel zijn... Ik sliep dan zelf liever op de achterbank van mijn eigen auto als de honden dan veilig op bestemming konden raken voor een weekend wedstrijden lopen dan dat ik met een onveilige mobilhome zou aanzetten.

Het is allemaal zo snel gebeurd en je mag zelf nog zo goed opletten... Een ander zijn dom gedrag kan je helaas niet voorkomen.

Nee, er zijn mensen die een lease auto van hun werk krijgen en die prive rijden. Als je een auto krijgt die in de pool zit heb je het niet voor het uitkiezen.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-26 10:59

KimD schreef:
Vaak zijn dit mensen met honden en geen hondenmensen, daar zit daadwerkelijk een wereld van verschil tussen het houden van honden binnen deze twee groepen.

Interessant hoor, dat onderscheid. Is er ook een diploma voor, of is het vooral zelfverklaard?

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-26 11:12

Benzz schreef:
KimD schreef:
Vaak zijn dit mensen met honden en geen hondenmensen, daar zit daadwerkelijk een wereld van verschil tussen het houden van honden binnen deze twee groepen.

Interessant hoor, dat onderscheid. Is er ook een diploma voor, of is het vooral zelfverklaard?

Dat ondertoontje is niet nodig. :') Het is verder gewoon een feit, twee ogen en voila, je kunt vaststellen welke mensen tot welke groep behoren.

Het een hoeft niet slechter te zijn van het ander maar er zit een wezenlijk verschil in.

Verder ga ik er ook niet op, dan gaat het offtopic en lijkt me verder ook niet van belang voor het onderwerp van het topic. :D

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-26 11:19

KimD schreef:
Dat ondertoontje is niet nodig. :') Het is verder gewoon een feit, twee ogen en voila, je kunt vaststellen welke mensen tot welke groep behoren.

Het een hoeft niet slechter te zijn van het ander maar er zit een wezenlijk verschil in.

Verder ga ik er ook niet op, dan gaat het offtopic en lijkt me verder ook niet van belang voor het onderwerp van het topic. :D

Ik vind het vooral interessant hoe sommige mensen denken dat zij de grens bepalen. Dat zegt meestal meer over de mens dan over de hond.

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-26 11:48

Ik vind mijzelf echt een hondenmens en denk iedereen in mijn omgeving ook. Maar volgens de maatstaven van een hond in een bench hebben ben ik dan toch een mens met hond schijnbaar :D

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-26 11:55

KimD ik vraag het toch niet voor niks? Om dan te reageren dat je alleen 2 ogen nodig hebt om het verschil te zien, dat vind ik pas een naar toontje. Behoorlijk arrogant ook.

Maar goed ik ben dan absoluut geen hondenmens denk ik. Als het puur gebaseerd is op een bench in de auto hebben.

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-26 12:03

In alle topics over honden is vaak een nare ondertoon tegenover de mensen met een hond heb ik gemerkt.

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-26 12:13

Ik denk dat het voor paarden net zo geldt, je hebt mensen met paarden en echte paardenmensen. :)

Er is ook geen vaste richtlijn voor, maar denk dat de meeste mensen het van zichzelf wel in kunnen schatten als ze eerlijk naar zichzelf kijken.

Jester_ schreef:
Ik vind mijzelf echt een hondenmens en denk iedereen in mijn omgeving ook. Maar volgens de maatstaven van een hond in een bench hebben ben ik dan toch een mens met hond schijnbaar :D

Ik durf van mezelf wel te zeggen dat ik een hondenmens ben, maar heb mijn honden in de auto ook in een bench? Weliswaar niet zo'n draadbench, maar echt een autokennel.
Is toch juist alleen maar veiliger?

Anna79 schreef:
In alle topics over honden is vaak een nare ondertoon tegenover de mensen met een hond heb ik gemerkt.

Meen je dat? Ik lees ook juist wel vaak medeleven. En het is natuurlijk ook wel lastig om de juiste toon te vinden, omdat het schrift is.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-26 12:31

Op de vorige pagina zag ik een hond van klein formaat in een grote bench. Dat lijkt mij ook niet echt veilig?

Wij hebben een verlengde Hyundai galoper. Er zit een rek tussen de voorstoelen en ze liggen verder los in de laadbak (geen achterbank). We hebben een Rhodesian Ridgeback en Mastin mix die nog een maatje groter is. Die auto is hoog en sterk dus redelijk safe. Ze gaan eigenlijk alleen mee naar het losloop gebied.

sunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-26 12:41

Mijn beide honden zitten in de laadruimte, zit wel een hondenrek tussen laadruimte en rest van de auto.
Ze zitten wel dagelijks in de auto, rij dan naar de bossen (ong 10 minuten rijden).

Vakanties naar Oostenrijk gaan we met mijn partner zijn auto, dan zitten ze op de achterbank ( met hoes over de bank en een net tussen de achterbank en de voorstoelen.

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-26 13:08

Myfairytale schreef:
Jester_ schreef:

Ik durf van mezelf wel te zeggen dat ik een hondenmens ben, maar heb mijn honden in de auto ook in een bench? Weliswaar niet zo'n draadbench, maar echt een autokennel.
Is toch juist alleen maar veiliger? .

Zeker!! Ik zou het ook best willen, maar heb er momenteel geen mogelijkheid toe door lease auto. Maar maakt me dat dan ineens geen hondenmens meer? :') dat is meer een beetje waar ik op doelde

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-26 13:26

KimD schreef:
Jester_ schreef:

[b]Als de hond maar heel minimaal in de auto zit dan zie je dit wel vaker. Vaak zijn dit mensen met honden en geen hondenmensen, daar zit daadwerkelijk een wereld van verschil tussen het houden van honden binnen deze twee groepen.
[/b]
Het losloopgebied in de buurt is net zo, maar die honden zitten vaak ook niet meer dan tien minuten in de auto en alleen voor naar het losloopgebied en weer terug en naar de dierenarts en terug.

Ach ik zie mezelf als mens met honden en ook honden mens. Ben nu 68 en heb al honden sinds ik 15 was.
Heb honden met en zonder bench vervoert, met honden rek achterin, met kattenbench met pup erin achter op de fiets, vond ze prachtig trouwens, stond te springen naast de fiets als we op pad gingen.
Persoonlijk vind ik het nogal generaliserend om zo'n kwalificatie honden mens en mensen met honden te gebruiken in dit topic.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-26 13:34

Benzz schreef:
KimD schreef:

Inderdaad prima vraag: waar vind ik de criteria om te weten of ik/of iemand anders hondenmens of mens met honden ben.
Er hangt een sfeer van: hondenmens= topper voor de honden en mens met honden=ach leuk maar niet echt ok bezig.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-26 13:39

123

Mlies

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-26 15:54

Percy schreef:
Op de vorige pagina zag ik een hond van klein formaat in een grote bench. Dat lijkt mij ook niet echt veilig?

Dat hondje was op de foto 8 weken, die is niet erg lang zo klein gebleven. En is ook niet los in de grote kooi vervoerd, maar in een klein reismandje.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-26 16:19

Dan ben ik een hondenmens die als mens honden heeft denk ik. Heb echt alles voor hun over maar ze in autobench vervoeren weiger ik. :D
Had vroeger dubbele hondenbench en dat was omdat de 2 herder reuen elkaar de auto uit vochten. Waren die niet allebei mee dan zaten de deuren vast met een riem zodat ze open bleven staan en de honden vrij konden kiezen in of uit het hok.
Momenteel bench in de auto...makkelijk om de boodschappen in te doen terwijl de puber de auto verbouwd :D

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-26 16:26

Ik heb helemaal geen ruimte voor een harde autobench in mijn camper.

Maar hoe Percy vast zit voldoet bij mijn weten aan de eisen in ieder Europees land.

Of ik in de ogen van anderen een mens met hond ben of hondenmens kan me geen jota schelen.
Zolang ik mezelf naar mezelf kan verantwoorden voor het leven dat ik Percy probeer te geven zal t wel goed zijn toch?

En dat ik dan toevallig in het verleden les gaf op twee verschillende hondenscholen en leuk niveau obedience heb gelopen doet er dan niet eens toe.

Ik hou in de gaten wat Pers nodig heeft om gelukkig te zijn, en doe mijn best dat te verschaffen.
Meestal lukt dat.