Baasje overleden, nieuwe plek voor bejaarde hond?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

troi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-26 12:47

300!?

Voor een bejaard diertje?

Wel interessante adviezen trouwens. En ik snap dat het een soort van schifting maakt.

Ik ga overleggen met de erfgename of überhaupt een bedrag vragen zinvol is.

Denken jullie dan dat als we daar voor kiezen, dat het zo hoog moet zijn?

Ik zat wat te peinzen, misschien 75 en dan dat bedrag in hondenvoer erbij ofzo, zonder dat vooraf aan te kondigen natuurlijk. Ik hoef namelijk het geld niet perse.

siskeh

Re: Ethische vraag: wat te doen met bejaard huisdier van overleden baasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-26 12:49

Kijk eens naar wat je in een asiel voor een hond betaald ( in jouw regio) en ik zou rond die prijs gaan zitten.
Maar gratis hoeft zeker niet.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-26 12:56

Asiel vraagt 360. Maar geen speciaal tarief voor bejaarde honden. Alles vanaf 6 maand voor dat bedrag

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-26 13:04

Sorry, maar indien ik een bejaarde hond een thuis biedt dan doe ik dat uit hondenliefde en ik zou daar nooit 300 euro voor betalen.

Je weet bij een dier van die leeftijd dat er een reële kans is dat er kosten aankomen.
Ouderdom komt met gebreken dus dierenartskosten.
Kosten euthanasie + crematie.
En ja, de kosten van een crematie hoef je niet te maken indien je een dier bij de dierenarts achterlaat.
Maar zo werkt het niet voor mij.

Mijn laatste hond kostte aan thuis inslapen + cremeren ruim 400 euro (nog los van de dierenartskosten in de laatste fase).
Dat betaal ik uit liefde voor een dier.
Maar ik betaal geen 300 euro om een ander uit de spreekwoordelijke brand te helpen!

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-26 13:06

Is het een mogelijkheid om de bemiddeling te doen via een stichting/asiel voor bejaarde honden. Ik las dat het diertje nu alleen thuis is en er een paar keer per dag iemand komt kijken? Ik hoop tenminste dat ik dat verkeerd begrepen heb. Misschien is het voor het dier fijner om desnoods met dit verhaal afstand te doen en over te dragen aan een proffesional wiens vak het is de juiste nieuwe baasjes te vinden.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-26 13:10

troi schreef:
300!?

Voor een bejaard diertje?

Wel interessante adviezen trouwens. En ik snap dat het een soort van schifting maakt.

Ik ga overleggen met de erfgename of überhaupt een bedrag vragen zinvol is.

Denken jullie dan dat als we daar voor kiezen, dat het zo hoog moet zijn?

Ik zat wat te peinzen, misschien 75 en dan dat bedrag in hondenvoer erbij ofzo, zonder dat vooraf aan te kondigen natuurlijk. Ik hoef namelijk het geld niet perse.

Zou ik zeker niet doen hoor. Ik heb een geweldige plek en soms neem ik zo'n dier over om dat dier nog een fijne tijd te kunnen geven, maar als daar een vraagprijs (van 300 euro) bij staat dan laat ik het echt lekker aan de verkoper om die fijne tijd dan maar mooi zelf nog te gaan geven. Ik doe het met alle liefde en neem alle kosten die dan nog komen op me, maar ga niet nog extra betalen om dat te mogen gaan doen.

Ik zou dus echt geen bedrag vragen, ook niet in je advertentie. Je kunt wel notk neerzetten ipv gratis. Maar het belangrijkste is toch echt het menselijke aspect: dat jij aan alles voelt dat die mensen ook echt graag die hond willen en daar graag voor zullen gaan zorgen. Als die mensen geen echte interesse in de hond tonen weet je ook al meer dan genoeg. En iemand die een hond voor een hondengevecht wil gaat echt al dat gedoe van een huisbezoek niet aan hoor.

Overigens vragen de meeste asiels ook een (sterk) gereduceerd bedrag voor oudjes hoor. Maar dan is dat dier ook wel onderzocht door de DA en heeft vaak nog een gebitsanering gehad ook.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-26 13:16

In mijn kringen krijgt het opvang- dier juist een erfenis(je) mee, mogelijk in de vorm van overgebleven voer en spulletjes, waar zijn eerste kosten mee gedekt worden. Al hoef ik persoonlijk niets te krijgen van\voor een dier. Je doet dat uit liefde en respect voor dieren. Ik zou bij een paard wel de commerciele waarde van het paard betalen, maar een bejaarde hond of kat hebben dat niet meer. Maar ja, bij mij mogen ze ook antecedenten natrekken zodat men zeker kan weten dat ik zo goed als ik kan voor een dier zal zijn!.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-26 13:24

Ze is nu niet alleen thuis. Erfgename is er. Zeker tot zondag. Vanaf dan is het afhankelijk van haar mogelijkheden/ werk etc. Ze heeft ruim 5 uur reistijd, enkele reis, dus kan niet even langskomen.

Ik als buurvrouw wil haar dan voeren en uitlaten. Heb zelf een hond dus kan haar niet hier laten logeren helaas.

Ook willen we juist niet met haar slepen, van tijdelijke opvang naar tijdelijke opvang. Daar wordt ze echt niet beter van.

Houd in dat als we niet rap een goed definitief plekje vinden we andere keuzes moeten maken.

Maar zo ver is het nog niet!

Mbt de prijs: gemengde adviezen dus!

Neem ik mee in onze overwegingen!

Overigens vanmiddag een telefoongesprek met een geïnteresseerde. Duim voor ons!!
Laatst bijgewerkt door troi op 23-01-26 13:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-26 13:26

Notk lijkt me een goede zet. Eerste schifting is dan mensen die al meteen beginnen over het bedrag en niet over de hond. Daarna kun je, als de mensen goed aanvoelen en genoeg vragen stellen enzo, aan ze vragen wat ze zelf redelijk vinden. Bij de juiste mensen ga je daar iets onder zitten en geef je die zak voer en mandjes, kleedjes en speeltjes enzo mee.

De hond zal waarschijnlijk zelf ook aangeven of het klopt. Ze merken het veel beter als iemand niet pluis is dan dat wij mensen kunnen.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-26 14:06

Petpa schreef:
Sorry, maar indien ik een bejaarde hond een thuis biedt dan doe ik dat uit hondenliefde en ik zou daar nooit 300 euro voor betalen.

Je weet bij een dier van die leeftijd dat er een reële kans is dat er kosten aankomen.
Ouderdom komt met gebreken dus dierenartskosten.
Kosten euthanasie + crematie.
En ja, de kosten van een crematie hoef je niet te maken indien je een dier bij de dierenarts achterlaat.
Maar zo werkt het niet voor mij.

Mijn laatste hond kostte aan thuis inslapen + cremeren ruim 400 euro (nog los van de dierenartskosten in de laatste fase).
Dat betaal ik uit liefde voor een dier.
Maar ik betaal geen 300 euro om een ander uit de spreekwoordelijke brand te helpen!

ja, dat zijn jij en ik. Ik zou ook niet betalen om een oude hond nog een paar jaar een huisje te bieden, zeker niet als de kansen nihil zijn dat ze geplaatst wordt. Maar ik heb wel goede intenties.

Als je gratis of 0 euro zet, heb je de mensen die gaan hoarden, slechte gedachten hebben of idd voor de hondengevechen. Als je erop zet dat ze niet gratis zijn, notk, of een bedrag, dan komen de advertenties bij die mensen al niet in de zoekresultaten.

Sowieso is herplaatsen moeilijk, eenmaal weg weet je niet waar en hoe ze terecht komen.

Petpa

Re: Baasje overleden, nieuwe plek voor bejaarde hond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-26 14:57

Wat intenties betreft is er wellicht een andere vorm dan geld.

Je wilt de hond in een keer op haar laatste adres plaatsen en daar kan ik mij 100% in vinden.
Daarom zou ik als harde eis stellen dat ze geplaatst wordt op een adres met hondenervaring.

Iemand die hieraan voldoet kan foto's aanleveren van eerdere honden.
Zo kan ik over een periode van meer dan 20 jaar foto's van mijn vorige 2 honden aanleveren die van pup tot overlijden bij mij gewoond hebben.
Natuurlijk is dat ook weer manipuleerbaar.
Maar in mijn geval zie je een hond die ouder wordt, een opvolgende hond die jong begint en met een grijs koppie eindigt.
Kan me niet voorstellen dat iemand met slechte intenties zoveel moeite voor foto's doet, die zoekt een naïever slachtoffer.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-26 16:35

Hondenervaring is idd een harde eis!

Evenals het hebben van een tuin bijvoorbeeld.

Ondertussen met nr 1 gebeld en dat was een prima gesprek. Praktisch type, duidelijk hondenervaring ook, die kennismaking het belangrijkste vind. Zei ook over dat trekken buiten dat ze dat moet ervaren en dan weet ze of het wel of niet ok is. Sluit ik me volledig bij aan.

Deze is al wat ouder, als dit niet matcht zal het waarschijnlijk daarom zijn, wat ouder en mogelijk fysiek niet sterk genoeg.

Grote kans dat we haar vragen langs te komen voor een kennismaking. Eerst bij ons, als dat goed voelt en de hond positief lijkt gaan we naar haar huis. Want, sommige oudere mensen zijn erg fit dus afwijzen puur op leeftijd doen we niet

En, er zijn nu nog 2 die mogelijk belangstelling hebben!

Beide vanuit het persoonlijk netwerk van familie en kennissen. 1 van verder weg uit het netwerk (als in een kennis van een kennis) maar toch geeft dat een veilig gevoel.

We zijn niet van plan om er een uitgebreide 'sollicitatie' van te maken hoor maar het is fijn dat we mogelijkheden hebben en selectief kunnen zijn!

En de erfgename blijft voorlopig hier, werk stelt zich fijn op, dus voor nu is de ergste haast er even vanaf. Dat is een enorme opluchting kan ik zeggen *\o/*

Strikt genomen is het niet mijn verantwoordelijkheid maar ik wil zo graag dat het diertje een fijn plekje vind! Ze is zo mijn hart in gekropen :knuffel:
Laatst bijgewerkt door troi op 23-01-26 16:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-26 16:54

Respect voor alles wat je voor het diertje doet! Komt wel goed denk ik met dat juiste plekje.

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-26 18:22

Wat de prijs betreft zou ik in de advertentie iets zetten van “we vragen een vergoeding voor haar. Je krijgt ook de spullen erbij”.

Als je dan twijfelt bij iemand intenties of alleen iemand alleen reageert met “prijs?” Dan zeg je 300. Als je er een heel goed gevoel bij hebt, zou ik haar gewoon gratis weggeven.

Op die manier hou je ook een beetje twijfelachtige mensen buiten de deur :-)

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-26 19:25

Wat is er mis mee om de wens van de overledene te respecteren.?

troi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-26 19:53

nikkel schreef:
Wat is er mis mee om de wens van de overledene te respecteren.?

Niks.

Misschien de updates ook lezen :o

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-26 20:41

Heb ik gedaan. Blijft staan, dat die wens gewoon genegeerd wordt.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-26 20:56

Je hebt er eentje gemist.

heidy_wilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-26 21:02

Nikkel:

troi schreef:
Overleg gehad met nabestaanden en er is een document gevonden waarin staat dat ze toch graag zou willen dat ze herplaatsen wordt en mij is gevraagd om te helpen dus mag ik info delen *\o/*

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-26 07:41

Die heb ik duidelijk gemist

troi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-26 11:02

Een kennis heeft het ook op fb gedeeld en daar komen nare reacties op -O-

Dat de erfgenamen vreselijk zijn, lijkenpikkers etc omdat het dier herplaatst moet worden.

Ben heel blij dat ik geen fb meer heb.

Hoe durven sommige mensen

Trek dit momenteel echt slecht!

RanjaRietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-26 11:13

Snap dat dat heel pittig is en op de socials plaatsen sommige achter een scherm heel makkelijk tekst wat best kwetsend is. Is het misschien toch een idee om het hondje bij een asiel te brengen? Zoals ik noemde, in Den Ham zit een asiel voor oudere honden van de hondenbescherming. Maar hier zijn wel meer plekken genoemd. Maar TS, uiteindelijk moet ik zeggen dat je echt goed bezig bent om een plekje te vinden dit is best pittig zon periode na rouw en een huisdier dat overblijft

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-26 11:42

troi schreef:
Ondertussen een paar reacties binnen op de marktplaats advertentie waarvan 3 die waarschuwen dat oudere honden gebruikt worden voor hondengevechten.

Daar had ik al wel van gehoord eigenlijk. En het plan is om goed uit te vragen en op huisvisite te gaan. Maar tja ik heb natuurlijk geen glazen bol. Een kwaadwillige heeft een prachtig verhaal en een prima huis..

Naast uitvragen en huisbezoek tips?

Ik adviseer eerder om het te laten inslapen dan die wereld in te laten gaan

Juist, dit!

Het is heel erg oppassen.
Je hebt zulke verrotte mensen.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-26 11:58

anjali schreef:
Hondengevechten in Nederland???? Goed dat ik op de hoogte word gesteld, daar had ik echt nog nooit van gehoord. Moet dan wel in hele foute criminele kringen zijn!

Tja, niet alle staffies/bully's/pitjes en dergelijke worden als huisdier gehouden. -O-

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-26 12:02

Is herplaatsing via Flappus mogelijk? Die vragen dan geld (om criminelen uit te sluiten en voor de stichting) en je hebt kans dat Carl die hond zelf in huis neemt, totdat er een geschikte eigenaar is.
Als het te ver weg is, kun je hem misschien wel bellen, voor tips om nare toestanden (misbruik van hond) te voorkomen. Ze doen erg goede dingen voor al hun opvangdieren en weten veel, en hebben contacten met andere organisaties.

https://flappus.nl/contact/