Patella luxatie (operatie) ervaringen bij hond

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-26 09:04

Marloez schreef:
meggiemeg, volgende week krijgt ze haar eerste fysiobehandeling, het schijnt echt veel te kunnen doen. De oefeningen krijg ik uitgelegd zodat ik ze ook zelf kan doen. Dit scheelt weer enorm in het aantal behandelingen, ik dacht namelijk dat dit iedere maand zou terugkeren. Dat is dus niet het geval. :)

Klopt Fysio kan heel veel doen, onze Taco heeft het vanaf zijn operatie gehad ( bekkenkanteling toen hij 4½ maand oud was ) totdat we hem in moesten laten slapen. We gingen elke 6 weken. Hij kreeg diverse behandelingen en dat was echt een heel verschil voor hem. Helaas is hij maar 5 geworden. Zelf trouw de oefeningen blijven doen scheelt zeker!

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 12:30

Gisteren voor het eerst naar de fysio geweest. Zij stond versteld van Pusha haar goede bespiering en dat is ook de reden waarom ze zo goed haar knie op kan vangen.

We hebben oefeningen meegekregen en een soort honden luchtband waar we de oefeningen op trainen.

Over 6 weken gaan we weer naar de fysio om te kijken of er verbetering is. En als alles volgens plan gaat zou ze zelfs weer op de dijk haar zoomies kunnen doen dus ik ben heel benieuwd!

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 13:25

meggiemeg schreef:
Klopt Fysio kan heel veel doen, onze Taco heeft het vanaf zijn operatie gehad ( bekkenkanteling toen hij 4½ maand oud was ) totdat we hem in moesten laten slapen. We gingen elke 6 weken. Hij kreeg diverse behandelingen en dat was echt een heel verschil voor hem. Helaas is hij maar 5 geworden. Zelf trouw de oefeningen blijven doen scheelt zeker!

Supersneu meggiemeg! Maar fijn dat fysiotherapie hem toch verlichting heeft kunnen bieden :)

ashley1

Re: Patella luxatie (operatie) ervaringen bij hond

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:40

Mijn Chihuahua is 3 keer aan zijn knieën geopereerd ivm PL.
Dit is gedaan bij Ceriel Maas, orthopeed in Vught.
Eerste tekenen van PL kwamen rond de leeftijd van 10 maanden.
Eerst op advies van de orthopeed achterhand sterker gemaakt, veel rechtuit lopen. Daarna veel naast de fiets draven. Mooie sterke achterhand gekregen maar helaas niet voldoende om niet te opereren.
Ik kan niet zeggen dat ik veel pijn heb gemerkt aan mijn hond door de PL.

Revalidatie vond ik pittig, best intensief. Indd ook wekenlang boxrust, waarbij ik de bench heb vervangen door een campingbedje. Oogt vriendelijker waardoor je minder snel geneigd bent ze steeds eruit te halen en hebben ze toch wat bewegingsvrijheid.
Orthopeed vond het een hele mooie oplossing en zou het ook zeker gaan aanraden bij zijn andere patiënten.

Mocht je nog vragen hebben, laat maar weten.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:36

Bijzonder he dat sommige honden genoeg aan fysio hebben. Onze dame is heel goed bespierd volgens zowel DA als de Ortopeed. Ze zwemt ook heel veel, schijnt goed te zijn ter ondersteuning.
Maar de knie gaat echt achteruit sinds de eerste keer dat we hem eruit zagen springen, een week of 8 geleden. Toen was het een enkel keertje, inmiddels dagelijks en zelfs als ze zich maar uit rekt. Soms geeft ze een gil en verstijfd helemaal.
4 maart staat operatie gepland.

MissyNr1

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:16

Fijn dat het beter gaat! Misschien had ze een verrekking van de kruisbanden? Dat dat de pijnlijkheid verklaarde. En misschien dat die "losse" patella's een soort toevalsbevinding waren