Teefje steriliseren ja/nee

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-25 20:53

Als je niet wil fokken, zou ik haar laten helpen. Kans op kanker en andere aandoeningen is veel lager na castratie.
Na de eerste loopsheid gelijk helpen.

De wollige vacht vind ik wel mee vallen, te dik is prima te reguleren met voldoende bewegen. Daar moet je wel zin/tijd voor hebben en maken.

Laparoscopisch doe ik nooit meer, wat een pijn van dat gas na de ingreep.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-25 21:18

smurffie schreef:
Als je niet wil fokken, zou ik haar laten helpen. Kans op kanker en andere aandoeningen is veel lager na castratie.

De wollige vacht vind ik wel mee vallen, te dik is prima te reguleren met voldoende bewegen. Daar moet je wel zin/tijd voor hebben en maken.

Dat hoor je niet vaak. Heb je een kleine hond?

Kabayo

Re: Teefje steriliseren ja/nee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-25 21:19

Mijn rottweiler jankte het ook uit na de operatie. Die hoorde ik buiten al gillen. Dat ging ook door merg een been. Super sneu. Weet niet of het door het gas kwam of de wond zelf. Mijn enorm kleinzerige husky daarin tegen gaf geen enkele kik. Terwijl die al piept als je boe zegt :=

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-25 21:26

Castratie bij reuen hoor ik vaak dat het zo slecht voor ze is , maar hier is de leeftijd van castraten reuen echt véél hoger als de volle reuen, nu castreer ik reuen meestal niet, maar ip zou ik dat wel moeten doen als ik wil dat ze ouder worden... :=

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-25 21:30

Kabayo schreef:
Mijn rottweiler jankte het ook uit na de operatie. Die hoorde ik buiten al gillen. Dat ging ook door merg een been. Super sneu. Weet niet of het door het gas kwam of de wond zelf. Mijn enorm kleinzerige husky daarin tegen gaf geen enkele kik. Terwijl die al piept als je boe zegt :=

Ja, dit komt vrijwel zeker door de gas narcose. Dit heeft niks met de operatie an sich te maken.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-25 21:38

Nyaleti schreef:
Mika: zo zwart wit is het écht niet.
Waar de ene hond inderdaad een andere vacht krijgt, krijgt de andere geen verandering of een plekje wol.
Ja sommige rassen zijn gevoeliger voor vacht verandering maar dat de vacht gegarandeerd naar de klote gaat na een sterilisatie is onzin.

Dat klopt ook precies wat ik zei.
Ik heb bv een barbet en bij deze honden geeft een castratie bij reu of teef geen tot minimaal verandering in de krulvacht.

Zijn vaak honden met langere vachten en een ondervacht , dat je echt een verschil ziet.
Zoals bijvoorbeeld bij stabij's, cocker spaniel,goldens, nfl, allerlei kruisingen en lookalikes.
Dan zie je echt een castratenvacht.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-25 21:41

Kabayo schreef:

Dat komt door een bepaalde narcose. Ze zweven dan nog ergens tussen wakker en slaap en daar komen soms bijzondere geluiden uit.
Geen zorgen, je hond heeft dit niet echt bewust mee gekregen. Al is het echt heel akelig om te horen.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-25 21:44

Oh wat fijn om te horen van jullie. Ik voel mij daar nogsteeds schuldig om :(:)

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-25 21:55

Ik zou huilen hoor als ik m'n eigen hond zo zou horen :o maar ze krijgen het echt niet helemaal mee.
Als hij zo door de pijn wakker zou worden zou er iets echt niet goed zijn gegaan :Y)

Zag deze laatst voorbij komen:
https://vm.tiktok.com/ZGdanncKP/
Hier hoor je het ook een paar keer:
https://vm.tiktok.com/ZGdanv3d5/

Echt een typische, hysterische schreeuw

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-25 22:05

Wij hebben onze teef niet laten steriliseren. Het loops zijn is onhandig (al-tijd als we op vakantie gaan :+ ), maar verder geen issues. Ze probeert er niet tussenuit te piepen en ook met uitlaten merken we er weinig van.

Ik probeer het met de dieren een beetje op z’n natuurlijke beloop te laten. Preventief opereren omdat ze misschien kanker zouden krijgen gaat mij te ver. Daarnaast hebben hormonen gewoon een functie… dus hier een hele teef.

ual_95

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-25 22:15

smurffie schreef:

Daar ben ik het toch niet helemaal mee eens. Wij hebben ook een geholpen teefje en die wordt echt dik van lucht. Maar we lopen, zwemmen en reizen echt wat af. Daarbij krijgen de honden nauwelijks iets extra's. Onze niet-geholpen reu zit strak in zijn vel. We hebben het teefje onlangs, door middel van een lang traject, bijna 20% van haar lichaamsgewicht laten afvallen. Ze heeft ook aangepast voer, met veel vezels, zodat ze niet dat ieniemienie beetje hoeft te krijgen met een ander soort brok, maar wel alles binnenkrijgt én verzadigd is. Het heeft dus niet altijd met tijd en zin te maken. Helaas. :+

Die van ons veranderde ook van vacht. Veel wolliger en sneller klitten. Toch zou ik het zo weer doen. Dit soort bijwerkingen zijn niks bij de ellende die kan voorkomen als je het niet laat doen, vind ik.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-25 22:23

Hier een intacte teef.
Ze is een herplaatser van toentertijd bijna 3 jaar (inmiddels 9 jaar) en intact gehouden door de vorige eigenaar omdat die er eigenlijk nog eens een nestje mee had willen fokken.
Dat nestje fokken is hier gelijk al een dikke 'nope' geworden ivm haar instabiele karakter, ik zag het niet zitten om daar nog een stel van te hebben rondlopen. :+
Naast dat ik mezelf niet geschikt vind om een nest groot te brengen, ik raak al half overspannen van het idee. :')

Ik heb gekeken naar haar karakter, de mate van bloedverlies, haar schijndracht en het feit dat het een langhaar met dubbele vacht en kortharige snuit&poten is en ik zag te weinig voordelen op dat moment om haar te laten castreren.

Qua leeftijd wacht ik zelf als het ff kan tot de hond echt volwassen is, mits het bloed niet tegen de muren zit en de teef geen ontzettend veel last heeft vd schijndracht etc uiteraard.
Puur een gevoelsdingetje dat die hormonen er niet voor niets in zitten.

Overigens ontloopt mijn teef alle vreemde honden, ook als ze dekrijp is.
De gecastreerde reu van mijn moeder daarentegen heeft de tijd van zijn leven gehad bij haar voorlaatste loopsheid. _O-

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-25 22:46

Nyaleti schreef:
smurffie schreef:

Dat hoor je niet vaak. Heb je een kleine hond?

Nee, ook een rottweiler. Duurde dagen, dierenarts zei dat dat normaal was. Nog bij een ander gevraagd die doet het daarom niet bij te grote honden. En bij kleintjes niet omdat de wonden net zo groot zijn.
Laatst bijgewerkt door smurffie op 19-11-25 22:48, in het totaal 1 keer bewerkt

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-25 22:48

Onze is met 15 maanden geholpen omdat ze al drie x loops was geweest.

Bij castratie kwam de dierenarts een zwaar onrustige baarmoeder tegen en was blij dat wij deze keuze gemaakt hebben.

Als assistente ook genoeg pyometra gezien.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-25 06:17

Kabayo schreef:
[
Kan je ook uitleggen waarom ? :o

Dorus ze heeft al een uitmuntend gehaald. Moet er nog een halen. Ik ga 2 dagen naar de show dus kan evt 2 halen met geluk. En ik wil aankomend jaar toch nog niet fokken . Te druk met 2 veulens, dochtertje en nog een baby op komst :+ Zelf vind ik het heel erg leuk om te showen want dit is mijn eerste stamboom hond

Dat is toch al uitgelegd?
Dat had nayaleti al gedaan..

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-25 07:04

Doubtless schreef:
Wij hebben onze teef niet laten steriliseren. Het loops zijn is onhandig (al-tijd als we op vakantie gaan :+ ), maar verder geen issues. Ze probeert er niet tussenuit te piepen en ook met uitlaten merken we er weinig van.

Ik probeer het met de dieren een beetje op z’n natuurlijke beloop te laten. Preventief opereren omdat ze misschien kanker zouden krijgen gaat mij te ver. Daarnaast hebben hormonen gewoon een functie… dus hier een hele teef.

Als de natuur bedenkt dat mijn (nutteloze) baarmoeder ervoor zorgt dat ik eerder een grote kans heb op eierstokkanker dan verwijder ze bij mij ook maar hoor.

Wat mij bij niet helpt is dat de enige ongecastreerde teef in mijn omgeving is gestorven aan... Eierstokkanker.

N=1 maar samen met alle onderzoeken hieromtrent hebben wij besloten onze teef te castreren. Er komt waarschijnlijk een teef bij over een paar maanden en ook die zal op zijn tijd gecastreerd worden.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-25 07:08

Douce schreef:
Als de natuur bedenkt dat mijn (nutteloze) baarmoeder ervoor zorgt dat ik eerder een grote kans heb op eierstokkanker dan verwijder ze bij mij ook maar hoor.
.

Ik weet dat het een unpopular opinion is. Uiteindelijk gaan we ergens dood aan, dat hoeft niet altijd voorkomen te worden. Als mens ga je de behandeling nog maximaal aan, maar als het voor de hond betekent dat ‘ie (bij wijze van) 8 wordt ipv 14, dan heb ik daar wel vrede mee.

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-25 07:13

Ik dus niet maar dat was al duidelijk :+

Zeker ook omdat je dat natuur goed moet doorvoeren: die baarmoeder is bedoeld om pups mee te krijgen. Als ik het me goed herinner, verkleint dat ook de risico's.

Als je er dan toch voor kiest om de natuur niet volledig zn gang te laten gaan, kun je dat net zo goed doorvoeren.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-25 07:19

Doubtless schreef:
Douce schreef:
.

Ik weet dat het een unpopular opinion is. Uiteindelijk gaan we ergens dood aan, dat hoeft niet altijd voorkomen te worden. Als mens ga je de behandeling nog maximaal aan, maar als het voor de hond betekent dat ‘ie (bij wijze van) 8 wordt ipv 14, dan heb ik daar wel vrede mee.

paasei, dan moet ik de helft van mijn roedel direct inleveren. Die wat nét 8 zijn lopen nog in de sport en staan in de bloei van hun leven. Dat zou zoiets zijn als dat ik nu sterf met 35... Nee bedankt, dan heb ik liever nog zo'n 6 tot 8 jaar extra. Sterker nog, die twee geholpen teven van 11 & 12 voelen zich nog super fit.

Als ik nu een BMO zou krijgen en door middel van operatie toch nog tot 65 kan trekken met gemak, graag. :=

Flux

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-25 08:02

Mijn teef is intact en nu 3,5. Loops om de 9 a 10 maanden, geen schijnzwangerschap. Eet goed en blijft willen werken tijdens de loopsheid. Hele fitte hond. Zit wel een pitje in. Voor nu laat ik haar intact. Heb nog een stille wens een nest met haar te fokken maar daar zijn mijn eigen omstandigheden nu niet naar. Als dat plan definitief van de baan is wordt ze wel gecastereerd. Wil graag ook nog onderzoek doen naar hysterectomie (baarmoeder weghalen, eierstokken laten zitten), maar volgens mij doen maar weinig dierenartsen dat.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-25 08:07

KimD schreef:
paasei, dan moet ik de helft van mijn roedel direct inleveren. Die wat nét 8 zijn lopen nog in de sport en staan in de bloei van hun leven.

Nee hoor, want dat jij het anders aanpakt vind ik helemaal prima. Ik leg alleen uit waarom wij niet voor sterilisatie hebben gekozen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-25 08:27

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-25 08:58

mellamoshan schreef:
Nyaleti schreef:
Ik zal altijd team teefje steriliseren (ok, castreren) zijn.
Teveel ellende gezien met baarmoeder ontsteking op late leeftijd, perongeluk gedekt etcetc.
Een andere vacht, nou en. := ja sorry

Precies dit. En melkkliertumoren niet te vergeten.

Precies hierom.
Mijn moeder heeft een teef gehad (was al 7 toen die bij haar kwam), kreeg op latere leefijd helaas baarmoederkanker, ook melkkiertumoren.

Onze vorige honden waren reutjes, de eerste 2 die ik ken niet gecastreerd, 1 heeft prostaatkanker gekregen en daardoor ingeslapen.

Mijn poedel was al 9 maar is zonder problemen gecastreerd, geen overgewicht of rare vacht.
De jack russel was ook al ouder maar ook die gecastreerd. Hij kreeg wel iets overgewicht maar niet extreem. Pas na het krijgen van cortisone ivm darmkanker is het erger geworden.
Nog een andere poedel gecastreerd op 8 maanden, geen overgewicht of rare vacht.

En mijn huidige 2 honden zullen ook gecastreerd worden.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-25 09:00

Douce schreef:
Ik dus niet maar dat was al duidelijk :+

Zeker ook omdat je dat natuur goed moet doorvoeren: die baarmoeder is bedoeld om pups mee te krijgen. Als ik het me goed herinner, verkleint dat ook de risico's.

Als je er dan toch voor kiest om de natuur niet volledig zn gang te laten gaan, kun je dat net zo goed doorvoeren.

De teef die mijn moeder kreeg toen die al 7 was heeft pups gehad en alsnog baarmoederkanker en melkkliertumoren gekregen

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-25 09:10

Reuen laat ik hier altijd helpen rond de 1 jaar.

Onze eerste teef kwam als 2.5 jarige van de fokker af. Had een nestje gehad.
We hadden geen fok plannen, maar heel schoon op haar zelf.
Helaas als 3 jarige baarmoederontsteking, dus laten helpen.

Onze 2e teef wilde we wel een nestje mee.
1e loopsheid ging goed, wel wat beroerd van.
2e loopsheid best wel beroerd van en schijnzwanger.
3e loopsheid idem en toen spoedje naar de da. Baarmoederontsteking er boven op.
Nou een slechte combi om te laten helpen, schijnzwanger en een baarmoederontsteking.
Ze is echt enorm ziek en beroerd geweest na de operatie.

Verder nooit problemen gehad met gewichtstoename of vacht veranderingen.