Welk hondenras of kruising heb jij?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-25 19:34

Thioro schreef:
@ SusanH: Oh maar hij wil altijd mee, springt zelf in de auto voor je met de ogen geknipperd hebt :+ .

Maar eenmaal duidelijk wat de activiteit/taak van de dag is en hij heeft andere ideeën, sja dan is het vrij moeilijk om hem op de gevraagde taak te laten concentreren.

Daar zijn ze ook wel op gefokt, een eigen wil. Alleen soms komt het voor ons als eigenaar iets minder goed uit haha :') . Maar voor het vrij jagen in het open veld is het wel belangrijk dat ze zelfstandig kunnen werken. Ik probeer er altijd maar de humor van in te zien.

s1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-25 19:39

Hier de lagotto romagnolo (italiaanse waterhond). Ik heb er twee en ze zijn beide echt heel verschillend, dat vind ik wel ontzettend leuk, bij allebei herken ik raskenmerken maar zijn ze niet 100% de omschrijving. Obi (de blonde) is wat groter dan officieel hoort, hij heeft wel dat typische 'terughoudende' naar vreemden. Hij vindt het vooral heel spannend als onbekende mensen intens oogcontact maken met hem en dan blaft hij wat. Is echt heel makkelijk om mee om te gaan en hij is wel enorm baasgericht en loslopen was van jongs af aan simpel met hem omdat hij altijd in de gaten houdt waar ik ben en niet zomaar naar vreemden toe gaat en weinig jachtinstinct. Jabba heeft dat terughoudende veel minder, hij ziet iedereen als een potentieel vriendje. Af en toe heeft hij wel een periode dat hij dingen wat spannend vindt, maar hij is nog jong (nu 1,5).

- aan wie zou je dit ras / kruising aanbevelen?
Aan mensen die op zoek zijn naar een leuk, energiek, veelzijdige middenmaat hond die niet verhaart. Wij hebben zelf gekozen voor dit ras i.v.m. allergie partner. Van de keuzes die overbleven kwam deze toen bovenaan te staan. Zelf wilde ik graag een actieve hond en dat is zeker gelukt. Ze hebben niet heel veel jachtinstinct en kunnen goed loslopen. Ze zijn slim, leren snel en vinden het leuk om iets te doen. Ik ken ook veel lagotto's in gezinnen, ze zijn vaak gek op kinderen. Wel zijn ze wat gevoelig en kunnen niet allemaal even goed tegen prikkels.

- aan wie absoluut niet?
Mensen die een rustige hond willen, die van mij hebben beide echt een hoog energieniveau. Dat is prima te managen, in huis zijn ze rustig mits ze voldoende beweging/uitdaging krijgen. Verder is de vachtverzorging ook een ding, ze moeten met regelmaat naar de trimmer en daar tussendoor ook borstelen/blazen evt wassen.

Ook zijn ze qua kosten niet het meest goedkoop, zowel in de aanschaf als dus het onderhoud met de trimmer (kun je ook zelf leren, maar is wel een investering).

Als laatste: het zijn niet voor niets waterhonden, die van mij zijn gék op water. Dus als je een hekel hebt aan modder, kies een ander ras :') Het duurt ook lang voordat de krullen weer helemaal droog zijn, een waterblazer is een must.

Afbeelding

- waarin blinkt jouw hond uit? (Dus waar is hij geschikt voor: bv sport, jacht, hulphond, bankliggen, bewaking).
Mijn honden vinden alles leuk om te doen, zelf doe ik hardlopen en behendigheid met ze. Dogsurvivals doen we ook graag aan mee. Ze zijn ook erg geschikt voor speurwerk (ooit gefokt om truffels te zoeken).

Afbeelding

- kwam deze hond op je pad of heb je hier bewust voor gekozen?
Beetje van beide, we waren op zoek naar een hond waar mijn partner geen last van zou hebben met zijn allergie. Mijn collega had een lagotto en na een kennismaken waren we enthousiast en contact opgenomen bleek de fokker een leuk nestje in de planning te hebben. Tweede hond wisten we nog iets gerichter wat we erbij wilden en hebben we wat specifieker naar de lijnen gekeken.

- zou je dit ras/kruising nog eens kiezen?
Weet ik niet zo goed, ik vind ze fantastisch leuk maar relatie is inmiddels uit waardoor ik nu ook breder kan kijken naar andere rassen. Als ik in de toekomst ooit weer een keer toe ben aan een andere hond, ga ik dan weer even goed kijken wat mijn wensen zijn op dat moment. Het zou zeker kunnen dat er nog een lagotto zou komen, maar andere rassen zijn dan opeens ook een optie :o

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-25 19:58

Wat ontzettend leuk om over alle rassen en combi's te lezen!

Hier na veel gepieker over gezondheid en genetische problemen gegaan voor een kruising. Aangelopen tegen een nestje uit goede geteste ouders en grootouders.
Border Collie x australian sheperd x bouvier x bernen sennen.

Absolute schot in de roos voor mij omdat ze enorm baasgericht is, wil alles doen voor ons, erf-vast, kan perfect loslopen, prima alleen zijn. Energiek buiten en lui binnen. Ze heeft helaas als pup een nare ervaring gehad net een andere hond dus is niet meer zo dol op andere honden. Volwassen steady reuen kan ze nog waarderen maar de rest hoeft van haar niet zo. Verder is ze behoorlijk blafferig, dat is eigenlijk het enige nadeel. Ook na veel training blijft iedereen die langs ons huis loopt een HEEL GROOT GEVAAR >;)

We doen agility en daarin is ze heel fijn, gehoorzaam en gedreven. Op snelheid gaan we niks winnen maar op correctheid kunnen we tzt wel een kansje maken.

Afbeelding

Ze is 25kg en nu 5 jaar. Ik zou tzt best weer zo'n hond willen maar ja de kans dat ik dat vind is erg klein.

Vroeger toen ik jong was hadden we boxers. Dat ras blijft bij mij een speciaal plekje in mijn hart houden maar ze waren allemaal zo ontzettend ongezond dat ik het niet aandurfde. Misschien dat dat ras over een paar jaar is verbeterd qua gezondheid?

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-25 20:57

Wij hebben een kruising Stabij x Labrador reu van nu 2,5 jaar. Zijn vader schijnt bruin te zijn, zie je niks van :D

Eigenlijk wilden we nog even wachten met een hond tot de verbouwing klaar zou zijn, maar we waren snel verkocht :+

Onze wensen waren: niet te groot, geen langharige hond, een waakse erfhond die het ook leuk vindt om te wandelen, goed karakter. Wat we hebben gekregen is een hond van 26 kg, kortharige vacht met slag, dol op zo ongeveer alles (katten, kippen, paarden, ballen, stokken, wandelen, autorijden, slapen), kan goed alleen zijn, is waaks en superlief en enthousiast.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

-aan wie zou je dit ras / kruising aanbevelen?

Aan iedereen die een lieve, enthousiaste huisgenoot zoekt.

- aan wie absoluut niet?

Geen idee, misschien minder geschikt voor mensen die klein wonen en weinig beweging kunnen bieden.

- waarin blinkt jouw hond uit?
Hij blijkt talent voor speuren te hebben en vindt dit ook ontzettend leuk om te doen. Daarnaast kan ie knetterhard rennen en heel goed ballen vangen.

- kwam deze hond op je pad of heb je hier bewust voor gekozen?

Eigenlijk kwam hij op ons pad, maar we hebben volledig bewust gekozen voor de kruising en de door ons gewenste eigenschappen.

- zou je dit ras/kruising nog eens kiezen?
Absoluut, het is het beste en leukste van beide rassen!

Polarize

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-25 22:11

Ik had een heel ding getyped en toen deed mn telefoon rot en is t verwijderd :+

Dus in t kort. We hebben een kruizing jack Russell x mopshond, Daisy
Niet bij een fokker weg, toen ze 7 maanden was hebben we haar gekocht van mensen die haar niet meer konden houden. Ze was toen niet zindelijk, kon niet normaal uitgelaten worden want alles buiten was eng, en enorm reactief naar mensen en andere honden.

Ondertussen hebben we haar alweer 3 jaar en ze zal altijd wel fel blijven waarschijnlijk, maar het extreme is er echt vanaf. Ze is alleen vrij angstig voor onbekende mensen, en heel beschermend richting ons, dus dat is soms een nogal luidruchtige combinatie :+

Verder een enorme knuffelkont, ze zit nog net niet de hele dag aan me vastgeplakt :') ze is gewoon graag bij je, als ik thuis werk drentelt ze de hele dag wat achter me aan, ze heeft dan ook een eigen plekje op mijn atelier, en heeft helemaal haar routine met wie ze op welk moment van de dag knuffelt. En ze is helemaal gek op dekentjes. Als het even kan kruipt ze onder elke deken die er ligt.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-25 22:14

troi schreef:

Hier na veel gepieker over gezondheid en genetische problemen gegaan voor een kruising. Aangelopen tegen een nestje uit goede geteste ouders en grootouders.

Absolute schot in de roos voor mij omdat ze enorm baasgericht is, wil alles doen voor ons, erf-vast, kan perfect loslopen, prima alleen zijn. Energiek buiten en lui binnen. Ze heeft helaas als pup een nare ervaring gehad net een andere hond dus is niet meer zo dol op andere honden. Volwassen steady reuen kan ze nog waarderen maar de rest hoeft van haar niet zo. Verder is ze behoorlijk blafferig, dat is eigenlijk het enige nadeel. Ook na veel training blijft iedereen die langs ons huis loopt een HEEL GROOT GEVAAR >;)

We doen agility en daarin is ze heel fijn, gehoorzaam en gedreven. Op snelheid gaan we niks winnen maar op correctheid kunnen we tzt wel een kansje maken.

[ Afbeelding ]

Ze is 25kg en nu 5 jaar. Ik zou tzt best weer zo'n hond willen maar ja de kans dat ik dat vind is erg klein.

Vroeger toen ik jong was hadden we boxers. Dat ras blijft bij mij een speciaal plekje in mijn hart houden maar ze waren allemaal zo ontzettend ongezond dat ik het niet aandurfde. Misschien dat dat ras over een paar jaar is verbeterd qua gezondheid?

Oké ik zal niet liegen toen ik de kruising las dacht ik even >;) >;) >;) maar wat een leukerd zeg!! <3

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-25 07:06

Wij zijn een soort opvang voor Labradors geworden haha.
We begonnen met Kenzo en Luna (toen 5 en nu 8):
Luna:
Afbeelding

Kenzo (denk een kruising met Stafford)
Afbeelding

Toen kwam Dex (was 2 en nu bijna 4)

Afbeelding

En sinds augustus kwam Boris (ruim een jaar):

Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding

Ik vond twee honden makkelijker dan 1. 3 was echt even wennen (Dex had een verleden en heeft heel heel veel energie, we noemen hem Duracell Dex). En Boris is van de broer van mijn man die zich ‘vergist’ had in het type hond (ook veel veel energie).

We wonen op een boerderij met veel grond. Dus hun energie kunnen ze goed kwijt. We zijn gek op de -altijd- blijheid en gezelligheid. Maar moeten heel heel veel stofzuigen en je moet ergens accepteren dat ze van heel erg vies worden houden.

Zo gaat Dex elke dag zwemmen in de vijver en dan komt hij rustig zo weer binnen lopen haha
Afbeelding

En nog een ding waar ik knettergek van word: sokken, bh’s, boxers en strings worden zo van de waslijn geplukt en vakkundig gesloopt. Ik heb een abonnement bij de Hunkemöller hahaha. Je wordt gelijk gestraft als je dingen laat slingeren.

Maar het is echt fantastisch. Ze hebben alle vier een ander karakter en dat maakt het extra leuk.

Moska

Re: Welk hondenras of kruising heb jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-25 07:11

Oh ja, dat is wel herkenbaar. Sokken, handschoenen, houtjes en appels zijn sowieso niet veilig met de hond in de buurt. Hij heeft de wereld aan kauwbotten, maar hij kan het niet laten soms.

Polarize

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-25 07:13

Ik vind het wel heerlijk dat 3 van de honden iets vast hebben op de foto, zegt ook genoeg over het ras _O-

Als ik zie hoeveel haar dat kleine ding van mij verliest wil ik niet weten hoeveel er bij jullie ronddwarrelt haha

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-25 08:03

Ja is dat bij jullie zo erg? Mijn hond verhaart 2 keer per jaar dan moet ik wel flink stofzuigen, maar qua haar valt het de rest van het jaar wel mee. Zand komt er genoeg binnen, ook mede dankzij de paarden. Wat ik wel vervelend vind nu met die regen, hoe goed je ook afdroogt overal hondenpoootjes op de vloer. Maar goed, als ze er niet zijn, die pootjes, mis je ze enorm.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-25 08:47

Hier met langharige hond ook 2x per jaar even drama maar verder kan ik bij wijze van prima 1x per week stofzuigen :D

Flux

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-25 09:49

Ontzettend leuke en informatief topic joh met al die verschillende rassen! Echt leuk de ervaringen te lezen.

Wij hebben (ook) gekozen voor een Schotse Herder korthaar. Ik had nogal een wensenlijstje en had daarbij een aantal rassen opgezocht. Zo wilde ik vooral een ras dat niet populair is geweest (dus geen doorfok), gezonde bouw zonder extremen, actief, werkwillend met de baas, sociaal (ik run een hondendagopvang!), op te tillen wanneer nodig door mij en te handelen door zowel mij als mijn chronisch zieke partner. Dat bracht ons vooral bij de Herders of retrievers. KimD hier op bokt had toen net een topic lopen over een nest met haar Dana en wat ze deelde over het ras sprak me echt heel erg aan. Zowel mijn vriend als ik vonden het geen mooi ras overigens :+

Als KimD dichterbij had gewoont hadden we denk ik bij haar op de wachtlijst gestaan maar ze woont letterlijk aan de andere kant van Nederland en mijn partner kon toen niet zover reizen (en we vonden het juist belangrijk dat hij het ras ging ontmoeten). Maar Kim was de kwaadste niet en raadde ons een fokker in Drenthe aan en boi werden wij even verliefd op de teef die zij hadden :j Dus lang verhaal kort: Vesper kwam na wachten op de loopsheid, dekking, dracht en kraamtijd bij ons wonen! <3

Afbeelding

Ze is vriendelijk, sociaal, actief, open, een alleskunner, niet slaafs maar super trainbaar, niet te groot, gezellig, wel gevoelig, vocaal in spel en durft met trainen ook wel terug te praten. Ze heeft veel werk drift en zit ook een fel randje aan maar niets dat slecht te managen is. Wel gevoelig op geluid. Rustig in huis maar actief buiten. Kan overal mee heen zolang wij er ook zijn. Ze heeft voor een Collie wel veel jachtinstinct, jaagt graag muizen en durft ook wel achter konijnen of reeën aan te gaan als je haar zelf laat beslissen. Ze heeft echter ook een steengoede recall en kan makkelijk teruggeroepen worden.

Afbeelding

Ves is werkelijk een alleskunner en we hebben al aan heel veel sporten geroken. Schapendrijven doet ze het liefst! Ze heeft ook haar NHAT behaald! Maar ook puinzoeken, detectie, behendigheid, hoopers, body awareness en vast nog wel meer.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De langhaar en korthaar zijn in principe hetzelfde ras waarbij de korthaar wel een stukje feller zijn en meer werk drift hebben. Passen goed bij actieve mensen die echt opzoek zijn naar een hond die connectie met je wil. Ze zijn graag bij je en willen echt onderdeel van je leven zijn. Vesper kan alleen thuisblijven maar het zou niet goed voor haar zijn als dit heel frequent voor zou komen. Kinderen vindt ze fantastisch en is ze voorzichtig mee maar heeft wel begeleiding nodig want ze wil ze ook wel herderen. Ik denk dat de Schotten zich ook best wel goed kunnen aanpassen aan hun familie. Ik heb haar volle zus ook in de opvang en dat is echt op bijna alle facetten een heel ander (veel milder) hondje dan Vesper is _O-

Afbeelding

Ze zijn niet voor mensen met een harde hand of luide huishoudens. Trainen gaat ook niet vanzelf en vooral de kortharen hebben ook wel echt een eigen wil. Verder vind ik ze eigenlijk wel makkelijk aanpasbaar.

Ik zou zo weer voor dit ras kiezen

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-25 10:41

Warboel schreef:
troi schreef:

[ Afbeelding ]

Oké ik zal niet liegen toen ik de kruising las dacht ik even >;) >;) >;) maar wat een leukerd zeg!! <3

Haha snap ik en dank je! <3

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-25 10:48

Wij hebben nu twee tollers (met stamboom)
Voorheen altijd kruisingen gehad met in ieder geval wat retrieverbloed, allemaal fijne honden geweest.
Al 20 jaar geleden verliefd geworden op de toller, maar de andere honden kwamen op mijn pad toen ik op zoek was. Nu dan eindelijk de zo gewenste tollers, 3 jaar geleden de eerste en sinds deze zomer weer een pup er bij. Ik hou van het creatieve van de toller, geen slaafse gehoorzaamheid, ze weten altijd beter dan jij wat je wilt.. Doe met beide jachttraining en de oudste doet het goed op de diplomadagen, we hebben zelfs al eens de B categorie gewonnen. De pup begint net en we gaan zien hoe zij het gaat doen, vindt ze het niet leuk gaan we wat anders doen.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Galaika

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-25 11:02

Wat een leuk topic inderdaad! Echt heel tof om te zien hoe gepassioneerd mensen vertellen over hun hond.
Ik heb zelf 2 windhonden.

Troy is een 'whippet' van 7 jaar oud. Whippet staat tussen aanhalingstekens want hij is een stuk groter dan ze eigenlijk zouden moeten zijn en ook qua karakter is hij geen typische whippet. Het zou me dan ook niet verbazen als er ergens nog iets anders inzit. Hij is heel waakzaam en reageert op het minste wat mogelijks gevaar zou kunnen zijn. Daarnaast gaat hij wel heel goed met alle mensen, kinderen en andere dieren. Met andere honden gaat ook wel, maar hij is heel gesteld op zijn eigen persoonlijke ruimte en irriteert zich mateloos als de andere hond niet achter hem aan wil rennen. Troy is heel speels ook, je maakt hem heel gelukkig als hij achter een bal aan mag lopen. Zoals bijna iedere windhond is hij binnenshuis heel rustig en slaapt hij veel. In de winter draagt meneer koukleum altijd zijn jasjes, zijn vacht is echt heel dun.
Afbeelding
Afbeelding

Feline is onze galgo dame van 4,5 jaar oud. We hebben haar eind februari 2024 geadopteerd uit Spanje, nadat ze 7 maanden in een shelter gezeten had. We weten niet veel over haar verleden, buiten dat de shelter haar vrij had gekocht uit een dodingsstation en ze daarvoor waarschijnlijk van bij een jager kwam. Feline is echt mijn vriendinnetje, ze is ontzettend aanhankelijk aan haar mensen en andere mensen boeien haar niet zoveel. Ze is niet zo intelligent en van een will-to-please is geen sprake. Mevrouw wil vooral veel slapen en dat echt het grootste deel van de dag. Daarnaast is ook eten een belangrijk onderdeel van haar dag, kieskeurig is ze totaal niet, wat nogal atypisch is voor windhonden. Ze blaft zelden, behalve als ze hongerig wordt en het eten haar niet snel genoeg bereikt. Ze is niet gek op mannen, maar voor de rest merken we weinig van haar verleden. Wel werd ze een aantal maanden geleden gediagnosticeerd met leishmania helaas. Dit lijkt wel onder controle en ze doet het nu weer heel goed. Feline is heel rustig met kinderen en ook naar onze andere huisdieren (zoals cavia's en kippen) vertoont ze niet echt jaaggedrag. Andere honden interesseren haar niet, vooral honden die een andere manier van spelen hebben dan het typische achter elkaar aanjagen van windhonden vindt ze niet aangenaam.

Afbeelding
Afbeelding

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-25 11:32

Een Weimaraner (helaas afgelopen mei op 13-jarige leeftijd overleden) en een ruwhaar teckel, hier :).

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-25 11:49

Mijn eerste eigen hond was een Duitse Herder, geweldige hond maar ivm de gezondheid van het ras zal ik er niet snel weer voor kiezen.
Voor de 2e hond wou ik graag een wolfhond. Tijdens het inlezen over de Saarloos en Tsjech kwam ik de Tamaskan tegen en zo kwam onze eerste Tamaskan hier in huis.
Door een oepsnestje tussen mijn herder en de Tamaskan uiteindelijk in het fokkers wereldje gerold.
De herder en onze eerste Tamaskan zijn ondertussen overleden. Nu hebben we 3 Tamaskan teven. Een dochter en 2 kleindochters van onze eerste Tamaskan.

De Tamaskan zie ik zelf niet als ras maar als een type hond. Het zijn goed doordachte kruisingen met als doel een wolfhond type.
Mijn eerste Tamaskan was een met vooral veel poolhondbloed. Een hele lieve tikkeltje luie hond. Maar wel flink eigenzinnig. In het dagelijks leven best een makkelijke hond. Nauwelijks jachtinstinct, weglopen deed hij niet en hij kon ook prima los, je moest alleen niet verwachten dat hij direct kwam als je hem riep en zitten als je zit zegt? Waarom? :+

Onze 3 dames nu hebben allemaal een flinke scheut herder waardoor ze wat baas gerichter zijn dan de gemiddelde Tamaskan. Een bewuste keuze. Ik fok ook echt met het oog op leuke gezinshonden. Mijn dames zijn actief als ik dat vraag maar kunnen ook gerust de hele dag bankhangen.

Het grootste hekel punt van de Tamaskan is dat ze moeite hebben met alleen thuis blijven. Ze zijn daardoor niet geschikt voor mensen die veel van huis zijn en verwachten dat de hond wel braaf thuis op ze wacht.

Onze stammoeder Roek. Nu 9 jaar. Roek haar moeder was een Groenendaeler. Fantastisch fijne hond. Lief, sociaal mens en hond, makkelijk trainbaar, weinig jachtinstinct. Kan alleen absoluut niet helemaal alleen zijn, met andere honden er bij is er geen probleem.
Afbeelding

De middelste Vos, 5 jaar. Dochter van Roek en haar vader was een Zwitserse Witte Herder. Hele lieve hond, gek op knuffelen en ligt het liefst op schoot. Vos heeft geen moeite met alleen thuis zijn. Wel is Vos wat onzeker in nieuwe situaties en vind ze vreemde honden eng. Dat is deels haar karakter maar ook deels een gebrek aan socialisatie in de eerste 2 jaar van haar leven, Vos is ons corona hondje. Gelukkig lijkt ze dit niet door te geven aan haar pups.
Ze is op dit moment drachtig van een West Siberische Laika.
Afbeelding

En de jongste telg Moro, bijna 2 jaar. Roek is haar moeder en haar vader is een Oud Duitse Herder. Moro is qua karakter precies wat ik zou willen zien in de Tamaskan. Ze is ontzettend lief, makkelijk, weinig jachtinstinct, fijn te trainen, baasgericht maar neemt het leven iets minder serieus dan onze oudste 2 waardoor ze mij ontzettend doet denken aan onze eerste Tamaskan. Zij is voor mij de perfecte mix tussen zijn lang leve de lol karakter met toch dat trainbare van de herder.
Afbeelding

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-25 12:06

Ik vind ze wel schraal, hoort dat bij het type?

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-25 12:32

_San87_ schreef:
Roek en Moro zijn zeker niet schraal bij beide moet ik op letten dat ze juist niet te dik worden. Al is de foto van Roek ook eentje vanuit haar jeugd, toen had ze nog geen spekrandje :')
Vos is geen grote eter en is wat lastiger op gewicht te houden.
Deze foto is misschien beter(zelfde dag genomen)
Afbeelding

Je ziet het bij de Tamaskan wel vaker inderdaad vooral als ze jong zijn. Het zijn over het algemeen geen grote eters.
Laatst bijgewerkt door Van op 28-10-25 12:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Mrs_Midnight

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-25 12:34

Wij hebben 2 Australian Cattle dogs, nu 2 teefjes, maar eerst een reu en een teef.
De koppige volharding, samenwerking, loyaliteit en doelgerichtheid van dit ras is ons op het lijf geschreven. Wil nooit meer een ander ras. Tot op hoge leeftijd zeer energiek, gouden gezinshonden maar wel een hand vol. Compleet gestoord ook, schrijven hun eigen regels.
Minpuntje vind ik dat ze wat reactief kunnen zijn. Maar daar valt echt mee te leven hoor, als ze je hart eenmaal gejat hebben!

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-25 12:34

Van schreef:
_San87_ schreef:
Roek en Moro zijn zeker niet schraal bij beide moet ik op letten dat ze juist niet te dik worden. Al is de foto van Roek ook eentje vanuit haar jeugd, toen had ze nog geen spekrandje :')
Vos is geen grote eter en is wat lastiger op gewicht te houden.
Deze foto is misschien beter(zelfde dag genomen)
[ Afbeelding ]

Aaah okay, ik vroeg het me af om idd de ribben die zichtbaar zijn en de uitstekende heupbotten. Maar dat kan idd gewoon vertekenen.

Ik vind ze wel echt prachtig <3. Vooral Moro is gaaf.

Emperor

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-25 12:55

Hier een kruising Groenendealer x Zwitserse herder. We wouden eigenlijk voor een volle Groenendealer gaan, want deze hebben we voorheen ook gehad, maar kwamen uit bij Sjef. <3 En we zijn heel blij met hem, hij past goed bij ons. Hij functioneert vooral als waak- en gezinshond. Op de boerderij is hij zeer waakzaam en gericht op zijn baasjes, waarbij hij ook in is voor een spelletje/kunstjes. En tijdens het wandelen/hardlopen kan hij heerlijk los, is hij sociaal tegen andere honden en luistert hij erg goed.

Zijn karakter is kort te omschrijven als:
- Intelligent en leergierig: hij leert snel, zo had hij op de puppyclub niet veel tijd nodig om nieuwe oefeningen te leren. Nadeel daarvan is wel dat je wel consequent moet blijven, want hij had snel door hoe je ongein kon uithalen.
- Waakzaam en beschermend: hij is zeer waakzaam voor zijn eigen gezin. Hij woont bij ons op de boerderij en we kunnen de deur rustig open laten staan zonder dat er iemand anders (ongewenst) binnenkomt.
- Energiek en actief: hij kan rustig op de bank liggen, maar heeft wel behoefte aan beweging. Ik heb met hem behendigheid gedaan en daar kon hij goed zijn ei kwijt. Hij vind het erg leuk om samen te werken en kunstjes uit te voeren.
- Gereserveerd tegen vreemden: hij is niet angstig, maar voorzichtig en alert. Hij moet iemand echt even leren kennen voordat hij geaaid wilt worden. Bij kinderen is hij iets opener dan tegen volwassenen. Tegenover andere honden is hij juist heel sociaal, hij heeft snel door als een andere hond wil spelen of niet.
- Gevoelig en zachtaardig: Het is wel een gevoelige hond, zoals harde geluiden, stemmingswisselingen ect. Hij vraagt dan wel bevestiging/begeleiding ‘dat het goed is’.

Ik zou deze rassen/kruising vooral voor iemand aanbevelen die veel tijd wil spenderen met zijn/haar hond. Als ik naar Sjef kijk en de andere Groenendealers die we hebben gehad, zijn het allemaal honden die graag bij je zijn en willen samenwerken. Ook samen op de bankhangen en lui zijn vind hij heerlijk maar het liefste wil hij echt wat ‘doen’. Verder vergt zijn vacht ook wel wat onderhoud, vooral in de rui periode komt er veel haar vanaf! Socialiseren is wel erg belangrijk, anders worden het zenuwachtige honden. We zouden zeker nog een keer voor een kruising gaan, hij is toch iets gemakkelijker dan de volle Groenendealers die we hebben gehad.

Afbeelding

Lucia88

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-25 14:14

Wat een leuk topic!

Wij hebben 2 totaal verschillende!
Een whippet (maar bleef maar groeien dus misschien niet raszuiver want groot), onze Dougal:

Afbeelding

Dougal is super zoet, wat ik hierboven ook lees van hazewinden; heel gevoelig, geen opvoedkunst want met 1 mopper is hij al onder de indruk, kan tegen geen enkel pijntje, buiten even rennen in de tuin en dan uuuuuren op de bank hangen, ook graag op bed en tegen ons aan. Lief met kindjes, echt een zacht dier. Was op puppycursus echt t beste jongetje vd klas. Alleen thuis was wel lang een dingetje, maar dan weer heel makkelijk overal met mee te nemen.

En we hebben onze Duitse herder Teun:

Afbeelding
De tegenhanger van Dougal zo'n beetje; stoer, lomp, harig, waaks, is graag de hele dag buiten. Ondanks veel consequente training nog steeds niet heel braaf, maar ook zeker niet gemeen, maar druk.
Teun kan beter thuis blijven dan mee; in de auto wordt hij heel druk en gaat hij blaffen.
Hij is aangetrouwd, mijn man had hem al, en ik moest wel even wennen maar hij is ook echt wel een grote vriendelijke reus, erg trouw en een enorme clown. Een stekel in de poot is bij hem een kwestie van hups eruit halen en weer door, waar Dougal dan de rest van de week kreupel om loopt. En getroost moet worden.

Teun, de herder is dan weer wat bang voor de paardjes maar voor de rest niet.
Dougal is sneller bang voor onweer, vuurwerk, jagers, maar niet voor de paardjes.

Teun jaagt op de kippen en katten als we niet opletten, Dougal laat de kippen en katten uit zijn voerbak mee-eten.

Haha ik kan lang doorgaan met de verschillen! Maar ze zijn allebei leuk, Teun zou ik zelf niet gekozen hebben maar heeft zich echt wel bewezen als vriend voor het leven.

akishino

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-25 15:16

Ik heb al 23 jaar akita's, met stamboom. Ik houd van hun zelfstandige karakter, zelfverzekerd, niet snel onder de indruk, intelligentie, trouw aan de baas. Heerlijk!
Maar....hun gezondheid laat te wensen over vind ik.
De akita reu die ik nu nog heb heeft SA en cornea dystrofie, de vorige reu had epilepsie, net zoals mijn akita teef. Zij had ook ontzettende allergieën. Mijn eerste akita teef hebben we op 5 jarige leeftijd in moeten laten slapen door lymfeklierkanker. Daardoor ging ik twijfelen aan het ras én omdat ik de wens had om meer met mijn volgende hond te gaan sporten hebben we inmiddels ook een totaal andere hond erbij. Een kruising boxer x labrador x drentsche patrijs, uit een oopsnestje. Ze wordt in december 2 jaar. Ze is precies het tegenovergestelde van mijn akita. Ze wil graag voor me werken (gehoorzaamheid, behendigheid en detectie), is gek op iedereen, stroomt over van energie en kan soms een tikje onzeker zijn. Maar i love it!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Mijn langharige akitareu nu en vroeger
Afbeelding

Afbeelding

En mijn gekke energieke kruising (moeder=boxer vader=labrador x drentsche patrijs)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-25 16:51

Galaika schreef:
Wat een leuk topic inderdaad! Echt heel tof om te zien hoe gepassioneerd mensen vertellen over hun hond.
Ik heb zelf 2 windhonden.

Troy is een 'whippet' van 7 jaar oud. Whippet staat tussen aanhalingstekens want hij is een stuk groter dan ze eigenlijk zouden moeten zijn en ook qua karakter is hij geen typische whippet. Het zou me dan ook niet verbazen als er ergens nog iets anders inzit. Hij is heel waakzaam en reageert op het minste wat mogelijks gevaar zou kunnen zijn. Daarnaast gaat hij wel heel goed met alle mensen, kinderen en andere dieren. Met andere honden gaat ook wel, maar hij is heel gesteld op zijn eigen persoonlijke ruimte en irriteert zich mateloos als de andere hond niet achter hem aan wil rennen. Troy is heel speels ook, je maakt hem heel gelukkig als hij achter een bal aan mag lopen. Zoals bijna iedere windhond is hij binnenshuis heel rustig en slaapt hij veel. In de winter draagt meneer koukleum altijd zijn jasjes, zijn vacht is echt heel dun.
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]

Feline is onze galgo dame van 4,5 jaar oud. We hebben haar eind februari 2024 geadopteerd uit Spanje, nadat ze 7 maanden in een shelter gezeten had. We weten niet veel over haar verleden, buiten dat de shelter haar vrij had gekocht uit een dodingsstation en ze daarvoor waarschijnlijk van bij een jager kwam. Feline is echt mijn vriendinnetje, ze is ontzettend aanhankelijk aan haar mensen en andere mensen boeien haar niet zoveel. Ze is niet zo intelligent en van een will-to-please is geen sprake. Mevrouw wil vooral veel slapen en dat echt het grootste deel van de dag. Daarnaast is ook eten een belangrijk onderdeel van haar dag, kieskeurig is ze totaal niet, wat nogal atypisch is voor windhonden. Ze blaft zelden, behalve als ze hongerig wordt en het eten haar niet snel genoeg bereikt. Ze is niet gek op mannen, maar voor de rest merken we weinig van haar verleden. Wel werd ze een aantal maanden geleden gediagnosticeerd met leishmania helaas. Dit lijkt wel onder controle en ze doet het nu weer heel goed. Feline is heel rustig met kinderen en ook naar onze andere huisdieren (zoals cavia's en kippen) vertoont ze niet echt jaaggedrag. Andere honden interesseren haar niet, vooral honden die een andere manier van spelen hebben dan het typische achter elkaar aanjagen van windhonden vindt ze niet aangenaam.

[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]

<3 <3 <3 Feline en Troy zijn zo knap <3 heerlijk die grijze snoet ook van Feline, Appa is ook al best grijs terwijl hij pas 3 is :')

@Lucia88 wat een leuke combo! Whippets kunnen ook best groot worden hoor, vooral uit performance lijnen. Appa is 17,5 kg en 57 cm! En dan loopt hij op de renbaan nog niet eens in de zwaarste/grootste klasse, er zitten nog 2 gewichtsklasses boven. Hij heeft gewoon volle whippet papieren van de RvB maar hij komt uit Amerikaanse lijnen, waar vroeger greyhound gebruikt mocht worden elke zoveel generaties. Maar dat zit zo ver weg. Verklaard wel de grootte!

Afbeelding

Aan de spieren zie je meestal wel of ze uit performance (ren) lijnen komen :+

Afbeelding