welk hondenras past het beste?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

ppdreamer

Re: welk hondenras past het beste?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-25 21:27

Ik heb Mavantos een bericht gestuurd:) bedankt voor de tip!
En de Barbet klinkt wel echt als het soort hond dat we zoeken ja. Bedankt voor je uitgebreide verhaal Mika11.
Een groenendaeler die eerder werd genoemd is denk ik wat te waaks/beschermend voor wat we zoeken.
Allemaal hartelijk bedankt voor het meedenken! :)

Vicome

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-25 21:44

Wij hebben een briard, echt een geweldige hond.In huis heel rustig, is waaks opgepaste wijze geen overdreven blaffer en hierin goed te corrigeren, op wandeling altijd bij je in de buurt, vriendelijk naar alles en iedereen maar kan ook vooral naar mij beschermend zijn. Dit uit ze door heel dichtbij me te komen lopen wanneer ze het niet vertrouwd maar doet nooit echt lelijk hoewel ik niet weet wat ze zou doen wanneer ik echt in gevaar zou zijn. Ze gaat graag mee en past zich makkelijk aan aan situatie bijv op vakantie. Haar opvoeding was een makkie en heb ik met veel plezier gedaan. Ze kan heel goed alleen thuis blijven, heeft nog nooit iets kapot gemaakt. Ze heeft zelfs haar knuffel die ze uit het nest van de fokster heeft meegekregen nog steeds en ze wordt vlg maand 5jr. Dan is ze ook nog erfvast, dit is een briard eigenschap die wij erg prettig vinden. Ze gaat altijd los mee naar stal en wei en wacht netjes bij stal tot we weer naar binnen gaan. Ik hoef me nooit zorgen te maken dat ze aan de wandel is gegaan. Ze gaat om de 2.5 mnd naar de trimster, daar wordt ze dan lekker gewassen en weer spic en span gemaakt mocht dit nodig zijn.

Afbeelding

Castellon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-25 21:58

Wij hebben een koningspoedel.
Niet gekozen vanwege uiterlijk, want dat had zeker mijn voorkeur niet, maar jongens wat een leuke hond is hij!
Echt werkelijk zó makkelijk en vriendelijk! Hij is leuk met alles en iedereen, supervriendelijk en betrouwbaar.
Hij loopt hier los over ons land (8 hectare), is waaks als in alert, maar niet vervelend. Hij houdt z'n domein gewoon in de gaten.
Energiek als we veel doen, maar als het een paar dagen snertweer is ligt hij net zo relaxed een paar dagen voor de haard te slapen zonder te miepen.
We zijn normaal gesproken veel thuis, maar als we een dagje weggaan laten we hem zonder enig probleem thuis, vindt hij prima, vanaf jongs af aan al eigenlijk (al hebben we het opgebouwd).

Ik trim hem zelf, of nou ja, ik heb een tondeuse en die gaat eroverheen :D Echt geen groot ding, en echt makkelijk zelf te doen. Ik vind hem egaal geschoren met korte krullies heel stoer.
We krijgen ook altijd de vraag (of aanname) of hij een Spaanse waterhond is, of een doodle, omdat hij qua uiterlijk niet lijkt op wat mensen verwachten bij een poedel.

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-25 22:03

Ik weet niet of de Drentse patrijs al genoemd is maar die zou je ook in je overweging kunnen meenemen.

eveline_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-25 22:14

Een Welsh Springer spaniel is misschien ook een optie

KellyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-25 22:16

Ik zit te denken aan een Samojeed.
Die heeft hier een tijdje op het lijstje gestaan, maar ik was bang dat het een te makkelijke hond zou zijn, die wel actief is, maar misschien iets minder eager in de sport.

Dus ik heb nu een Aussie als herplaatser met veel ellende om het spannend te houden :+

Ik herken de Tollertjes helemaal niet als nerveus eigenlijk. Degene die ik kan zijn makke lammetjes, kijken graag hoe de baas het doet.
Denk dat je veel kan ondervangen met lijnen en uiteindelijk goed opletten in de gedragingen van de pups.

Aussies zeggen ze ook dat het geen beginners honden zijn, maar wij hebben het altijd super gehad met onze vorige 2. Dat waren echte gezinshonden - geen volle werklijn in ieder geval. Dit is wel een volle werklijn, worden vaak iets minder makkelijk in een gezin geplaatst. En sowieso is dit nest wat pittiger uitgevallen dan de bedoeling was. Binnen deze lijn, maar ander nest zitten ook weer honden die het wel heel goed doen in een gezin.

Kijk vooral naar wat je aanspreekt. En ga vanuit daar verdiepen in de lijnen die er zijn plus problematiek. De meeste rassen hebben wel lijnen waarvan je denkt "dit hoeft echt niet".

Elke hond kan gezondheidsklachten krijgen, hoe gezond ze in theorie ook zijn.
Mijn 2 aussies zijn beide de pijp uit gegaan met een aandoening/ziekte waarvan iedereen zegt "dan heb je echt wel heel veel pech gehad - dit hoor je nagenoeg nooit". Jup, we did. Je weet het gewoon niet.

En de poedel die geopperd werd, heeft wel regelmatig oor problemen door het haar. Maar verder zijn ze gezond en super slim, clowns en functioneren prima als gezinshond. Hoe ze er uit zien, kan je deels ook zelf bepalen :)

Vicome

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-25 22:27

Ik ken de samojeed als een hond die erg vocaal is en graag blaft. Op training regelmatig samojeden gezien die heel vocaal waren en moeilijk stil waren te krijgen.

KellyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-25 23:03

Oh sorry, dat wist ik niet eigenlijk. (Stom stom stom, had de laatste alinea van de openingspost niet gelezen, daar stond het letterlijk)

De hand vol die ik ken, heb ik er nooit over gehoord en als ik ze tegen kom ook altijd stil. Maar via Google lees je het wel weer terug inderdaad.
Op de rassen vergelijk van Anicura staat hij net zo vocaal als een Aussie - misschien dat het me daarom niet zo op valt. Ik ken de Aus als waaks en tijdens spel vocaal, maar geen teckel die te pas en te onpas aan het keffen is. Misschien dat ik daarom van hetzelfde uit ging bij een Samojeed :=
Wel interessant, de volgende keer als ik ze tegen kom ga ik eens doorvragen over het blaffen!

Terugkomende op de openingspost en Samojeed - je zegt dat de hond niet meer dan 5 uur alleen zou zijn. Dat is echt niet super veel. Best kans dat dit prima trainbaar is.
Heb je het hier wel eens met fokkers over gehad of en hoe ze dat aan kunnen (leren) zonder te blaffen?

En voor die ene dag, mocht het niet lukken, heb je wel eens over een dagopvang of hondenuitlaat gedacht? Dat onderbreekt echt voor ze en kan het tijdspan weer een heel ander gevoel geven.

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-25 23:11

Waarom ga je niet naar een hondenshow en spreek je daar mensen aan. Daar lopen veel fokkers ook en dan kun je kijken wat je aanspreekt.
Binnenkort is er een show in Hazerswoude. Moet je alleen even kijken in welke rasgroep de honden zitten die je wilt zien want een show is over 2 dagen verdeeld.

Ik zou niet voor een toller of aussie gaan. Dat zijn absoluut geen beginnershonden en een aussi is erg vocaal. Ken er meerdere en dat geblaf zou ik echt gek van worden.
Berner senner komt veel kanker voor. Leonberger weet ik niet. Prachtige honden maar weet er niks van.

Ik raad je aan om sowieso via de rasvereniging een pup te nemen zodat de ouderhonden getest zijn en voldoen aan de raseisen.

Succes met je zoektocht! Maar ga niet alleen op uiterlijk af maar kijk ook goed naar het karakter. Werkhonden moet je bezig houden anders slopen ze je hele huis..

KellyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-25 23:26

Ik denk dat je op mij reageerde met Aussie Kiko,

Ik raad dit ras ook zeker niet aan haha, niet zo zeer om het blaffen, maar wel andere karaktereigenschappen. Maar ik haal ze aan om de verschillen binnen een ras te laten zien - puur uit mijn eigen ervaring. Die ervaring kan ik niet zo concreet delen binnen een ander ras. In elk ras zitten verschillende lijnen met verschillende karakter trekken en/of uiterlijke kenmerken. Zo ken ik aussies die veel blaffen en die helemaal hun mond niet niet open doen. Die ik nu in huis heb was over het extreme heen, maar is nu meer richting normaal - ik vermoed iets boven gemiddeld vocaal. Mijn teef hoorde ik nagenoeg nooit, en mijn vorige reu was vooral vocaal in het bos met spelen en had 5 dolle minuten in de tuin. That's it. Dus in elk ras zitten verschillen.

Mijn moraal was, zoek naar een hond die je leuk vindt.
Duik de lijnen in en kijk of er een lijn te vinden is die goed bij jullie past. En kijk dan ook nog binnen het nest of er iets past dat qua karakter helemaal voor jullie klopt.

Ik kan mij haast niet voorstellen dat er ook binnen de Samojeed niet gekeken wordt naar een minder vocale hond en dat dat ook meegenomen wordt in de fokbeslissing (kan natuurlijk ook niet zo zijn) - een hond die beter/makkelijker past in onze samenleving waarbij gezondheid alsnog voor op staat.

Ik ben vooral benieuwd hoe de Samojeed in de praktijk blaft, ik kan het helaas niet vertellen. Ik lees alleen dat hij op dezelfde trede wordt ingezet als een Aussie. Het overgrote deel van de Aussie is in huiselijke sferen echt niet aan het blaffen. Ze hebben het over alleen zijn, maar hoe over welk tijdspanne gaat dit? En welke basis hebben ze als pup mee gekregen?

Daarmee zou ik gerichter naar de fokkers gaan in ieder geval.

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:05

Ik had zoveel gelezen dus zou maar zo kunnen Kelly. De aussi kan ook zeker rustig zijn maar in spel of als je met paard gaat werken en dan constant eromheen rennen en blaffen of als ze denken dat je naar huis gaat mega blaffen.. en dit waren zowel een reu en teef die dit deden. Honden waren niet van mij. Ik zou daar echt niet tegen kunnen.
Wij hebben zelf een Ridgeback en als ze iets hoort en gaat blaffen dan zeg ik daar wel wat van en dan is het weer stil. Ze mogen best iets aangeven maar daarna ook weer klaar.

Daarom ook met meerdere fokkers praten en kijken hoe het karakter is. Of ga eens met mensen mee wandelen.
Op een hondenshow kun je ook veel zien. Zie je verschillende types maar ook karakters.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:27

Little_Gift schreef:
ppdreamer schreef:
Bedankt voor al jullie reacties!

Het belangrijkste vind ik een goede gezondheid en lief, zachtaardig karakter. Daarbij is de 'gezellige beer' uitstraling inderdaad iets wat mij aantrekt qua uiterlijk, vandaar de wens voor iets langharigs :)

Iemand noemde de waterhonden (italiaanse en spaanse geloof ik) en daar hebben we inderdaad ook naar gekeken. Ik begreep dat de franse waterhond (Barbet) van die rassen als de meest evenwichtige wordt gezien, vandaar dat ik die eerder noemde.
Mika11, kun jij wat meer vertellen over de aanhankelijkheid van de Barbet en zijn vermogen om alleen te blijven? En hoe ervaar jij de vachtverzorging?

De golden retriever is qua karakter ook zeker een goede optie, maar het ras lijkt wat doorgefokt en daarmee minder gezond. Daarnaast zijn ze misschien ook iets minder 'fluffy' / 'beertjesachtig' dan ik leuk zou vinden. Flatcoated/ irish retriever en wetterhoun en dergelijke spreken me daardoor denk ik ook iets minder aan.

Jullie hebben gelijk dat grotere rassen ook grotere gezondheidsproblemen geven. De echt grote rassen (zoals leonberger) vallen daarmee dus eigenlijk al af.

De eurasier lijkt wat dat betreft wel heel gezond en als ik op de site van de rasvereniging kijk ziet het ernaar uit dat ze echt heel bewust met die gezondheid bezig zijn. Zo vragen ze een borg van pupkopers om te stimuleren dat zij gezondheidsonderzoeken laten uitvoeren, waarmee ze meer informatie krijgen over de nakomelingen en daarop bepalen of er met de ouders en nestgenoten verder gefokt wordt. Met dat ras wil ik zeker kennis gaan maken. Kent één van jullie een eurasier in jullie omgeving, en zo ja, wat is jullie beeld van het karakter? Komt het overeen met de rasstandaard?

Een herplaatser zien wij niet zitten gezien ervaringen daarmee binnen de familie waarbij de gegeven informatie vaak totaal niet overeenkwam met wat de hond liet zien. Bovendien weet je dan nooit welke ervaringen de hond in zijn leven heeft opgedaan en met kinderen (ook echt kleine kinderen in de familie) vind ik dat gevaarlijk.

Wat wij de hond te bieden hebben is voornamelijk wandelen en knuffelen. Ik vind het zelf heel leuk om de basis gehoorzaamheidscursussen te volgen en misschien daarna speuren, maar dat ligt er ook helemaal aan wat aansluit bij de uiteindelijke hond.
We wonen in een rustige wijk, soort hofje eigenlijk, waar geen doorgaand verkeer komt en we hebben twee mooie recreatiegebieden op nog geen kwartiertje rijden van huis. In de weekenden zal het vaker het wat verder weg gelegen bos of strand worden (al is strand natuurlijk het eerste jaar niet zo handig, dus dat zal pas later zijn).
We zijn best wel huismussen en hebben geen grote vriendengroep die over de vloer komt, maar ik verwacht wel van mijn hond dat hij vriendelijk is naar vreemden (mensen buiten het gezin), of ze negeert. Agressie of angst naar vreemden in een ras is een duidelijke no go.

Wat ik zelf een moeilijke afweging vind is dat ik graag een sociaal en zachtaardige hond wil die graag bij je is, maar dat hij tegelijkertijd wel een paar uur alleen moet kunnen zijn. Ik realiseer me dat dat wat tegenstrijdig is :')
(Vandaar ook mijn vraag over de Barbet)

Mavantos hier op bokt heeft een eurasier, misschien kan je haar een pb'tje sturen over het ras?

Ik denk dat een Eurasier wel goed kan passen bij de wensen van TS, maar het alleen zijn moet je wel goed opbouwen en trainen. Ze zijn heel erg op het gezin gericht en niet graag alleen. Ik zou dan dus echt een fokker zoeken waarbij de ouders ook goed alleen thuis kunnen zijn en eentje kiezen uit het nest met een rustig karakter. Niet alleen degene die je het mooist vind, maar echt degene die de fokker het beste bij jullie vind passen en aangeven dat je een kalme hond wenst.

Onze Eurasier kan prima 3,5 uur alleen thuis zijn, maar is wel samen met ons andere hondje. Erg gericht op ons, vriendelijk maar terughoudend naar vreemden. Het is wel een heel gevoelige hond en bijvoorbeeld de uitlaatservice of hondenopvang is hij echt niet geschikt voor. In eerste instantie durfde hij écht niet met ze mee en later ging hij graag mee, maar kwam helemaal overprikkeld thuis.

Bij familie die hij kent gaat het prima (en die willen hem dan altijd houden, omdat die zo lief en kalm is :') ).

Harrie is uitzonderlijk groot. Meestal zijn ze wel ietsje kleiner. Zeker de teefjes.

Afbeelding

Afbeelding

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:28

Misschien is het al genoemd.

Maar een bearded collie zou ook best kunnen.
En een wat kleinere hond, maar verder wel wat je zoekt: Een tibetaanse terriër.

eveline_B

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:24

Bearded collie is inderdaad een leuk ras wat ook zou kunnen passen. Ook een fijn formaat.

Hierboven wordt al gezegd dat het een goed idee is om eens op een show te gaan kijken. Daarnaast is het ook goed om het ras in verschillende andere situaties te bekijken, dus ook tijdens een rassenwandeling en bij verschillende mensen thuis.

haha1995

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:59

ppdreamer schreef:

Het belangrijkste vind ik een goede gezondheid en lief, zachtaardig karakter. Daarbij is de 'gezellige beer' uitstraling inderdaad iets wat mij aantrekt qua uiterlijk, vandaar de wens voor iets langharigs :)

Iemand noemde de waterhonden (italiaanse en spaanse geloof ik) en daar hebben we inderdaad ook naar gekeken. Ik begreep dat de franse waterhond (Barbet) van die rassen als de meest evenwichtige wordt gezien, vandaar dat ik die eerder noemde.
Mika11, kun jij wat meer vertellen over de aanhankelijkheid van de Barbet en zijn vermogen om alleen te blijven? En hoe ervaar jij de vachtverzorging?

De golden retriever is qua karakter ook zeker een goede optie, maar het ras lijkt wat doorgefokt en daarmee minder gezond. Daarnaast zijn ze misschien ook iets minder 'fluffy' / 'beertjesachtig' dan ik leuk zou vinden. Flatcoated/ irish retriever en wetterhoun en dergelijke spreken me daardoor denk ik ook iets minder aan.

Jullie hebben gelijk dat grotere rassen ook grotere gezondheidsproblemen geven. De echt grote rassen (zoals leonberger) vallen daarmee dus eigenlijk al af.

De eurasier lijkt wat dat betreft wel heel gezond en als ik op de site van de rasvereniging kijk ziet het ernaar uit dat ze echt heel bewust met die gezondheid bezig zijn. Zo vragen ze een borg van pupkopers om te stimuleren dat zij gezondheidsonderzoeken laten uitvoeren, waarmee ze meer informatie krijgen over de nakomelingen en daarop bepalen of er met de ouders en nestgenoten verder gefokt wordt. Met dat ras wil ik zeker kennis gaan maken. Kent één van jullie een eurasier in jullie omgeving, en zo ja, wat is jullie beeld van het karakter? Komt het overeen met de rasstandaard?

Een herplaatser zien wij niet zitten gezien ervaringen daarmee binnen de familie waarbij de gegeven informatie vaak totaal niet overeenkwam met wat de hond liet zien. Bovendien weet je dan nooit welke ervaringen de hond in zijn leven heeft opgedaan en met kinderen (ook echt kleine kinderen in de familie) vind ik dat gevaarlijk.

Wat wij de hond te bieden hebben is voornamelijk wandelen en knuffelen. Ik vind het zelf heel leuk om de basis gehoorzaamheidscursussen te volgen en misschien daarna speuren, maar dat ligt er ook helemaal aan wat aansluit bij de uiteindelijke hond.
We wonen in een rustige wijk, soort hofje eigenlijk, waar geen doorgaand verkeer komt en we hebben twee mooie recreatiegebieden op nog geen kwartiertje rijden van huis. In de weekenden zal het vaker het wat verder weg gelegen bos of strand worden (al is strand natuurlijk het eerste jaar niet zo handig, dus dat zal pas later zijn).
We zijn best wel huismussen en hebben geen grote vriendengroep die over de vloer komt, maar ik verwacht wel van mijn hond dat hij vriendelijk is naar vreemden (mensen buiten het gezin), of ze negeert. Agressie of angst naar vreemden in een ras is een duidelijke no go.

Wat ik zelf een moeilijke afweging vind is dat ik graag een sociaal en zachtaardige hond wil die graag bij je is, maar dat hij tegelijkertijd wel een paar uur alleen moet kunnen zijn. Ik realiseer me dat dat wat tegenstrijdig is :')

Een eurasier is niet echt een beginners hond en durft ook vocaal te zijn,ik was geintreseerd in het ras en heb met goede fokkers gesproken die dat vertelde...Ik vind ze persoonlijk ook leuk..
Leonbergers heb ik nog niet oud weten worden 5,6,7 jaar waarbij 2 aan hartproblemen dood zijn gegaan ,die van 7 is van wege zijn hd ingeslapen.

Ik zou je ook een golden aanraden, gewoon bij een goede fokker, vraag naar de testen vd ouders en zo. Een golden is een fijne relaxte gezinshond. Zelf nooit gehad maar ik ken er heel wat. Ik zou er zelf nogwel 1 ooit willen,maar met 6 honden hebben we momenteel even genoeg. En een mooie golden reu kan echt imposant zijn...Zie dan ook dat je bij werklijnen weg blijft,want dan krijg je een heel ander soort hondje...

eveline_B

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:09

Bij mij in de buurt zit een goede Bearded Collie Fokker die ook erg goed kijkt naar de gezondheid van het ras.
https://beardiefriends.nl/

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:40

Een golden retriever of een boulab (berner senner x labrador) zou ik aanraden. Voor een golden wel kritisch kijken wat voor type je wilt, mijn voorkeur zijn de wat kleinere types waar nog wat pit in zit. Ik ken een paar boulabs en vindt het leuke honden, er is een FB pagina waar ook fokkers zitten.

Een toller zou ik niet doen als beginnershond, het is geen golden in handig formaat en leuk jasje, ze hebben veel uitdaging nodig en zijn reteslim. Ze horen overigens niet overal op te blaffen, ze moeten juist stil zijn want jachthonden. Ze kunnen wel heel vocaal zijn, de naam toller scream komt ergens vandaan.. Bij tollers zou ik wel een goede fokker zoeken die ook echt naar karakter en stabiliteit kijkt, het zijn gevoelige honden.

Bedenk bij de jachthondentypes dat die meestal veel energie hebben, alleen beweging is meestal niet genoeg, je moet ze ook geestelijk uitdagen.

Keell94

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:59

Ik heb een Berner en deze voldoet wel echt aan het plaatje wat jullie zoeken.
Onze Sky heeft nog nooit ergens problemen van gehad, ik denk dat het met welk ras dan ook gewoon mzzl hebben is.

Sky zijn ouders zijn gestest op HD en ED, en dit was negatief, dus kleinere erfelijkheid kans, daarnaast mag hij van ons geen traplopen en ondersteunen we hem met het juiste voer/supplementen.

Levensverwachting is +/- 8 jaar, maar je hebt ze er ook van 12 jaar tussen zitten.

Voordat we bij Sky gingen kijken, hebben we ook nog gekeken naar de Australian Shepherd, ook super leuke honden, maar die hebben wel wat meer beweging en uitdaging nodig.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:05

haha1995 schreef:
ppdreamer schreef:

Een eurasier is niet echt een beginners hond en durft ook vocaal te zijn,ik was geintreseerd in het ras en heb met goede fokkers gesproken die dat vertelde...Ik vind ze persoonlijk ook leuk..
Leonbergers heb ik nog niet oud weten worden 5,6,7 jaar waarbij 2 aan hartproblemen dood zijn gegaan ,die van 7 is van wege zijn hd ingeslapen.

Ik zou je ook een golden aanraden, gewoon bij een goede fokker, vraag naar de testen vd ouders en zo. Een golden is een fijne relaxte gezinshond. Zelf nooit gehad maar ik ken er heel wat. Ik zou er zelf nogwel 1 ooit willen,maar met 6 honden hebben we momenteel even genoeg. En een mooie golden reu kan echt imposant zijn...Zie dan ook dat je bij werklijnen weg blijft,want dan krijg je een heel ander soort hondje...

Ik zou een Eurasier ook nooit bij een Nederlandse fokker kopen. In principe zijn ze helemaal niet zo vocaal en juist gezinshonden. Ze zijn alleen niet zo gek op alleen zijn.

Bijna alle pups uit het nest waar die van mij uit komt zijn naar gezinnen gegaan en dat gaat fantastisch. Het is geen beginners hond, maar in vergelijking met onze kleine keeshond is de Eurasier echt peanuts.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:16

kiko schreef:
Ik had zoveel gelezen dus zou maar zo kunnen Kelly. De aussi kan ook zeker rustig zijn maar in spel of als je met paard gaat werken en dan constant eromheen rennen en blaffen of als ze denken dat je naar huis gaat mega blaffen.. en dit waren zowel een reu en teef die dit deden. Honden waren niet van mij. Ik zou daar echt niet tegen kunnen.
Wij hebben zelf een Ridgeback en als ze iets hoort en gaat blaffen dan zeg ik daar wel wat van en dan is het weer stil. Ze mogen best iets aangeven maar daarna ook weer klaar.

Daarom ook met meerdere fokkers praten en kijken hoe het karakter is. Of ga eens met mensen mee wandelen.
Op een hondenshow kun je ook veel zien. Zie je verschillende types maar ook karakters.

Wij hebben een aussie gehad die als herplaatser bij haar gezin weg moest vanwege een aantal (behoorlijke) bijtincidenten, ik heb de littekens bij het kindje in kwestie gezien.
Ook naar (vreemde) volwassenen toe niet de gemakkelijkste hond. Vocaler dan de border collie.
Borders zijn zachter en hebben meer will-to-please vind ik persoonlijk.

Bij ons is ze nog haast 15 jaar geworden zonder al te veel problemen, waarbij we wel precies wisten wat we in huis hadden en wat niet ging met haar.
Consequente duidelijke leiding en contact met kinderen vermijden.
Ze heeft zonder veel problemen bij ons prima meegedraaid gedurende 11 jaar.
Maar wel in een prikkel-arme omgeving midden in het bos en in een grote roedel heel stabiele border collies.

Nu we "terug in de bewoonde wereld wonen", zou het met zo'n hond een heel stuk moeilijker zijn.
Dat het een prachtige merle was, was helaas ook niet in haar voordeel, ze zag er zo schattig aaibaar uit voor kindjes, maar dat was ze natuurlijk absoluut niet.

Afbeelding

fannetje

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:23

Het 1e waar ik aan dacht was Schotse collie.
Mocht van wat gereserveerd houden is een hovawart misschien ook nog interessant.
Koningspoedels kunnen ook interessant zijn.

Hoe leuk ik de flatcoat ook vindt ( heb er zelf eentje en hiervoor ook eentje gehad), het is geen gezond ras wat betreft kanker. Mijn vorige is 11 geworden en uiteindelijk daar dus wel voor in moeten laten slapen. Mijn huidige is ruim 7,5 en tot op heden gezond. Ik heb echt gezocht naar gezonde lijnen. En toch moet je mazzel hebben.
Berners ( of kruising daarmee), zou ik daarom ook afraden.

Vlinder84

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:33

Ik raad een Toller ook niet aan.
Ik heb er ook 1, wel uit Roemenië, dus hij heeft al een rugzakje. Maar hij kan soms zo neurotisch zijn.
Veel piepen etc. Is wel heel waaks.
Ook weet hij soms uit de tuin te ontsnappen.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:34

Ik zou je wel tips willen geven maar de richting die je zoekt kwa rassen die jullie echt leuk vinden zouden bij mij op basis van gezondheid afvallen. Op de Samojeed na. Die overigens lang niet allemaal zo vocaal zijn.
De Finse lappenhond werd genoemd zijn ook heel leuk. Maar ook de poedel zijn echt super leuk maar niet fluffy genoeg.

Ik zou zeggen wat vind je belangrijker gezondheid of uiterlijk? Gedrag is grotendeels ook hoe je ze opvoed. Hierboven wordt de hovawart genoemd die zijn ook leuk.
Ik denk meerdere herder achtigen zouden passen maar ze zullen soms blaffen. Maar dat kan een Leonberger ook goed hoor.

Ik zou als je gezondheid belangrijk vind iig bij de xtreme grote zware honden rassen weg blijven.

Ik heb een Lurcher (Windhond x werkhond) super sociaal, vriendelijk, niet erg vocaal, graag onder de mensen, lief voor alle honden. Maar past niet je uiterlijke plaatje. En heeft veel beweging nodig en jachtinstinct. En het zijn hudini's.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:45

Iets in de windhondenrichting is vaak best sociaal, maar inderdaad, laat ze niet los, dan komt het jachtinstinct boven.
Ik heb een aantal jaren een barzoi als "deeltijd leenhond" gehad, geweldige hond, redelijk zacht ook, maar die kon nooit los...o en op de koelkast bij zijn baasjes zat serieus een hangslot omdat ie alles waar lekker eten in zat open kreeg.

Tja gezondheid...in heel veel rassen zitten "gezondheids-issues".
Kennis heeft beauceron's prachtige honden, ook daar komt bijvoorbeeld epilepsie voor (dus niet alleen typisch iets voor de border collie).
Ik zou zelf als het ook een maatje kleiner mocht zijn nog wel naar een kelpie kijken.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:54

Tja het waakse is soms ook prima te handelen als je er direct bovenop zit. Heb een labrador x rottweiler en een boxer gehad die behoorlijk waaks en blafferig waren. Daarna een duitse herder/mechelaar kruising die zelden blafte (maar wel heel makkelijk wou bijten richting alles buiten eigen volk). Nu een Duitse herder puber die hoor je ook eigenlijk nooit. Mijn Duitse jacht terrier x labrador is wel blafferig aangelegd maar geleerd dat hij bij opwinding een knuffel moet pakken. Dat scheelt ontzettend veel die hoor je ook niet dagelijks.

Zelf ben ik erg van de kruisingen. Als je Facebook hebt is bewust kruisen (honden) een fijne pagina om een leuke geteste kruising te vinden. Daar zijn volgens mij meerdere berner sennenhond fokkers op aanwezig die outcross doen.