Hondendilemma

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

dierenfan

Re: Hondendilemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-25 13:28

Mijn herder pup zat met 6 maanden al 8 a 9 uur alleen. Wel met andere honden maar die waren binnen 8 maanden beide overleden daarna. Met 7 maanden 3 a 4 uur alleen moet een gemiddelde hond van die leeftijd echt wel kunnen.
Het was bij mij overmacht overigens. Ik was alleen en had zeer kundige be betrouwbare oppas maar hind lief zelf werd al heel jong erg agressief naar mens en dier en die verantwoordelijkheid kon ik niet aan betreffende oppas meer geven op/na die leeftijd. Hij was te heftig.
Nu werk ik zelf thuis maar bewust uren gescheiden van de honden. Huidige pup had ik 1 dag extra vrij. Is 3 weken mee geweest op mijn werkkamer maar dat beviel ons beiden niet. Hij zit nu beneden in een pup ren van 2,5 bij 2,5 meter samen met mijn volwassen hond, kleden, speelgoed, botten en water. Voor werktijd lopen we 30 minuten (groeipijn problemen helaas dus mag niet langer) en na werktijd ook. Hij doet het fantastisch en is net 8 maanden. Kan gemakkelijk 6 uur alleen zijn.

Zijn start is echter natuurlijk anders. Asielen zijn over het algemeen erg deskundig dus kan lastig zeggen dat die voor mij onbekende puber met al een heel verleden het ook wel moet kunnen.

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-25 13:35

Het is inderdaad ook een stuk gevoel Baileyi dus voor mij ook lastig uit te leggen. Toen ik geboren werd was er al een hond in huis en er zijn eigenlijk altijd wel honden in mijn leven geweest dus veel "kennis" is onbewust uit ervaring opgedaan. Maar ik kan wel een poging doen (al weet ik zeker dat er hier op bokt mensen zijn met nog veel meer honden kennis die dit beter kunnen).
Ik zie spanning in de kop van de hond, de spieren zijn gespannen (je ziet ook de rimpels op de kop), de oren zijn gespannen en wat naar achteren gedraaid, er is spanning bij de kaken en het lijf/de houding van de hond is ook gespannen. Daarnaast ben ik getriggerd door de "onderdanige" houding van het kind, de "dominante" houding van de hond (tegenwoordig zijn we natuurlijk gelukkig veel verder dan deze manier van kijken maar dit zijn nu wel even de duidelijkste woorden om het te omschrijven) al helemaal omdat er achter de hond een kauw staafje ligt.

Baileyi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-25 13:40

Swift schreef:
Het is inderdaad ook een stuk gevoel Baileyi dus voor mij ook lastig uit te leggen. Toen ik geboren werd was er al een hond in huis en er zijn eigenlijk altijd wel honden in mijn leven geweest dus veel "kennis" is onbewust uit ervaring opgedaan. Maar ik kan wel een poging doen (al weet ik zeker dat er hier op bokt mensen zijn met nog veel meer honden kennis die dit beter kunnen).
Ik zie spanning in de kop van de hond, de spieren zijn gespannen (je ziet ook de rimpels op de kop), de oren zijn gespannen en wat naar achteren gedraaid, er is spanning bij de kaken en het lijf/de houding van de hond is ook gespannen. Daarnaast ben ik getriggerd door de "onderdanige" houding van het kind, de "dominante" houding van de hond (tegenwoordig zijn we natuurlijk gelukkig veel verder dan deze manier van kijken maar dit zijn nu wel even de duidelijkste woorden om het te omschrijven) al helemaal omdat er achter de hond een kauw staafje ligt.

Dankjewel Swift, ik denk dat dat ongeveer ook wel mijn gevoel omschrijft zo. Overigens net zoals je een kind nooit achter/onder een paard zou laten (hoe goed je die ook kent en daar is denk ik wel iedereen het mee eens), zou ik inderdaad ook nooit een kind zo met het gezicht bij een hondenmond laten zitten. Hoe lief ze ook zijn, het hoeft maar 1x mis te gaan. :(

anca

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-25 14:06

Swift schreef:
Wat leuk dat jullie zo'n fijn nieuw gezinslid erbij hebben!

Ik schrik ook van de onderste foto, de lichaamstaal van de hond laat al zien dat dit gedrag van je dochter spanning/onduidelijkheid oplevert. Het is heel belangrijk om je hond goed te kunnen lezen als je een hond wil combineren met jonge kinderen. Dit was een moment om je dochter te leren waaraan je kunt zien dat de hond zich niet prettig voelt en wat manieren zijn om de hond te laten merken dat je hem lief vindt zonder dat het spannend is voor de hond. Honden en kinderen zijn een hele leuke maar ook hele uitdagende situatie, je moet altijd allert zijn want van zowel hond als kind kun je niet verwachten dat zij de juiste keuzes/inschattingen kunnen maken.

Dit precies wat ik ook wilde zeggen
Duidelijk uitgelegd

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-25 15:10

Muppett schreef:
Lieser schreef:
Wat vind de dochter van een nieuwe hond in huis? Zij is degene die gebeten is, misschien zit ze helemaal niet te wachten op weer een hond in huis.

Zij is er ok mee. Ze laat de hond met rust en doet haar eigen ding.

Bijzonder om dan zo’n ‘voorspellende’ reactie te geven want je dochter…is 4 nu?
De laatste foto uit de post lijkt er ook niet op dat je dochter de hond met rust laat en ik zie in de houding van de hond ook spanning.
Deze hond heeft inmiddels al heel wat meegemaakt. Heel fijn dat alles nu goed gaat, hou dat zo en houd je jongste in de gaten.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-25 15:13

Oh ik loop achter besef ik nu. Veel plezier met hem! Fijn dat het goed gaat. Leuke hond om te zien en verder zijn het moment opnames waar ik niet over kan oordelen. Zelf lag ik als kind bij onze herplaatsers in de mand te slapen en die hadden echt stevige rugzakken bij zich. 1 klein bijtincidentje gehad en verder nooit problemen gehad

Muppett

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-25 16:28

Dank voor jullie reacties, ook de bezorgde. Ik denk dat deze foto een momentopname is, hij is ook bewogen. In de situatie waarin de foto gemaakt werd, heb ik verder geen spanning gezien. Als mijn dochter de hond mag aaien, ben ik er altijd bij. Verder moet ze hem met rust laten, dat geldt ook voor de andere kinderen. Maar zeker goed en terecht om alert te blijven.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-25 16:53

Swift schreef:

Ik vind de houding van het kind niet "onderdanig". Eerder speels en wat uitdagend. De hond lijkt niet te weten hoe daarmee om te gaan. Dit herinnert me aan iets uit mijn jeugd- ik speelde met een buurjongetje bij zijn grootouders thuis. Die hadden een dwergpincertje.Die vond waarschijnlijk het spel te wild en kroop weg onder een meubelstuk. De jongen ging toen op zijn knieen en stak zijn hoofd ook onder dat meubelstuk, tegen het hoofd van het hondje aan.Net zo'n houding als op de foto van ts. Daarop beet het hondje hem in zijn oor. Dat werd een flink gehuil. Ik was toen, hoe klein ik ook was, al blij dat de ernaartoegesnelde grootouders niet kwaad werden op het hondje.

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-25 17:34

Fijn dat je verder geen spanning zag bij de hond TS! Ik vind zelf spannings signalen bij honden best lastig te herkennen. Omdat ik onze honden goed ken lukt het beter maar ik mis ook nog regelmatig de eerste signalen...
Onze honden zijn beide onzeker maar hun spannings signalen worden door de meeste mensen gemist of verkeerd geïnterpreteerd. Onze Toller lijkt bijvoorbeeld heel blij en enthousiast terwijl hij eigenlijk heel veel spanning heeft. Het gapen wat hij dan bijvoorbeeld veelvuldig doet wordt geïnterpreteerd als moe, het krabben als jeuk, het niezen als kriebels in zijn neus en het oversprong gedag als grappig... Mensen vinden het dus vaak heel gek dat ik hem dan uit de situatie haal terwijl hij dat wel nodig heeft op dat moment.
In deze blog (met een beetje een dramatische start en titel in dit geval) staan wel hele handige plaatjes en filmpjes over gedrag: https://www.kwispeltherapie.be/verminder-je-kansen-om-gebeten-te-worden-met-meer-dan-70-procent/

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-25 00:19

Little_Gift schreef:
Die laatste foto is niet ok... Je dochter moet opgevoed worden in wat kan en niet kan qua omgang. Super lieve hond duidelijk maar aan je dochter is nog werk.

Ik wou het leuk houden, en zag de foto eerst op een piepklein schermpje maar ja... ik wil toch waarschuwen TS, je dochter lijkt nogal opdringerig naar de hond toe, hond zit daarom scheef en kijkt nogal onzeker van wat moet ik hiermee. Dat is die spanning. Hond is het niet gewend, en dat kan dus twee kanten opgaan, en 1 kant wil je niet meemaken ...

Mijn ouders lieten ons als kind de hond vrijwel volledig negeren, en met hoofd zo dichtbij werd niet getolereerd. Hond was uit Frankrijk naar NL gekomen, had een en ander meegemaakt en kwam bij ons terecht via de Dierenbescherming. Regel: Kind mag hond af en toe dus niet te vaak, en onder toezicht ouder, bij zich roepen, en even een snackje geven, om hond te laten wennen. Kind mag niet naar de hond toe, want dan krijg je een situatie waarbij de hond zich overvallen/lastiggevallen voelt en daarnaar kan reageren. (Bijten, ja.)

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-25 07:44

Ik vind jullie wel heel erg oordelen van een wazige snelle foto hier op internet. Hele boekverslagen van het gedrag van de hond worden hier neergepent zonder dat iemand aanwezig was bij de situatie.

Leuke hond Ts en wat super dat je deze een kans geeft! Geniet er lekker van!

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-25 08:06

Kabayo schreef:
Ik vind jullie wel heel erg oordelen van een wazige snelle foto hier op internet. Hele boekverslagen van het gedrag van de hond worden hier neergepent zonder dat iemand aanwezig was bij de situatie.

Als we te voorzichtig/voorbarig zijn, is dat alleen maar mooi. Maar er is al eens eerder een bijtincident geweest, en een schoolgaande kleuter is nog steeds een kleuter, en TS heeft weinig ervaring met honden. Kleuters zijn over het algemeen spontaan en vriendjes willen zijn met de nieuwe huisgenoot is begrijpelijk.
Maar kan voor de hond vervelend zijn.

haha1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-25 08:25

Kabayo schreef:

Ik ben juist blij dat veel mensen de spanning vd hond herkennen en ts er attend op gemaakt word...juist met dit soort schattige foto,s gaat het vaak fout...er zijn best heel wat oneline cursessen te vinden over het leren lezen van een hond, zeker als je onervaren bent is dat leuk om eens te volgen...
Kinderen en honden kan heel leuk zijn, maar blijf voorzichtig met dat hoofd

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-25 08:33

Ben benieuwd waar jij precies spanning signalen ziet op die foto :)

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-25 10:07

Staan genoeg voorbeelden hierboven benoemd Kabayo.

En TS; je hebt het over het feit dat de foto een moment opname is.
Een bijtincident is dat ook. Hap. In een flits. Realiseer je dat.
Je dochter van 4 kan dat totaal niet overzien.
Wees dus voorzichtig. En je schrijft dat je het goed in de gaten houdt, dat is top.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-25 12:05

paars schreef:
Staan genoeg voorbeelden hierboven benoemd Kabayo.

.

(Ik denk dat Kabayo voldoende kennis over hondengedrag heeft)

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-25 12:06

Dan zou men beter moeten weten dan claimen dat men overdrijft. Beter te veilig dan spijt.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-25 12:23

Kabayo schreef:

Blij dat ik niet de enige ben en hier na 10 a 15 jaar professioneel met honden werken en vele cursussen te hebben gevolgd toch ook echt wel kennis van zaken. Van deze paar foto's af kun je geen serieuze beoordeling doen. Als iets een moment opname is dan is een foto dat wel.

Ik was 8 jaar en kreeg mijn eerste boxer uit het asiel. Hij was 10 maanden jong en kon al 14 dagen lopen. Zo giga zwaar ondervoed en verwaarloosd was hij destijds in beslag genomen. Mijn ouders onervaren, wij als kinderen onervaren en we hebben het met z'n allen prima gedaan zonder bijtincidenten terwijl vooral ik de gekste dingen met hem samen deed zonder toezicht zelfs.
Natuurlijk kan er veel fout gaan maar er kan nog veel meer goed gaan. Blijf gewoon bij de feiten, let op hond en kind en geniet met z'n allen van elkaar en het leven!

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-25 12:42

Little_Gift schreef:
Dan zou men beter moeten weten dan claimen dat men overdrijft. Beter te veilig dan spijt.

Ik zeg niet dat er iemand overdrijft. Ik zeg dat er niemand bij aanwezig was en je zeer weinig aan deze foto kan zien.
Ik zie zelf een hond die geïnteresseerd omdraait richting het kind. Ik zie geen hond die aan alle signalen vertelt ‘help ik wil hier nu weg!’
Geen whale eye, hond kijkt niet weg, geen strakke houding, oren niet naar achteren, geen getongel. Niks. Het enige wat de hond doet is het meisje aankijken
Daarnaast staat Ts er een meter van af aan de foto te zien. Ze is er bij. Kind en hond wordt niet alleen gelaten. Kind zit niet in de hondenmand of kleed.
Sorry maar ik zie aan deze foto niks geks.

Ik knuffel m’n hond zelfs ook. Vind ik heerlijk. Of aaien jullie hondenmensen allemaal onder de kin? Zoals het hoort? Want op het hoofd aaien is dreigend voor een hond…

Voorzichtig zijn is altijd goed! Maar zoveel ‘wijsheid’ op een foto van een zittende rustige hond snap ik zelf niet. Als jullie een video van de situatie hadden gezien had ik wellicht een ander oordeel (en jullie misschien ook wel..)

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-25 13:00

Kabayo mooi omschreven.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-25 13:14

Ik zie iets heel anders aan die foto. Ik heb niet gezegd dat ik iets fout zie aan de hond. Ik heb gezegd dat ik iets fout zie aan het kind.
Je kind opvoeden begint bij de basis en dus persoonlijke ruimte van elk levend wezen respecteren en al zeker niet je gezicht in een ander zijn gezicht duwen.

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-25 13:26

Ik denk dat het inderdaad in the eye of the beholder is. Ik was (net als een aantal anderen) gealarmeerd door de foto maar er is niks gebeurd en de TS die er naast stond heeft ook geen spanning gezien. De kans dat het gedrag op de foto door mij verkeerd gesignaleerd/geïnterpreteerd is is dus best groot. Omdat het over een kind, een hond en een nog ervaring opdoende honden eigenaar gaat heb ik besloten mijn 'onderbuik gevoel' toch te posten en heb ik er zorg voor proberen te dragen dit op een respectvolle en onderbouwde manier te doen.
Iedereen is natuurlijk vrij om zijn eigen manier van omgang met dieren te kiezen, ik leer mijn kinderen andere manier om hun affectie naar de hond te uiten dan de manier zichtbaar op de foto omdat ik dat veiliger/prettiger vind. Maar de TS kent haar hond en kind het beste en maakt haar eigen keuze gebaseerd op haar situatie. Ik vind het zelf altijd super interessant om te leren van de inzichten van anderen en daarna, met de opgedane kennis en inzichten, mijn eigen koers te bepalen in dat kader waren mijn bijdragen bedoeld.

haha1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-25 14:06

Kabayo schreef:
Little_Gift schreef:

Ik zeg niet dat er iemand overdrijft. Ik zeg dat er niemand bij aanwezig was en je zeer weinig aan deze foto kan zien.
Ik zie zelf een hond die geïnteresseerd omdraait richting het kind. Ik zie geen hond die aan alle signalen vertelt ‘help ik wil hier nu weg!’
Geen whale eye, hond kijkt niet weg, geen strakke houding, oren niet naar achteren, geen getongel. Niks. Het enige wat de hond doet is het meisje aankijken
Daarnaast staat Ts er een meter van af aan de foto te zien. Ze is er bij. Kind en hond wordt niet alleen gelaten. Kind zit niet in de hondenmand of kleed.
Sorry maar ik zie aan deze foto niks geks.

Ik knuffel m’n hond zelfs ook. Vind ik heerlijk. Of aaien jullie hondenmensen allemaal onder de kin? Zoals het hoort? Want op het hoofd aaien is dreigend voor een hond…

Voorzichtig zijn is altijd goed! Maar zoveel ‘wijsheid’ op een foto van een zittende rustige hond snap ik zelf niet. Als jullie een video van de situatie hadden gezien had ik wellicht een ander oordeel (en jullie misschien ook wel..)

Tongelen kan je op een foto niet waarnemen of hij moet net zijn tong uitsteken...Whale eye daar is de foto verkeerd voor genomen ...Wat je wel ziet is spanning aan de horen de frons boven op het hoofd...Niemand zegt dat het kind acuut opgevreten word ....Wel dat er op dit moment wat spanning te zien is en dat je dan op moet letten met een gezichtje zo dicht bij...
Ik hoop toch dat ik na 40 jaar met honden te werken en les te geven ....een ietsje van honden weet...
Ik werk trouwens wel eens met honden die bijt incidenten hebben veroorzaakt....Soms komt het door een afwijking aan de hond maar helaas gaat het heel vaak nog verkeerd door opvoeding of het verkeerd interpreteren vd hond

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-25 14:15

Een frons boven de ogen is spanning? Die heb ik persoonlijk nog nooit gehoord. Dan heeft m’n rottweiler wel heel veel spanning := (ze keek hier naar paarden op tv)
Afbeelding
Wat de rest betreft wat je schrijft, klopt. Dat zie je allemaal niet op de foto. Dat komt omdat wij allemaal op bokt er niet bij waren . Om dergelijk oordeel te vellen over de hond moet je er bij zijn of tenminste een video gezien hebben met wat hij doet…

Littlegift volgens mij had ik het niet over het gedrag van het kind. Maar over wat ik bij de hond zie. Ik zie nergens een hond met een houding van ‘ik wil hier nu weg’.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-25 14:33

Jij niet, ik wel.

Of de hond dit nu wel of niet fijn vind, je moet een kind dit gewoon niet laten doen.