Wat komt er kijken bij een kat?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-25 19:47

Benzz schreef:
Jessix schreef:
Kan maar ik vind elk dier zielig wat nooit van z’n leven meer een soortgenoot te zien krijgt. In de natuur hebben ze de keuze hè. :)

Ik denk dat mijn buurkatten zodra ze in mijn tuin komen, daar anders over denken :+

Dat kan natuurlijk. Hier zijn ze welkom. :)

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-25 19:54

mika11 schreef:
Ik heb zelf katten gehad, vroeger hadden we thuis katten, ik ken katten bij familie en vrienden.
Waar je rekening mee moet houden, is dat katten buiten de bak kunnen plassen. Op je wasgoed, op een kussentje, naast de bak, in een mandje etc.
Lang niet alle katten doen dit, maar komt toch best regelmatig voor.
Ondanks schone kattenbakken en wat mensen allemaal nog proberen om het te stoppen.
Voor mij een reden, plus de kattenharen altijd en overal in huis en op je kleren, om nooit geen kat meer te nemen.
Hoewel ik ze verder super leuk vind haha, maar bij een ander.

Dit is echt niet bedoeld om te proberen te weerhouden een kat te nemen.
Maar je vroeg waar je rekening mee moet houden, en dit hoort er soms ook bij.

Niet banketstaaf naar jou bedoeld want ken het verhaal niet maar 99% van de tijd is er iets aan de hand. Wordt het niet opgelost dan is het vaak ingesleten gedrag.

Verkeerde grit in de bak, te weinig bakken, te kleine bak etc etc.
Vriendin van me had een "poedersuiker kat die regelmatig over bed piest en alles al geprobeerd!!!" Totdat ze een grote bak kocht. Opgelost.
Zij was heilig er van overtuigd dat het niet door de bak kwam dus heeft pas jaren later een grotere bak gekocht.. Tja.

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-25 20:03

Mijn katten doen alles keurig op de bak, altijd gedaan. Alleen van de week een keer op de badmat voor de douche geplast, omdat de deur van de badkamer was dichtgevallen door de wind. En 1 keer een flats diarree nèt voor de kattenbak, hij haalde de kattenbak niet door de antibiotica en zijn kreupele pootje. Zulke dingen zijn prima te overzien qua schoonmaken ook.
Als ze standaard ergens anders hun behoefte doen, is er eigenlijk altijd wat mis.

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-25 20:23

Ik heb een ontzettend leuke prinses! Maar lazy me heeft wel geïnvesteerd in een elektrische kattenbak! Ze is ook een binnenkat, maar door deze bak gebruik je minder grind dus super chil. En hij stinkt niet. Verder koop ik gelijk per maand in aan eten enz bij zoo+. En qua sparen €50 per maand voor het dierenarts potje.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Re: Wat komt er kijken bij een kat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-25 07:59

Ben je er al over uit wat je wil gaan doen?

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-25 10:08

Lief dat je het vraagt!
Mijn twijfels zijn nog groot, en dan denk ik toch bij mijzelf: bij twijfel niet doen. In ieder geval voorlopig niet.
Vooral op het vlak of ik de verzorging netjes aan ga kunnen, dat ik lichamelijk beperkt ben daar mag een dier geen hinder van ondervinden vind ik. En over het houden van één binnenkat wil ik mijzelf ook nog wat meer gaan informeren of ik dat dan diervriendelijk genoeg vind voor mijzelf. Zeker omdat mijn toch wel favoriete ras (Siamees) juist zo sociaal blijkt te zijn volgens een bokker hier die ze fokt.
Voorlopig geen kat in elk geval :)

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-25 10:32

Ik denk dat je een goede beslissing maakt voor nu. :j

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-25 10:56

Wat goed dat je er op die manier over nadenkt.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-25 10:58

Ik weet niet of je veel op Facebook zit, maar je zou altijd een groep kunnen volgen die specifiek gaat over het ras dat je graag wil hebben. Zo leer je het ras beter kennen, maar wellicht dat je ook een oproepje tegenkomt over een kat die precies bij jouw situatie past :j Je weet nooit wat er op je pad komt.

Kookaburra

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-25 10:59

Zo ontzettend fijn om te horen dat je er goed over nadenkt en het welzijn van de dieren voorop zet! Ik hoor teveel mensen die 'even een kat nemen'.

Knuf van mij!

CoRiNa1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-25 14:10

Wij hebben een kat, het is een gevonden kitten die eerst op stal liep het 1ste half jaar heeft hij daar rondgelopen toen ziek werd en mee naar huis gegaan is, ik en mijn vriend vinden het vreselijk om een kat te hebben maar helaas moeten we waarschijnlijk nog wat jaren hij is nu 4 jaar en loopt hier dus al 3,5 jaar rond, we hebben er wel een binnen kat van gemaakt, hij kan buiten in de tuin die is afgezet zodat hij niet weg kan.

Het us echt een hele lieve kat hij kan goed met de hond en ligt heel vaak bij ons in de buurt maar stelden er weer een kat komt aanlopen ik neem hem nooit meer mee naar huis maar bel de dierenambulance ofzo.

Ik maak zijn bak 1x per dag schoon soms 2 x, hij heeft altijd brokjes staan en krijgt dagelijks vers water. Het is een langhaar kat en ik kam hem regelmatig in de rui periode dagelijks.

We hebben ook een hond en omdat die 2 goed gaanis hij gebleven tot nu maar als het aan mijn vriend ligt gaat hij vandaag nog weg. Soms denk ik ik zoek een plekje voor hem maar ik wil dus absoluut niet dat hij naar buiten wordt gedaan want ik vind die katten die overal loslopen echt vreselijk.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-25 14:54

Goed dat je hem in huis genomen hebt en voor hem zorgt maar ik krijg toch een beetje het gevoel dat je hem liever niet had en niet echt van hem houdt. :o Je zorgt wel goed voor hem lees ik. :j

CoRiNa1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-25 15:15

Bellatrix schreef:
Goed dat je hem in huis genomen hebt en voor hem zorgt maar ik krijg toch een beetje het gevoel dat je hem liever niet had en niet echt van hem houdt. :o Je zorgt wel goed voor hem lees ik. :j

Er wordt inderdaad gewoon goed voor gezorgd, we hebben hem laten casteren, chippen en we hebben destijds best wat kosten gemaakt om hem weer gezond te krijgen maar wij houden beide echt niet van katten maar wel van dieren en dat maakt dat we er wel voor zorgen, maar als we iemand tegenkomen die bij hem past mag hij zo verhuizen.
Laatst bijgewerkt door CoRiNa1983 op 09-08-25 15:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-25 15:20

Nou dat is dan toch ook prima? :)

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-25 15:20

Ook iets om aan te denken: hier moesten we via een ondergrondse container ons afval, dus ook de loodzware zakken met kattenbakafval weggooien. Best een dingetje als je een flink eind bij de container vandaan woont, en iets mankeert wat het nog lastiger maakt.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-25 15:23

Katten zijn geweldig <3 Ik heb er 1tje van nu 4 jaar, kwam als kitten (toen had ik ook nog een oudje uit het asiel). Qua kattenbak schep ik die 2x per dag leeg ongeveer. 1x in de week of 2 weken even alles eruit, sopje, en weer vullen. Stofzuigen.... nu is hij aan het verharen en ondanks dat ik gisteren heb gezogen ligt er alweer overal haar. Daar moet je of tegen kunnen of elke dag stofzuigen als het haar tijd is.

Ik geef 2x per dag blikvoer, en z'n brokjes krijgt hij automatisch uit een voermachine die ik eens in de zoveel tijd moet vullen. Water heb ik ook een automaat die vul ik bij als het waterniveau te laag komt en 1x in de week alles verversen en schoonmaken.

Borstelen doe ik alleen nu even, maar hij vind het niet super leuk.

Aandacht kost het meeste tijd. Maar dat vind ik niet erg. Kletsen, kroegen, spelen, hij is altijd waar ik ben.

Verder heb ik zowel een spaarpot als een verzekering. Mijne kwam toen ik eigenlijk geen 2 katten kon bekostigen dus heb ik hem in de verzekering gedaan als kitten. Nog geen moment spijt van gehad want hij had in het 1e half jaar z'n premie er over de komende jaren al gelijk uit. Ik had dat nooit zelf allemaal kunnen betalen, want m'n oudere kat moest ook veel zorgkosten hebben. En met sparen had ik ma 2 maanden nog echt niet de 500 euro gespaard die hij toen kostte. Inmiddels een paar jaar rustig en hij heeft een spaarpot (streven is 1000) naast de verzekering. Omdat niet altijd alles wordt vergoed.

Qua voer reserveer ik 70 euro per maand. Ik koop groot in, eens in de zoveel tijd. Hier kan ik ook ontworming/ ontvlooien van betalen.

Ps. Mijn kat was het 1e jaar een binnen kat. Mede omdat de oude die er toen was ook niet naar buiten mocht (fiv kat). Nu mag hij wel naar buiten, maar wel alleen in de tuin.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-25 16:00

Telpeva je zou je ook als gastgezin kunnen opgeven. Tijdelijk voor volwassenen katten die een nieuwe baasje zoeken.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-25 16:14

Ik heb drie katten, eentje met diabetes ( sinds 4 weken) kattenbak vulling is je grootste probleem, vaak zware zakken.
Ik bestel alles bij zooplus dan komt het te minste aan huis.
Dierenartskosten kunnen we gelukkig betalen maar is soms geen pretje. Hoogste rekening in 45 jr was 800 euro ( en toch kat dood) . Maar ook wel eens een pony gehad die enkele duizenden euro’s kostte . Eén van onze honden heeft een misvormde heup en zit nu sinds kort op pijnstillers, euro per dag, tjakka.
Hoe je het ook went of keert, geld kost het altijd, soms weinig op een dierenleven en soms een luxe vakantie trip.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-25 16:36

Kookaburra schreef:
Zo ontzettend fijn om te horen dat je er goed over nadenkt en het welzijn van de dieren voorop zet! Ik hoor teveel mensen die 'even een kat nemen'.

Knuf van mij!

Dit herken ik, mede daarom opende ik ook dit topic voor informatie. Mensen in mijn omgeving om informatie vragen daar ben ik mee gestopt, want 9 van de 10 reageert eigenlijk vooral met: jaa leuk moet je doen, jij bent altijd zo leuk met dieren! Ja dat moet je doen want dan zit je thuis niet zo alleen! Super leuk en gezellig!
Dit zijn dan mensen die van mijn beperking weten, en ik denk dat het vooral een soort liefde naar mij toe is waardoor men mij een leuk huisdier wel zou gunnen, maar gunfactor maakt nog niet dat op een soort magische wijze dan ook de kattenbak wordt gedaan, het huis snachts door Disney feeën gestofzuigd wordt en dat de dierenarts ook zegt ahh maar jij bent altijd lief en je houdt zo veel van je kat, jij hoeft die dierenarts rekening niet te betalen.
Het leven is nu eenmaal geen feel-good kinderfilm met garanties dat alles wel goed komt als je er maar in gelooft.

Ik heb een paar jaar totdat ik lichamelijk echt niet meer kon bij een dierenopvang gewerkt, en dus ook allerlei inbeslagnames meegemaakt en die dieren (vogels) ook opgelapt. Soms zou ik mensen wakker willen schudden, dat liefde voelen niet voldoende is, en dat het voor een dier geen klap uit maakt of het in de ellende komt door toedoen van een kwaadaardige eigenaar, onwetende eigenaar, of zieke eigenaar. Het dier is in alle gevallen de dupe...

Sorry, lang verhaal, mand :+

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-25 16:51

Zoveel mensen die "geen tijd hebben voor een hond" dus maar een kat nemen. Echt een irritatie factortje.
Een kat wil ook niet heel de dag alleen thuis zitten. Die hebben ook opvoeding en aandacht nodig. Kost ook geld bij de dierenarts etc.
Vriendin van mij overweegt een puppy. Tja op papier is het leuk want ze is een grote dierenvriend. In de praktijk is het absoluut drama en een gruwelijk dom idee.

Goed dat je er zo over nadenkt :j

Een volwassen of oudere kat zou wel passen. Dan weet je wat je in huis haalt kwa karakter en behoeftes. Best veel katten worden herplaatst omdat ze niet met andere katten kunnen (of de eigenaren wilde perse een kitten, klikt niet en nu moet de oude weg).
En een kat die altijd alleen maar binnen heeft gewoond, kan prima tevreden zijn daarmee. Of een balkon is dan al feest. Een kat die buiten is gewend, binnen plaatsen geeft vaak wel problemen.

Komt vanzelf wel iets op je pad :)

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-25 17:24

Ja dat denk ik op zich ook, ik denk dat met name een volwassen of oudere kat die bijvoorbeeld graag rust heeft, geen katten of andere dieren om zich heen wil, geen kinderen om zich heen wil, hier prima zou kunnen aarden.

Maar ik wil eerst zelf aan de bak, want ik zal moeten sparen en ik wil meer informatie op doen. Sommige dingen die geautomatiseerd kunnen worden die wil ik ook nog onderzoeken of dat mogelijk is. Dan denk ik aan de robotstofzuiger, ik zag dat er ook automatische kattenbakken bestaan, daar ga ik allemaal ook eerst eens rustig naar kijken. Het heeft ook geen haast, voorlopig heb ik een heel lief bejaard gerbiltje als huisdier en zo lang hij er is (wat hoop ik lang duurt) komt er niks anders bij :)

Ik ben in ieder geval heel blij met jullie eerlijke informatie!

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-25 17:29

De automatische kattenbakken zijn wel heel erg duur. Meer dan €200.

Ik heb gewoon 4 normale bakken staan. Kost mij nog geen 5 minuten per keer (2x per dag) om ze te verschonen.

xoranlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-25 17:32

Plus wat veel mensen niet weten of niet willen weten is dat de ontlasting zoveel zegt over de gezondheid. Plast een kat bloed of is hij/zij aan de dunne. Zit er iets in de ontlasting wat niet hoort. Dat zie je niet bij een automatische bak. Voor mij ook een belangrijke reden om daar niet voor te gaan. Ik snap dat mensen het gemakkelijk vinden maar er zijn genoeg katten die er niet op willen, kunnen of durven. Vaak zijn die bakken te klein en niet fijn voor een kat. Mijne maakt dat heel duidelijk door gewoon naast de bak te poepen… niet dat er dan iets is maar dan is de bak (te vies wat hier eigenlijk niet voorkomt) of te klein. Sinds ik grote bakken heb gemaakt nooit meer last van gehad.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-25 17:35

Ook dit soort informatie vind ik heel waardevol, dankjewel!

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-25 17:38

xoranlover schreef:
Plus wat veel mensen niet weten of niet willen weten is dat de ontlasting zoveel zegt over de gezondheid. Plast een kat bloed of is hij/zij aan de dunne. Zit er iets in de ontlasting wat niet hoort. Dat zie je niet bij een automatische bak. Voor mij ook een belangrijke reden om daar niet voor te gaan. Ik snap dat mensen het gemakkelijk vinden maar er zijn genoeg katten die er niet op willen, kunnen of durven. Vaak zijn die bakken te klein en niet fijn voor een kat. Mijne maakt dat heel duidelijk door gewoon naast de bak te poepen… niet dat er dan iets is maar dan is de bak (te vies wat hier eigenlijk niet voorkomt) of te klein. Sinds ik grote bakken heb gemaakt nooit meer last van gehad.

Ik stond laatst in de Pets Place naar zon automatische bak te kijken. Ding kostte 399 euro en het gedeelte waar de kat in kan, was zo gigantisch klein! Schrok er echt van.. Een beetje kat kan daar amper de kont keren := En het apparaat zelf is dan juist weer mega groot..

Goed dat je zoveel informatie ophaalt TS!