Hond geschoren door trimsalon help!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-25 10:20

N.a.v. dit topic had ik even gegoogled hoe het zat met die bescherming tegen warmte, maar schijnbaar is daar niet zo veel bewijs voor dat zo trimmen bij een (dubbele) vacht slecht zou zijn in die context? Schijnt van foto's te komen waarbij de -ongeschoren- hond koeler lijkt, maar dat is alleen omdat je dan de haren erboven ziet en niet de warmte (vanuit de huid) die door isolatie wordt vastgehouden. Maar echt bewijs behalve 'ik heb gehoord dat' is er (nog) niet. Anderzijds groeit het vaak niet snel goed genoeg terug voor de winter, dus zou het in het Nederlande klimaat dus niet zo snel doen. En vind het bij veel rassen ook gewoon niet mooi, persoonlijk. Als je in Florida woont en de winters zijn heel erg mild, dan kan ik me er nog wel iets bij indenken (al zou ik het zelf nooit zo maar doen).

Dat gezegd hebbende —scheren bij een dubbele vacht kan wel problemen veroorzaken in het weer bijgroeien: onregelmatig, gekke plekken etc. Voor 1x zal het niet zo snel lopen, maar wel iets om rekening mee te houden. Zag bijv. een St. Bernard die geschoren was, dat zou ik dan niet zo snel doen... Hopelijk groeit het haar van je Chihuahua weer snel weer netjes bij TS!

Heb zelf 2 aussies die ik inderdaad zelf bijhoud met een effileerschaar, toevallig ook net een cursusje voor gevolgd bij een gediplomeerde trimster. Ze krijgen wel een hygiënische knip ipv showmodel (dus wat korter / uitdunnen bij de benen + billen + buik ivm vuil dat er in blijft hangen) maar niet door te scheren en nooit té veel eraf. Eigenlijk alleen tussen de tenen, rondom het kruis (waar wat minder/dunnere haren zitten) en de achterkant van de onderbenen achter worden hier geschoren, rest is allemaal met de schaar.

Dat keesje hierboven vind ik juist heel mooi getrimd, das niet geschoren maar netjes in model geknipt, toch?

JesdaJinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-25 10:59

Ik ga er even vanuit dat jullie Keesie mijn Simba bedoelen xD

Het is misschien goed geknipt en zoals het hoort maar totaal niet wat ik vermeld had. Had ik niet in de post genoemd, konden jullie niet weten maar hij moest bij geknipt worden. Hoeft echt niet in pomstyle maar gewoon netjes verzorgd en dat is het ook maar niet zoals ik wilde.

Laatste keer trimmer kreeg ik hem zo terug en dit vind ik persoonlijk mooier.

Afbeelding

Keesie gaat elke 2.5 maand braaf naar de trimmer :D

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-25 11:12

Knap is Keesie hoor!

denisesilver

Re: Hond geschoren door trimsalon help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-25 11:37

Ik dacht heel even bij het lezen van de titel dat het om een doodle eigenaar met een hond met gematte vacht ging. Wat slecht dat zo'n trimmer zich niet aan jouw wensen houdt. Dat zou voor mij ook de laatste keer zijn dat ik daar zou zijn geweest. Zitten er geen trimmers specifiek voor chihuahuas in je buurt? Of mensen die ze bijvoorbeeld ook fokken?

Tabby123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-25 20:32

We zijn inmiddels alweer een tijd verder. En heel langzaam aan begint de vacht weer een beetje te groeien.

ik heb goede hoop dat de vacht wel terug komt. Helaas is het nu nog wel een stugge vacht.

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-25 21:02

Kan ook best lang duren voordat de vacht weer terug is gegroeid.
Ik heb een pom als klant, die is 1x naar een andere trimsalon geweest, helemaal kort, zag er niet uit... baasje echt overstuur.
Ik heb dit er nog van kunnen maken

Afbeelding
Dit was begin juli

Nu afgelopen week was ze zo, nog voor het wassen
Afbeelding

En dit was na de trimbeurt

Afbeelding

Ze was echt net zo kort geschoren/geknipt als jouw hondje.
Komt terug, maar heeft tijd nodig.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-25 21:45

gillian schreef:
Ik heb een pom als klant, die is 1x naar een andere trimsalon geweest, helemaal kort, zag er niet uit... baasje echt overstuur.

[ Afbeelding ]
Dit was begin juli

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

Wauw, daar zou ik ook niet blij mee zijn.
Wat was hier de reden van dat de trimmer dit had gedaan? Zat ze zo in de klitten?

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-25 22:30

Ohhhhh, wat zag die eruit zeg. Sorry dat ik er om moest lachen. :=

Wel een knappe vent trouwens! <3

Tabby123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-25 05:51

gillian schreef:

[ Afbeelding ]
Dit was begin juli

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

Oohw ja dit is ook heftig!
Ben wel blij dat zn kraagje alweer wat terugkomt. Nu krijgt hij weer zo lekker eigenwijs koppie hahah. We waren met hem in de ardennen en echt iedereen vroeg was voor ras het was :') dus wij een langharige chihuahua met een foutje van de trim salon :')

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-25 06:48

gillian schreef:

[ Afbeelding ]
Dit was begin juli

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

Ja daardoor doe ik mijn chihuahuas zelf. Met een dwergkees is dat wel lastiger met hun dikke vacht. Ik zou daar ook echt niet blij mee zijn.

Sophietje heb ik ook zelf geplukt de eerste keer. Als het lukt blijft ik dat doen maar als dat te veel wordt om zelf te doen breng ik haar wel naar een pluk trimmer. Want echt niet dat er geschoren gaat worden.

Maar ik ken meer mensen met met name Dwergkeesjes en Chihuahuas die geschrokken zijn na een trimbeurt. En zelfs mensen die zich hebben laten wijsmaken dat zo kort met name zomers beter voor ze zou zijn.

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-25 06:54

Cayenne schreef:
gillian schreef:

[ Afbeelding ]
Dit was begin juli

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

Wauw, daar zou ik ook niet blij mee zijn.
Wat was hier de reden van dat de trimmer dit had gedaan? Zat ze zo in de klitten?

Beestje heeft nog nooit klitten gehad zolang ik haar trim..
Reden onbekend dus -O-

Tabby123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-25 06:56

BeFunny schreef:
gillian schreef:

[ Afbeelding ]
Dit was begin juli

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

Ja daardoor doe ik mijn chihuahuas zelf. Met een dwergkees is dat wel lastiger met hun dikke vacht. Ik zou daar ook echt niet blij mee zijn.

Sophietje heb ik ook zelf geplukt de eerste keer. Als het lukt blijft ik dat doen maar als dat te veel wordt om zelf te doen breng ik haar wel naar een pluk trimmer. Want echt niet dat er geschoren gaat worden.

Maar ik ken meer mensen met met name Dwergkeesjes en Chihuahuas die geschrokken zijn na een trimbeurt. En zelfs mensen die zich hebben laten wijsmaken dat zo kort met name zomers beter voor ze zou zijn.

Iedereen zei ook tegen ons wel lekker voor de zomer. Dat ik ook dacht nee dit is helemaal niet lekker want hij kan nu juist niet koelen. Gelukkig ging hij nu met zn korte kapsel wel beekjes en de zee in dus kon hij wel wat koelen. Maar dat kan ook door de jeuk na het scheren komen dat hij het water in wilde.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-25 07:01

Die van mij gaan ook het water in hoor met hun vacht.
De vacht dient ook ter bescherming
Die van mij zien er jaar rond zo uit
Afbeelding

Dex heeft de langste vacht en die heeft soms klitten achter zijn oren tegen de huid. Dat is het enige wat ik dan weg scheer omdat ik hem anders pijn doe. Ik knip weg bij het kontje maar niet alles hij heeft dus altijd een pluim haar daar zitten. Saartje ook al knip ik daar meer weg na haar loopsheid. Saartje haar vacht is wel vol en die moet weer vaker gekamd. Maar knip ik bijna niks anders weg dan bij haar kontje en soms bij de pootjes.
Afbeelding

Esplendido

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-25 07:42

Oh, ik zou echt zo balen als mijn hond zo terug zou komen van de trimsalon.

Wij hebben sinds een paar maanden een Afghaanse windhond, maar die durf ik echt niet naar een trimsalon te brengen. Ik ben veel te bang dat ze knippen of scheren. Ik doe de vachtverzorging zelf en als ik even niet weet hoe of wat dan helpt de fokker mij. Iedere week kost het veel tijd, maar dat weet je als aan een ras als een Afghaanse windhond begint. Ik denk ook dat er weinig salons zijn die nog (veel) ervaring hebben met Afghaanse windhonden.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-25 09:15

Mag je er niet bij blijven als je hond naar de trimsalon gaat?

Ik heb mijn Ragdoll kat wel eens gebracht en toen ben ik er gewoon bij gebleven

xoranlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-25 11:43

Esplendido schreef:

Wij hebben sinds een paar maanden een Afghaanse windhond, maar die durf ik echt niet naar een trimsalon te brengen. Ik ben veel te bang dat ze knippen of scheren. Ik doe de vachtverzorging zelf en als ik even niet weet hoe of wat dan helpt de fokker mij. Iedere week kost het veel tijd, maar dat weet je als aan een ras als een Afghaanse windhond begint. Ik denk ook dat er weinig salons zijn die nog (veel) ervaring hebben met Afghaanse windhonden.

Ooh een afghaan <3

Wij hadden ren afghanen korte vachtjes dus. 1 had er wat meer vacht op staan maar was gedeeltelijk showlijn.

@amber_anne
Wij hebben ook liever niet de eigenaar erbij. De kat of hond let veel meer op de eigenaar en reageert dan op alles wat de eigenaar doet dat is verdomd lastig werken.

Wij doen katten wel met zijn 2en maar zonder eigenaar.

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-25 12:16

Ik doe katten altijd met de eigenaar omdat ik zie dat dat de stress van de kat enorm verlaagd. Bij honden heb ik de eigenaar er liever niet bij omdat honden dan vaak onrustiger zijn. In sommige gevallen kan het wel, hangt van de hond af.

Esplendido

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-25 12:55

xoranlover schreef:
Esplendido schreef:

Ooh een afghaan <3

Wij hadden ren afghanen korte vachtjes dus. 1 had er wat meer vacht op staan maar was gedeeltelijk showlijn.

@amber_anne
Wij hebben ook liever niet de eigenaar erbij. De kat of hond let veel meer op de eigenaar en reageert dan op alles wat de eigenaar doet dat is verdomd lastig werken.

Wij doen katten wel met zijn 2en maar zonder eigenaar.

Die van ons komt uit een showlijn en we showen er ook mee, dus de vacht moet gewoon echt goed bijgehouden worden en in het rastypische kapsel gehouden worden.