Fokker van franse bulldog met langere neus

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-25 20:07

welmoedz schreef:
Misschien kun je ook eens naar een cocker spaniel kijken. In mijn ervaring zijn dat echte clowns, ook hierbij is een goede fokker belangrijk want in dit ras komen ook gezondheidsproblemen voor.

Working cockers heb je ook, maar daar moet je denk ik wel wat meer mee doen dan een engelse/Amerikaanse cocker.

Iets minder clown maar ook geweldig zijn Engelse Springer Spaniels, vaak goede gezondheid, in mijn ervaring echt leuke veelzijdige honden met uitknop (wel installeren) en mooi maatje.

Erg afhankelijk van wat TS exact zoekt. Een franse bull heeft niet bepaald veel beweging nodig, een engelse springer spaniel toch echt wel. Ook totaal verschillende rassen qua jachtinstinct.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-25 07:30

welmoedz schreef:
Misschien kun je ook eens naar een cocker spaniel kijken. In mijn ervaring zijn dat echte clowns, ook hierbij is een goede fokker belangrijk want in dit ras komen ook gezondheidsproblemen voor.

Working cockers heb je ook, maar daar moet je denk ik wel wat meer mee doen dan een engelse/Amerikaanse cocker.

Iets minder clown maar ook geweldig zijn Engelse Springer Spaniels, vaak goede gezondheid, in mijn ervaring echt leuke veelzijdige honden met uitknop (wel installeren) en mooi maatje.

Qua uiterlijk en energie level totaal niet te vergelijken met franse bullen. Plus wat eenk je van de oorproblemen bij de gemiddelde cocker...

Ik langs miniatuur bull terrier en dat die zo gezond zijn. Ik vind ze net blokken beton zo ongelooflijk niet wendbaar en 9 van de 10 zit met allergieën. Ik zou ook daar vriendelijk voor bedanken.

welmoedz

Re: Fokker van franse bulldog met langere neus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-25 09:00

Aangezien de TS wel twijfelt aan eventueel ook een Aussie zou een cocker juist misschien mooi in het midden liggen ;).

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-25 11:59

Ik zie die verwijzingen naar cockers als passend ook echt niet. Ik lees dat hier meermaals net als springers en dergelijke.... Hoezo van gezelschap - en herdershondengroep dan maar naar de jachthondengroep?

Karakter van een ras uit de jachthondengroep is heel anders dan de andere rassengroepen.

Dat een bull Terriër (standaard of mini doet er niet toe) precies beton zijn, klopt. Dat ze niet wendbaar zijn, is absoluut niet juist.

Allergieën, klopt, heb je kans op maar dat heb je tegenwoordig met elk ras en bijna kruising helaas.
Als dat het enige is dat hen mankeert, dan is dat al stukken beter dan wat er in de meeste rassen nog allemaal mis is.

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-25 12:03

Dank alle voor suggesties!

Overigens hou ik asiels zeker ook in de gaten, maar helaas nog niets wat bij ons past :(

Honden die beweging nodig hebben vinden wij geen probleem, maar is geen must.
En idd jachthonden is idd niet wat wij zoeken, vind zelf jacht en drijf drift toch wel wat anders :)

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-25 12:14

Heb je nog gekeken naar de link voor de driejarige Franse Bulldog die ik een paar pagina's terug heb geplaatst?

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-25 12:24

Dit topic laat wel weer zien dat er nog een lange, lange weg te gaan is voor het probleem echt ingezien word. Ik schrik er bijna van hoeveel bokkers het nog goed praten en er van overtuigd zijn dat hun hond echt gezond is, puur omdat die niet flauwvalt als die rent of knort.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-25 12:45

prugelpiet schreef:
Dit topic laat wel weer zien dat er nog een lange, lange weg te gaan is voor het probleem echt ingezien word. Ik schrik er bijna van hoeveel bokkers het nog goed praten en er van overtuigd zijn dat hun hond echt gezond is, puur omdat die niet flauwvalt als die rent of knort.

Dat zie ik hier nochtans niet voorvallen. Ik zie hier juist iedereen bekennen dat er problemen zijn.

Esplendido

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-25 12:48

De korte snuit heeft naast moeilijkheden met de ademhaling nog meer gevolgen. Denk aan de ogen, aan de plek voor de hersenen in de schedel, aan het gebrek aan ruimte voor het gebit.
Er moet natuurlijk iets aan gebeuren, maar voordat die rassen weer standaard een langere snuit hebben gaan er wel enkele generaties overheen. En bewustwording bij pupkopers is ook ontzettend belangrijk. Want zij kiezen voor zo’n kortsnuit en zolang er vraag naar is, zullen er fokkers zijn die ze fokken of importeren.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-25 12:58

MarlindeRooz schreef:
Cayenne schreef:
Ik las op een andere site dat die retro-mopsen voornamelijk worden gekruisd met Parson Jack Russels, de Patterdale terriër en Beagles.

Ja en dat zijn allemaal heel verschillende honden qua karakter.

Als je een rustige mops wil en je krijgt het karakter van een Beagle of Jack Russel dan huil je wel. :=

Klopt, vooral zo'n maffe russel erdoorheen, dat is totaal anders qua karakter... maar de andere kant is: wat als kortsnuit mopsen alleen maar zo makkelijk en rustig 'qua karakter' zijn, doordat ze de hele tijd door een rietje moeten ademen. Ja, dan valt een normale hond zonder chronische benauwdheid altijd tegen... Die heeft sowieso meer energie om van alles te ondernemen, ook als dat niet de bedoeling is van de eigenaar...

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-25 17:56

Cayenne schreef:
Heb je nog gekeken naar de link voor de driejarige Franse Bulldog die ik een paar pagina's terug heb geplaatst?

Zeker! Helaas geen tuin en klinkt toch als verplichte vanuit de eigenaar (en nu ook al gereserveerd :) )

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-25 18:27

Wil je op een appartment een Aussie nemen? :o
(Oke, overwegen)

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-25 18:42

Er zijn honden die op een appartement wonen en veel meer buiten komen, nieuwe omgevingen zien en stimulans krijgen dan honden die hele dagen in de tuin moeten slijten wegens uitlaten is niet nodig want beweegt wel in de tuin.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-25 20:22

prugelpiet schreef:

Dat. En ik schrik van het gebrek aan empathie naar honden (en katten). Toch vaak onze beste vriend waar we veel van houden. Ik krijg daar een error van. Ik begrijp het oprecht niet dat mensen meewerken aan/in stand houden.

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-25 20:27

Nyaleti schreef:
(Oke, overwegen)

Ja hoor :) en dan lekker veel mee bewegen en aan het werken zetten :)

fannetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-25 20:42

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-25 21:37

fannetje schreef:
Mocht je toch voor een Franse bull willen gaan, er zit nu een 10 maanden oude pup in het asiel, zag ik net voorbij komen op fb. 2 zelfs Zoe en Lilou.
Zoé https://share.google/JxJj3iU3jjbUHDROI

Lilou https://share.google/yyOgDFbXxAlx9vzBD

Ach gossie!! We hebben echt net een vakantie geboekt tot 11 augustus. Maar stiekem toch gemaild, met daarin uiteraard dat we interesse hebben maar daarna pas kunnen adopteren. Blijft lastig om juiste periode te kiezen voor een nieuwe hond! De eerste periode kost veel tijd en energie en pup moet je vaak weer op wachtlijst en voor een herplaatsen juist vaak weer direct beschikbaar zijn.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-25 21:37

Mijn ouders hebben meer dan 20 jaar herplaats-bullen gehad. Franse. Ik ben ermee opgegroeid en vind het karakter geweldig, hoewel het soms echt niet de makkelijkste hondjes zijn, vooral richting andere honden niet.

Zelf zou ik er nooit voor kiezen, vanwege alle gezondheidsissues die hiervoor al genoemd zijn. Mijn ouders zaten op iedere warme dag dik in de stress, hondjes mochten/konden niks boven de 23 graden. Wandelen kan met 20 graden al lastig zijn. Ook mochten de bullen niet meer springen en moesten ze een tuig ipv halsband, vanwege een grote gevoeligheid voor hernia's. Ook hadden ze inderdaad relatief snel huidaandoeningen.

Dat gezegd hebbende, zijn die van mijn ouders allemaal "gezond" oud geworden op één na, die kreeg levertumoren op zijn 7e.

Mijn moeder is nu overleden en mijn vader heeft zodoende het laatste bulletje, nu 10 en nog fit.

Mijn moeder steunde een opvang speciaal voor bullen, de MLM-bullies: https://www.mlmbullies.be.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-25 22:22

Gianti schreef:
Nyaleti schreef:
(Oke, overwegen)

Ja hoor :) en dan lekker veel mee bewegen en aan het werken zetten :)

Als Aussie-eigenaar met echt een hele fijne chille aus: denk daar goed over na. Ik doe heel veel met mijn aus (mee naar stal, sporten, lange wandelingen, hersenwerk, detectie, trainen, ...), maar ik vind dat hij bij ons thuis (ruime eensgezinswoning met tuin) eigenlijk te weinig ruimte heeft. Als ik zie hoe blij hij wordt van de ruime tuin bij vrienden en mijn ouders, en op stal..
Hij is super chill in huis en in de tuin (het liefst ligt hij 24/7 buiten, zomer en winter zo veel mogelijk) maar ik gun hem echt meer.
En er zijn veel aussies een stuk minder makkelijk als hij.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-25 00:23

Boras schreef:
prugelpiet schreef:

Dat. En ik schrik van het gebrek aan empathie naar honden (en katten). Toch vaak onze beste vriend waar we veel van houden. Ik krijg daar een error van. Ik begrijp het oprecht niet dat mensen meewerken aan/in stand houden.

Ik krijg dezelfde error...

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-25 04:42

Ik begrijp niet zo goed dat TS haar leven wilt aanpassen aan een hond, hoevaak dat al niet verkeerd is gegaan…

Je zoekt een bepaalde hond/ras/kenmerken die bij jou situatie en voorkeuren passen, andersom ga je niet volhouden op de lange termijn. Dat is hetzelfde als; “ik zoek een partner, maakt niet uit hoe hij is, ik pas mij compleet aan”. In mijn ogen een recept om te mislukken..

Dezelfde reden dat ik zelf nooit een Mechelse herder zou nemen, ik kan echt niet bieden wat zo’n soort hond nodig heeft. Terwijl wij echt de honden veel meenemen en van huis uit ook veel wandelen, maar niet voor zo’n caliber hond, die mentaal zeer veel uitdaging nodig heeft om happy te zijn. (Extreem voorbeeld, hopelijk begrijpt iedereen dat).

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-25 05:28

Wiwabalia schreef:
Ik begrijp niet zo goed dat TS haar leven wilt aanpassen aan een hond, hoevaak dat al niet verkeerd is gegaan…

Je zoekt een bepaalde hond/ras/kenmerken die bij jou situatie en voorkeuren passen, andersom ga je niet volhouden op de lange termijn. Dat is hetzelfde als; “ik zoek een partner, maakt niet uit hoe hij is, ik pas mij compleet aan”. In mijn ogen een recept om te mislukken..

Dezelfde reden dat ik zelf nooit een Mechelse herder zou nemen, ik kan echt niet bieden wat zo’n soort hond nodig heeft. Terwijl wij echt de honden veel meenemen en van huis uit ook veel wandelen, maar niet voor zo’n caliber hond, die mentaal zeer veel uitdaging nodig heeft om happy te zijn. (Extreem voorbeeld, hopelijk begrijpt iedereen dat).

Ik nam een herder (duits/mechel/hollander) uit getste ouders, herhaal combinatie en eerder nest prachtig gebouwd en zeer sociaal. Dit 4 hoog op een flat naast mijn boxer en labrador x rottweiler. Ergens is er iets niet goed gegaan. De eerste maanden bestond alleen ik en de buitenwereld was er niet. Dat leek mega makkelijk. Tot opeens de omslag. Alles moest geëlimineerd worden aan mens en dier buiten eigen roedel. Niet verwacht, niet gehoopt maar wel rekening mee gehouden gezien de rassen. Echter niet in die heftigheid. Ik heb alle, letterlijk alle plannen met hem om moeten gooien. Ik wou fokken (getest op gezondheid uiteraard), ik wou bikejoring en dogscooter doen, vele wandelingen maken met de hele roedel (samen met een vriendin had ik destijds 7 honden en we liepen vaak alleen als de andere werkte). Dit alles kon niet omdat hij zo heftig agressief werd. Echter zonder incidenten is hij wel oud geworden. Nou ja jong (8,5 jaar) overleden aan kanker. Uiteindelijk de laatste jaren met aanpassingen van wandelingen en wandelgebieden heel ontspannen met hem over straat kunnen gaan zonder muilkorf nodig maar wel altijd overal afstand houden. Iedereen kende ons in de buurt en hielp mee met wat ruimte geven. Niet uit angst want uitvallen deed hij niet meer maar wel gewoon uut respect voor elkaar.

Inmiddels terug een herder pup. Heel lief, meegaand en sociaal karakter. We wandelen weer in losloopgebieden en juist overdag dwars door het dorp enz enz. Voor mij gigantisch wennen na jarenlang drukte te vermijden en contact met andere honden te vermijden maar voor de pup natuurlijk zeer belangrijk.

Ik geloof er 100% in dat ik echt niet de enige ben die z'n leven helemaal om kan gooien voor zijn dierbare kameraad. En oh ja ik heb 3 boxers, 2 husky's, 1 labrador x rottweiler en die herder mix gehad. Allen oud geworden en groot deel waren herplaatsers met al heel verleden van mishandeling en of verwaarlozing. Ik heb nu een Duitse herder werklijn en een labrador x Duitse jacht terrier.
Heel veel rassen, heel veel karakters passen mij omdat ik me goed kan aanpassen. Dus op zich vind ik brede interesse qua verschillende rassen niet gek. Ik kan weer niet begrijpen dat er mensen zijn die bijvoorbeeld enkel en alleen maar een Berner Sennenhond willen hebben en zelfs geen outcross ondanks dat ze keer op keer de hond al moesten laten inslapen voordat de hond 6 a 8 jaar jong was vanwege kanker enz enz.

Nu heb ik geen kinderen en geen bezigheden/hobby's waarbij wij veel onder de mensen zijn. We leven erg op ons zelf met onze eigen dieren. Dat maakt dat een lastigere karakter hond hier ook geen groot probleem geeft en wij ons makkelijk kunnen aanpassen zonder veel te moeten inleveren

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-25 07:06

Nog een recent artikel over de Franse bulldog: Dierenartsen dringen er bij hondenliefhebbers op aan te stoppen met de aankoop van dit ras dat enorm lijdt https://share.google/skGNYWQmoxlSufaMO

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-25 07:30

Wiwabalia schreef:

Nogmaals, grootste aanpassing is weer de commitment voor een hond :) mijn vriend heeft 3 Aussies gehad en ik heb zelf ook een hond gehad en ervaring met dit ras.

Maar heb geen behoefte om ons volledig leven op internet te verklaren

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-25 10:18

@dierenfan; ik weet dat er uitzonderingen zijn. En het is fantastisch als je je wereld kan omgooien voor een hond alleen heb ik van dichtbij al een paar keer meegemaakt dat mensen denken zich te kunnen aanpassen en achteraf toch spijt hebben of “klagen” omdat het ras te druk is, hij continue blaft of sloopt vanwege weinig mentale uitdaging enz..

En dan denk ik wel; “had beter over de keuze hond nagedacht want dit ras staat er vaak om bekend..”.