Kinderboerderijdieren naar de slacht

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-25 17:47

Lieser schreef:
Wintu schreef:
Waarom aldoor het ene vergelijken met het andere? Waarom denk je dat wanneer je tegen het ene bent, automatisch maar voor het andere bent, wat is dat toch voor kromme gedachte telkens.

Niet krommer dan denken dat kinderboerderijdieren een band opbouwen met de bezoekers, en vervolgens ook denken dat die dieren zwaar teleurgesteld in 'de mensheid' naar het slachthuis gaan. Alsof mamma geit haar jonkies waarschuwt dat ze niet moet geloven dat de kinderboerderij voor altijd voor ze zal zorgen.

Ja, je hebt dus geen antwoord op mn vraag ;)

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-25 19:55

rien10 schreef:
Even een aanvulling op mijn post; in Europese dierentuinen worden dieren wel geëuthanaseerd als het dier oud is en ondraaglijk lijdt of als een dier ongeneeslijk ziek ik. Surplus dieren worden bijna nooit geëuthanaseerd. Ik ken één geval van een giraffe in Denemarken een aantal jaren terug.

Ja, die werd geslacht en ging het vlees naar de leeuwen.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-25 01:58

MarlindeRooz schreef:
TurdusMerula schreef:
Ik vind het heel interessant dat er mensen hier over kunnen vallen, terwijl ze wel vlees of kaas eten. Het is niet dat jouw dilemma daarom niet bestaat, want die snap ik heel goed. Maar ik blijf de hypocrisie interessant vinden...

Als alleen perfecte mensen kritiek mochten hebben op dierenwelzijn, dan hadden we nu nog plofkippen gehad. En was katknuppelen nog steeds traditie.

Ik ben trouwens niet tegen het slachten van dieren (ondanks dat ik geen vlees eet). Maar ik vind dit een erg ondoordachte actie.

Bijzonder om mijn reactie ondoordacht te noemen, want ik heb er zeker over nagedacht.
Ik zeg niet dat alleen perfecte mensen kritiek mogen hebben. Ik zeg zelfs nergens wat ik perfect zou vinden. Maar ik vind het inderdaad hypocriet dat mensen er over kunnen vallen dat een bokje geslacht wordt, terwijl er in alleen april van dit jaar ruim 36000 geiten zijn geslacht in Nederland. En ja, de context is anders, daarom noem ik ook dat ik het dilemma goed snap. Het doet voor ts niet af, maar over de reacties verbaas ik me toch, ondanks dat het niet volledig vergelijkbaar is.
En volgens hebben we inderdaad nog steeds plofkippen. Er zijn geen eisen gesteld aan de groeisnelheid van kuikens.

MarlindeRooz

Re: Kinderboerderijdieren naar de slacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-25 02:12

Er staat actie, niet reactie. Lezen!

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-25 08:10

TurdusMerula schreef:
[
Bijzonder om mijn reactie ondoordacht te noemen, want ik heb er zeker over nagedacht.
Ik zeg niet dat alleen perfecte mensen kritiek mogen hebben. Ik zeg zelfs nergens wat ik perfect zou vinden. Maar ik vind het inderdaad hypocriet dat mensen er over kunnen vallen dat een bokje geslacht wordt, terwijl er in alleen april van dit jaar ruim 36000 geiten zijn geslacht in Nederland. En ja, de context is anders, daarom noem ik ook dat ik het dilemma goed snap. Het doet voor ts niet af, maar over de reacties verbaas ik me toch, ondanks dat het niet volledig vergelijkbaar is.
En volgens hebben we inderdaad nog steeds plofkippen. Er zijn geen eisen gesteld aan de groeisnelheid van kuikens.

Ik ben niet tegen de slacht, mits dit netjes gebeurd. Ik kies er daarom voor geen vlees te eten dat via de grote slachthuizen komt.

Het gaat me dus niet om de slacht ansich, maar om de keuze van een kinderboerderij jonge dieren te fokken, omdat ze voor twee maanden schattig zijn en publiek trekken. Met als gevolg dat diezelfde dieren voor de dood weg moeten. Dus fok gewoon niet als het niet nodig is en laat je dieren helpen.

En verder nogmaals, hou eens op met dat constante vergelijk, alsof mensen die hier over struikelen, dan ineens wel pro plofkip zijn of staan te juichen bij de slacht van 36000 geiten.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-25 08:34

Dit lijkt met verder een goede discussie hoor maar als ik het verhaal even breder trek.

Waar denk je dat geiten vandaan komen als de kinderboerderij zou besluiten ze te kopen ipv zelf te fokken? En dat er dan gebeurt met de bokjes?
Dat is gewoon hetzelfde dilemma maar dan onzichtbaar.

Overigens een bekend dilemma aangezien wij kippen én een haan hebben. Kopen we dan nieuwe kippen of laten we een nestje uitbroeden en slachten de haantjes (en bieden ze tegelijk aan op marktplaats voor de ene die daarmee mazzel zal hebben).
Ja zeg het maar. Voor de haantjes zélf maakt het niet zo veel uit vrees ik. het is alleen of ik het zie of niet.

(voor deze zomer kiezen we er voor om ze hier uit te broeden en te slachten als het hanen zijn, of dat bevalt zien we dan wel weer)

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-25 08:42

Een andere optie zou kunnen zijn, dieren uit een opvang ophalen, bijvoorbeeld bij Flappus in Zwolle. Geeft een positief signaal aan publiek en medewerkers, immers heeft de kinderboerderij in dat geval een goede daad gedaan ipv jonge overtollige dieren met stille trom naar de slacht doen.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-25 08:47

pol013 schreef:
Dit lijkt met verder een goede discussie hoor maar als ik het verhaal even breder trek.

Waar denk je dat geiten vandaan komen als de kinderboerderij zou besluiten ze te kopen ipv zelf te fokken? En dat er dan gebeurt met de bokjes?
Dat is gewoon hetzelfde dilemma maar dan onzichtbaar.

Overigens een bekend dilemma aangezien wij kippen én een haan hebben. Kopen we dan nieuwe kippen of laten we een nestje uitbroeden en slachten de haantjes (en bieden ze tegelijk aan op marktplaats voor de ene die daarmee mazzel zal hebben).
Ja zeg het maar. Voor de haantjes zélf maakt het niet zo veel uit vrees ik. het is alleen of ik het zie of niet.

(voor deze zomer kiezen we er voor om ze hier uit te broeden en te slachten als het hanen zijn, of dat bevalt zien we dan wel weer)

Ik snap je punt, maar het gaat wat mij betreft mank. Als iedereen zelf zijn dieren maar gaat fokken, heb je uiteindelijk erg veel overschot, als enkelen dat doen en de rest neemt af, dan heb je minder overschot.

Bij het geval van de kinderboerderij kan je gewoon een vaste groep aanhouden, zonder geboortes. Wil je je bestand aanvullen, dan haal je er een de bok bij. Fok bewust, niet alles hoeft maar vermeerderd te worden.

Wat kippen betreft, ik heb net nieuwe kippen gehaald, van red een legkip. Zou tzt ook graag eens met geiten doen, maar weet niet of dat bestaat.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-25 08:48

Zoolgangster schreef:
Een andere optie zou kunnen zijn, dieren uit een opvang ophalen, bijvoorbeeld bij Flappus in Zwolle. Geeft een positief signaal aan publiek en medewerkers, immers heeft de kinderboerderij in dat geval een goede daad gedaan ipv jonge overtollige dieren met stille trom naar de slacht doen.

Precies dat!

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-25 08:56

In het voorbeeld van Ts ging het toch om gewenste aanvulling?
Niet om zomaar random fokken toch?

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-25 09:00

Wintu schreef:
Zoolgangster schreef:

Precies dat!

Meesterlijk!

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-25 12:18

pol013 schreef:

Klopt, en hoe meer ik er over nadenk hoe minder erg ik dat vind. Ergens anders de geiten vandaan halen is prima natuurlijk, maar ook die blijven met de bokken zitten in dat geval :x

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-25 12:26

Goed leven vlees. Maar voor mij hoeft lief en lekker elkaar niet uit te sluiten.
En ook nog eens, alle verhalen over vrijgezellegroepen ten spijt, kuddedieren als geiten zijn ingesteld voor een mengsel van leeftijden. Dat je er niet permanent een vruchtbaar mannetje bij hebt lopen is ook een stuk veiligheid (zulke heren zijn nog wel eens territoriaal over hun dames), en controle over wanneer de beste tijd is om jonge dieren geboren te laten worden. Er zijn geitenhouders die doelbewust dekken voor februari lammeren omdat er dan nog geen wormenbesmettingen zijn. Die risico's komen pas als ze maandje of wat oud zijn en daar veel beter tegen kunnen.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-25 12:32

Azmay schreef:
pol013 schreef:

Klopt, en hoe meer ik er over nadenk hoe minder erg ik dat vind. Ergens anders de geiten vandaan halen is prima natuurlijk, maar ook die blijven met de bokken zitten in dat geval :x

Echter als ieder zijn eigen dieren gaat fokken, heb je in totaal natuurlijk veel meer overschot, dat wanneer een paar fokken en de rest afneemt.

PS: mooi dat je een plekje voor je bokje zoekt! WIj hebben onze hertenbokjes gelukkig ook altijd kunnen herplaatsen :D

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-25 13:05

MarlindeRooz schreef:
Er staat actie, niet reactie. Lezen!

Goh, dan begrijp ik je verkeerd, dat doe ik niet expres. Ik vind je reactie onaardig.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-25 13:58

De Hertenkamp in Hilversum was ik toevallig en zij hebben de bokjes in de hertenwei gezet.
dus die staan niet meer bij het spul in de geitenwei. Ze staan met een paar dus gaat prima.

Kan het bokje van TS haar kinderboerdij niet met een maatje in een ander afgesloten gedeelte ? Of gewoon castreren.

Kan dit niet dan is slacht toch een prima optie ? Of is er nikste regelen met een dierentuin, eten de roofdieren hem wel op ( nadat ie gedood is uiteraard).
Ik zou daar zelf echt geen moeite mee hebben

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-25 14:47

@Wintu, in mijn eerdere reactie gaf ik al aan dat het beleid per kinderboerderij anders is. Iedereen met een stukje gras en een schoenendoos voor een cavia mag zichzelf “kinderboerderij” noemen. Het gevolg is dat je enorme diversiteit hebt. Je hebt hobbyhouders die dieren leuk vinden en er geen verstand van hebben tot gemeentelijke boerderijen met medewerkers in betaalde dienst.

Als voorbeeld gaf ik Den Haag aan waar ze voornamelijk fokken voor eigen boerderijen en de rest herplaatsen met contract en op de website dat verantwoorden. Als ik zo snel kijk, is daarvan niks naar de slacht gegaan, maar ze hebben wel jonge dieren. En zo zijn er veel meer.

Kinderboerderijen hebben ook een belangrijke functie in het behoud van zeldzame Nederlandse rassen, zoals de Landgeit of het zwartblesschaap. Ze fokken dan met stamboom en om het ras te behouden en verbeteren. Dus het gaat verder dan “lammetjes laten zien”. Die stamboekdieren worden ook vaak herplaatst bij liefhebbers, maar je kan altijd een jaar hebben met heel veel bokken en dat je die niet allemaal goed kan herplaatsen.

Ik ken ook een kinderboerderij met KuneKune biggen. Zij fokken jaarlijks een nest, superleuk voor de bezoekers. Zij herplaatsen uitsluitend naar liefhebbers en dan per twee varkens, nooit voor in de woonkamer (je hebt mensen die een varken in huis houden).

Dus er zijn ook heel veel goede voorbeelden, waarmee ik wil zeggen dat het beleid van de een totaal anders is dan van de andere kinderboerderij.

Edit. Een gecastreerd bokje is toch wel te herplaatsen? Er is ook een groep op Facebook met een dame die zich er actief voor inzet. Heb je het daar al geprobeerd? Dat is hier: https://www.facebook.com/share/1HmXznX3 ... tid=wwXIfr

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-25 17:26

ElCamino schreef:
De Hertenkamp in Hilversum was ik toevallig en zij hebben de bokjes in de hertenwei gezet.
dus die staan niet meer bij het spul in de geitenwei. Ze staan met een paar dus gaat prima.

Kan het bokje van TS haar kinderboerdij niet met een maatje in een ander afgesloten gedeelte ? Of gewoon castreren.

Kan dit niet dan is slacht toch een prima optie ? Of is er nikste regelen met een dierentuin, eten de roofdieren hem wel op ( nadat ie gedood is uiteraard).
Ik zou daar zelf echt geen moeite mee hebben

Met herten moet je altijd even oppassen, kan je niet alles zomaar bij gooien. Niet elke hertenbok accepteert dat. We hebben zelf nog maar twee geiten met hoorns, maar hierna willen we dat niet meer, dan komt er een geit zonder hoorns of omlaag staand. Schaapjes hebben we aan gedacht, maar we vrezen dat de hertenbok ze op het gewei neemt.

Onderling lopen ze nog wel eens te morren om de brokken, we hebben daardoor eens gehad dat de geit met haar hoorns de buik van het hert perforeerde met fatale gevolgen. Dus herten en geiten gaan niet altijd goed.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-25 17:27

beert schreef:
@Wintu, in mijn eerdere reactie gaf ik al aan dat het beleid per kinderboerderij anders is. Iedereen met een stukje gras en een schoenendoos voor een cavia mag zichzelf “kinderboerderij” noemen. Het gevolg is dat je enorme diversiteit hebt. Je hebt hobbyhouders die dieren leuk vinden en er geen verstand van hebben tot gemeentelijke boerderijen met medewerkers in betaalde dienst.

Als voorbeeld gaf ik Den Haag aan waar ze voornamelijk fokken voor eigen boerderijen en de rest herplaatsen met contract en op de website dat verantwoorden. Als ik zo snel kijk, is daarvan niks naar de slacht gegaan, maar ze hebben wel jonge dieren. En zo zijn er veel meer.

Kinderboerderijen hebben ook een belangrijke functie in het behoud van zeldzame Nederlandse rassen, zoals de Landgeit of het zwartblesschaap. Ze fokken dan met stamboom en om het ras te behouden en verbeteren. Dus het gaat verder dan “lammetjes laten zien”. Die stamboekdieren worden ook vaak herplaatst bij liefhebbers, maar je kan altijd een jaar hebben met heel veel bokken en dat je die niet allemaal goed kan herplaatsen.

Ik ken ook een kinderboerderij met KuneKune biggen. Zij fokken jaarlijks een nest, superleuk voor de bezoekers. Zij herplaatsen uitsluitend naar liefhebbers en dan per twee varkens, nooit voor in de woonkamer (je hebt mensen die een varken in huis houden).

Dus er zijn ook heel veel goede voorbeelden, waarmee ik wil zeggen dat het beleid van de een totaal anders is dan van de andere kinderboerderij.

Edit. Een gecastreerd bokje is toch wel te herplaatsen? Er is ook een groep op Facebook met een dame die zich er actief voor inzet. Heb je het daar al geprobeerd? Dat is hier: https://www.facebook.com/share/1HmXznX3 ... tid=wwXIfr

Oh er zijn allerlei soorten en zekers is niet iedereen over een kam te scheren. De hertenkampen hier in de buurt zijn veelal niet van de gemeente en daar gaat het zo als vroeger. Het is goedkoper ze op te laten halen, dan je manlijke dier te laten helpen.

StellaMay

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-25 21:24

Azmay schreef:
MarlindeRooz schreef:
Ze kunnen hem toch zelf castreren en aanhouden? :o

Zou kunnen. Was ook zeker mijn suggestie. Echter schijnen castraten het vaak niet goed te doen in de setting van kinderboerderij en wil het beheer dat risico niet nemen.

Ik haal deze er even uit. Ik werk zelf als vrijwilliger op een kinderboerderij, en al onze geiten en schapen mannen zijn gecastreerd, want wij fokken zelf niet. Wij kopen jong grut op bij een boer of een fokker, en de dieren gaan pas weer van het erf af als ze overleden zijn. Onze gecastreerde rammen zijn vreselijke knuffels, en onze gecastreerde bokjes zitten nog net niet in je broekzak. Onze stier is trouwens ook gecastreerd, daar zou ik dan weer niet bij in de wei gaan zitten :') die denkt dat hij nog een kalfje is en komt op schoot met zijn 1000kg.

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-25 23:29

Je hebt daarin natuurlijk wel individuele verschillen. Wij hadden twee gecastreerde schapen, beide jong gecastreerd. Eentje wilde nog weleens kinderen rammen in de wei als ze te dichtbij kwamen, de ander liep weg.

Bij geiten kun je natuurlijk ook eikels hebben die gaan bokken, al hebben schapen dat denk ik wel meer. Maar ik bedoel vooral dat castratie niet altijd de oplossing is of altijd lieve dieren geeft. Uiteindelijk wil je ook dat kinderen veilig kennis kunnen maken met de dieren :)

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-25 23:52

beert schreef:
Je hebt daarin natuurlijk wel individuele verschillen. Wij hadden twee gecastreerde schapen, beide jong gecastreerd. Eentje wilde nog weleens kinderen rammen in de wei als ze te dichtbij kwamen, de ander liep weg.

Bij geiten kun je natuurlijk ook eikels hebben die gaan bokken, al hebben schapen dat denk ik wel meer. Maar ik bedoel vooral dat castratie niet altijd de oplossing is of altijd lieve dieren geeft. Uiteindelijk wil je ook dat kinderen veilig kennis kunnen maken met de dieren :)

Hier komen geen mensen binnen de hekken, dat kan niet met onze hertenbok. Maar vanzelf verschilt het per locatie.

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-25 00:29

Ik bedoelde hier geitenbokken :-). Herten is een ander verhaal inderdaad.