@Wintu, in mijn eerdere reactie gaf ik al aan dat het beleid per kinderboerderij anders is. Iedereen met een stukje gras en een schoenendoos voor een cavia mag zichzelf “kinderboerderij” noemen. Het gevolg is dat je enorme diversiteit hebt. Je hebt hobbyhouders die dieren leuk vinden en er geen verstand van hebben tot gemeentelijke boerderijen met medewerkers in betaalde dienst.
Als voorbeeld gaf ik Den Haag aan waar ze voornamelijk fokken voor eigen boerderijen en de rest herplaatsen met contract en op de website dat verantwoorden. Als ik zo snel kijk, is daarvan niks naar de slacht gegaan, maar ze hebben wel jonge dieren. En zo zijn er veel meer.
Kinderboerderijen hebben ook een belangrijke functie in het behoud van zeldzame Nederlandse rassen, zoals de Landgeit of het zwartblesschaap. Ze fokken dan met stamboom en om het ras te behouden en verbeteren. Dus het gaat verder dan “lammetjes laten zien”. Die stamboekdieren worden ook vaak herplaatst bij liefhebbers, maar je kan altijd een jaar hebben met heel veel bokken en dat je die niet allemaal goed kan herplaatsen.
Ik ken ook een kinderboerderij met KuneKune biggen. Zij fokken jaarlijks een nest, superleuk voor de bezoekers. Zij herplaatsen uitsluitend naar liefhebbers en dan per twee varkens, nooit voor in de woonkamer (je hebt mensen die een varken in huis houden).
Dus er zijn ook heel veel goede voorbeelden, waarmee ik wil zeggen dat het beleid van de een totaal anders is dan van de andere kinderboerderij.
Edit. Een gecastreerd bokje is toch wel te herplaatsen? Er is ook een groep op Facebook met een dame die zich er actief voor inzet. Heb je het daar al geprobeerd? Dat is hier:
https://www.facebook.com/share/1HmXznX3 ... tid=wwXIfr