Erf grens hond

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

parnassia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-25 23:09

Als ik de reacties van TS achter elkaar lees, krijg ik niet de indruk dat haar Aussie veel werk krijgt.

En de ene persoon is wat groffer in zijn bewoordingen dan de ander, maar door de berichten te lezen mis ik een stukje empathie naar het natuurlijke karakter. Ik kan het mis hebben.

Wat Punz ook zegt dus.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-25 00:15

Waarom zou je in deze woonsituatie überhaupt je hond buiten los op het erf willen? Wat heeft een aussie daar aan. Daar is toch niks te doen. Ik snap wel dat hij op pad gaat.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-25 06:22

Little_Gift schreef:
Dat is aardig met een Will to please ras maar echt niet met een zelfstandig denkend onafhankelijk type die niemand nodig heeft en zijn eigen plan trekt of zodanig hoog in drive zit zoals een terriër die jacht ruikt.

Ik zie je al staan dan met je zakje brokjes. Zie je nog net geen middelvinger jouw kant op gericht bij de hond _O-

Dan doen we het goed met een jack hussell terrier en een labrador x duitse jacht terrier haha. Die 2 zijn vele malen makkelijker op het terrein te houden dan mijn onlangs overleden herder

Little_Gift

Re: Erf grens hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-25 07:14

Zal wel aan de mix liggen dan _O- net wat minder jachtdrive meegekregen dan de volbloed terriërs _O- wees blij!

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-25 07:33

Pijn = adrenaline = nou niet wat je wilt bij een high drive werkhond.. dan gaat zijn hoofd juist in overarousal. Ze zitten al hoog in de opwinding door de prikkel welke sterk genoeg is om het erf af te gaan, dan is die trilling/piep/schok nare prikkel er bovenop, zonder dat ze nog precies weten waar ze voor aan het rennen zijn. Wat je er zo vooral in traint is een nare associatie, zeker met een gevoelig ras als een Aussie.

Het kan heus werken, het kan ook heel averechts werken. Het is links of rechtsom een aversive methode.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-25 08:12

Little_Gift schreef:
Zal wel aan de mix liggen dan _O- net wat minder jachtdrive meegekregen dan de volbloed terriërs _O- wees blij!

Nou de kruising duitse jacht terrier jaagt fanatiek maar de labrador is dan ook een jachthond natuurlijk. Echter hij luisterd nog beter dan dat hij jaagt en dat is gewoon groot voordeel. Die hond wil enkel maar het beste jongetje van de klas zijn haha soms is dat ook wel vermoeiend :D
Afbeelding

Nienke1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-25 19:08

Hmmm wil een schnauzer maar ook een herder niet direct scharen onder een ras met een hoge Will to please.
Desondanks is dat ook bij deze rassen gelukt.
Jachtinstinct heb ik in tegenstelling tot onze eerste hond gelijk weten om te zetten in werken met de baas. Ik heb dus ook getraind met echt wild.

Ik blijf dan ook bij mijn antwoord trainen, trainen en nog eens trainen.
En niet alleen door de baas zelf maar ook door derden. Bewust betrappen door jezelf te verstoppen in de niet juiste windrichting.
En niet bij iedere hond zal koekjes werken maar wees dan creatief in beloning

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-25 19:36

Schnauzer en herder vallen nog steeds in de relatief makkelijkere categorieën.

Tuurlijk los je veel op met trainen, absoluut. Maar niet alles en als net die ene keer de training wat minder grip heeft en je hond schiet de weg op... En er komt net dan verkeer af...

Er is maar één iets wat 100% zeker veiligheid voor je dier garandeert en dat is (een stuk van) je domein degelijk en correct omheinen.

Nienke1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-25 18:38

En echt erg hondvriendelijk met stroom
Little_Gift schreef:

Tuurlijk los je veel op met trainen, absoluut. Maar niet alles en als net die ene keer de training wat minder grip heeft en je hond schiet de weg op... En er komt net dan verkeer af...

Er is maar één iets wat 100% zeker veiligheid voor je dier garandeert en dat is (een stuk van) je domein degelijk en correct omheinen.

Bo_Y

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-25 18:57

Voor mijn honden zou ik alleen een goed en hoof hek vertrouwen om zonder toezicht buiten te laten zijn.

Mijn aus en stabij luisteren goed, hebben en goede recall. Maar er zijn uitzonderingen, het blijven dieren. Dus voor hun veiligheid en die van andere weggebruikers hebben wij een hek van 1.5 om de tuin.

En als dat niet had gekund, ja dan niet zonder toezicht in de tuin.

Plus dat wij zeker onze aus hebben geleerd dat het huis en tuin geen speeltuin is.
We wandelen genoeg, soms los en meestal aan een lange lijn. Trainen meerdere keren per week. Thuis is uit en rust. Soms gekke 5 minuten, maar echt lang rauzen ect is een no go. Een aus moet echt uit kunnen en genoeg rusten. Want een aus die oververmoeid is, is een vervelende aus in mijn ervaring.
Laatst bijgewerkt door Bo_Y op 17-07-25 19:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Bo_Y

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-25 19:02

trysteffy schreef:
DuoPenotti schreef:
Maar daar heb je dus ook van die mafkezen die daar doorheen rennen.
Vroeger stond ik bij iemand gestald en die bleef er prima achter.
Behalve als er een loopse hond voorbij kwam.
Dan wist hij snel door rennen en de schok blijft weg.

Daar ben ik dus ook bang voor deze is ook hard Leers. Zelfs met een blafband die heel wat verschillende standen heeft blijft ie door blaffen het boeit hem niet. Ook op stal het schrikdraad boeit hem ook niet even janken en weer opnieuw :+
Hij is in mei een jaar geworden dus echt een puber eerste klas is dit

Is het hardleers of schrikt hij van de band en gaat van de stress te keer??

Vind dingen aanleren met stroom niet mijn ding, past ook niet bij mijn (gevoelige) honden. Dat zou in alles averechts werken.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-25 20:40

Nienke1979 schreef:
En echt erg hondvriendelijk met stroom
Little_Gift schreef:

Waar schrijf ik stroom? Ik schrijf degelijke correcte omheining. Dat is volgens mij nog altijd hek/gaas/panelen/schutting? -O-

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:02

Gut, ik ga mijn gevoelige paarden maar even mijn verontschuldigingen aanbieden dat ik ze dmv een stroomhulp leer IN mijn wei te blijven.

(toevallig is er bij paarden een onderzoek gedaan en is aangetoond dat een stroomomheining maar voor zéér minimale stress zorgt, en dat alleen tijdens de leerfase. En dat is ook logisch want het is altijd hetzelfde. Dezelfde actie levert altijd exacte dezelfde consequentie op. En dat is dus weinig stressvol want dat is duidelijk en voorspelbaar)
https://www.sciencedirect.com/science/a ... 9115000945

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:17

pol013 schreef:
Gut, ik ga mijn gevoelige paarden maar even mijn verontschuldigingen aanbieden dat ik ze dmv een stroomhulp leer IN mijn wei te blijven.

(toevallig is er bij paarden een onderzoek gedaan en is aangetoond dat een stroomomheining maar voor zéér minimale stress zorgt, en dat alleen tijdens de leerfase. En dat is ook logisch want het is altijd hetzelfde. Dezelfde actie levert altijd exacte dezelfde consequentie op. En dat is dus weinig stressvol want dat is duidelijk en voorspelbaar)

Ik vroeg me dit het hele topic eigenlijk al af :') waarom stroomdraad bij paarden wel prima is, maar een stroom erfafscheiding bij een hond niet.
Niet of het voor het ras werkt, dat zal verschillend zijn, maar vooral waarom stroom bij een paard prima is en bij een hond blijkbaar niet zo geaccepteerd?

Draad is visueel en duidelijk, maar de
Afrastering voor een hond e.d. werkt met geluidssignalen voordat de schok komt. Dus denk ik ook vrij duidelijk zoals ik het in dit topic begreep?
Zelf heb ik geen ervaring met dergelijke middelen.

Is het vooral omdat het in de riem zit? Dus de hond continue last heeft van de band? Werkt deze met pinnen?

Niet veroordelend bedoeld, vraag me echt af waarom het een wel geaccepteerd is en het ander niet :P

Jokonootje

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:22

c_alsemgeest schreef:
pol013 schreef:

Ik vroeg me dit het hele topic eigenlijk al af :') waarom stroomdraad bij paarden wel prima is, maar een stroom erfafscheiding bij een hond niet.
Niet of het voor het ras werkt, dat zal verschillend zijn, maar vooral waarom stroom bij een paard prima is en bij een hond blijkbaar niet zo geaccepteerd?

Draad is visueel en duidelijk, maar de
Afrastering voor een hond e.d. werkt met geluidssignalen voordat de schok komt. Dus denk ik ook vrij duidelijk zoals ik het in dit topic begreep?
Zelf heb ik geen ervaring met dergelijke middelen.

Is het vooral omdat het in de riem zit? Dus de hond continue last heeft van de band? Werkt deze met pinnen?

Niet veroordelend bedoeld, vraag me echt af waarom het een wel geaccepteerd is en het ander niet :P

Er zitten inderdaad twee dopjes op dus geen scherpe pinnen die contact maken met de huid.
Bij langharige honden of honden met een flinke kraag worden langere pinnen geadviseerd.
Het is best een 'kunst' om ze strak genoeg te hebben maar niet te strak.
En de honden moeten ze echt niet hele dagen dragen. Maar eerlijk is eerlijk ideaal is het niet.

De band zelf hebben honden geen last van. Een van mijn honden draagt ook altijd een tracker (zonder pinnen). En dus altijd een halsband.
Dit om te voorkomen dat als hij er eens tussenuit knijpt ik hem terug kan vinden.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:25

Om dat het niet visueel is inderdaad. In het begin moet je het visueel maken met trainen. Met vlaggetjes oid. Wij hadden een tuinslang om de draad gedaan op plekken waar de grens niet helemaal logisch was of waar het niet in te graven viel.
En ja, is met pinnen. (Geen scherpe uiteindes maar comfortabel is het echt niet). Die moeten op de blote huid zitten anders werkt het niet. Dus vrij strak anders verschuift het en komen er haren onder.
Afbeelding

Ohja TS mocht je dit nog overwegen besef dan dat je een rond circuit moet hebben naar het kastje toe. 1 draadje leggen werkt niet.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:01

Omdat het vast zit aan de hond. Een stroomdraadje heb ik dan minder moeite mee. Maar ik blijf er bij dat een hond iets leren vanuit pijn en angst totaal onnodig is.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:10

Leo schreef:
Omdat het vast zit aan de hond. Een stroomdraadje heb ik dan minder moeite mee. Maar ik blijf er bij dat een hond iets leren vanuit pijn en angst totaal onnodig is.

Voor een paard ook dan? Want stroom voor een paard is ook niet zo fijn. Zichtbaar of niet

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:12

Probleem met die banden is ook dat je trainingsbanden hebt waarbij de eigenaar zelf de band activeert. Daar kan heel lelijk misbruik van gemaakt worden door mensen die er niets van begrepen hebben.
Dus is gewoon het hele principe van stroombanden verboden, ook die van de omheining waar je als eigenaar verder geen invloed op hebt.
Trilbanden mogen nog wel.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:15

Ik vind het wel jammer dat zo'n halsband niet meer mag.
Juist omdat ze van te voren een signaal krijgen. Pas als ze verder gaan een schok.
Ze hebben echt zelf een keuze die niet te krijgen.

Bij een gewone stroomdraad kan er eventueel nog per ongeluk aan gekomen worden.

En nee zelf gebruik ik de halsband niet en hebben we het flink afgemaakt.
Toch denk ik dat het een hele eerlijke oplossing kan zijn in veel gevallen.

Maar goed heeft ts niks aan want het mag niet.

Een duidelijke uitleg van de situatie is er ook niet.
Dus imo valt er niet zoveel meer te adviseren.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:16

Leo schreef:

Pijn ja, dat kan niemand ontkennen.

Angst vind ik wel een sterk begrip hier. Ik zou het eerder schrik noemen.

Angst zou het wel heel snel worden als het onvoorspelbaar is. En dat is het (bij de juiste introductie) nou net niet. Ik denk wel dat je je hond dan heel duidelijk moet helpen met waar de grens is. En eventueel altijd visuele aanwijzingen ter plekke moet houden. Of het moet zo duidelijk zijn als: erfgrens en hek niet doorgaan.

Voor mij maakt het eigenlijk ook geen verschil uit of het komt van een draad of van een halsband.

En onnodig snap ik niet zo goed in deze vergelijking. Hoewel ik mijn paarden heel prima kan leren om op een bepaalde plek te blijven staan (in de stal als de deur open staat bijv) wordt dat heul moeilijk als ze dat ook nog moeten doen als ik al 15 minuten of 4 uur uit beeld ben. Dat lijkt me inherent aan de onderzoekende aard van heel veel dieren. En dat is op zich ook een goed iets.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:24

Thioro schreef:
Probleem met die banden is ook dat je trainingsbanden hebt waarbij de eigenaar zelf de band activeert. Daar kan heel lelijk misbruik van gemaakt worden door mensen die er niets van begrepen hebben.
Dus is gewoon het hele principe van stroombanden verboden, ook die van de omheining waar je als eigenaar verder geen invloed op hebt.
Trilbanden mogen nog wel.

Maar daar haal je wel een compleet ander ontwerp aan. Ik denk dat iedereen het er mee eens is dat een trainingsband waar de eigenaar met een kastje in de hand staat en elk moment stroom kan geven, onacceptabel is.

Een onzichtbare omheining vind ik prima mits het goed aangeleerd is en iets is wat bij de hond past.
Voor mijn hond was het ideaal. Duidelijk en met geduld aangeleerd. Hij heeft 1x stroom gehad en ja, dat was heel poedersuiker (laagste stand voor een Berner dus begin altijd op 1!!) en toen was het duidelijk.
Hij heeft denk ik 2 weken met die band om gelopen, gewoon losjes want de piepjes waren genoeg. Sporadisch nog een keer om gehad als hij toch z'n neus achterna liep en verder bleef hij netjes thuis.

Erf af was op een en dezelfde plek, altijd aan de riem en overdreven duidelijk die halsband af doen.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:44

Nee, is hetzelfde. Ze hebben gewoon een lijn getrokken, stroom mag niet.

En over die trainingsbanden verschillen we ook van mening.
Mijn hond draagt hem tijdens de jacht (het is hier nog toegestaan, niet woonachtig in Nederland).
Ook die traingsbanden moeten correct gebruikt worden. Niet zomaar sadistisch wat stroom sturen maar een duidelijk signaal nadat meerdere waarschuwingen in dovemansoren vallen (wat kan gebeuren met een sappige ree voor z'n neus)
Het is uiterst zelden nodig maar als hij achter wild aanzit en hij zichzelf in gevaar dreigt te brengen en hij na 3-4 waarschuwingen nog steeds niet wil omdraaien kan hij in het ultieme geval idd een schok verwachten.
Anders gezegd, als hij met z'n ree richting bvb een rijksweg loopt en niet stopt op stem, fluitsignaal of biep van de band en hij toch écht zal moeten stoppen voor ze in het verkeer belanden, dan komt er een schoksignaal.
In z'n jonge jaren moest er soms fel ingegrepen worden, nu volstaat fluit of biep.

De hond is veel meer ontdaan als hij per ongeluk de stroomdraad van de paarden aanraakt (durft hij tijdje niet meer in de buurt te komen) dan wanneer ik de traingsband bovenhaal (dan staat hij te hupsen en springt bijna zelf de band in, want band=voor hem leuke activiteiten).

Voor het terrein heb ik gewoon overal gaas en een mooi hek. Wil hem niet de hele dag met een halsband rond laten lopen.

Bo_Y

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:09

pol013 schreef:

Een stroomdraad voor een hond is anders dan ren band om die stroom in de nek geeft als hij over de erfgrens of vlakbij de erfgrens komt.