Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Nyaleti schreef:Dat je een dierenarts hebt die B12 problemen erkent is al wat. Vaak toch zo'n sluipende 'ziekte' dus daar op richten is echt niet verkeerd.
Er zit trouwens wel een flink verschil tussen een intolerantie of een overgevoeligheid. Veel dieren (en ook mensen) kunnen best tegen graan en gluten maar niet in een enorme hoeveelheid. Een overgevoeligheid komt volgens mij ook niet uit een allergietest.
Misschien het proberen waard om te kijken naar brok wat wel gewoon granen bevat maar wat dat niet als hoofdbestanddeel heeft.
Amandavd schreef:Sorry TS maar wat banketstaaf jij een hoop onzin. Ik hoop dat je hond gauw opknapt.
Amber_anne schreef:Maar ts je hebt helemaal geen eliminatie dieet gedaan. Je hebt je hond op hypoallergeen voer gezet en dat was het
kiwiwitje schreef:Ik heb nergens gezegd dat ik dat vind.
En als jij denkt dat chemische stoffen, die andere dieren moeten doden, gezond zijn voor je hond.. prima['quote]
Hoe dan ook, jij deelt jouw mening, ik deel jouw mening niet. Dat maakt nog niet dat ik niks doe en alleen maar complimentjes wil ontvangen —wat zeer zeker niet zo is.
Enne.. alles is giftig. De dosis maakt het vergif. Die chemische stoffen doden insecten die vele malen kleiner zijn en dus een hele andere tolerantie hebben. Een hond is immers heel wat anders dan een worm of vlo. Wetenschappelijk is aangetoond dat het huidige schema wbt. vaccinaties en dergelijke geen kwaad kan bij een verder gezonde hond (uitzonderingen wbt. overgevoeligheden of allergieen daargelaten). Dus ja, ik denk dat de chemische stoffen in deze hoedanigheid een positiever effect hebben op de gezondheid van mijn hond, dan het laten of op een andere manier te doen.
Water is ook giftig in grote hoeveelheden. Ga je je hond dan ook maar geen water laten drinken? Want dat is namelijk de parallel voor jouw chemische stoffen.kiwiwitje schreef:De discussie heeft een prima plek hier. Alleen jij bent het daar niet mee eens.
Maarja je kan wel zeggen dat je iets niet wil bespreken. Maar je gaat er zelf volop op in. Wat betekend dat jij de discussie aangaat.
Ik hoop voor je hond dat de oplossing snel gevonden word. Uit welke hoek deze dan ook mag komen
Nee, dat heeft het niet. Dit is een topic om te verkennen wat allemaal mogelijke oorzaken zijn. Niet om een voer- of vaccinatiediscussie te voeren. Daar maak je maar lekker je eigen topic voor aan.
Ik ga alleen in tegen de implicatie dat ik niet goed voor mijn honden zou zorgen omdat ik bepaalde keuzes maak. Gezien er ook genoeg mensen meelezen, wil ik die beschuldiging niet zonder weerwoord laten staan.
Jij hebt mij in discussietopics gezien en dan weet je ook dat als ik de discussie wil aangaan, ik veel uitgebreider reageer.
Voor nu: ga de discussie maar ergens anders voeren. In dit topic focus ik me op de mogelijke oorzaken en te-bewandelen routes voor de klachten die mijn hond heeft, en alles in overleg met de dierenarts en wetenschappelijk onderlegd.Myfairytale schreef:Ik lees dit topic vol interesse mee en ga er vanuit dat TS ook het beste voor haar hond wil.
Maar 1 ding wil ik wel graag even recht zetten (sorry TS), maar holistisch hoeft absoluut niet perse als alternatief gezien te worden.
Het betekent slechts dat alles met elkaar in verbinding staat en vaak verder gekeken wordt naar oplossingen en niet alleen het bestrijden van symptomen. Dat kan ook door de reguliere geneeskunde en wetenschap gedaan en gebruikt worden.
Vind het een goede zaak dat de B12 aangepakt wordt, deze wordt vaak te snel als goed genoeg gezien.
Sterkte met je hond, hopelijk is knapt hij/zij gauw weer op.
Leo schreef:Holistische staat niet gelijk aan alternatief of natuurlijk. Ik ben HBO evidence based opgeleid als ergotherapeut: dit is een holistisch beroep. Holistisch betekent niet meer of minder dan dat naar het complete plaatje wordt gekeken. Dus niet enkel klacht of symptoom -> behandeling van dat symptoom. Holistisch werken kan gewoon vanaf evidence based basis, vanuit klinisch redeneren.
Als ergotherapeut werkte ik holistisch: ik keek naar alle factoren rond de persoon, de omgeving van de persoon en het handelen in relatie tot de klacht. En daar omheen staan nog vele andere aspecten die maken dat een probleem ervaren wordt. Gewoon reguliere gezondheidszorg, geen alternatieve therapie.
Als Integraal Voedingstherapeut werk ik holistisch door naar het hele systeem te kijken. Niet alleen naar darmklachten, maar ook al eerder in de vertering en welke nutriënten met elkaar samenwerken voor de spijsvertering en het metabolisme. Het systeem achter de ziekte dus, omdat je met alleen de klacht aanpakken vaak niet voldoende bij de bron komt. Daarnaast kijk ik bijvoorbeeld naar invloeden als stress en omgevingsfactoren.
Allemaal vanuit wetenschap en klinisch redeneren, ik ben evidence based opgeleid. Daar is niets pseudowetenschappelijk of alternatief aan.
Meer ontopic: B12 supplementeren bij deze waardes is een hele goede stap. Hopelijk gaat dit haar de goede kant op helpen. Een B12 tekort wordt vaak ondergeschoven of onderschat, dus top dat je dierenarts dit zo heeft opgepakt! Je kunt nog overwegen zink volgende keer (bij het controle onderzoek) mee te testen, hier zijn ook vaak tekorten in met gevolgen voor de spijsvertering.
Leo schreef:Die waarde is zeker goede aanknoping om met injecties te supplementeren. Wij werken zelfs met een ondergrens van 400 om te gaan supplementeren. Was B11 / foliumzuur ook getest?
Zink is nodig om B12 goed te kunnen opnemen vanuit de voeding, daarom zien we de tekorten vaak samengaan.
Fijne vakantie!
Citaat:Hypoallergeen = elimineren van de "usual suspects" om te kijken of het überhaupt een allergie is voor iets in voer. Als het bij mijn hond de eiwitten waren geweest die in 99% van de gevallen een allergie veroorzaken, dan had ze het hier beter op gedaan. Dat was niet zo, dus eiwitten 1 voor 1 toevoegen/afwisselen heeft dan niet zo veel nut en ben je onnodig veel tijd kwijt voordat je er doorheen bent. Was dat wel zo, dan waren we inderdaad 1 voor 1 eiwitten gaan uitproberen. Op de route 'voedingsallergie' stat de RC Anallergenic nog op de optielijst, gezien die een ander gehydrolyseerd eiwit (veren ipv kip) en samenstelling heeft.
Myfairytale schreef:Leo was me voor, maar ik werk inderdaad ook met minimale ondergrens 400, liefst zelfs nog wat meer, tussen de 400 en 500.
Fijne vakantie!
Bravura schreef:Topic vluchtig doorgelezen dus misschien gemist maar heb je al laten testen op het brillendoosjesgist? Ook mijn hond eet niks van de grond....maar had het wel degelijk.
Hier de aus gehad met Giardia..
Maar bleef met tussenpozen aan de diaree. Gevraagd om op het brillendoosjesgist te testen ondanks aanraden ander voer ed (niet gedaan) en dat brillendoosjesgist was dus het geval. 3 dagen behandeld en het was over. Na 3 jaar was hij weer geregeld aan de ernstige diarree dus weer laten testen op zowel Giardia als het brillendoosjesgist. Bleek dat hij weer vol zat met dat gist. Bij hercontrole en behandeling ook nog, dus kort er na nog een keer behandeld.
Ik lees hier over Metronidazol... dankzij dat middel lag mijn hond binnen 1 dag aan het infuus en werd opgenomen door de eigen dierenarts.....Dat de hond MDR1 had keek de vervangende dierenarts niet eens naar ondanks mijn dringende verzoek.
De goed en secuur gedoseerde "vakantie ontworming voor buitenland" veroorzaakte 2 jaar achtereen na 3 weken een zieke hond met darmproblemen. Door de MDR1 verdroeg hij de ontworming niet...