Hond vaak misselijk na herstel van Giardia: wat kan het zijn?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MarlindeRooz

Re: Hond vaak misselijk na herstel van Giardia: wat kan het zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-25 12:29

Chocola is ook giftig voor honden en niet voor mensen. Dat iets giftig is voor een bepaald dier betekent niet dat het per direct slecht is voor andere dieren.

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-25 12:52

Ik lees dit topic vol interesse mee en ga er vanuit dat TS ook het beste voor haar hond wil.

Maar 1 ding wil ik wel graag even recht zetten (sorry TS :o ), maar holistisch hoeft absoluut niet perse als alternatief gezien te worden.
Het betekent slechts dat alles met elkaar in verbinding staat en vaak verder gekeken wordt naar oplossingen en niet alleen het bestrijden van symptomen. Dat kan ook door de reguliere geneeskunde en wetenschap gedaan en gebruikt worden.

Vind het een goede zaak dat de B12 aangepakt wordt, deze wordt vaak te snel als goed genoeg gezien.

Sterkte met je hond, hopelijk is knapt hij/zij gauw weer op.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-25 13:14

Nyaleti schreef:
Dat je een dierenarts hebt die B12 problemen erkent is al wat. Vaak toch zo'n sluipende 'ziekte' dus daar op richten is echt niet verkeerd.

Er zit trouwens wel een flink verschil tussen een intolerantie of een overgevoeligheid. Veel dieren (en ook mensen) kunnen best tegen graan en gluten maar niet in een enorme hoeveelheid. Een overgevoeligheid komt volgens mij ook niet uit een allergietest.
Misschien het proberen waard om te kijken naar brok wat wel gewoon granen bevat maar wat dat niet als hoofdbestanddeel heeft.

Yep, dus uitsluiten dat het zo'n vicieuze cirkel is door B12 is nu even 1e prio, omdat daar gewoon aangetoond een lagere waarde van was.

Amandavd schreef:
Sorry TS maar wat banketstaaf jij een hoop onzin. Ik hoop dat je hond gauw opknapt.

Há, dus als ik niet denk zoals jij denkt, banketstaaf ik onzin? :)). Laat me het even voor je corrigeren: Jij bent van mening dat ik onzin banketstaaf. Maar wat ik zeg is in lijn met de wetenschap. Dus de wetenschappelijke kennis is blijkbaar onzin volgens jou. Noted, kan ik jouw bijdrage ook meteen in de juiste context schetsen, thanks.

@Hannanas: Ja de DA had het over een echo en een scopie, dus beide inderdaad :j Bedoelde meer te zeggen dat een echo en scopie ons weer meer data/informatie geeft waarop we vooruit kunnen, indien daar geen eenduidig antwoord uit komt.

Amber_anne schreef:
Maar ts je hebt helemaal geen eliminatie dieet gedaan. Je hebt je hond op hypoallergeen voer gezet en dat was het

Hypoallergeen = elimineren van de "usual suspects" om te kijken of het überhaupt een allergie is voor iets in voer. Als het bij mijn hond de eiwitten waren geweest die in 99% van de gevallen een allergie veroorzaken, dan had ze het hier beter op gedaan. Dat was niet zo, dus eiwitten 1 voor 1 toevoegen/afwisselen heeft dan niet zo veel nut en ben je onnodig veel tijd kwijt voordat je er doorheen bent. Was dat wel zo, dan waren we inderdaad 1 voor 1 eiwitten gaan uitproberen. Op de route 'voedingsallergie' stat de RC Anallergenic nog op de optielijst, gezien die een ander gehydrolyseerd eiwit (veren ipv kip) en samenstelling heeft.

kiwiwitje schreef:
Ik heb nergens gezegd dat ik dat vind. ;)

En als jij denkt dat chemische stoffen, die andere dieren moeten doden, gezond zijn voor je hond.. prima :')['quote]
Hoe dan ook, jij deelt jouw mening, ik deel jouw mening niet. Dat maakt nog niet dat ik niks doe en alleen maar complimentjes wil ontvangen —wat zeer zeker niet zo is.

Enne.. alles is giftig. De dosis maakt het vergif. Die chemische stoffen doden insecten die vele malen kleiner zijn en dus een hele andere tolerantie hebben. Een hond is immers heel wat anders dan een worm of vlo. Wetenschappelijk is aangetoond dat het huidige schema wbt. vaccinaties en dergelijke geen kwaad kan bij een verder gezonde hond (uitzonderingen wbt. overgevoeligheden of allergieen daargelaten). Dus ja, ik denk dat de chemische stoffen in deze hoedanigheid een positiever effect hebben op de gezondheid van mijn hond, dan het laten of op een andere manier te doen.

Water is ook giftig in grote hoeveelheden. Ga je je hond dan ook maar geen water laten drinken? Want dat is namelijk de parallel voor jouw chemische stoffen.

kiwiwitje schreef:
De discussie heeft een prima plek hier. Alleen jij bent het daar niet mee eens.
Maarja je kan wel zeggen dat je iets niet wil bespreken. Maar je gaat er zelf volop op in. Wat betekend dat jij de discussie aangaat.
Ik hoop voor je hond dat de oplossing snel gevonden word. Uit welke hoek deze dan ook mag komen

Nee, dat heeft het niet. Dit is een topic om te verkennen wat allemaal mogelijke oorzaken zijn. Niet om een voer- of vaccinatiediscussie te voeren. Daar maak je maar lekker je eigen topic voor aan.

Ik ga alleen in tegen de implicatie dat ik niet goed voor mijn honden zou zorgen omdat ik bepaalde keuzes maak. Gezien er ook genoeg mensen meelezen, wil ik die beschuldiging niet zonder weerwoord laten staan.
Jij hebt mij in discussietopics gezien en dan weet je ook dat als ik de discussie wil aangaan, ik veel uitgebreider reageer.

Voor nu: ga de discussie maar ergens anders voeren. In dit topic focus ik me op de mogelijke oorzaken en te-bewandelen routes voor de klachten die mijn hond heeft, en alles in overleg met de dierenarts en wetenschappelijk onderlegd.

Myfairytale schreef:
Ik lees dit topic vol interesse mee en ga er vanuit dat TS ook het beste voor haar hond wil.

Maar 1 ding wil ik wel graag even recht zetten (sorry TS :o ), maar holistisch hoeft absoluut niet perse als alternatief gezien te worden.
Het betekent slechts dat alles met elkaar in verbinding staat en vaak verder gekeken wordt naar oplossingen en niet alleen het bestrijden van symptomen. Dat kan ook door de reguliere geneeskunde en wetenschap gedaan en gebruikt worden.

Vind het een goede zaak dat de B12 aangepakt wordt, deze wordt vaak te snel als goed genoeg gezien.

Sterkte met je hond, hopelijk is knapt hij/zij gauw weer op.

Dankjewel, ik hoop ook dat ze snel opknapt. Gelukkig vallen de symptomen mee hoor, qua ernst maar ook qua hoe vaak het voorkomt. Maar het is gewoon vervelend voor 't beestje.

Holistisch / alternatief wil puur en alleen zeggen dat er geen bewezen wetenschappelijke basis is voor hetgeen daarin geclaimed wordt. Ik wil dat niet per se wegzetten als 'slecht' (nogmaals, iedereen moet zelf zijn route bepalen in dit soort dingen en als je je er fijn bij voelt en het idee hebt dat het iets goeds voor je hond doet, vooral doen), enkel dat het voor mij geen route is die ik wil bewandelen. In ieder geval niet zo lang er wel onderbouwde routes en mogelijkheden zijn.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-25 13:36

Holistische staat niet gelijk aan alternatief of natuurlijk. Ik ben HBO evidence based opgeleid als ergotherapeut: dit is een holistisch beroep. Holistisch betekent niet meer of minder dan dat naar het complete plaatje wordt gekeken. Dus niet enkel klacht of symptoom -> behandeling van dat symptoom. Holistisch werken kan gewoon vanaf evidence based basis, vanuit klinisch redeneren.
Als ergotherapeut werkte ik holistisch: ik keek naar alle factoren rond de persoon, de omgeving van de persoon en het handelen in relatie tot de klacht. En daar omheen staan nog vele andere aspecten die maken dat een probleem ervaren wordt. Gewoon reguliere gezondheidszorg, geen alternatieve therapie.

Als Integraal Voedingstherapeut werk ik holistisch door naar het hele systeem te kijken. Niet alleen naar darmklachten, maar ook al eerder in de vertering en welke nutriënten met elkaar samenwerken voor de spijsvertering en het metabolisme. Het systeem achter de ziekte dus, omdat je met alleen de klacht aanpakken vaak niet voldoende bij de bron komt. Daarnaast kijk ik bijvoorbeeld naar invloeden als stress en omgevingsfactoren.
Allemaal vanuit wetenschap en klinisch redeneren, ik ben evidence based opgeleid. Daar is niets pseudowetenschappelijk of alternatief aan. :)

Meer ontopic: B12 supplementeren bij deze waardes is een hele goede stap. Hopelijk gaat dit haar de goede kant op helpen. Een B12 tekort wordt vaak ondergeschoven of onderschat, dus top dat je dierenarts dit zo heeft opgepakt! Je kunt nog overwegen zink volgende keer (bij het controle onderzoek) mee te testen, hier zijn ook vaak tekorten in met gevolgen voor de spijsvertering.

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-25 14:09

Leo schreef:
Holistische staat niet gelijk aan alternatief of natuurlijk. Ik ben HBO evidence based opgeleid als ergotherapeut: dit is een holistisch beroep. Holistisch betekent niet meer of minder dan dat naar het complete plaatje wordt gekeken. Dus niet enkel klacht of symptoom -> behandeling van dat symptoom. Holistisch werken kan gewoon vanaf evidence based basis, vanuit klinisch redeneren.
Als ergotherapeut werkte ik holistisch: ik keek naar alle factoren rond de persoon, de omgeving van de persoon en het handelen in relatie tot de klacht. En daar omheen staan nog vele andere aspecten die maken dat een probleem ervaren wordt. Gewoon reguliere gezondheidszorg, geen alternatieve therapie.

Als Integraal Voedingstherapeut werk ik holistisch door naar het hele systeem te kijken. Niet alleen naar darmklachten, maar ook al eerder in de vertering en welke nutriënten met elkaar samenwerken voor de spijsvertering en het metabolisme. Het systeem achter de ziekte dus, omdat je met alleen de klacht aanpakken vaak niet voldoende bij de bron komt. Daarnaast kijk ik bijvoorbeeld naar invloeden als stress en omgevingsfactoren.
Allemaal vanuit wetenschap en klinisch redeneren, ik ben evidence based opgeleid. Daar is niets pseudowetenschappelijk of alternatief aan. :)

Meer ontopic: B12 supplementeren bij deze waardes is een hele goede stap. Hopelijk gaat dit haar de goede kant op helpen. Een B12 tekort wordt vaak ondergeschoven of onderschat, dus top dat je dierenarts dit zo heeft opgepakt! Je kunt nog overwegen zink volgende keer (bij het controle onderzoek) mee te testen, hier zijn ook vaak tekorten in met gevolgen voor de spijsvertering.

Dit bedoel ik inderdaad.
Holistisch is niet perse alternatief, maar kan zeker ook wetenschappelijk bewezen zijn en ook gebruikt worden door de reguliere geneeskunde.

Ik begrijp je standpunt dat je op dit moment geen alternatieve therapieën wilt proberen en dat is je goed recht hoor TS!
Maar wilde alleen bovenstaande dus even recht zetten. :j

Verder heeft Leo een goed punt betreft de zink.
Wil je ook delen wat de B12 status was? Of heb ik daar overheen gelezen?

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-25 15:24

Nee jullie hebben gelijk, ik zat fout. Excuses, was het in de auto snel tussendoor aan het tikken haha. Druk dagje ivm vanalles nog regelen. Alternatief dus niet, holistisch afhankelijk van wat het is dan, haha :))

@Leo: thanks, zal het opschrijven!
@Myfairytales: De B12 waarde zat bij het bloedonderzoek op 307 —net in het grensgebied. De dierenarts aan de telefoon vond het destijds nuttiger eerst anallergeen te voeren (ze zei toen ook iets van dat supplementeren de symptomen kon maskeren of zo? Weet het niet zeker meer, maar ze raadde toen af om gelijk bij te prikken). Maar toen ik bij deze dierenarts (dit was een andere, een oudere/langer in het vak) de waarde nog eens benoemde zei ze meteen van oh nee we moeten hier wel eerst proberen bij te supplementeren, het kan hier ook heel goed aan liggen (zeker gezien het voer geen verschil gaf). Dus gelijk laten prikken en een setje meegekregen om elke week een prikje te zetten.

Voor nu staan ze ontwormd, gevaccineerd, getrimd en met hun koffertje (incl. 1 dosis B12 haha) klaar om morgenochtend mee op vakantie te gaan :D.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-25 16:48

Die waarde is zeker goede aanknoping om met injecties te supplementeren. Wij werken zelfs met een ondergrens van 400 om te gaan supplementeren. Was B11 / foliumzuur ook getest?
Zink is nodig om B12 goed te kunnen opnemen vanuit de voeding, daarom zien we de tekorten vaak samengaan.

Fijne vakantie!

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-25 16:54

Leo schreef:
Die waarde is zeker goede aanknoping om met injecties te supplementeren. Wij werken zelfs met een ondergrens van 400 om te gaan supplementeren. Was B11 / foliumzuur ook getest?
Zink is nodig om B12 goed te kunnen opnemen vanuit de voeding, daarom zien we de tekorten vaak samengaan.

Fijne vakantie!

Is niks over gezegd, maar het was een bloedtest waarin meer werd getest dan enkel B12 dus ga er eigenlijk wel van uit. Zal het volgende keer dubbelchecken.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-25 17:15

Citaat:
Hypoallergeen = elimineren van de "usual suspects" om te kijken of het überhaupt een allergie is voor iets in voer. Als het bij mijn hond de eiwitten waren geweest die in 99% van de gevallen een allergie veroorzaken, dan had ze het hier beter op gedaan. Dat was niet zo, dus eiwitten 1 voor 1 toevoegen/afwisselen heeft dan niet zo veel nut en ben je onnodig veel tijd kwijt voordat je er doorheen bent. Was dat wel zo, dan waren we inderdaad 1 voor 1 eiwitten gaan uitproberen. Op de route 'voedingsallergie' stat de RC Anallergenic nog op de optielijst, gezien die een ander gehydrolyseerd eiwit (veren ipv kip) en samenstelling heeft.

Dat is na 6 weken Hills ZD niet te zeggen. Helaas reageren veel honden nog op 1 van de ingrediënten van dit en soortgelijk voer. Het heeft zeker zin om eiwitten/koolhydraten/vetten apart te gaan testen als ZD geen effect had. Geldt ook voor anallergenic en bijv Elemental (niet in nl verkrijgbaar helaas). Of Purina ha vegetarisch (kan gereageerd worden op de gehydroliseerde soja basis). Echt het kan heel moeilijk zoeken zijn!

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-25 08:07

Leo was me voor, maar ik werk inderdaad ook met minimale ondergrens 400, liefst zelfs nog wat meer, tussen de 400 en 500.

Fijne vakantie!

Eilandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-25 09:25

Myfairytale schreef:
Leo was me voor, maar ik werk inderdaad ook met minimale ondergrens 400, liefst zelfs nog wat meer, tussen de 400 en 500.

Fijne vakantie!

Zou ik hier even op mogen inpikken (hoewel dit mijn topic niet is)?
Kijken jullie dan ook naar de MMA-waarde? Dit is het advies van onze internist, hiermee wordt gemeten of er ook weefselniveau een tekort is aan B12. Wij gaan dit volgende week laten doen.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-25 09:47

MMA waarde kan gemeten worden maar is een vrij nieuw en kostbaar onderzoek. Het is bij sommige gevallen zeker de overweging waard, bijvoorbeeld als de B12 na subcutane suppletie niet stijgt.
Niet standaard dus, maar zeker wel een te overwegen optie.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-25 18:44

Nee, het sluit niks uit. MMA waarde is niet volledig betrouwbaar. Kan bij een b12 tekort zowel te laag als te hoog zijn.

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-25 20:25

Topic vluchtig doorgelezen dus misschien gemist maar heb je al laten testen op het brillendoosjesgist? Ook mijn hond eet niks van de grond....maar had het wel degelijk.

Hier de aus gehad met Giardia..
Maar bleef met tussenpozen aan de diaree. Gevraagd om op het brillendoosjesgist te testen ondanks aanraden ander voer ed (niet gedaan) en dat brillendoosjesgist was dus het geval. 3 dagen behandeld en het was over. Na 3 jaar was hij weer geregeld aan de ernstige diarree dus weer laten testen op zowel Giardia als het brillendoosjesgist. Bleek dat hij weer vol zat met dat gist. Bij hercontrole en behandeling ook nog, dus kort er na nog een keer behandeld.

Ik lees hier over Metronidazol... dankzij dat middel lag mijn hond binnen 1 dag aan het infuus en werd opgenomen door de eigen dierenarts.....Dat de hond MDR1 had keek de vervangende dierenarts niet eens naar ondanks mijn dringende verzoek.

De goed en secuur gedoseerde "vakantie ontworming voor buitenland" veroorzaakte 2 jaar achtereen na 3 weken een zieke hond met darmproblemen. Door de MDR1 verdroeg hij de ontworming niet...

Desi_2409

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-25 22:48

Weet niet of het al genoemd is, maar van lang vasten kunnen sommige honden ook misselijk worden. Dan is een late kleine voeding bv om 23 uur aan te raden.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-25 10:52

Bravura schreef:
Topic vluchtig doorgelezen dus misschien gemist maar heb je al laten testen op het brillendoosjesgist? Ook mijn hond eet niks van de grond....maar had het wel degelijk.

Hier de aus gehad met Giardia..
Maar bleef met tussenpozen aan de diaree. Gevraagd om op het brillendoosjesgist te testen ondanks aanraden ander voer ed (niet gedaan) en dat brillendoosjesgist was dus het geval. 3 dagen behandeld en het was over. Na 3 jaar was hij weer geregeld aan de ernstige diarree dus weer laten testen op zowel Giardia als het brillendoosjesgist. Bleek dat hij weer vol zat met dat gist. Bij hercontrole en behandeling ook nog, dus kort er na nog een keer behandeld.

Ik lees hier over Metronidazol... dankzij dat middel lag mijn hond binnen 1 dag aan het infuus en werd opgenomen door de eigen dierenarts.....Dat de hond MDR1 had keek de vervangende dierenarts niet eens naar ondanks mijn dringende verzoek.

De goed en secuur gedoseerde "vakantie ontworming voor buitenland" veroorzaakte 2 jaar achtereen na 3 weken een zieke hond met darmproblemen. Door de MDR1 verdroeg hij de ontworming niet...

Ze heeft geen diarree — kan het dan alsnog zijn?
MDR1 hebben ze niet, dat scheelt.

@hannanas: true, maar weten dan in ieder geval dat het qua voeding dus een van de bestandsdelen wat in dit voer zit de boosdoener(s) is. Dat maakt de mogelijke lijst in ieder geval een stuk korter. En deze allergieën zijn dus zeldzamer (want gehydrolyseerd, en mais). Maar die houden we zeker nog in het achterhoofd :j de DA ook, anders zou ze niet aanraden om, als een inwendig onderzoek + de b12 + low fat voer niks uithaalt, alsnog de RC anallergenic te doen en verder te kijken op die route.

Voor nu zijn we net aangekomen in land van bestemming; dus lekker genieten van de vakantie!

joyce_eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-25 10:57

In helaas soort gelijk verhaal met onze doodle.

Heeft Giardia opgelopen toen hij een maandje of 8 was.

Nadien nooit meer echt gezond geweest met vele problemen…. Bleef snel braken, misselijk, afvallen, honger houden, diarree, buikpijn ( rolde zich helemaal op als een bolletje wol na wandelen, spelen, enzovoort )

Speciaal voeding geprobeerd, Vele (bloed ) onderzoeken en uit eindelijk bleek zijn alvleesklier chronisch ontstoken te zijn.

Hij heeft krap aan 7 mogen worden en toen ging het echt niet meer

Desi_2409

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-25 08:30

Probleem is dat mensen vaak een snel herstel verwachten en dan te snel weer switchen qua voeding ed. daar reageren de darmen dan weer op en zit je in en visuele cirkel. De bekleding aan de binnenkant van de darmen is dan flink ontstoken, het duurt een aantal weken tot deze cellen vernieuwd/hersteld zijn.
Het zou dus beter zijn om zeker 4 weken licht verteerbaar eten te geven, het beste is zelf koken omdat er dan geen toevoegingen in zitten die de darmen ook kunnen prikkelen. Witvis is een prima eiwitbron, en geeft minder allergische reactie als kip.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-25 09:38

Je hebt zeker gelijk: gekookte lichtverteerbare eiwitbronnen zijn super belangrijk in de herstelfase waar KVV en bewerkte voeding (brok) nog te heftig kunnen zijn voor de beschadigde darmen. Zelf koken zou ik echter niet persé aanraden als je geen specifieke kennis hebt over het samenstellen van een menu. Met enkele dagen licht verteerbaar koken bij acute darmklachten kun je weinig verkeerd doen maar bij meerdere weken achter elkaar vergt het al een nauwkeurige samenstelling. Voor herstel en heropbouw van het darmslijmvlies zijn specifieke nutriënten van belang die je mist als je niet gericht samenstelt. Doe dit dus (bij langer dan enkele dagen) alleen onder begeleiding van iemand die is geschoold voor het formuleren van therapeutische menu's, of als je zelf de kennis en tools hebt natuurlijk. :j

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-25 09:50

Ik heb niet het hele topic doorgelezen, maar ‘s ochtends misselijk zijn kan ook komen door een lege maag, mijn beide windhonden zijn er ook erg gevoelig voor. ‘s Avonds voor slapen gaan nog een klein handje brokken helpt, en ik heb goede ervaring met Puur Stomac.

Je kan ook ‘s ochtends wat minder voeren en ‘s avonds wat meer. Mijn whippet kiest er regelmatig zelf voor om alleen ‘s avonds te eten (ik bied het dan ‘s ochtends aan maar hij wil dan niet, en eet ‘s avonds een dubbele portie).

Desi_2409

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:02

Een aantal dagen kan wel op vis, daarna is inderdaad meer nodig qua voedingsstoffen en vitamines.

Je kunt je dierenarts vragen een voedingsplan aan te vragen bij dr. Esther Plantinga: zij is dierenarts, Europees erkend specialist veterinaire diervoeding (ECVCN), en in het bezit van een doctoraat op het gebied van diervoeding. Zij is tevens 12 jaar lang werkzaam geweest als Universitair Docent-Onderzoeker diervoeding aan de Faculteit Diergeneeskunde in Utrecht. Vanaf 2019 richt zij zich volledig op het geven van advies over diervoeding.https://www.nutrissues.nl/visie/ een voedingsplan te laten opstellen.

Hier heb ik zoveel honden en ook katten van zien opknappen/herstellen.