Seresto werkt niet !? Help !

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-25 14:04

Plukje schreef:
Wij hebben twee honden en wonen midden in het bos. Overdag lopen zij los op eigen grond. De ene heeft ongeveer 10 teken per dag en de andere 2 per week. De hond met twee teken per week was vorige maand bijna dood door anaplasma. Onze dierenarts raadde ons aan beide honden een injectie tegen teken te geven. Kneiterduur, want twee grote honden, maar werkt een jaar en beschermt van binnenuit. De injectie zit er nu iets meer dan 3 weken in. De ene hond heeft nu 2 teken per week en de ander heeft sindsdien geen teek meer gehad.

Je hond zal gewoon vlooien en teken krijgen. Alleen gaan deze binnen enkele uren dood na het bijten van je hond. Het middel zit immers in het bloed.

Teken zullen zich dus wel vastbijten en gaan vervolgens dus dood.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-25 14:56

Vanmorgen in een stuk bos gelopen waar vrijwel niemand komt. Ruim uur gelopen heerlijk ontspannen met onze 4 (uiteraard!) aangelijnde honden zonder medemensen te zien. Super relaxt en ontspannen vol heerlijke geurtjes als we de honden neuzen geloven haha.
Eenmaal uit het bos was er wel even paniek bij ons. 4 honden waar de teken overal op krioelden. Brrrrr we zagen overal, echt overal teken. Gelukkig allen behandeld met bravecto. Ideaal met 2 langharige, 1 stokharige, 1 ruwhaar. De teken liepen letterlijk over de honden maar niet echt in de vachten. De borstel gepakt uit de auto en ze 1 voor 1 uitgeborstfld en met de hand teken verwijderd. Eenmaal thuis nog de stofzuiger erover bij alle 4 maar daar waren al niet veel teken meer gelukkig. Inmiddels 3 uur verder en zie er nergens meer lopen gelukkig. Dit stuk bos zien we komende winter wel weer :(

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-25 15:24

Gedver smerig.
Heb je altijd iets van een kleefroller of rol ductape in auto? Dan zijn ze gemakkelijk te plakken. Ben met borstelen altijd bang dat ze op mij terecht komen.

Ben dus niet de enige die zomer en winter anders wandeld/wandelde.

noordje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-25 17:56

Dierenfan, dat hadden wij dus ook.
Waren ergens wezen wandelen daarna weer in auto. Op m'n hond d'r kop krioelde het van de teken :r
Ik ben serieus lang bezig geweest om ze eraf te halen.
Ze heeft de laatste 2 jaar 1 x een Bravecto pil gehad per jaar/zomerseizoen en dat is voldoende voor de zomer.
Hier hebben we gelukkig nog wel echte winters.

Goede tip Hannanas.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-25 07:05

Hannanas schreef:
Gedver smerig.
Heb je altijd iets van een kleefroller of rol ductape in auto? Dan zijn ze gemakkelijk te plakken. Ben met borstelen altijd bang dat ze op mij terecht komen.

Ben dus niet de enige die zomer en winter anders wandeld/wandelde.

Nee je bent zeker niet de enige qua anders wandelen. In de zomer mijden wij al jaren de meeste stukken bos. Dit stuk dus vanaf nu ook. Als we boswandeling doen is dat door de weeks s ochtends en dan het recreatie gedeelte waar heel veel mensen lopen. Daar is de teken druk vrij laag. In de winter lopen we dieper in bos (tenzij recente wolf meldingen). Gelukkig kunnen we in de zomermaanden ook veel op zee lopen met laag water. Dus op het slik of lekker door een laagje zeewater met uiteraard waterschoenen aan. Het ultieme plezier voor al onze honden met af en toe wat zwemmen erbij. Ook veel open polders waar gras kort gehouden wordt gelukkig. Wel jammer dat we dankzij teken zoveel minder het bos in kunnen. Maar ach tzt zal het ook wel een wolven roedel gaan bevatten en dan is het jaarrond klaar. Niet direct voor mezelf maar wel voor mijn niet al te grote terrier en de pomsky van mijn vriendin. We gaan geen risico lopen. Daarvoor kunnen we het veel te makkelijk vermijden dankzij de vele polders

Nyaleti

Re: Seresto werkt niet !? Help !

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-25 10:22

Checken jullie jezelf ook op teken nadat je er (zoveel) op je hond hebt gevonden?

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-25 10:48

Nyaleti schreef:
Checken jullie jezelf ook op teken nadat je er (zoveel) op je hond hebt gevonden?

Dat lijkt mij wel verstandig. Ik heb al 2 keer een vastgezogen teek gehad en een paar keer 1 die nog niet vastzat.
1 keer moest ik wel antibiotica, het was wat ontstoken en dokter wou geen risico nemen omdat ik minder weerstand heb door diabetes.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-25 10:53

Nou dat precies. Ik lees overal (dus niet dit topic maar ook FB etc) dat iedereen zo graag hun honden wilt beschermen maar nooit hoe ze zichzelf kunnen beschermen. Of dat mensen zichzelf checken na een boswandeling, pas later 'toevallig' in de douche.
Maar wij lopen een veel groter risico om serieus ziek te worden van Lyme (en aanverwante ziektes).

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-25 11:48

Je voelt zo'n teek ook totaal niet zitten. Die was gaan ontsteken zat in mijn knieholte, dus die zag ik ook amper. Voelde hem toevallig zitten. Vind het best wel eng die teken.
De ziektes die ze overbrengen heeft een hond ook hele heftige medicijnen voor nodig.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-25 11:51

Nyaleti schreef:

Niet echt heel intensief. In alle jaren nog maar 1 op mezelf gevonden gelukkig. Ik pluk de honden zover mogelijk leeg, auto in en naar huis. Honden stofzuigen en mezelf en meestal daarna de douche in en alle kleding de wasmachine in. :+ Daarna honden nog eens controleren en doorrrr. Kriebels dan overal dus voor mij na zo'n teken invasie de enigste oplossing alles de was in en zelf douchen.
Oh ja en kleden auto de was in en auto uitvegen. Heb achterin auto volledig rubber dus ideaal met bezem er door en hopelijk alles weg

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-25 15:55

Vanmorgen 15 km door het bos met de kleine hondjes en waar zij relatief helemaal teek vrij bleven, krioelde het op mijn blote benen van de teken. Ze liepen zo langs mijn sokken omhoog langs mijn onderbenen op zoek naar een plekje om te nestelen, kon de tel niet meer bijhouden, ze zaten zelfs op mijn jeansshort...

Maar ik ben vooral blij dat ze de honden met rust lieten :):)

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-25 16:34

Wij hadden het vorig jaar ook, seresto tot twee maal opnieuw geprobeerd.
Uit eindelijk een tablet geprobeerd, frontopro dacht ik?
Eens per vier maanden, al staat er op het etiket, één tablet per maand.

noordje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-25 17:23

Dat is naar Little_Gift.
Vandaag bij de apotheek om Bravecto te halen en daar zag ik een spray voor die tegen muggen en teken zou zijn
Heb een flesje mee genomen,ben heel benieuwd
Voor mensen dan wel

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-25 17:28

Ja dat vroeg ik mezelf vandaag al wandelend ook af of die spot on voor honden eigenlijk niet ook gewoon voor mensen zou werken of omgekeerd die sprays voor mensen ook voor honden zou werken en waarom alles altijd zo ingewikkeld moet zijn zoals bravecto "gevaarlijk, seresto 'niet meer effectief, spot on chemisch etc...

Zelfs in de auto op weg naar huis had ik nog teken over mijn armen rennen... Die kregen een enkeltje door het open autoraam >;)

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-25 17:52

Tja helaas is tectonic pour on uit de handel (ergens ook begrijpelijk) maar daarmee behandel ik momenteel de paarden nog. Die werkzame stof is namelijk dezelfde als in advantix dus werkt tegen teken. Hun kwamen overigens wel teek vrij uit hetzelfde bos terug. Hoewel ze vandaag behandeld zijn en het zo'n 6 weken geleden was.
Volgend jaar maar zien met wat ik dan kan behandelen.
Ik liep zelf gisteren in lange broek en shirt met lange mouwen. Waarschijnlijk daardoor minder in trek bij teken..... Al slik ik helaas ook berg medicatie......

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-25 17:56

Jeetje Little Gift, dat is ook eng !

Wanneer ik het bos inga, draag ik vrijwel steeds een lange broek. Heb ik wat korter aan, spuit ik met Deet.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-25 18:12

Nou ja, echt eng ging ik het gevonden hebben als het mijn hondjes betrof.
Ik offer liever mezelf op dan mijn hondjes maar die bleven gelukkig echt buiten schot.

Bij thuiskomst nogmaals helemaal gecheckt alle drie en slechts op eentje 2 dode teken gevonden.

Zal mezelf straks ook nog wel even checken...
Heb ze telkens zo goed en zo kwaad als dat ging van me af geklopt maar goed, eens checken is niet verkeerd natuurlijk.

Had er inderdaad ook aan gedacht tijdens het wandelen dat het misschien beter zou zijn om een lange broek te dragen.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-25 19:21

De kans dat jij Lyme krijgt is zoveel groter dan dat je hond Lyme krijgt. Ik zou het niet zo licht nemen en jezelf echt goed controleren.

Voor ons bestaat er gewoon DEET. En die natuurlijke middelen met olie en weet ik het wat aangeraden wordt voor dieren, kunnen wij ook gewoon op onze benen smeren.
Zo'n tickless apparaat kan ook maar hoor vooral dat dat slecht werkt.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-25 21:17

En er is nog zoveel meer dan lyme ook !

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-25 21:20

Gedver, ik blijf altijd op de paden daarom!
Zou jezelf goed checken.

Beemsterkaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-25 22:07

Ik denk dat je jezelf ook een beetje moet kennen wat teken betreft. Val je in de smaak bij teken of niet?

Als je zelden tot nooit een teek hebt gehad maar wel heel vaak in bosrijk gebied loopt hoef je je geen al te grote zorgen te maken.

Bovendien is een teek heel makkelijk en snel verwijderd.

Bij honden zie je teken inderdaad eerst over het hoofd lopen, wat ik wel een voordeel vind want zo weet je tenminste dat ze er zijn.

Wat Seresto betreft; ook via de dierenarts zijn er slechte in omloop en dit was enkele jaren geleden al zo.

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-25 23:14

Beemsterkaas schreef:
Wat Seresto betreft; ook via de dierenarts zijn er slechte in omloop en dit was enkele jaren geleden al zo.

Van wie heb je deze informatie?

Beemsterkaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-25 08:45

Van mijn dierenarts, die gaf toen al aan dat er klachten zijn. Dit is minstens 3 à 4 jaar geleden.

Altijd naar tevredenheid seresto gebruikt, toen werden ze plots minder tot niet werkzaam. Banden gekocht bij de dierenarts zelf (voorheen kocht ik ze online), nog steeds hetzelfde probleem.

Ik ben toen met tabletten begonnen, iets waar ik met border collies geen voorstander van ben, maar op dat moment moest het wel.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-25 09:49

Niet als middel als je dagelijks in het bos loopt maat af en toe. Iemand ervaring om dan je hond in te sprayen met Tedax?

Als we met de paarden naar het bos gingen (zaten in 1 stuk ook best veel muggen) sprayde we de paarden en ons zelf in met Tedax.
Zowel de paarden als wijzelf geen last van de muggen en ook nooit geen teken. Maar mag ook op handen gebruikt worden.

Met de winter periode zijn we daar ook minimaal 2x per week met de honden te vinden. Maar nu niet, teveel teken

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-25 11:26

Little_Gift schreef:
Ja dat vroeg ik mezelf vandaag al wandelend ook af of die spot on voor honden eigenlijk niet ook gewoon voor mensen zou werken of omgekeerd die sprays voor mensen ook voor honden zou werken en waarom alles altijd zo ingewikkeld moet zijn zoals bravecto "gevaarlijk, seresto 'niet meer effectief, spot on chemisch etc...

Zelfs in de auto op weg naar huis had ik nog teken over mijn armen rennen... Die kregen een enkeltje door het open autoraam >;)

Het zal vast werken, maar het is natuurlijk vreselijk onverstandig. Je gaat geen mensenspray (met bijv. deet) op je hond sprayen die later z'n vacht wast en het zo alsnog binnenkrijgt. En je gaat geen spot on van de hond op jezelf doen terwijl totaal niet duidelijk is wat voor bijwerkingen je als mens daarvan kunt krijgen. Bizar idee.

In het bos (met echt veel teken) zie ik ontzettend vaak mensen met blote benen en armen, snap daar weinig van maar dat moeten ze zelf weten natuurlijk. Mij niet gezien in elk geval. En evt op mijn broek nog wat sprayen.