Bedrag voor adoptiehond, wat is normaal ?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

kimmie261

Re: Bedrag voor adoptiehond, wat is normaal ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-26 19:22

Tja dat fokken op gezondheid, als dat nou zo zou zijn zouden vele rassen er een beetje normaler uitzien..

En op dit moment is een stamboomloze hond gewoon 1000 euro of meer, moet je geen kekke kruising willen, dan betaal je er zo over de 2k voor.

Ik heb nu 5 buitenlanders en er komen er vast nog meer, super toch als deze honden hier een goed huis vinden, wat de verdere kosten zijn of issues daar heeft niemand last van, degene die een DA betaald ben ik, en met evt issues dealt ben ook ik.. maar het valt best mee allemaal, er zijn 2 honden wat banger voor vreemde mensen, waarvan 1 ik er meer als groot gelijk voor geef, beessie heeft in de hel gezeten, voor ons is ze echt super, maar vreemde mensen en vooral mannen zijn dood eng...

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-26 19:23

Gem schreef:
'Mijn' pups hebben geen rugzak; die zijn de eerste vijf weken van hun leven allang weer vergeten. En niks nada noppes met broodfok te maken. Ik kan alle plaatsen aanwijzen met foto's en video's waar ze gevonden zijn.
En over vliegen ... ik ga nu goedkoper vliegen met vier pups en alleen terug, dan dat we moeten betalen voor de staffetta (transportbusje, speciaal voor honden).

het gaat wat dat vliegen betreft ook niet alleen om de kosten. Het is voor het milieu ook niet goed altijd maar die vliegtuigen of busjes vol...

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-26 19:26

Little_Gift schreef:
het gaat wat dat vliegen betreft ook niet alleen om de kosten. Het is voor het milieu ook niet goed altijd maar die vliegtuigen of busjes vol...

Eensch ... maar het is zo ver fietsen.
Het vliegtuig gaat toch al, ook al gaan er geen honden mee. Het busje rijdt idd wel speciaal voor die hondjes.
Laatst bijgewerkt door Gem op 04-01-26 19:48, in het totaal 2 keer bewerkt

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-26 19:26

Vliegtuigen vliegen niet voor honden, die gaan gewoon mee als bagage, in het vliegtuig vol met...juist ja... mensen .

Die busjes die rijden met een bus vol honden, er zijn ook mensen die weet ik hoever rijden voor 1 ( stamboom -) hond..

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-26 19:33

Ach zo... Dan kan temu en Shein ook geen kwaad meer toch? Vliegtuigen vliegen immers toch al en busjes rijden ook gewoon... Goed dat we dat opgehelderd hebben.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-26 19:46

Nah ja... wat een rare reactie, of er nu een koffer of een hond in het ruim zit...Paarden met vliegtuig voor een wedstrijd ergens heen vliegen? verkoop paarden vliegen, vele vele dieren vliegen "mee ". is dat nu óók al erg?

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-26 19:56

Ik ben het er zeker wel mee eens dat als het kan, je het 'probleem' bij het land zelf moet laten. De eerste zes nesten zijn dan ook in Italië gebleven.
Echter, ik had er buikpijn van dat twee fantastische, probleemloze pups uit het voorlaatste nest na vier maanden nog steeds in een overvolle shelter zitten, alleen omdat ze groot zijn en dus steeds minder kans hebben om gekozen te worden.
Nu werd me de kans geboden om het zevende nest naar Nederland te laten gaan. Ik zeg dan geen 'nee'.

CobCowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-26 07:47

Beetje raar om een hond te vergelijken met rotzooi van Temu of Shein..

En zoals met alles is er voor iedereen een andere afweging om voor een bepaalde hond te kiezen. Tuurlijk, je kan hier een uit het asiel halen maar hier hebben deze honden overwegend wel een rugzak door toedoen van hun voormalige mens.

De honden uit het buitenland hebben vaak een groot aanpassingsvermogen, zeker als ze jonger zijn dan 1,5. Hun ontwikkeling loopt iets anders dan een pup uit een nest, maar meestal komen ze er wel en dit soort hondeneigenaren houden daar als het goed is rekening mee. Zelf vind ik bepaalde blijvende eigenaardigheden wel grappig, het heeft voor mij meer karakter dan de standaardrassen die de meeste mensen nemen.

De stichtingen die ik ken onderzoeken de nieuwe baasjes echt heel goed en onderhouden contact. Ook ken ik de vrijwilligers die zelf tijdens hun vakanties bij lokale shelters of pleeggezinnen de honden ophaalt of zelfs letterlijk zelf van straat plukken (en hun vakantie vervolgens wijden aan het zo goed mogelijk aansterken van het hondje).

Om de reden “er zijn zoveel honden in Nederland” snap ik niet waarom mensen een pup uit een nestje halen, stamboom of niet. Er zijn idd genoeg thuisloze honden in de wereld, dat fokken is onnodig IMO.

Wij hebben afgelopen jaar een 3e hond uit het buitenland geadopteerd, maar hebben ook zeker overwogen hier een uit het asiel te halen of via een particulier over te nemen. We hebben uiteindelijk weer gekozen voor een uit het buitenland omdat we inschatten dat de match met de andere 2 beter zou zijn. En dat bleek idd zo.

Zelf zou ik dit jaar graag gastgezin willen zijn voor dergelijke stichtingen, zodat die hondjes hier bij ons een beetje kunnen bijkomen en wennen aan het leven in een huis in Nederland.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-26 07:50

CobCowgirl schreef:
Zelf zou ik dit jaar graag gastgezin willen zijn voor dergelijke stichtingen, zodat die hondjes hier bij ons een beetje kunnen bijkomen en wennen aan het leven in een huis in Nederland.

Mag ik je een pb sturen?

CobCowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-26 08:00

Gem schreef:
CobCowgirl schreef:

Mag ik je een pb sturen?

Jawel hoor!

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-26 09:06

Ik heb 450 euro betaald voor mijn hond uit Bonaire. Dat is inclusief vlucht en vaccinaties.

In Bonaire zijn straathonden een groot probleem. Castratie is niet “stoer” dus er worden regelmatig pups gevonden, al dan niet met moeder. Vaak ook in slechte omstandigheden. De twee opvangen van het eiland doen wat ze kunnen. Volwassen honden zijn niet altijd herplaatsbaar en die blijven dan daar of gaan in elk geval niet naar Nederland (of een ander land), daar letten ze wel goed op. Heel soms gaan honden ook weer terug de straat op, omdat dat in de opvang echt niet gaat.

Er komen best wat pups en jonge honden naar Nederland. De meeste zonder rugzakje. Maar absoluut niet door de opvangen zelf gefokt of iets. Zij castreren wat ze kunnen en bieden het zelfs gratis aan.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-26 09:09

beert schreef:
Ik heb 450 euro betaald voor mijn hond uit Bonaire. Dat is inclusief vlucht en vaccinaties.

In Bonaire zijn straathonden een groot probleem. Castratie is niet “stoer” dus er worden regelmatig pups gevonden, al dan niet met moeder. Vaak ook in slechte omstandigheden. De twee opvangen van het eiland doen wat ze kunnen. Volwassen honden zijn niet altijd herplaatsbaar en die blijven dan daar of gaan in elk geval niet naar Nederland (of een ander land), daar letten ze wel goed op. Heel soms gaan honden ook weer terug de straat op, omdat dat in de opvang echt niet gaat.

Er komen best wat pups en jonge honden naar Nederland. De meeste zonder rugzakje. Maar absoluut niet door de opvangen zelf gefokt of iets. Zij castreren wat ze kunnen en bieden het zelfs gratis aan.

Precies hetzelfde verhaal als bij ons op Sicilië dus :j

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-26 09:30

Ja, is leuk om te doen, wij fosteren voor Takis shelter :j

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-26 09:37

CobCowgirl schreef:

Beetje raar om zogezegd niet te snappen dat niet de hond maar wel het gedrag van de mens vergeleken werd.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-26 09:38

Een van onze huidige hondjes komt van verhuisdieren.nl , enige kosten? 25 euro voor een jaar lidmaatschap. Eerst een week op proef gekomen maar gebleven. Ouder hondje dus nadien nog genoeg kosten gehad maar zijn er heel blij mee.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-26 09:42

Gem schreef:
Little_Gift schreef:

Eensch ... maar het is zo ver fietsen.
Het vliegtuig gaat toch al, ook al gaan er geen honden mee. Het busje rijdt idd wel speciaal voor die hondjes.

Dit is toch wel het meest bijzondere argument dat ik gehoord heb..
Die spullen uit China komen in speciaal daarvoor bestemde vrachtvliegtuigen, massa's vliegtuigen dagelijks. (of nog erger vervuilende tankers).
Die honden gaan gewoon mee in het ruim van passagiersvluchten.

En over busjes: een busje vol honden is economischer dan al die honderdduizenden individuen alleen in een auto.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-26 09:56

Ja, is ook wel een beetje lastig, mogen er dan wel honden vliegen als ze mee gaan op vakantie met eigenaren, of al die individuele honden in auto's die met hun baasjes naar weet ik hoever op vakantie gaan, of er nu een koffer of hond mee gaat, dat vliegtuig gaat toch wel en nee een hond is toch nooit vergelijkbaar met iets van de Temu...

Na ja, laat maar... hier gaan er nog zeker meer buitenlanders komen, en van takis komen ze met het vliegtuig, de Roemenen met de happy bus... laten het er nog maar veel zijn, dan hebben heel veel honden een goed huis gevonden <3

CobCowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-26 09:57

Little_Gift schreef:
CobCowgirl schreef:

Beetje raar om zogezegd niet te snappen dat niet de hond maar wel het gedrag van de mens vergeleken werd.

Beetje raar om zogezegd niet te snappen dat het onderwerp (dier of product) ander gedrag van de mens kan bepalen (mag ik hopen)

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-26 09:58

Over puppies voor 500 euro: ik heb net even in mijn postcode +50km gezocht op Marktplaats en dat gaat hier in de omgeving in ieder geval niet lukken, of je moet net iemand kennen die je goedkoop een pup gunt misschien.
Niet overal staan prijzen bij, maar het laagste wat ik wel zie is 950 (!) euro voor een teckel waar met geen woord gerept wordt over testen of een stamboom.

Buitenlanders zie ik tussen de 400 en 500 worden aangeboden, en ook 1 particuliere herplaatser ("gaat niet samen met ons kind", vind ik best een rode vlag) voor 500.

Ik heb zelf trouwens het idee dat buitenlanders minder vaak een rugzak hebben, of minder erge rugzakjes, dan wat er in Nederland voornamelijk in het asiel zit.
De asiels het dichtst bij hier hebben vooral vechtrassen, herders, huskies, kruisingen daartussen, allemaal met rugzak :+ en zo heel af en toe een schoothond waarvan het baasje overleden is. Die laatste zijn altijd zo weg en de rest wordt vanzelf langzitter, want de doelgroep voor een grote sterke volwassen hond met problematiek en een niet (volledig) bekend verleden is niet heel groot.

Zelf zou ik als ik voor een herplaatser ging ook eerder een jonge buitenlandse herplaatser kiezen, ze kunnen beter weinig kennen dan het verkeerde.
Mijn partner wilde echter geen herplaatser, dus wij hebben een pup gekocht, maar wel uit geteste ouders.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-26 10:05

CobCowgirl schreef:
Beetje raar om zogezegd niet te snappen dat het onderwerp (dier of product) ander gedrag van de mens kan bepalen (mag ik hopen)

Er zijn nochtans ook genoeg lokale dieren te helpen die ook een thuis nodig hebben en waar geen vluchten aan te pas voor hoeven te komen.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-26 10:10

Ja, mensen kunnen ook gewoon in eigen land op vakantie gaan, scheelt ook vliegtuigen... er zijn niet zoveel lokale dieren, en het moet je ook passen de dieren die aangeboden worden, en daarbij heb ik echt de missie kansloze dieren uit landen een kans te geven, dat wil ik gewoon.. en ja daarom gaat er een hond mee in een vliegtuig óf met een happybus mee... so be it.

CobCowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-26 10:13

Little_Gift schreef:
CobCowgirl schreef:

Er zijn nochtans ook genoeg lokale dieren te helpen die ook een thuis nodig hebben en waar geen vluchten aan te pas voor hoeven te komen.

Klopt, maar zoals al een paar keer is aangegeven in dit topic heeft iedereen een andere reden om voor binnenlandse of buitenlandse herplaatsers te kiezen. De honden in Nederland hebben IMO veel vaker een gedragsprobleem dan die uit het buitenland. Als mens kies je dan toch voor een dier die het best bij je eigen situatie past. En dat is dan niet gebaseerd op hoeveel geld het kost in de meeste gevallen, want een hond uit het buitenland is niet goedkoper dan uit het asiel in Nederland of (in sommige gevallen) dus uit een nestje in Nederland.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-26 10:31

Little_Gift schreef:
CobCowgirl schreef:

Maar die vluchten gaan toch WEL , met of zonder honden.... ze gaan alleen mee op een vlucht die al gaat, die honden zijn niet de reden van een vliegtuigvlucht, wat snap je daar niet aan? En ze kunnen alleen mee als er plaats is, dus als ze meegaan, gaan ze met een vliegtuig die toch de rit zou maken, en dan was er een plekje voor ze... wat is daar nu zo mis mee? Ik snap dat stukje gewoon niet...

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-26 10:41

De meeste 'vliegende' honden gaan mee als toegevoegde bagage van een vakantieganger. Een zogenaamde vluchtbegeleider.

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-26 17:05

Little_Gift schreef:

Nee hoor. Wij hebben al honden, katten en kinderen. Als ik via de zoekmachine van de asielen van de Dierenbescherming zoek naar een hond die daaraan voldoet, krijg ik van de circa 160 honden in de asielen welgeteld 0 resultaten.

Daarbij is het nog veel belangrijker dat het ook klikt met een hond. Het is toch minimaal 10 jaar een huisgenoot.

Even los van dat je kan doorblijven gaan over vluchten en duurzaamheid als argument om wel of geen dier uit het buitenland te halen. Het is een beetje een “ik wil gelijk krijgen en als jullie het niet met me eens zijn, ligt het aan jullie” argumentatie. Niet heel prettig om te lezen en heeft ook niks met het topic te maken.