Een kalkoen die aanvalt

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Getup

Re: Een kalkoen die aanvalt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-25 09:25

Hij moet niet ernstig pijn krijgen ofzo. Maar dieren zijn onderling ook gewoon erg duidelijk naar elkaar en denk dat dat ook het enige is , wat hij gaat snappen.

Heb totaal geen verstand van kalkoenen, trouwens. Ik was denk ik alleen nog in n haaienkooi naar binnen gegaan * brrrrrr*

LaPluche

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-25 09:30

Een vriendin van mij had dit met een haan en die heeft een electrische vliegenmepper meegenomen.
Die haan heeft haar echt het leven zuur gemaakt en ze was serieus bang.
Ze heeft toen, op advies van haar man :') , die vliegenmepper mee genomen naar buiten en na nog twee keer aangevallen te zijn heeft die haan haar verder met rust gelaten.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-25 10:32

Idd, dus volgens sommigen mag een dier jou pijn doen en moet je gewoon lopen?

Tuurlijk mag je hem een mep of schop verkopen en neen, tuurlijk moet je hem niet bijna dood schoppen ofzo, maar dat is hoe dieren onderling communiceren, en je kan niet verwacht dat zij leren begrijpen wat ‘niet doen’ roepen betekend, dus kan je enkel proberen iets te doen wat zij wel snappen.

Kalkoenen en hanen onderling zijn ook geen doetjes als het op dominantie aankomt.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-25 10:36

Nouja als het kan zonder geweld, en misschien ook nog eens een betere uitwerking heeft dan, dan lijkt mij dat altijd de voorkeur te hebben toch :j

Het zal alleen wel even zoeken zijn naar een kalkoenen-gedrag-expert en dan hopen dat die een gouden tip heeft waar geen eind hout of goed recept aan te pas komt :(:)

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-25 10:53

GDG schreef:
Ik vind een behoorlijk aantal berichten in dit topic echt stuitend. Sommigen hebben geen enkele moeite om dierenmishandeling openlijk te promoten (schoppen, slaan met objecten). Ik word er gewoon naar van.

Ik snap dat het een ingewikkeld probleem is en ik heb zelf niet genoeg verstand van kalkoenengedrag om hier in te raden, maar het is mij heel duidelijk dat vrijwel niemand in dit topic dat heeft. Er wordt een hoop gelachen en dierenmishandeling gepromoot, maar ondertussen wordt over het hoofd gezien dat dier veel stress heeft (of in mijn ogen in elk geval lijkt te hebben). Zoek dan gewoon iemand die écht verstand heeft van gedrag en hoe je dat kunt bijsturen (en ook welke onmogelijkheden er zijn, misschien is het wel niet meer te veranderen zoals Liesjuh zegt) ipv allerlei rare/mishandelende fratsen te opperen of uit te voeren.

In de dierenwereld gaat het er ook niet zachtjes aan toe.
En ik denk dat de tijd van zoetjes aan reageren wel voorbij is.

sas66

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-25 11:10

Geen tips, maar vind het wel erg leuk om mee te lezen en me voor te stellen hoe eea er uit ziet haha. Ik hoop dat Koen zich gaat gedragen. Ik denk idd ook dat hem iets heel duidelijk gemaakt worden over zijn gedrag en dat dat niet via een goed gesprek is.

Lucia88

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-25 12:04

Meelezer hier! Wij hebben onze haan vorige week door dit gedrag toch maar van z'n kop gescheiden... vorig jaar al n paar keer aangevallen maar vorige week ook vol in de benen, en dan loop je echt niet meer fijn in t hok als je m van je af moet slaan!

Het handtas-idee vond ik wel geinig maar werkte hier helaas ook niet..

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-25 12:10

Een tuinslang meenemen en zo gauw hij je aanvalt de slang erop en flink nat spuiten?
Hij moet toch ergens merken/leren dat zo gauw hij jou aanvalt daar direct iets negatiefs tegenover staat.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-25 12:14

Ik heb totaal geen ervaring met hanen, kalkoenen, ganzen en dergelijke, maar het lijkt me écht niet grappig als ze aanvallen. := Als het de keuze is tussen blijvende aanvallen en van narigheid op wintersport moeten sturen OF een beste schop, dan zou ik toch eerst die schop proberen. Blijkbaar werken de vriendelijke methodes niet. Geen idee hoe erg ze water vinden? Dat is ook een optie. Moest stiekem ook wel lachen om de elektrische vliegenmepper.

Wesseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-25 13:16

GDG schreef:
Ik vind een behoorlijk aantal berichten in dit topic echt stuitend. Sommigen hebben geen enkele moeite om dierenmishandeling openlijk te promoten (schoppen, slaan met objecten). Ik word er gewoon naar van.

Ik snap dat het een ingewikkeld probleem is en ik heb zelf niet genoeg verstand van kalkoenengedrag om hier in te raden, maar het is mij heel duidelijk dat vrijwel niemand in dit topic dat heeft. Er wordt een hoop gelachen en dierenmishandeling gepromoot, maar ondertussen wordt over het hoofd gezien dat dier veel stress heeft (of in mijn ogen in elk geval lijkt te hebben). Zoek dan gewoon iemand die écht verstand heeft van gedrag en hoe je dat kunt bijsturen (en ook welke onmogelijkheden er zijn, misschien is het wel niet meer te veranderen zoals Liesjuh zegt) ipv allerlei rare/mishandelende fratsen te opperen of uit te voeren.

Precies dat, ik lees ook met verbazing sommige adviezen.

Mijn advies, neem contact op met iemand die daadwerkelijk verstand heeft van deze dieren en hoe dit aan te pakken.

Dahlia85

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-25 13:48

Ik vind de tip van ballonnen best wel goed (en ook komisch passend bij de rest van het verhaal)
Misschien is de elektrische vliegenmepper ook oké, beter 1xgoede schrik en dat ie er dan mee stopt.
Probleem is dat zon dier vaak besloten heeft het gevecht met je te willen aangaan. Vaak helpt een keer uithalen met stok of bezem of wat dan ook niet omdat het gevecht niet klaar is/niet genoeg indruk maakt. Jij won misschien even deze slag, maar niet genoeg om de battle te winnen
Hij moet echt begrijpen dat hij onder jou staat qua rang. En dat is toch wel met een keer echt schrikken

Gee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-25 14:01

De tip om hem onder de arm te nemen, heeft (even) gewerkt.
Ik zou dat nog een keer doen. Desnoods een 3e keer.
Pas als het dan niet blijkt te werken, zou ik wat anders proberen.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-25 14:07

Ik begrijp het probleem. Zelf ooit wel zulke problemen gehad met en door ganzen.

Maar ergens vind ik het ook wel een beetje grappig.

Aan de andere kant schrik ik ook van de oplossingen zoals schoppen en het dan ook nog goedpraten onder het mom van; ze zijn zelf ook hard. Tja, paarden ook.......Mensen ook........

Ik denk ook dat je of moet proberen zijn aandacht te verleggen, inderdaad met voer of iets zoals de genoemde bal waar zijn focus naartoe kan.
Of je moet een kans zien om te blijven staan, dat zijn aanvallen geen gewenst effect hebben. Maar dan moet je dus een beschermende broek hebben of iets.

Als hij echt heel gefrustreerd is en altijd iets of iemand zoekt om zich op uit te leven, zou ik hemelen wel overwegen. Puur ook om de andere dieren ook te beschermen.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-25 14:21

Ja als je zelf geen vegetariër bent, maar regelmatig bijv kalkoenfilet haalt voor op brood,
dan kan je toch net zo goed deze in de soep doen. En eventueel een lievere kalkoen haan weer een mooi scharrelleven gunnen. Dat scheelt dan ook weer een paar kilo kippen/kalkoensvlees uit de bulk productie.

Er is wellicht wel iemand in de buurt die het durft om hem te slachten, of misschien hebben jullie daar zelf ook wel ervaring mee. De waarschuwing dat agressief gedrag erfelijk/overdraagbaar is bij kalkoenen en kippen zou ik ter harte nemen. Straks heb je een hele kolonie terrorkoenen. :=
Het klinkt misschien zielig maar zo’n dier is als het goed is tik-weg, merkt daar verder niets meer van. Hoe het nu gaat is toch voor jou ook niet leuk..

Maar als hij toch blijft dan vond ik zelf de electrische vliegenmepper ook wel een kansrijk idee. Net zoals de (meeste) dieren leren achter stroom te blijven kan die kalkoen dat misschien ook op die manier leren bij jou weg te blijven.

Ondertussen vraag ik me nog steeds af hoe hij precies jou telkens herkent. Geen idee of ze goede ogen hebben. Of zou het iets in je stem zijn, een bepaalde toonhoogte. Iets moet toch de trigger zijn?

Wonders

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-25 14:33

Zo grappig dit topic _O-

We hebben ook al kalkoenen gehad maar ik heb er een doodse schrik van dus mijn man zorgde ervoor dus hier geen advies

Het idee van de ballonnen lijkt me wel wat! Waarschijnlijk wel moeilijk wandelen voor jou maar het proberen mss waard

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-25 14:43

Er zijn vogelsoorten die gezichten kunnen herkennen, o.a. kauwen, kraaien, eksters. Van kalkoenen heb ik onvoldoende verstand om er iets zinnigs over te zetten.

Een andere overweging, stel het lukt niet om zijn gedrag aan te passen en je wilt hem toch houden, misschien dat het dan een optie is om het verblijf zo in te richten dat je geen contact met hem hoeft te maken voor de verzorging en het onderhoud?

Kijk bijvoorbeeld naar hoe dierentuinen of dierenopvangen het doen, met een binnenverblijf en een buitenverblijf, en een deur of luik in de muur dat open en dicht kan. Zitten de kalkoenen buiten, dan kan je het luik sluiten en binnen schoonmaken en voer klaarzetten. Zitten de kalkoenen binnen dan kan je buiten de boel schoonmaken en voer klaarzetten. Snap je wat ik bedoel?

Happysil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-25 15:52

Gisteravond nogmaals een rondje gelopen met “m’n grote vriend”. Nu met foto :D

Afbeelding

Elke keer als hij nu vervelend doet, pak ik hem op en gaan we lopen.
En volgens mij begint hij nu meer te beseffen dat ik toch wel de baas ben.
We houden het nog even vol en anders :Y)

Telpeva schreef:
Een andere overweging, stel het lukt niet om zijn gedrag aan te passen en je wilt hem toch houden, misschien dat het dan een optie is om het verblijf zo in te richten dat je geen contact met hem hoeft te maken voor de verzorging en het onderhoud?

Dan moet ik voor hem een apart hok bouwen met een hoog hek. Dat zie ik niet zo zitten, het liefst heb ik alles los op het erf. Maar dat lukt nog niet met alle dieren.

Dank jullie wel voor al jullie adviezen *\o/*

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-25 15:54

Oh Koen ziet er best wel leuk uit eigenlijk :)

Staat je wel goed :D

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-25 15:57

Koen is cool :D

Misschien moet je hem tijdens jullie wandeling samen blijven toefluisteren dat het voor jou makkelijker is om hem op te eten dan andersom 8-)

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-25 15:58

Koen is zo te zien bang dat ie een blauwtje loopt

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-25 16:00

Ahhhh Koen is geweldig. Misschien kun je zo'n draagzak om je schouder hangen, dan heb je je handen vrij.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-25 16:06

Cookies schreef:
Ahhhh Koen is geweldig. Misschien kun je zo'n draagzak om je schouder hangen, dan heb je je handen vrij.

Ikea tas! *\o/*

"Ik ga op reis en neem mee!!"

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-25 16:09

Ik vind het best knap dat je geen hekel aan hem krijgt en je gewoon met hem onder de arm aan de wandel gaat. :j

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-25 16:21

Ik heb echt smakelijk gelachen om dit topic. En je foto is briljant TS. Je hebt mijn dag goed gemaakt.

Op de 'zielig' berichten: Heb je wel eens zo'n beest achter je aan gehad? Ik heb alleen ervaring met een haan en dat was al niet lollig. Voor je veiligheid is het wel een beetje iets proberen of hemelen met zo'n beest hoor. Dat vind ik volledig legitiem.

En TS: hou vol! Ik heb alleen ervaring met een haan dus weet niet of je er iets aan hebt. Maar dat duurde ook een paar dagen voor het kwartje echt viel. Die begon lollig te doen in de zomer dus tegen mijn blote benen. Toen ben ik een paar dagen alleen het hok in gegaan met hoge laarzen, een overall en een bezem. Iedere keer dat hij er dan aankwam heb ik hem grondig aan de kant geveegd. Na een tijdje ging hij vanzelf betere tijdsbestedingen zoeken.
Ik hoop dat het inmiddels ook oke gaat met mini vleugel pietje

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-25 16:48

Haha, leuke foto. Hij ziet er zo niet boos uit :p

Pol013, er zit wel een verschil tussen netjes laten hemelen of elke dag schoppen als hij je aanvalt wat werd geroepen als advies. En ook al zijn de aanvallen heftig, kunnen schoppen van mensen flink hard aankomen.
Ik heb ook altijd werklaarzen of schoenen aan. Als ik hem zou schoppen, kotst hij zijn ingewanden uit.