Wilde ratten; WANTED dead or alive!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Rocamor

Re: Wilde ratten; WANTED dead or alive!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-25 10:46

ik vind dat mooie voorbeelden, maar ik denk dat je daar vooral de rittens mee vangt en niet die grotere *Insert scheldwoord*. Die kleintjes zijn nog wat dommig, die volwassenen zijn een stuk voorzichtiger.

Hoe ga je ze "afvoeren" als je ze gevangen hebt?

Mocht het wel werken, hoor het graag. Heb er weer een vreemde vlegel achter lopen. Loopt letterlijk op een meter afstand (denk dat ie niet helemaal 100 is of wellicht ergens toch wat gif heeft opgesnoven)

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-25 10:52

Zelfs al stel je een trapbak goed af en knoeien ze weinig, hier aten de ratten door de bak heen. Was echt een solide bak van heel dik plastic en metaal maar er zat toch opeens een flink gat aan de onder/achterzijde.

Vangen is hier ook weinig succesvol. Plus wat moet je ermee als je ze wel vangt. Om nou de oude methodes in te zetten door de vallen in de sloot te gooien om ze te verdrinken vindt ik niet echt tof. Dus hier is het schieten geworden. Natuurlijk ook echt niet lief, maar wel de meest snelle en pijnloze dood..

Wij nemen waarschijnlijk na deze kippen ook geen nieuwe meer om deze reden. Naast dat de eieren eten inmiddels ook afgeraden wordt natuurlijk..

Oh en hier zijn ze trouwens ook echt niet schuw voor mensen. Het hok staat schuin achter ons terras waar we regelmatig 's avonds zitten maar die beesten vreten gewoon de voerbak leeg waar je naast zit. Ik vind ze echt onwijs schattig maar het is jammer dat ze zoveel overlast veroorzaken.

ankep

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-25 10:59

we hebben ook nog enkele doorloopvallen staan en ik hoop dat die uiteindelijk de grote zullen gaan vangen (daarvan weet ik dat er zeker 2 zitten) maar gisteravond telde ik zeker 8 'kleintjes' dus als ik die kan vangen met deze ton ben ik al heel blij. ik heb er nu steeds 1 in de doorloopval en als daar een kleintje inzit zal ik de grote niet vangen..
hoe ik ervan afkom is niet boktproof vrees ik, maar ze krijgen zwemles.... ik weet dat dit niet heel humaan is, maar als ik zie wat mn kan doet als die er 1 vangt ben ik echt heel veel humaner hoor, en de dode ratten worden op een vaste plaats gelegd waar het koppel roofvogels die in onze tuin nestelen ze komt oppikken (zien we op de wildcamera)

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-25 11:26

Ik ben ook niet boktproof wat dat betreft, bij mij krijgen ze ook geen spuitje in elk geval. De eerste heeft ook zwemles gehad en is daarin gefaald.

Voorheen mikten we dode ratten in een afgesloten voerzak in de grijze kliko, maar ik gooi ze nu ook achter op het land. In de hoop dat de roofvogels of de vos of wellicht de ratten zelf ze oppeuzelen.

Wij komen er nooit vanaf, wonen op een eilandje van nog geen half hectare met sloten omrand en achter die sloten een walhalla aan fruitboomgaarden. maar een beetje proberen bij te houden.

zou ook graag kippies willen hebben, maar heb geen zin om nog meer van die engerds aan te trekken

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-25 11:33

manumol schreef:
Jack Russel nemen ;)

Dit.. Serieus dit.. Jack Russels zijn echt bloedfanatieke jagers.. Zorg wel dat ze goed ingeënt zijn, want rutten durven nog wel eens in de tegenaanval te gaan..

Maar met een fanatieke Jack dring je je overlast snel terug..

Edit: typo.. (Brussels ipv Russel :') )
Laatst bijgewerkt door nine1987 op 01-05-25 11:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-25 11:37

Maar daarvoor is Rutte toch ook aangenomen in Brussels :D

Grapje

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-25 11:57

Hahaha my bad.. Autocorrect.. :))

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-25 13:56

Waarom moet men de rat doden door die te verzuipen of een ander onvriendelijke methode?

Er bestaan zoveel diervriendelijke methodes die ze ook doden maar zonder dat het een lijdensweg wordt...

Als je dan toch kiest voor de lijdensweg, dan is dat voor eigen gemak.
Toont maar weer hoe de mens in elkaar steekt...

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-25 14:17

Wees dan zo (dier-)vriendelijk om aan te geven hoe de rat zo diervriendelijke mogelijk gedood kan worden.

Scheelt mij (en met mij denk ik nog meer posters in dit topic) een boel zoekwerk.

Dank

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-25 14:19

Dit topic grenst aan sadisme. Er is een groot verschil met op een nette manier van een probleem afkomen of een dier dusdanig mishandelen tot de dood erop volgt.
Dat mogen we hier niet schrijven over katten ( soms ook een probleem in tuinen ) , laat staan over paarden.

Het wordt bijna gebracht als een fetish om dieren , in dit geval ook nog jonge dieren te verdrinken.

Wetenschappelijk bewezen is dat er een link is tussen huiselijk geweld en dierenmishandeling. Wellicht even goed om over na te denken voor de mensen die hier zitten om op een nette manier informatie met elkaar uit te wisselen over het oplossen van een vervelend probleem.

Ik geef altijd graag een voorbeeld. ik heb een beetje een hekel aan de katten in mijn tuin. Mijn tuin is vogel en vlinder vriendelijk en zit fan ook vol met die dieren. Dat wordt verpest door katten die op deze dieren komen jagen
Als ik die katten zou vangen , in een zak zou stoppen en in mijn bad zou verdrinken, dan vermoed ik zo dat de meeste mensen mij een enge psychopaat zouden vinden.
Toch is dat niet anders dan wat hier gedaan wordt.
Laatst bijgewerkt door Eleeke op 01-05-25 14:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-25 14:23

Er bestaat niks als diervriendelijk doden. Doden is per definitie niet vriendelijk, de enige uitzondering is wat mij betreft doodzieke dieren euthanaseren. Dan is het doden vriendelijker dan ze te laten afzien.

Een rat doden omwille van de overlast is voor die rat hoe dan ook niet diervriendelijk.
Voor de duidelijkheid: ik heb er geen last mee dat ze gedood worden. Ik denk wel dat je kan nadenken over de minst wrede manier om onnodig leed te vermijden.

ankep

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-25 14:25

als iemand hier een humanere manier weet dan hoor ik het graag! ik moet wel zeggen dat ze bij mij meestal met een minuut of 2 verdronken zijn (zorgen dat ze onderwater blijven zonder zuurstof) het schieten heb ik ook al regelmatig niet in 1x raak zien zijn en dan kruipt de gewonde rat ergens heen om stilletjes te sterven, is dat dan zoveel beter?

ik sta open voor suggesties, maar ik heb tot op heden echt nog geen snellere even effectieve manier gevonden.....

edit:
ik merk dat ik het echt vervelend vind dat er gegooid wordt met woorden als sadisme en er geïnsinueerd wordt dat ik ervan geniet om dieren te doden... dat is zeer nadrukkelijk niet het geval, maar door de mate van overlast is ze elders weer uitzetten echt geen optie, en ik vind dat ik dan ook zelf mans genoeg moet zijn om het zelf te doen

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-25 14:29

Schieten moet je inderdaad goed doen en goed de tijd voor nemen. En het juiste materiaal nemen met voldoende kracht en de juiste kogeltjes. Of het laten doen natuurlijk door iemand die er veel ervaring mee heeft.. Ik vind het ook echt niet leuk maar dat ze de kippen belagen, alles kapot vreten en de voer voorraad er sneller doorheen jagen dan de kippen dat kunnen maakt wel dat er iets mee gedaan moet worden. Ze fokken immers heel erg snel..

Vangen en uitzetten klinkt diervriendelijker, maar dan heeft een ander er weer last van dus dat is ook niet erg aardig om te doen.

Maar een andere heilige graal is ook welkom. Dat uitroken had ik nog niet eerder zo gehoord dus dat is best interessant. Maar goed, denk dat ze vrij snel terug zullen komen.

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-25 14:33

Tieneke schreef:
Er bestaat niks als diervriendelijk doden. Doden is per definitie niet vriendelijk, de enige uitzondering is wat mij betreft doodzieke dieren euthanaseren. Dan is het doden vriendelijker dan ze te laten afzien.

Een rat doden omwille van de overlast is voor die rat hoe dan ook niet diervriendelijk.
Voor de duidelijkheid: ik heb er geen last mee dat ze gedood worden. Ik denk wel dat je kan nadenken over de minst wrede manier om onnodig leed te vermijden.

idem hoor, hoe moeilijk ik het ook vind , ik snap dat de overlast groot kan zijn.

Er zijn wel methodes, in het bos uitzetten,echt veel km verderop, naar de wilde rattenopvang brengen, die vangt jonkies op en deze kunnen soms nog als huisdier leven ( yep ik heb wilde ratten gehad , of eigenlijk halfwilde, opgevangen rittens van een ontsnapte tamme rat die zwanger werd) .
Met 1 klap doden is nog altijd een stuk beter dan langzaam laten stikken.

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-25 14:35

ankep schreef:
als iemand hier een humanere manier weet dan hoor ik het graag! ik moet wel zeggen dat ze bij mij meestal met een minuut of 2 verdronken zijn (zorgen dat ze onderwater blijven zonder zuurstof) het schieten heb ik ook al regelmatig niet in 1x raak zien zijn en dan kruipt de gewonde rat ergens heen om stilletjes te sterven, is dat dan zoveel beter?

ik sta open voor suggesties, maar ik heb tot op heden echt nog geen snellere even effectieve manier gevonden.....

edit:
ik merk dat ik het echt vervelend vind dat er gegooid wordt met woorden als sadisme en er geïnsinueerd wordt dat ik ervan geniet om dieren te doden... dat is zeer nadrukkelijk niet het geval, maar door de mate van overlast is ze elders weer uitzetten echt geen optie, en ik vind dat ik dan ook zelf mans genoeg moet zijn om het zelf te doen

Ik vind 2 minuten anders best lang := (als je aan het lijden bent). Anderzijds hoe zou iedereen het in het topic vinden wanneer we dit met de buurtkatten zouden doen? Ik begrijp de kwestie wel van Eeleke. Ik heb overigens ook de foto's met de honden geteMd, gezien ik het bijna pronken met dode dieren vind.

Tieneke schreef:

Diervriendelijk is wellicht een verkeerde term. Het gaat voornamelijk om het geen hebben van een lijdensweg.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-25 14:36

Buurt katten hebben een eigenaar. Dat vind ik wel wat anders dan wilde dieren die zich heel rap voortplanten. In principe zou je van een kat ook geen overlast moeten hebben hoor, maar daar zou de eigenaar verantwoording voor moeten nemen. Dat gaat bij ratten in je tuin niet natuurlijk.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-25 14:40

Ik verzuip ze ook maar toen ik dat laatst zei kreeg ik pb`s en meelezers die ineens reageerden
Gif, val of schieten, allemaal zielig en vaak niet meteen dood

Ik heb 3 honden en 2 katten maar geen 1 die als een muis ( en denk dus ook als ze een rat zien) voorbij ziet rennen het idee krijgt "ow die wil ik vangen" stelletje luie beesten

ankep

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-25 14:41

en toch ga ik een wilde rat die bang is niet met mn handen pakken om hem een klap achter de kop te geven....

dus nog steeds geen reëel alternatief in mijn ogen.

en katten hebben een eigenaar, de doorgeschoten overlastgevende zwerfkattenpopulatie hier in de buurt werd ook gehandhaafd door jagers en ook dat vond niemand leuk, maar was echt nodig (enorme ziekteverspreiding, inteelt en echt aangeboren ongezonde katten)

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-25 14:42

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-25 14:43

Lynn_Nikita schreef:
Ik verzuip ze ook maar toen ik dat laatst zei kreeg ik pb`s en meelezers die ineens reageerden
Gif, val of schieten, allemaal zielig en vaak niet meteen dood

Ik heb 3 honden en 2 katten maar geen 1 die als een muis ( en denk dus ook als ze een rat zien) voorbij ziet rennen het idee krijgt "ow die wil ik vangen" stelletje luie beesten

als ik je echte naam zou weten zou ik ook aangifte tegen je doen , dit mag niet en valt onder dierenmishandeling.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-25 14:51

Maar een rat in een kooitje zetten en 5 km rijden is ook zielig.
Ze zijn dan ook echt wel bang.

Wij hebben hier klap vallen.
Maar helaas komt het soms ook voor dat ze nog leven.

Dan maakt de jack het af.
Maar zeker is dan dat ze langer dan 2 minuten hebben geleden.

Het mooiste is inderdaad als de honden ze pakken. Keer schudden en klaar.
Helaas kan de rat tegen de muur omhoog en onze honden niet.

Maar wat men ook doet. Niks is helemaal vrij van leed.

Ja misschien zo'n luchtdruk ding.
Veel geld.
Nog nul mee gevangen.

Nul vangen is wel leed vrij.. Dat wel. :+

ankep

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-25 14:51

@Eleeke sorry maar ik kan je echt niet serieus nemen hierin. als jij denkt dat je het beter kan mag je het hier komen laten zien..

weet wel dat het belangrijk is om zo snel mogelijk zoveel mogelijk te vangen anders blijven ze zich voortplanten en krijg je het niet onder controle.

ik woon in een dorp op het Brabantse platteland en ik weet dat vrijwel iedereen hier hetzelfde doet of erger, dus als je aangifte zou doen dan denk ik dat er niet veel aan gedaan zal worden (vermoedelijk heeft oom agent in zijn omgeving netzoveel last en kans bestaat dat die zelf hetzelfde doet)

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-25 14:54

Eleeke schreef:
Dit topic grenst aan sadisme. Er is een groot verschil met op een nette manier van een probleem afkomen of een dier dusdanig mishandelen tot de dood erop volgt.
Dat mogen we hier niet schrijven over katten ( soms ook een probleem in tuinen ) , laat staan over paarden.

Het wordt bijna gebracht als een fetish om dieren , in dit geval ook nog jonge dieren te verdrinken.

Wetenschappelijk bewezen is dat er een link is tussen huiselijk geweld en dierenmishandeling. Wellicht even goed om over na te denken voor de mensen die hier zitten om op een nette manier informatie met elkaar uit te wisselen over het oplossen van een vervelend probleem.

Ik geef altijd graag een voorbeeld. ik heb een beetje een hekel aan de katten in mijn tuin. Mijn tuin is vogel en vlinder vriendelijk en zit fan ook vol met die dieren. Dat wordt verpest door katten die op deze dieren komen jagen
Als ik die katten zou vangen , in een zak zou stoppen en in mijn bad zou verdrinken, dan vermoed ik zo dat de meeste mensen mij een enge psychopaat zouden vinden.
Toch is dat niet anders dan wat hier gedaan wordt.

Dit dus! _/-\o_

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-25 14:55

ankep schreef:

edit:

Je vindt sadisme niet terecht terwijl je zelf zegt:

In een minuut of twee zorgen dat er onder water blijven (levend dus!!!) zonder zuurstof, zijn ze vaak wel dood...

Wat is daar dan niet sadistisch aan?!

ankep schreef:
@Eleeke sorry maar ik kan je echt niet serieus nemen hierin. als jij denkt dat je het beter kan mag je het hier komen laten zien..

weet wel dat het belangrijk is om zo snel mogelijk zoveel mogelijk te vangen anders blijven ze zich voortplanten en krijg je het niet onder controle.

ik woon in een dorp op het Brabantse platteland en ik weet dat vrijwel iedereen hier hetzelfde doet of erger, dus als je aangifte zou doen dan denk ik dat er niet veel aan gedaan zal worden (vermoedelijk heeft oom agent in zijn omgeving netzoveel last en kans bestaat dat die zelf hetzelfde doet)

Katten kunnen zich anders even snel voortplanten als ratten en evenveel overlast bezorgen ook hoor.
En meer katteneigenaren die geen verantwoording nemen dan wel...

Ook maar verzuipen dan?

Het is niet alleen de weg tot ze eindelijk bezwijken die wreed is door ze te verdrinken, het is óók wat ze ervaren voor ze sterven... Ze leveren minutenlang een doodsstrijd en dat moet je niet willen.

Niemand die zegt dat je ze met blote handen moet pakken, geef ze dan een genadeklap met een spade ofzo maar zorg dat het kort, snel en vlug is ipv ze te martelen!

Overigens, vind ik nog steeds de beste manier om van een plaag af te komen is door te zorgen dat je geen plaag krijgt.
Ik zou nooit een rat of muis doden. Ook dat zijn dieren.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-25 15:04

Dan ben je ook vegetarisch of veganistisch denk ik?

Blijft ingewikkeld dit hoor. Maar voor ons inderdaad wel de reden om geen kippen meer te nemen en dus hopelijk geen ongedierte meer aan te trekken waardoor we niet meer dit soort keuzes hoeven maken.

Al zijn we ook aan het kijken of we ooit een plek met paarden aan huis kunnen hebben maar dat trekt ook gewoon ongedierte aan natuurlijk.