Welke van de 2? Corgi of Ijslandse schapenhond

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 12:04

Nouja, je kan niet weten of het "liever" is natuurlijk.

Misschien moet ik mijn zin hertypen:

Ik ken een hoop honden die het niet boeit of ze een aantal uur of een dag alleen zitten.
Die franse bulldogjes van mijn vader draaien zich op hun rug en liggen te ronken. En dat doen ze ook als er wel iemand thuis is. Boeit hun niks of er iemand is of niet. Vaak worden ze niet eens wakker als er iemand thuiskomt en hebben ze het maar een halfuur later door :+ (en zouden dan ook nog een eind liggen chillen voor ze even komen begroeten.)

Kidde

Re: Welke van de 2? Corgi of Ijslandse schapenhond

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 12:17

Gewoon lekker geen hond nemen als hij acht uur alleen moet zitten. Ik snap best dat je elke dag op kantoor nodig bent, maar dan is een hond m.i. geen optie.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 19:54

Eigenlijk grappig. Dat de buur(t)kinderen te pas en te onpas lawaai maken en net zo goed s avonds om 21.00 uur nog gillend door de steegjes rennen dat moeten we accepteren. Echter een hond die regelmatig blaft is kennelijk verschrikkelijk.....kinderen communiceren met onder andere geluid. Honden ook. Natuurlijk zeer veelvuldig en overmatig blaffen moet je gewoon kunnen voorkomen. Echter dat ze eens aan slaan op de deurbel, onverwachts geluid, de postbode en dat op normale tijden dat moet gewoon kunnen. Hier waken ze absoluut niet maar in spel met ons zijn ze best vocaal aanwezig. Ja in een rijtjeshuis en ja op normale tijden en rekening houdend met de buren die bijvoorbeeld op zondag uitslapen tot 11.00 uur bijvoorbeeld. Het is geven en nemen hoor! Er wordt hier wel heel spastisch gedaan naar mijn idee over blaffen.

Het grootste deel van de honden kan gewoon zonder problemen 8 uur alleen thuis zijn. Willen wij als gemiddelde eigenaar dat? Nee, tenminste niet hier op bokt maar is het werkelijk bijna onmogelijk een passende hond voor de situatie van TS te vinden? Ik zeg van niet! Waar een wil is daar is een weg! Ik heb in de afgelopen 25 jaar ontzettend veel verschillende situaties mee gemaakt met mijn honden maar in elke situatie waren de toen aanwezige honden zeer zeker enorm tevreden en ook geen ergerpunt voor de buren/buurt. Ze waren en zijn wel gewoon honden, inclusief geluid en met hun eigen eigenaardigheden en al dan niet met regelmaat 8 uur alleen thuis.

MaiNat

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 21:49

Ik heb een Welsh corgi Cardigan meisje Willow van 4 en het zijn de leukste en moeilijkste honden ineen. De puptijd is ook echt heel zwaar. Corgi’s zelfs als puppy’s willen graag dingen zelf regelen, dus zelf bepalen waar ze heen gaan dus heel hard trekken aan de lijn of er zelfs aan gaan hangen, heelen/kuiten bijten, heel hard tegen je blaffen, bijten en springen. Door goed gedrag te belonen, en verkeerd gedrag te negeren, veel kaaskluiven voor de scherpe puppy tandjes en veel rust en regelmaat door bijvoorbeeld een bench en ren is de puppy tijd goed door te komen. Maar wel heel intensief. Ik denk dat corgi’s voor gevorderde hondenbaasjes zijn.

Hoe leuk en slim ze ook zijn, ik zou niet weer voor een corgi gaan. Dit vanwege hun lange rug. Hierdoor mag Willow niet met grotere honden spelen dan haarzelf en ook niet mee met bijvoorbeeld een uitlaatdienst of een dagje hondenopvang met andere honden. Met wandelen moet ik dus altijd haar snel aanlijnen als er een grotere hond aankomt. Dit is niet altijd even ontspannen wandelen. Corgi zijn hele slimme en actieve honden en inmiddels kan ik alles met haar. Maar bij andere mensen is ze dus heel vocaal. Bij mij waakt ze wanneer moet en is ze voor de rest heel stil in huis. Maar bij andere mensen als ze op visite is bijvoorbeeld dan is haar eerste reactie heel hard blaffen. Als ze vaker ergens is dan wordt dit ook weer minder, maar corgi’s zijn gewoon heel vocaal! Ik kan niet zeggen dat Willow eenkennig is, ze is dol op iedereen. Wel verhaard ze gigantisch, dus je moet wel heel erg houden van veel stofzuigen. Mijn robot stofzuiger kan het haar zelfs ook niet aan van een dag . Ook is ze niet te houden met katten (als pup al) Maar ze is ook ontzettend slim en lief. En heel makkelijk inmiddels bij mij in huis. Ik laat haar absoluut niet langer dan 3.5 uur alleen thuis op een dag! Een hond is een roedeldier en moet toch ook wel eens z’n behoefte doen.

Cardigans zijn iets groter dan Pembrokes, dus ik denk dat ze ook wel iets meer kunnen qua wandelen. In het weekend wandel ik gemakkelijk 12 tot 17 kilometer met haar op een dag. Heerlijk vind ze dat!
Laatst bijgewerkt door MaiNat op 07-03-25 21:56, in het totaal 2 keer bewerkt

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 21:54

MaiNat schreef:
Ik heb een Welsh corgi Cardigan meisje Willow van 4 en het zijn de leukste en moeilijkste honden ineen. De puptijd is ook echt heel zwaar. Corgi’s puppy’s willen graag dingen zelf regelen, dus zelf bepalen waar ze heen gaan dus heel hard trekken aan de lijn of er zelfs aan gaan hangen, heelen/kuiten bijten, heel hard tegen je blaffen, bijten en springen. Door goed gedrag te belonen, en verkeerd gedrag te negeren, veel kaaskluiven voor de scherpe puppy tandjes en veel rust en regelmaat door bijvoorbeeld een bench en ren is de puppy tijd goed door te komen. Maar wel heel intensief. Ik denk dat corgi’s voor gevorderde hondenbaasjes zijn.

Hoe leuk en slim ze ook zijn, ik zou niet weer voor een corgi gaan. Dit vanwege hun lange rug. Hierdoor mag Willow niet met grotere honden spelen dan haarzelf en ook niet mee met bijvoorbeeld een uitlaatdienst of een dagje hondenopvang met andere honden.
Met wandelen moet ik dus altijd haar snel aanlijnen als er een grotere hond aankomt. Dit is niet altijd even ontspannen wandelen. Corgi zijn hele slimme en actieve honden en inmiddels kan ik alles met haar. Maar bij andere mensen is ze dus heel vocaal. Bij mij waakt ze wanneer moet en is ze voor de rest heel stil in huis. Maar bij andere mensen als ze op visite is bijvoorbeeld dan is haar eerste reactie heel hard blaffen. Als ze vaker ergens is dan wordt dit ook weer minder, maar corgi’s zijn gewoon heel vocaal! Ik kan niet zeggen dat Willow eenkennig is, ze is dol op iedereen. Wel verhaard ze gigantisch, dus je moet houden van veel stofzuigen en ik heb een robot stofzuiger (de het haar ook niet aankan), ze is niet houden met katten (als pup al) maar ook ontzettend slim en lief. Ik laat haar absoluut niet langer dan 3.5 uur alleen thuis op een dag! Een hond is een roedeldier en moet toch ook wel eens z’n behoefte doen.

Cardigans zijn iets groter dan Pembrokes, dus ik denk dat ze ook wel iets meer kunnen qua wandelen. In het weekend wandel ik gemakkelijk 12 tot 17 kilometer met haar op een dag. Heerlijk vind ze dat!

Van wie mag dat niet? Onze corgi's speelde altijd met alle andere honden en ze spelen nog wild ook. Maar rugproblemen zijn nooit voorgekomen..ik vind ze altijd juist super flexibel en behendig met dat lange lijf.

MaiNat

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 22:03

Ik heb met Willow op privé puppy training gezeten en later op groepsles en alle instructeurs zeiden dat zij als corgi met een lange rug niet met grotere honden mocht spelen vanwege het gevaar op hernia’s. Ook mogen corgi’s vanwege deze gevoeligheid geen trappen lopen en springen van grote hoogten. Ik woon 1 hoog dus ik til haar altijd. Dat is misschien ook iets om mee te nemen met een overweging!

Helaas ken ik meerdere corgi’s waaronder een corgi van een vriendin die op de opvang een hernia hebben opgelopen. Dit vanwege grotere honden. Het blijft gewoon een risico!

Isabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 22:25

Hier een Cardigan gehad, was een super lieve en makkelijke hond. Wel vocaal en toen hij wat ouder was kreeg hij last van zijn rug.

xSannee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-25 00:19

Hier gaat onze corgi gewoon mee met de uitlaat en speelt ook gewoon met (eerlijk spelende) grote honden. Rug is uiteraard zeker een zwak punt dus altijd goed om rekening mee te houden. Traplopen vermijden we idd, maar lang wandelen kan onze Pembroke ook gewoon hoor *D

Voor gevorderde hondenbaasjes vind ik ook lastig. Bij ons is het onze eerste hond en dat gaat hartstikke goed. Wel hebben wij er echt veel tijd en training ingestoken.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-25 16:33

Ik vind de term "voor gevorderde hondenbaasjes" ook altijd zo misleidend en de verkeerde.

Ik hoor liever "voor gemotiveerde hondenbaasjes", want een beginnend hondenbaasje kan soms veel gemotiveerder en doelbewuster omgaan met opvoeding en training dan een doorwinterde hondenbaas waarbij alles vaker vanzelf gaat en er minder moet worden stilgestaan bij wat en hoe men het aanpakt of doet.
Het is vaker op "automatische piloot" dan en dat kan bij sommige rassen ook niet goed gaan.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-25 20:16

Wat is gevorderd...ik durf te zeggen dat ik op 15 jarige leeftijd al meer gevorderde hondeneigenaar was dan mening iemand die al tientallen jaren honden had. Ik liep toen al met ruim 180 kg hond in mijn uppie (2 sint bernards, 1 mastin espanol, 1 boxer). Idd met toewijding en inzet kom je overal. Mijn eerste hond (boxer) kwam uit zware mishandeling en moest op 10 maanden leeftijd terug leren lopen...ik was 8 jaar, mijn ouders onervaren, we waren met 7 kinderen. Het is helemaal goed gegaan. Wel met bloed, zweet en tranen maar we gingen er 100% voor! Met die inzet en aan kunnen passen aan je hond dan lukt alles