MaiNat schreef:Ik heb een Welsh corgi Cardigan meisje Willow van 4 en het zijn de leukste en moeilijkste honden ineen. De puptijd is ook echt heel zwaar. Corgi’s puppy’s willen graag dingen zelf regelen, dus zelf bepalen waar ze heen gaan dus heel hard trekken aan de lijn of er zelfs aan gaan hangen, heelen/kuiten bijten, heel hard tegen je blaffen, bijten en springen. Door goed gedrag te belonen, en verkeerd gedrag te negeren, veel kaaskluiven voor de scherpe puppy tandjes en veel rust en regelmaat door bijvoorbeeld een bench en ren is de puppy tijd goed door te komen. Maar wel heel intensief. Ik denk dat corgi’s voor gevorderde hondenbaasjes zijn.
Hoe leuk en slim ze ook zijn, ik zou niet weer voor een corgi gaan. Dit vanwege hun lange rug. Hierdoor mag Willow niet met grotere honden spelen dan haarzelf en ook niet mee met bijvoorbeeld een uitlaatdienst of een dagje hondenopvang met andere honden. Met wandelen moet ik dus altijd haar snel aanlijnen als er een grotere hond aankomt. Dit is niet altijd even ontspannen wandelen. Corgi zijn hele slimme en actieve honden en inmiddels kan ik alles met haar. Maar bij andere mensen is ze dus heel vocaal. Bij mij waakt ze wanneer moet en is ze voor de rest heel stil in huis. Maar bij andere mensen als ze op visite is bijvoorbeeld dan is haar eerste reactie heel hard blaffen. Als ze vaker ergens is dan wordt dit ook weer minder, maar corgi’s zijn gewoon heel vocaal! Ik kan niet zeggen dat Willow eenkennig is, ze is dol op iedereen. Wel verhaard ze gigantisch, dus je moet houden van veel stofzuigen en ik heb een robot stofzuiger (de het haar ook niet aankan), ze is niet houden met katten (als pup al) maar ook ontzettend slim en lief. Ik laat haar absoluut niet langer dan 3.5 uur alleen thuis op een dag! Een hond is een roedeldier en moet toch ook wel eens z’n behoefte doen.
Cardigans zijn iets groter dan Pembrokes, dus ik denk dat ze ook wel iets meer kunnen qua wandelen. In het weekend wandel ik gemakkelijk 12 tot 17 kilometer met haar op een dag. Heerlijk vind ze dat!
Van wie mag dat niet? Onze corgi's speelde altijd met alle andere honden en ze spelen nog wild ook. Maar rugproblemen zijn nooit voorgekomen..ik vind ze altijd juist super flexibel en behendig met dat lange lijf.