Kattenvoer: welke is nu echt goed?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 19:32

Mrijn schreef:
Wie weet waar ik het voedingsadvies van power of nature kan vinden? Ik heb 2 kleine verpakkingen besteld en de heren vinden het heerlijk. Ik kan alleen nergens vinden hoeveel ik ervan moet voeren…

zoveel als ze nodig hebben, worden ze te dik krijgen ze te veel worden ze mager krijgen ze te weinig, is voor elk dier anders.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-25 20:57

Ik heb van brok alles 24/7 staan. Alleen het kittenvoer niet want dan word de volwassen kat echt te dik :Y) (is ze al :x )

Azmay

Re: Kattenvoer: welke is nu echt goed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-25 17:18

Hier ging de kat inmiddels echt slecht op Iams dus met nog bijna een volle zak daarvan maar meteen over aan het stappen op Purizon. Ben benieuwd of we daar snel verbetering op zien.
Ik vind hem sloom, zijn poep stinkt enorm, zijn kont is zelfs vies en zijn oren zijn erg smerig. Dat laatste is uiteraard een zaak voor de dierenarts maar als ik het voer niet verander verwacht ik dat het dwijlen met de kraan open is.

Niqui

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-25 19:31

Azmay schreef:
Hier ging de kat inmiddels echt slecht op Iams dus met nog bijna een volle zak daarvan maar meteen over aan het stappen op Purizon. Ben benieuwd of we daar snel verbetering op zien.
Ik vind hem sloom, zijn poep stinkt enorm, zijn kont is zelfs vies en zijn oren zijn erg smerig. Dat laatste is uiteraard een zaak voor de dierenarts maar als ik het voer niet verander verwacht ik dat het dwijlen met de kraan open is.

Van het overstappen op ander voer kunnen ze in eerste instantie ook wel wat last hebben. Kan je ze tijdelijk wat meer natvoer geven en de hoeveelheid Purizon langzaam opbouwen?

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-25 20:29

Niqui schreef:
Azmay schreef:

Van het overstappen op ander voer kunnen ze in eerste instantie ook wel wat last hebben. Kan je ze tijdelijk wat meer natvoer geven en de hoeveelheid Purizon langzaam opbouwen?

Natvoer blieft meneer niet. -O-
Ik meng het nu gewoon, ben grotendeels over en dit lijkt zo goed te gaan.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-25 21:26

Iams hoor ik veel goede verhalen over in de goedkopere categorie. Jammer dat hij er niet goed op reageert.

Voor de kenners: ik ben benieuwd wat jullie van Carnilove, Profine en Natural Health vinden :)

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-25 21:48

Ik voerde mijn vorige poes iams maar moest uiteindelijk over naar speciaal voer ivb blaasgruis.

Nu ook eerst iams gegeven aan mijn 2 poesen maar oa door dit topic de overstap naar carnilove aan het maken. Zijn wat kleinere brok maar lijken te bevallen!

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-25 21:55

Nyaleti schreef:
Iams hoor ik veel goede verhalen over in de goedkopere categorie. Jammer dat hij er niet goed op reageert.

Voor de kenners: ik ben benieuwd wat jullie van Carnilove, Profine en Natural Health vinden :)

Ik had Iams in mijn hoofd ook als redelijk ok voer staan, maar als ik dan naar de analyse kijk word ik er niet heel gelukkig van dus ik snap ook wel dat het niet goed gaat. De huidige zak is overigens sterilised, daarmee werd het duidelijk erger.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-25 21:58

Als je het vergelijkt met Purizon niet nee :')
Maar voor iemand met een kleinere portomonee wordt Iams vaak aangeraden. Dat de prijs / kwaliteit wel goed is.
(Ik weet de prijzen zo niet, ik voer het niet. Maar dit is wat ik vaak lees)

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-25 22:01

Alhoewel ikzelf de Carnilove True Fresh qua analyse dik oke vind, doen mijn katten het er niet goed op. Op Purizon dan weer wel.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-25 21:39

Ik heb mij weer even verdiept in het kattenvoer net als richtlijn de lijsten van deze site; https://kimskattenweetjes.com/wp-conten ... r-2024.pdf

Ik heb een 8 jaar oude dame die een beetje overgewicht heeft en een 7 maand oude kitten die weer te slank is. Momenteel heb ik 24/7 Hills I/d (voor de darmpjes van beide) en vital style blaasgruis (voor de 8jarige) staan. Daarbij krijgt de kitten een paar x per dag RC kitten aangeboden in combinatie met natvoer. Verder ook nog natvoer voor beide.

Maar anyway, dat is wat ze nu krijgen. Het blaasgruis voer blijft sowieso, dit is nodig voor de 8 jarige. Hills i/d wil ik ooo voorlopig nog aanhouden voor de darmen, maar ik zocht dus naar een voer wat ik ook kan geven wat niet teveel koolhydraten bevat voor de 8 jarige maar wel de kitten voorziet van alles wat ze nodig heeft en ik kwam uit bij Applaws kitten. Deze lijst heeft mij hierbij geholpen, je hebt ook een natvoer lijst hier van.

Ik heb in ieder geval een zak ervan besteld en als ze het allebei lekker vinden dan word dat het voer wat ik met de Hills I/d geleidelijk ga mixen. En uiteindelijk ook 24/7 laat staan. Scheelt weer moeilijk doen met kitten brok gezien ik het elke keer voor de 8 jarige neus moet weg halen want ze vind het heerlijk _O-

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 17:36

Ik zou wel uitkijken met kittenvoer voor een volwassen kat, zeker omdat je aangeeft dat ze al gevoelig zijn met hun darmen. Over het algemeen is kittenvoer wat vetter en bevat het meer voedingsstoffen omdat het gemaakt is om te kunnen groeien...

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 23:43

Yv_ schreef:
Ik zou wel uitkijken met kittenvoer voor een volwassen kat, zeker omdat je aangeeft dat ze al gevoelig zijn met hun darmen. Over het algemeen is kittenvoer wat vetter en bevat het meer voedingsstoffen omdat het gemaakt is om te kunnen groeien...

Betreffende kittenvoer van applaws is goed te doen volgens het schema. Een 2, dus niet perfect maar oké voor een gesteriliseerde poes.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-25 14:55

Ik wordt er even kriegel van dus hoop te kunnen sparen of tips te krijgen :D

2 katten: beide bijna 2 jaar oud en steriel (poes en kater). Zijn veel buiten, zeker nu het lekkere weer er aan komt. Vooral de kater maakt echt veel meters op een dag. Dus wat dat betreft mogen ze best wat energie hebben.
Lastige met de poes is dat ze vooral kieskeurig is maar dat is een kwestie van uitproberen.
De kater is echter een bodemloze put. Die schrokt z'n brok in een keer op (krijgt deels in likmat en slowfeeder) en kan altijd eten.
Voor hem is het dus wat lastiger uitzoeken. Ik wil in verhouding wel wat kunnen voeren, niet dat hij met 10 brokjes al z'n dagelijkse portie heeft gehad zegmaar maar pas met 20-30 brokjes. Meer te kauwen, voor z'n gevoel meer te eten.
Hij heeft ook echt aanleg dik te worden maar alles wordt altijd afgewogen gegeven.

Ze krijgen nu:
2 varianten Wellness core (sterilised 38% eiwit, 13% vet en de Original 45% eiwit, 18% vet. Wissel per zak af en merk geen verschil)
Natvoer Almo nature (gemiddeld 80% eiwit en <5% vet) (volgens mij reken ik dit nu verkeerd uit maar error :') )

Nu wil ik overstappen naar KVV wat gemiddeld genomen 40% eiwit heeft maaaar dus ook 40% vet.
De brokjes die ik wil gaan geven zijn Natural Health Carnivore met 46% eiwit en 20% vet.

Ik twijfel enorm door het hoge vet gehalte. Ik wil niet dat ze dicht slibben of dat ik maar weinig moet gaan voeren omdat ze anders wel echt te dik worden.
Ik wil graag kvv gaan geven omdat dat enorm de kosten drukt :o (ong 1/4 1/5 van hun dagelijkse eten) dus mits ze het lekker blijven vinden, wil ik die graag aanhouden.

Andere varianten van de Natural Health vind ik niet zoveel. Lager in vet maar ook serieus lager in eiwit. Of kan ik dat compenseren door het kvv? Ik wil wel graag de portie grote hetzelfe houden dus het blijft 1/4 1/5 van het totaal.

Andere merken die ik kan proberen zijn Carnilove, goed merk maar hoor veelal dat de darmen van de kat er niet zo lekker op reageren dus heeft niet m'n voorkeur. Die hebben 15% vet geloof ik, maar maakt die paar % nu echt een wezenlijk verschil?
Andere merk is Profine maar ben ik niet zo kapot van.

Andere merken mogen geopperd worden maar heb al veel gezocht en het meeste is in verhouding net zo duur. Of voor 1€ verschil is het de moeite niet en blijf ik lekker op Wellness core want doen ze het goed op.
Applaws valt af want zit veel te hoog in Calcium.

Furst

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-25 14:57

Wij geven verse voeding die aan huis geleverd word. Merken van Tinlo Barfmenu en Kivo. Daarnaast hebben ze ook wel altijd brokken ter beschikking want zonder worden ze echt heel lastig...

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-25 15:15

Nyaleti schreef:
Ik wordt er even kriegel van dus hoop te kunnen sparen of tips te krijgen :D

2 katten: beide bijna 2 jaar oud en steriel (poes en kater). Zijn veel buiten, zeker nu het lekkere weer er aan komt. Vooral de kater maakt echt veel meters op een dag. Dus wat dat betreft mogen ze best wat energie hebben.
Lastige met de poes is dat ze vooral kieskeurig is maar dat is een kwestie van uitproberen.
De kater is echter een bodemloze put. Die schrokt z'n brok in een keer op (krijgt deels in likmat en slowfeeder) en kan altijd eten.
Voor hem is het dus wat lastiger uitzoeken. Ik wil in verhouding wel wat kunnen voeren, niet dat hij met 10 brokjes al z'n dagelijkse portie heeft gehad zegmaar maar pas met 20-30 brokjes. Meer te kauwen, voor z'n gevoel meer te eten.
Hij heeft ook echt aanleg dik te worden maar alles wordt altijd afgewogen gegeven.

Ze krijgen nu:
2 varianten Wellness core (sterilised 38% eiwit, 13% vet en de Original 45% eiwit, 18% vet. Wissel per zak af en merk geen verschil)
Natvoer Almo nature (gemiddeld 80% eiwit en <5% vet) (volgens mij reken ik dit nu verkeerd uit maar error :') )

Nu wil ik overstappen naar KVV wat gemiddeld genomen 40% eiwit heeft maaaar dus ook 40% vet.
De brokjes die ik wil gaan geven zijn Natural Health Carnivore met 46% eiwit en 20% vet.

Ik twijfel enorm door het hoge vet gehalte. Ik wil niet dat ze dicht slibben of dat ik maar weinig moet gaan voeren omdat ze anders wel echt te dik worden.
Ik wil graag kvv gaan geven omdat dat enorm de kosten drukt :o (ong 1/4 1/5 van hun dagelijkse eten) dus mits ze het lekker blijven vinden, wil ik die graag aanhouden.

Andere varianten van de Natural Health vind ik niet zoveel. Lager in vet maar ook serieus lager in eiwit. Of kan ik dat compenseren door het kvv? Ik wil wel graag de portie grote hetzelfe houden dus het blijft 1/4 1/5 van het totaal.

Andere merken die ik kan proberen zijn Carnilove, goed merk maar hoor veelal dat de darmen van de kat er niet zo lekker op reageren dus heeft niet m'n voorkeur. Die hebben 15% vet geloof ik, maar maakt die paar % nu echt een wezenlijk verschil?
Andere merk is Profine maar ben ik niet zo kapot van.

Andere merken mogen geopperd worden maar heb al veel gezocht en het meeste is in verhouding net zo duur. Of voor 1€ verschil is het de moeite niet en blijf ik lekker op Wellness core want doen ze het goed op.
Applaws valt af want zit veel te hoog in Calcium.

Haaksbarf konijn bevat wat minder vet. Je kunt ook deels KVV aanvullen met vetarm spiervlees en een balancer poeder. Je kunt dus ook kipfilets of kalkoenfilet uit de supermarkt malen met de balancer als ze dat lusten.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-25 15:21

Ik krijg die analyse nergens gevonden. Heb jij het in huis toevallig en wil je een foto maken?

Ik kan makkelijk aan BARF en Carnibest komen. Smaken eend en konijn hebben idd de laagste vetpercentage (11% tegenover 16-18% geloof ik, in de analyse dus incl vocht nog.)
Hou het voorlopig wel bij een van die merken omdat een dus een kieskeurige is en niet meteen 10 rollen in huis wil hebben.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-25 15:45

Nyaleti schreef:
Ik krijg die analyse nergens gevonden. Heb jij het in huis toevallig en wil je een foto maken?

Ik kan makkelijk aan BARF en Carnibest komen. Smaken eend en konijn hebben idd de laagste vetpercentage (11% tegenover 16-18% geloof ik, in de analyse dus incl vocht nog.)
Hou het voorlopig wel bij een van die merken omdat een dus een kieskeurige is en niet meteen 10 rollen in huis wil hebben.

13% vet geloof ik. Maar dan zijn Barf en carnibest ook prima. Ben benieuwd of je gewichtsverlies gaat geven zonder honger :)

Blijf vooral je katten wekelijks wegen bij een voerwissel. Dan kun je snel bijsturen.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-25 16:05

Dankje. Dan is Carnibest of Barf idd met zo makkelijk.

Ja voer switchen is altijd lastig. Heb toen ze kitten zijnde vanalles geprobeerd en krijgen nu al ruim één jaar de Wellness core. Maar ging uitrekenen wat het me nou kost in de maand en schrok daar wel van dus even alles onder de loep.
Gelukkig zit het aantal gram brokjes wel redelijk gelijk dus dat scheelt weer rekenen en proberen.
Alleen het kvv ga ik 10gr minder van geven dan van het natvoer.

En het scheelt enorm dat ze nu weer veel buiten spelen en ook tot later buiten kunnen blijven. De kater liep van de zomer gemiddeld 5km per dag :D hoeveel in de winter weet ik niet. (Veilig met tracker dus op het erf, in de wei en soms door de wei een uitstapje naar de buren)

Nu nog op jacht naar het perfecte natvoerbakje voor de kieskeurige mevrouw. Ze heeft (uiteraard) whisker fatigue dus je wilt een laag bakje, maar ze gooit het al snel over de rand heen en eet het daarna slecht op. Met kvv vind ik restjes toch wat minder fijn.
Had net een nieuwe brede bak met semi hoge rand gekocht en daar heeft ze het dus ook overheen geduwd :+

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-25 16:20

Vers vlees
Ik haal het gewoon bij de slager, kat gaat er super goed op:) en wat brok erbij voor tanden.

Wonkeydonkey

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-25 16:45

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-25 19:17

Zo makkelijk is het helaas niet :D
Ik krijg de samenstelling niet gevonden dus hoe het precies zit weet ik niet maar 59% dierlijke bestanddelen zegt precies niks eigenlijk. Niks over het eiwit percentage bijvoorbeeld. Misschien is het wel 50% kippenveren. Of alleen meel of alleen wat vet.
Het is vooral mooie marketing :)

salamaleque

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-25 19:22

Rennie89 schreef:
Ik heb mij weer even verdiept in het kattenvoer net als richtlijn de lijsten van deze site; https://kimskattenweetjes.com/wp-conten ... r-2024.pdf

Ik heb een 8 jaar oude dame die een beetje overgewicht heeft en een 7 maand oude kitten die weer te slank is. Momenteel heb ik 24/7 Hills I/d (voor de darmpjes van beide) en vital style blaasgruis (voor de 8jarige) staan. Daarbij krijgt de kitten een paar x per dag RC kitten aangeboden in combinatie met natvoer. Verder ook nog natvoer voor beide.

Maar anyway, dat is wat ze nu krijgen. Het blaasgruis voer blijft sowieso, dit is nodig voor de 8 jarige. Hills i/d wil ik ooo voorlopig nog aanhouden voor de darmen, maar ik zocht dus naar een voer wat ik ook kan geven wat niet teveel koolhydraten bevat voor de 8 jarige maar wel de kitten voorziet van alles wat ze nodig heeft en ik kwam uit bij Applaws kitten. Deze lijst heeft mij hierbij geholpen, je hebt ook een natvoer lijst hier van.

Ik heb in ieder geval een zak ervan besteld en als ze het allebei lekker vinden dan word dat het voer wat ik met de Hills I/d geleidelijk ga mixen. En uiteindelijk ook 24/7 laat staan. Scheelt weer moeilijk doen met kitten brok gezien ik het elke keer voor de 8 jarige neus moet weg halen want ze vind het heerlijk _O-

Mooie lijst! Ik zie dat ik met Power of Nature redelijk goed zit qua brokken. Ik ben nog zoekende voor wat betreft natvoer dus ik wacht met smart op de lijst voor natvoer, die lijkt ook te komen volgens haar website.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-25 19:32

Aanradertje voor natvoer : Mjamjam :D
Komt overal als één van de beste uit de onderzoeken.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-25 20:05

Ze heeft ook natvoer lijsten toch? Op haar Facebookpagina in iedergeval wel.
Uit m'n hoofd idd Mjammjam en Lily's kitchen die goed scoren (en meer maar die weet ik zo niet).
Lily's kitchen heb ik even geprobeerd maar vond het enorm stinken en zaten veel "brokken" onverklaarbare toelie in dus maar weer mee gestopt.