Konijn verlamde achterpoten

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Riviera87

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 22:08

Ik zou dan een foto van de rug laten maken. Dan weet je het zeker en als het niet in de rug zit ben je waarschijnlijk al bezig met de juiste behandeling.

jesito

Re: Konijn verlamde achterpoten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-24 08:00

De vraag was of daar iets op te zien is, vaak is dan een mri nodig, is overwogen.
Vanmorgen was ze vrij opgewekt maar als ik naar haar wijs gromt ze en valt ook echt aan. Ze is t zat. Medicatie geven leverd zoveel stress op.
Ik zou haar moeten dwangvoeren nu maar het is zo'n struggle om er uberhaupt wat in te krijgen.
Anderzijds wast ze zich wel en zit ze vaker rechtop.

AnjaK83

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-24 10:09

jesito schreef:
Die 7 ml is de pijnstilling, ciseral en de panacur.
Nu heeft ze volgens mij een blaasontsteking erbij. Vandaar dat ze zo rustig is. Ik had gelukkig nog ab staan dus die krijgt zo nu ook. Morgen weer verder kijken. Maar als het morgen niet zint ga ik haar uit haar lijden verlossen want nu is het wel sneu aan t worden. Hopelijk werkt die ab snel.

Waarom denk je dat ze een blaasontsteking heeft? Laat ze urine lopen? Dat is ook een EC symptoom. Heeft ze al dexamethasone injecties gehad van de dierenarts?

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-24 10:38

Wat sneu! Sterkte en hopelijk beterschap voor je konijn.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-24 10:49

AnjaK83 schreef:
jesito schreef:
Die 7 ml is de pijnstilling, ciseral en de panacur.
Nu heeft ze volgens mij een blaasontsteking erbij. Vandaar dat ze zo rustig is. Ik had gelukkig nog ab staan dus die krijgt zo nu ook. Morgen weer verder kijken. Maar als het morgen niet zint ga ik haar uit haar lijden verlossen want nu is het wel sneu aan t worden. Hopelijk werkt die ab snel.

Waarom denk je dat ze een blaasontsteking heeft? Laat ze urine lopen? Dat is ook een EC symptoom. Heeft ze al dexamethasone injecties gehad van de dierenarts?

Ja en is heel troebel, pijn bij plassen.
Kan EC zijn maar dan zijn ondanks de panacur klachten erbij gekomen.
Ze heeft verschillende spuiten gehad en zelf moeten zetten. Ook vit b. Moet vanavond om 19.30 terug naar de dierenarts

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-24 08:17

Sinds gister is ze er weer wat beter aan gelukkig, de ab lijkt zijn werk te doen.
Ze plast weer zelf en eet weer, maar nog niet zoals ik gewend ben van der. Maar goed alles wat erin gaat is prima. Ze wast zich goed.
Nog weinig keutels dus even in de gaten houden. Ze is redelijk vrolijk en ligt in de keuken, dat lijkt ze opzicht wel prima te vinden. Er zitkracht in de achterpoten maar niet genoeg om te lopen.
De blaasontsteking heeft denk ik meer roet in t eten gegooid.
Zaterdag moet ik nieuwe medicatie hebben en dan overleg ik weer. Want er begint wel langzaam de vraag te reizen tot wanneer aankijken, is dit konijnwaardig als dit nog lang gaat duren?

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-24 19:29

Stille meelezer, had eigenlijk niet meer verwacht dat deze update zou komen! Ik was bang dat het vooral downhill zou gaan maar lijkt toch weer uphill.
Zeker blijft de vraag hoe lang hiermee door te gaan maar zolang er nog een stijgende lijn in zit zou ik nog wel door gaan.

Zam_Cas

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-24 19:35

Dat ze zich goed wast is een goed teken! Ik moest hier alles uit de kast trekken om ze te laten eten. Ik plunderde de tuin. Hoe gaat het nu?

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-24 21:02

Er zit nog steeds een stijgende lijn in.
Ze plast en begint weer goed te keutelen. Ze eet en wast.
Medicatie gaat beter, ik doe er wat grenadine door mengen, vind ze bere lekker.
Ze begint weer steeds meer te eten en we plukken gras.
Morgen even bellen met de dierenarts want ik moet nieuwe medicatie hebben.
Ik zit alleen met mijn mannetje buiten alleen, daar heb ik wel moeite mee.
Hij mist wel een vriendin en zij kan nog lang niet naar buiten. Ik heb binnen geen plek voor 2 konijnen wat ruimte gewend zijn.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-24 21:06

Hoe groot is het mannetje? Weet niet of je hem van de opvang hebt?

Als ze nog een paar weken binnen is, kan zij sowieso niet meer naar buiten.

_Mir

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-24 21:45

Ik heb er snel overheen gelezen. Wat moet dat schrikken zijn geweest. Is de oorzaak inmiddels bekend?

Mijn konijn is (waarschijnlijk) geboren met een vergroeide heup. Zijn ene achterpoot staat heel gek naar buiten. Zijn plas lijkt soms ook wat door zijn vacht te lopen en hij kan zich aan die kant ook niet goed wassen. Duidelijk te zien aan de vacht. Ik kom dus met regelmaat bij de dierenarts om hem te controleren en zijn onderkant te scheren. Verder kan hij er prima mee leven en heeft er nog wel steun aan, hij wordt volgend jaar alweer 6. De dierenarts wilde het zo laten. Niet helemaal hetzelfde als bij jou, maar toch.

Heel veel succes. Konijntje boft met de goede zorgen.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-24 22:22

Het mannetje is wat kleiner, maar rent graag rond. Zij is nu een week binnen, maar al is zij opgeknapt kan zij niet naar buiten nu, is echt te groot verschil.

Ik denk dat er iets is gebeurd, maar ze wordt ook voor EC behandeld. Maar ja, wat het nou is weet ik niet.
Ze heeft verder geen symptomen van EC behalve wel blaasontsteking maar dat kan ook zonder EC.

Gigixponys

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-24 22:30

Met EC gaat het vaak eerst nog verder achteruit ondanks behandeling, dus dat kan wel passen.. Duurt vaak minstens 7 dagen voor er enige beterschap optreed. Dus zeker niet te vroeg opgeven.

Mijn konijn met EC had vooral een zwakke achterhand en cirkelgang. Verder ook niets. Dus het hoeft echt niet zo uitgesproken te zijn altijd.

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-24 22:33

welke medicijnen heeft je konijn nu allemaal gehad? Want antibiotica kan ook helpen om de symptomen van e. cuniculi te verlichten. Pijnstillers kan ook helpen voor de pijn die het konijn door een e. cuniculi. Maar ook visa versa medicijnen tegen e. cuniculi kunnen ook helpen tegen een hernia/ gebroken rug. Dus sluit in ieder geval 1 van de 2 uit!

Heb je een bloedtest laten uitvoeren?

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-24 08:35

Daarom wordt ze idd voor beide behandeld.
Ze krijgtnog steeds pijnstilling, ab en panacur.
Heb vanmorgen plas opgevangen en heb weer overleg met de dierenarts, kijken of ik vandaag met haar terug moet, probeer ik te beperken ivm stress.

Zij heeft puur slappe achterhand, geen tollen, ook geen omkiepen, geen scheve kop. Zal straks eens vragen of we dat nog kunnen achterhalen wat het nu is.
Langzaam kruipt ze in tijgersluipgang over de deken door de keuken. Steeds ook weer een stuk verder. Dit proberen we ook een paar keer per dag te stimuleren, ze moet sterkter worden.

Gigixponys

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-24 08:47

EC kan in het bloed aangetoond worden, als je het wil bewijzen.
Een gebroken rug zou je op RX moeten kunnen zien. Een hernia of bloeding ofzo van het ruggenmerg zie je vaak enkel op CT/MRI.

Puur de slappe achterhand en het plasprobleem kan EC zijn. Ik ken konijnen die maar 1 symptoom hadden van EC en ook gewoon opknapte met de behandeling. Het hoeft niet EN en te zijn.. Maar bij EC mag je niet te rap opgeven met behandelen, aangezien het dus even kan duren voor de behandeling al dan niet aanslaat.

_Mir

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-24 09:05

Het zou fijn zijn als je dingen kunt uitsluiten.. dan kan je waarschijnlijk ook sommige medicatie skippen. Lijkt me anders ook niet gezond om medicijnen te krijgen voor iets dat je waarschijnlijk niet hebt?

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-24 20:07

Ik had een konijn met ec die in het begin alleen maar een vaag waasje had over zijn oog. Verder helemaal niks, daarmee wil ik aangeven dat het vaak echt niet de typische signalen bij elkaar hoeft te zijn.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-24 08:11

Gigixponys schreef:
EC kan in het bloed aangetoond worden, als je het wil bewijzen.
Een gebroken rug zou je op RX moeten kunnen zien. Een hernia of bloeding ofzo van het ruggenmerg zie je vaak enkel op CT/MRI.

Puur de slappe achterhand en het plasprobleem kan EC zijn. Ik ken konijnen die maar 1 symptoom hadden van EC en ook gewoon opknapte met de behandeling. Het hoeft niet EN en te zijn.. Maar bij EC mag je niet te rap opgeven met behandelen, aangezien het dus even kan duren voor de behandeling al dan niet aanslaat.

Bloedonderzoek blijkt niet altijd verhelderend te zijn wat ik heb begrepen. Er zijn konijnen die positief testen en niks hebben kwa symptomen maar ook andersom.
Alle medicatie die ze nu krijgt is noodzakelijk voor de klachten die ze heeft.

Ik doe wat ik kan en het heeft al heel veel geld gekost, ik ben er de hele dag mee bezig, maar de kerk moet in de midden blijven kwa kosten. Ik doe alles in overleg met de dierenarts en ga ervan uit dat ze weten wat ik moet doen en gelukkig denkt de dierenarts met me mee om ook te zorgen dat de kosten te behappen blijven.
Alleen al gister heb ik nieuwe medicatie gehaald, was voor 84 euro. Buiten de kosten wat ik al heb gehad.

Zij gaat goed, ze zit weer rechtop, probeert zelfs in haar oor te krabben met een achterpoot. Ze eet, plast, poept en is wat meer bewegelijk.
We moeten een lange adem hebben voor herstel en mijn grootste zorg is voor de toekomst hoe dit verder gaat en wat kan ze aan. Haar vriendje is ze heel boos tegen, wilde m erbij zetten in de gang.

We zetten op deze voet door.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-24 08:16

PBA_ schreef:
Ik had een konijn met ec die in het begin alleen maar een vaag waasje had over zijn oog. Verder helemaal niks, daarmee wil ik aangeven dat het vaak echt niet de typische signalen bij elkaar hoeft te zijn.

Vind het gewoon raar, het is zo plotseling ontstaan die verlamming en verder geen klachten van EC.
Dierenarts denkt ook dat het wat anders is dan EC. Maar goed,zoals ik al zei, zo gaan we door en zien wel wat de toekomst brengt

xYaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-24 09:00

jesito schreef:
PBA_ schreef:

Vind het gewoon raar, het is zo plotseling ontstaan die verlamming en verder geen klachten van EC.
Dierenarts denkt ook dat het wat anders is dan EC. Maar goed,zoals ik al zei, zo gaan we door en zien wel wat de toekomst brengt

EC kan echt heel plotseling ontstaan. Mijn verhaal heb ik al gedeeld, maar bij Katara was er tot op de laatste minuut echt niks aan te merken en ineens vanuit het niets vloog ze in blinde paniek door het hok.
Van niets naar rechts halfzijdig verlamd. Binnen de minuut. Zonder aanleiding. Weinig tot geen voor tekenen. Inmiddels kan ze gelukkig alles weer. Wel dagelijks pijnstilling ivm artrose.
Dat is het rotte van EC. Het kan ineens de kop op spelen en dan in ons geval heb je veel pech. Zo raar is het (helaas) niet met deze ziekte.
De ziekte EC kan gewoon ineens vanuit het niets opspelen.
En bij Katara was de enige klacht die ze had de verlamming. Verder niets.
Zolang je konijn verbetering laat zien zou ik rustig door gaan.

Ik ga wel met anderen mee. Wil je echt dingen uitsluiten dan inderdaad een foto en evt bloed onderzoek.

Wel fijn te lezen dat je konijn verbetering laat zien. Komt vast helemaal goed!

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-24 10:27

Je had het erover dat je het sneu vond voor het mannetje, heb je die van een opvang, kunnen zij hem anders niet terugnemen?

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-24 10:30

Zam_Cas

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-24 16:03

Je doet het hartstikke goed! Ik ben al blij dat ze een kans krijgt. De dierenarts klinkt ook op de hoogte van de nieuwste informatie.
EC is hier regelmatig plots ontstaan, dat maakt het zo ongrijpbaar. Maar wat het ook is, ze boekt vooruitgang en dat is super!

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-24 21:04

Klara gaat ontzettend goed, ze voelt zich goed.
Afgelooen nacht was ze heel actief. Hebben camera bij haar.
Ze hubst zelfs weer een beetje. Het kost haar nog veel energie, maar er zit nog steeds een stijgende lijn in.

Voor het mannetje heb ik een fijne andere plek gevonden, die is verhuisd vandaag.
Ik ben niet iemand die dieren weg doet, maar Klara gaat nog wel even duren en kan niet naar buiten tot het voorjaar.
Had het mannetje in de gang erbij proberen te zetten maar ze was helemaal boos en gefrustreerd. Misschien blijft Klara wel huiskonijn, zij lijkt het leuk te vinden. We zie het wel, komt tijd komt raad.