Aftakeling oudere hond en dierenarts

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

sterregoud

Re: Aftakeling oudere hond en dierenarts

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-24 19:03

Je ziet duidelijk dat ze afziet, en er is niet echt verbetering te verwachten.
Moet ze de koude winter door ? Of is zorgen voor ook tijdig laten gaan.

Sterkte,

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-24 19:03

Ach TS, ik snap je helemaal. Zo is het hier in huis helaas ook. Ik denk wel dat je laatste zin een cruciale is, maar ik snap heel goed dat het heel moeilijk is om je naasten te moeten overtuigen van dit besluit.

Ontzettend naar, heel veel sterkte :(:)

Lisette0

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-24 19:08

Laibadji schreef:
Maar als ik haar bij iedere loop pas zie manken of haar zie worstelen om recht te komen na lang liggen denk ik: ocharme beestje toch.

Had het van mij afgehangen had ik het al gedaan.

Even heel hard gezegd, maar hier heb je toch al je antwoord?
Vooral die laatste zin.

En zou ook even een goed gesprek met je man aangaan. Die maakt het zichzelf wel heel makkelijk zo. Het is toch een beslissing die je samen maakt?

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-24 19:09

Niet fijn dat je hier alleen in moet staan.
Misschien kan je met je man afspreken dat jullie nu genieten van de betere dagen en dat wanneer een volgende slechtere periode begint, dat je dan de moeilijke beslissing neemt om haar te laten gaan.

Veel sterkte, TS, het is zo al een hartverscheurend iets en dat er dan nog zoveel meningen bijkomen, dat kan voor steun zorgen, maar ook voor twijfel.

-Namiro-

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-24 19:39

Lieve TS, ik snap dat het heel moeilijk is om die beslissing te nemen maar je hoeft aan niemand verantwoording af te leggen.. alleen aan je hond en aan jezelf!

Als je man de knoop niet kan doorhakken (en dat kan hij blijkbaar niet gezien de situatie met zijn vorige hond) dan is het aan jou..

Ik vind het zo sneu om je berichten te lezen.. ik snap je worsteling echt maar ik denk dat je moet stoppen met het zoeken naar uitvluchten..

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-24 20:34

Laibadji schreef:
Of ze koud heeft van de pijn is momenteel moeilijk te zeggen. Ik vermoed van de koude. Het is hier de laatste dagen eigenlijk mooi weer geweest. En zoals ik al aangaf lijkt het momenteel iets beter.
Net alsof ze weet dat ik dit topic heb aangemaakt.

Ik blijf worstelen. Mijn man krabbelt nu eerder terug. Zegt: ze is nog te goed. Als ik dan zeg: wat ga je doen haar volledig laten aftakelen?
Dan krijg ik wel als antwoord trek er uw plan mee. Ik weet uit ervaring dat hij hier moeilijk beslissingen kan in nemen. Zo heb ik de beslissing genomen om zijn vroegere oude hond in te laten slapen die enorm afzag door kanker.

Zo komt het altijd in mijn balkje terecht en lijk ik voor niemand goed te doen. Zoals hier ook al gezegd, ik wil niet overkomen als: ze wil van haar hond af. Tuurlijk niet. Maar als ik haar bij iedere loop pas zie manken of haar zie worstelen om recht te komen na lang liggen denk ik: ocharme beestje toch. Mensen die bij ons langskomen zien ook dat ze achteruit gaat en vinden het stilaan ook zielig.

En daar sta ik dan alleen om de beslissing te nemen en de belangrijkste mensen die zeggen: nee nog te goed. Had het van mij afgehangen had ik het al gedaan.

Ik zou zeggen, bel morgen je dierenarts en ga in overleg over eventuele zwaardere pijnmedicatie. Ja, ze staat op de metacam, maar er is er nog wel meer en sterkers te krijgen. Misschien knapt ze op, dan weet je dat ze nu toch echt veel last heeft en misschien werkt het helemaal niet en blijft ze "slecht", maar dan voel je je wellicht wat zekerder als je toch knopen moet doorhakken in de loop van volgende week.

Niks doen en het nu op zn beloop laten kan eigenlijk ook niet, maar misschien kan je de hond toch nog wat meer ondersteunen.

Het is de moeilijkste keuze die je als diereneigenaar soms moet maken, maar eeuwig met een "wat als" gevoel blijven zitten wil je ook niet.

JesdaJinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-24 21:09

Als ik dit zo lees dan zou ik haar denk ik laten gaan.

xxpetraxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-24 21:12

als paraveterinair geven we vaak het boekje mee wat ik in de link ga delen, misschien geeft dat wat extra hulp met deze moeilijke keuze. ik wens je veel sterkte, de dierenartsen waar ik mee werk zouden wel toestemming geven en uitvoering geven als dit verzoek van jou zou komen zoals ik het verhaal lees.

https://dechra.cld.bz/zijn-we-niet-te-vroeg

Beemsterkaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-24 23:41

Wat vertelt je hond?

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-24 14:38

Sassy4barrel schreef:
Ik heb pas mn bijna 15 jarige herder laten inslapen. En ze was mentaal nog heel goed en dan is het zo een moeilijke beslissing. Want dat koppie sleept het hele oude lijf mee wat eigenlijk al op is. Ik vind dat je als eigenaar dan de streep moet trekken van waar geniet ze nog van haar leven en waar heeft ze pijn ook al laat ze dat niet snel merken. Zodra het genieten bijna op is en ze pijn gaat hebben trek ik de grens. Ze heeft een mooi leven gehad. Vol liefde en zonder pijn. DIe paar maanden extra ; waar ik haar niet kan missen maar waar zij pijn lijd ; daar moet ik hard zijn voor mezelf. Ik heb 3 x een afspraak gemaakt om haar in te laten slapen en 2 x afgebeld en de derde keer was het moeilijk maar ben zo blij dat ik het dit moment heb gekozen voordat ze ging lijden. Zij had ook een tumor in haar tepel en je kon lichamelijk ook zien dat ze op was en kleine dingen als zand eten, niet meer op haar favoriete botje knauwen daaraan kon je het merken. Maar kwam ze bij de dierenarts of pak je een bal of stok in de hand dan was ze ineens als een jonge hond. Sorry heel verhaal. Maar ik wil zeggen dat je zelf kan beoordelen wanneer het tijd is. De dierenarts ziet haar alleen op de momenten waar de hond zich sterk houd en ik vind het ook niet eerlijk van de dierenarts dat ze niet op jouw oordeel en jouw verhaal afgaat en alleen op wat zij ziet.

Zo sta ik er ook in. Wij laten morgenavond onze oude reu ook gaan. Twijfel alom gehad dit weekend of het misschien toch niet te vroeg is? Maar dan beslis je voor jezelf en niet voor je hond. Een oude hond met heel veel kwalen in leven houden met heel veel medicijnen is voor mij een no-go. Ook voor een oud paard (ja, deze beslissing zal ik ook een keer moeten gaan maken).

Dat een dierenarts moeite heeft om dieren in te laten slapen, vind ik tweeledig. Enerzijds kan je zeggen dat ze erg begaan is met de dieren maar aan de andere kant is het ook haar werk om dieren te laten gaan. Een verdienmodel mag niet de boventoon vieren bij oude honden. Ik heb mijn dierenarts vorige week gebeld en hij zei voor alle kwaaltjes wel wat te kunnen doen, hebben of geven, alleen niet voor de hernia en de dementie. Het leven van mijn hond wordt er met medicijnen echt niet leuker op. Dan stel ik de beslissing uit maar uiteindelijk moet ik toch beslissen. Liever misschien vier weken te vroeg dan vier weken te laat.

TS: wat je ook beslist, niemand kan zeggen of het goed of slecht is. Jij weet wat het beste is.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-24 14:46

Laibadji schreef:
Ik heb de DA een WhatsApp gestuurd met een foto van de jonge hond en de wonde. Ik kreeg de raad terug om goed te ontsmetten. Ze denkt jaloezie of een kronkel in het hoofd.
DA geeft zelf aan het niet leuk te vinden te euthanaseren. Ze ontloopt dit vaak en zal vaak heel lang wachten.
Straks nog is met mijn man bespreken. Hij gaf ook al aan om te euthanaseren. Hij komt vanavond pas laat thuis.

Geen enkele dierenarts vind dit leuk. En om dit te ontlopen vind ik eigenlijk niet kunnen.
Als je zelf al aangeeft dat je het idee hebt dat de hond op is, dan is het vaak ook zo.
Jij ziet de hond dagelijks, de dierenarts maar eens in de zoveel tijd.
Sterkte met de beslissing.

Levita

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-24 15:44

Mijn oude hond gaat lichamelijk redelijk, maar hij is dement. Met de DA afgesproken dat als wij vinden dat het echt niet meer kan dat we dan een afspraak maken om hem in te slapen. Hij zei ook jij kent je hond het beste. En zo hoort het ook vind ik.

dioni

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-24 16:06

TS, wat rot voor je dat je soort van alleen staat voor deze moeilijke beslissing.
Als je er met je eigen dierenarts niet uitkomt, ga dan voor een second opinion naar een andere, en neem filmmateriaal mee om te laten zien hoe ze thuis is. Soms kan de mening van een neutrale 2e arts heel verhelderend zijn.

Daarnaast: Geen enkele dierenarts euthanaseert een dier met plezier, maar de beslissing uitstellen omdat je niet graag een euthanasie doet, is wel erg flauw. Verwijs dan naar een collega.
Ik ben inmiddels al 28 jaar dierenarts gezelschapsdieren, je mag dus zeggen dat ik dit al heel wat keren heb gedaan. Daarbij is wat ik al dan niet ga verdienen aan die eigenaar of zijn dier geen factor. Het welzijn van het dier bepaalt de keuze voor wel of geen euthanasie, uiteraard in nauw overleg met de eigenaar. Ik euthanaseer nooit een dier als ik daar niet achter sta, ook als de eigenaar het wel heel graag wil. Gelukkig is dit heel zelden het geval.
De suggestie dat een dierenarts niet wil euthanaseren omdat er aan een dood dier niets te verdienen valt, stuit mij dan ook ernstig tegen de borst. Daarnaast is het onjuist, de meeste mensen gaan mettertijd toch weer een nieuw avontuur aan met een waardig opvolger van hun dier.
Sorry for the rant, maar ik moest het even kwijt.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-24 16:25

Ooit zei mijn toenmalige dierenarts, de dag dat euthanasie me niet meer raakt is de dag dat ik stop want dan verlies ik mijn compassie. Maar een dier mag nooit lijden onder het feit dat ik het moeilijk vind. Ik heb dus ook wel eens gehad dat de dierenarts met tranen in de ogen naast me stond terwijl we het echt over eens waren dat het klaar was.

TS ik wil vooral even zeggen dat ik het super vind dat je vecht voor het welzijn van je hond. Ik zou zelf zoals anderen ook al opperen een andere dierenarts bellen en overleggen of die je wel kan helpen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-24 16:33

Laibadji schreef:
Mensen die bij ons langskomen zien ook dat ze achteruit gaat en vinden het stilaan ook zielig.

Het is dus mensen die deze hond niet iedere dag zien duidelijk, jouwzelf ook en de pijnstillers zijn niet meer genoeg. Dan zou ik toch bij je DA op mijn strepen gaan staan en aangeven dat het genoeg is geweest nu. Pijnbestrijding heeft zijn grens bereikt, dan is er niks meer te doen voor een oude buitenhond om een minimaal acceptabele kwaliteit van leven te garanderen.

Laibadji

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-24 17:18

Mijn dierenarts doet dit niet uit geld gewin. Dat is meer door reacties in het topic geslopen. Zij vindt het gewoon zielig en nog niet nodig omdat zij een happy hond ziet.
Ik moet nu wel zeggen dat het waar we wonen de laatste dagen vrij warm is (tot 11°) en nu zie ik ook een andere hond. Moest ze zo altijd zijn, zou er ook geen haar op hoofd aandenken om dit te doen. Wat ik zag bij het slechte, barkoude weer is anders.

Mijn plan voor nu: Als het koud wordt filmen. Nu filmen kan maar je ziet enkel de mankende hond. Door de temperatuur eet ze beter en rilt ze niet.
Van zodra dit gedrag terug voordoet bel ik inderdaad een andere DA op voor een second opinion. Ik weet ook al wie. Ik laat mijn DA ook niet met rust. Van zodra mijn gevoel aangeeft dat de hond zich echt niet goed voelt ga ik handelen.

Ik ben van het idee van een jas afgestapt ook door de reacties omdat de hond dit inderdaad niet gewoon is. Deze jas zou ze 24/24 moeten dragen en ze verdraagt al niet veel. De kans dat ze bijt is ook aanwezig. Ik kan haar ook niet kammen of losse haren 'plukken' want dit vindt ze vervelend/ pijnlijk.
We wonen tussen de weilanden en af en toe gaat ze nog is op pad (50m) verder in het weiland en dan loopt ze nog onder de draad. Ik zou ook niet willen dat ze ergens blijft aan haken. Ze gaat dan door een haag met doorns waar een opening is.

We hebben in het verleden al gezien dat ze bikkel hard is. Zo heeft ze 2 ongevallen gehad. Ze is ooit aangereden door een auto en toen had ze een gebroken schouder maar dit liet ze niet zien. Uiteindelijk na vele onderzoeken hier toch op uitgekomen na een week aanmodderen omdat ze zo sterk is.
Een aantal jaar geleden moet ze ook een slag gehad hebben van 1 van de paarden. (Vermoeden we) En bleef ze ook rondhuppelen zonder enig probleem.
Beide ongevallen zijn goed opgevolgd en uit beide is ze heel goed uitgekomen met de nodige zorgen. Maar ik vrees dat ze daardoor wel heel veel artrose heeft op beide 'zwakke' plaatsen.
Ik blijf heel bewust nadenken over de gezondheid van mijn hond en ga haar niet laten lijden. Vandaag was ze heel happy en blij van zodra dit weg is, is de tijd gekomen.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-24 17:48

Ik zou wel een gewatteerde jas aanschaffen. Het is het minste wat je kunt doen. En dat aan trekken wennen ze ook wel aan. En anders toch binnen. Wennen ze ook aan als ze merken het behagelijk voor ze is. Het is helemaal niet lekker snachts en erg vochtig. Dat is funest voor oude dieren met pijn.

Ik spreek uit ervaring. Heb 5 erf honden en ook ervaring met oudjes. Je moet ze extra lief hebben.

Sabri

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-24 18:07

Fijn dat je in ieder geval een tweede dierenarts hebt voor een eventuele second opinion. Wat ik alleen niet snap, is er geen mogelijkheid om bv een straalkachel of iets dergelijks in haar stal neer te zetten waar ze bij kan gaan liggen als het koud is? Zo heel strenge en lange winters krijgen we vaak niet(de Elfstedentocht is al heel lang terug), en dan is het meestal maar een paar dagen echt koud ipv een paar weken. Als zo warmtemogelijkheid haar helpt tegen de kou en pijn zou ik dat zeker nog aanbieden. Mogelijk kiest ze dan zelf momenten om weer even op te warmen zonder de dwang dat ze denkt dat ze in je huis moet worden opgesloten. Of bv zo infrarood lamp wat je ook ziet vaak voor lammetjes in haar stal. Zoiets kan in ieder geval geen kwaad en warmte helpt ook weer tegen stijve gewrichten. Verder zal het best kunnen dat als ze veel beweegt, haar gewrichten ook meer soepel blijven, meer dan een hond die bv hele dagen stil ligt. Dat heeft ze dan wel weer in haar voordeel. Zo jas zou je misschien ook kunnen uitproberen bv via marktplaats? Mijn kat houdt ook bv echt niet van kammen en gedoe aan haar lijf, gek genoeg een jasje vind ze wel prima

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-24 18:34

Infrarood lamp boven haar slaap plek zou ik wel doen. Kleine moeite en mogelijk groot plezier.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-24 18:58

Popstra schreef:
Ik zou wel een gewatteerde jas aanschaffen. Het is het minste wat je kunt doen. En dat aan trekken wennen ze ook wel aan. En anders toch binnen. Wennen ze ook aan als ze merken het behagelijk voor ze is. Het is helemaal niet lekker snachts en erg vochtig. Dat is funest voor oude dieren met pijn.

Ik spreek uit ervaring. Heb 5 erf honden en ook ervaring met oudjes. Je moet ze extra lief hebben.

Hier ook een positieve ervaring van geen jas naar 24/7 jas aan.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-24 22:19

Ts zegt zelf dat de hond niet veel verdraagt, ik zou echt geen jas aan doen.

Maar ook hoe je de hond omschrijft met warm weer, klinkt voor mij nog als teveel lijden als ik eerlijk ben, zeker gezien de maximale dosering pijnstilling.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-24 22:28

Ts, ik kan veel volgen, maar je ziet en kreupele hond.

Terwijl het dier bikkelhard is voor zichzelf. Ze heeft amper wat laten zien toen ze een gebroken schouder had.

Dan moet ze nu toch echt heel veel pijn hebben?

pinkie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-24 22:44

ik herken mij zelf hier zo in.
zit in zelfde schuitje met mijn hond oogt eigelijk nog net te goed maar wel doof en komt totaal niet meer kwispelend en blij naar mij toe als ik na dag werken thuis kom.
ene dag gaat beter dan de andere en heeft totaal geen spieren meer op zijn lichaam.
en dan moet je een keuze maken vind dat zo moeilijk,

maar als ik zo al je berichten lees denk ik wel dat als je zo ver bent om de beslissing te nemen dat je echt goed doet voor je hond.
Ik zeg eigelijk altijd gelukkig hebben we de keuze dat we ze niet hoeven te laten lijden.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-24 23:15

Rocamor schreef:
Ts, ik kan veel volgen, maar je ziet en kreupele hond.

Terwijl het dier bikkelhard is voor zichzelf. Ze heeft amper wat laten zien toen ze een gebroken schouder had.

Dan moet ze nu toch echt heel veel pijn hebben?

Een kreupele hond op pijnstillers zelfs.

Ik denk dat TS heel goed weet welke keuze ze op korte termijn moet maken.
Maar als je dierenarts (en haar partner?) je tegen spreekt dan ga je toch twijfelen.

Heel eerlijk maar je bent alleen maar aan het uitstellen, en dat begrijp ik gezien je omgeving. Maar is dit wat je je lieve hond gunt? Een laatste periode vol pijn?
Of laat je haar liever iets eerder gaan, zodat de ergste pijn haar bespaard wordt?

Toen ik jonger was en zelf nog niet zo'n beslissing mocht maken, hebben we ook te lang gewacht met het inslapen van onze hond. Ik zag het, mijn ouders niet.
In de nacht is er iets gebeurt waardoor we hem in shock, half verlamt hebben gevonden. Met spoed afscheid nemen met een hond die eigenlijk al half weg is. Met spoed de dierenarts bellen.. Ik heb hier echt heel erg lang last van gehad incl nachtmerries.

Eerder dit jaar hebben we onze 'nieuwe' hond (in dit verhaal dan) moeten laten inslapen. Misschien heb ik wel een dag te vroeg de keuze gemaakt. Maar daardoor konden we wel nog een keer ons lievelings rondje wandelen, hebben we alles voor een laatste keer kunnen doen en is hij met een maag vol z'n lievelingseten gegaan. Het breekt m'n hart nog steeds maar het afscheid zelf was heel mooi.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-24 10:07

Ga dit topic maar niet meer volgen, wordt er naar van. Nog steeds dat gedoe over inslapen, en ondertussen lijdt de hond elk uur van de dag. Weigerende dierenartsen( te triest voor woorden) getrut over jasje wel of niet enz enz. Ben er helemaal klaar mee. Neem het enig juiste besluit. Geef dat dier rust.