Hoeveel wandel jij met je hond?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Hoeveel wandel jij met je hond?

Minder dan 1 uur per dag
52 (5%)
Tussen de 1 en 2 uur per dag
137 (15%)
Tussen de 2 en 3 uur per dag
61 (6%)
Meer dan 3 uur per dag
12 (1%)
Kleine hond (tot 10 kilo)
44 (5%)
Middel grote hond (tot 25 kilo)
86 (9%)
Grote hond (meer dan 25 kilo)
56 (6%)
Meerdere honden (verschillende maten)
22 (2%)
Jonge hond (onder de 12 maanden)
19 (2%)
Jong volwassenen hond (1 tot en met 3 jaar)
46 (5%)
Volwassen hond (3 tot en met 7 jaar)
79 (8%)
Oudere hond (8 jaar en ouder)
47 (5%)
0 tot 2 wandelingen per dag
50 (5%)
3 tot 5 wandelingen per dag
134 (15%)
Meer als 5 wandelingen per dag
7 (0%)
Erfhond
26 (2%)

Totaal aantal stemmen: 878

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-24 22:31

Hier een kleine hond waar we 5x per week een uur mee lopen los in het bos en daarnaast dagelijks 3x een plasronde van 10-20 minuten.

2x per week naar een dagopvang waar ze de hele dag samen is met 10 andere kleine honden

1x per week behendigheid training

Werken allebei 5 dagen, maar ik werk veel thuis. En met veel dingen gaat ze mee.

Ik vind een kleine of grote hond overigens wel echt een heel groot verschil tov een gemiddelde woonkamer.

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-24 00:30

Dat wisseld
Als onze Roemeense mee naar mijn werk gaat in de gehandicaptensector zij Het korte wandelingen, met bewoners samen wandelen of op erf spelen. Dan hoeft ze in de namiddag echt geen lange wandeling meer te doen. Dag er na is ze ook nog aan bijtanken daarvan.
Als ze mee gaat naar stal is ze soms zo'n 3 a 4 uur mee. Dan ook is het nog 1 wat langere ronde uit
Tussendoor gaat ze af en toe een langere wandeling van 2 a 3 uur maken, of pakken er een uurtje met paard honden vrienden bij
Dus geen structuur in. Lekker kijken wat zij wil en aan kan.
Afbeelding

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-24 00:42

Damon26 schreef:
Ik heb een Chodsky Pes van 3 jaar oud.

<3 <3

Na de Kelpie mijn favoriete ras wel denk ik :D

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-24 01:01

Wij hebben een kleine keeshond van 2,5 jaar oud en een eurasier van net 1 jaar oud.

We wandelen 3-4 keer per dag, waarbij we in de ochtend en avond ca. 10-15 minuten lopen en één langere wandeling rond de middag. Die wandeling is afhankelijk van het weer en andere activiteiten, maar is afwisselend tussen de 30-60 minuten. De grotere ronde is aan de lange lijn of los en dan spelen/rennen ze veel samen

Naast het wandelen met ons gaan ze allebei eenmaal per week mee naar de hondenschool (keesje doet agility, eurasier obedience) en gemiddeld één keer per week naar de uitlaatservice. Daarnaast vinden ze het fantastisch om knopen uit theedoeken met brokjes te halen ed als hersenwerk.

Ik denk dat ze meer wandelen harstikke leuk zouden vinden, maar hier voldoende aan hebben. We hebben bewust gekozen voor honden die geen uren per dag beweging nodig hebben. Thuis liggen ze vrijwel altijd te slapen.

Afbeelding

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-24 01:17

Hier op dit moment een bijzondere combinatie: een staffordachtige reu van 11,5 en een dwergpoedel van 1,5.

We lopen zo'n 1,5 tot 2 uur per dag: 1 grote snuffelwandeling en 2 kleinere buurtrondes.

Dat is voor onze reu op leeftijd en met artrose meer dan voldoende en het poedeltje hebben we net een maand en moet nog wennen, dus ook voor haar is dit nu genoeg qua prikkels. Dus de behoeftes liggen ondanks de verschillen toch dicht bij elkaar.

Als dat verandert, gaan we met ons jonkie apart/extra uit (naast dat we iets van sport of spel gaan doen). Eventueel hebben we nog een mooie kar waar de reu in mee zou kunnen, maar ik weet niet of hij dat dan wil.

Afbeelding

NatassJa

Re: Hoeveel wandel jij met je hond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-24 02:24

Mijn hondje gaat overal mee naar toe, dus tussendoor veel plaspauzes.

Kruising dwergkees/maltezer, 2 jaar, 8,9 kilo.

‘s Ochtends: 20 minuten (haar dag begint het liefst zo laat mogelijk) :7
‘s Middags : mee naar werk, een aantal keer even snel een plasje
Voor het eten: 30-45 minuten
‘s Avonds voor het slapen is haar snuffelronde: 30-60 minuten. Dan bepaalt ze “zelf” haar rondje.

Nu ligt het wel echt aan het weer. Bij 1 druppel regen draait ze direct terug naar binnen.

En we gaan zo’n 4x per week naar bos/strand waar ze lekker los kan lopen en veel apporteert.

Afbeelding

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-24 02:52

Goof schreef:
Duhelo schreef:
Ik moet wel toegeven dat ik het niet erg vind dat de druk van de km's "moeten" maken er wat af is (alhoewel ze er nooit een probleem van maakte als we eens niet gingen wandelen).

Nou, die druk herken ik wel hoor.
Ik heb momenteel (al een jaar) niet zo veel energie, dus ik heb soms ook gewoon geen zin, maar ik voel me toch verplicht om die honden te bieden wat ze nodig hebben. En dan loop ik weer een uur buiten met mijn ziel onder mijn arm.
Ze kunnen heus een dagje met minder, maar daarna stuiteren ze het huis door. De labrador is 8,5 en de chihuahua 11, maar ze takelen ook gewoon niet af joh :')

Gelukkig zijn er ook dagen dat ik wel meer energie en zin heb en dan gaan we ook gerust uren de bossen in, maar die momenten zijn er dit jaar ietsje minder geweest helaas.

:')
Lees je eens in in detectie. 20 minuten detectiewerk en de mijne is voor de volgende 4 uur strike. Na een lesnamiddac (dan komen ze er twee of drie keer uit om te werken voor een kwartier) is ze twee dagen onder de pannen :+

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-24 02:55

VogeltjeM schreef:
Herkenbaar Goof :') de mijne is 8 maanden, dus ook wel aan het puberen. Maar vandaag heb ik 39 graden koorts, waardoor ik zijn grote ronde niet heb gelopen. Hij ijsbeert al de hele dag piepend rond, fixeert volledig op mij (zodra ik een vinger beweeg springt hij meteen mega "aan" overeind) en is ook al aan de meubels begonnen. Geen hondje dat een dag zonder kan :roll: (en dan heb ik nog wel veel kauwmateriaal en zijn snuffelmat geboden en is hij ff mee de paarden verzorgen geweest).

Of een hond die niet zo goed kan omgaan als zijn vast schema plots overhoop ligt.

Wat ik wel standaard doe: de leiband om doen voor dingen die niks te maken hebben met wandelen. Voor het voederen, maar ook gewoon even om ze te borstelen, van de bank naar de veranda te brengen. Gewoon omdoen en over de rug leggen, etc.
Zo voorkom je giga enthousiasme opdat ze denken dat ze mogen wandelen.
Nooit hetzelfde schema.
Soms ook dagen niet wandelen (maar maak ze dan moe met hersenspelletjes), een dagje op de bank is dan ook gewoon geen probleem.

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-24 07:20

Wij gaan over het algemeen 5 keer per dag uit met de hond. Eerste en laatste rondje zijn korte plas rondjes. Dus eigenlijk 3 echte wandelingen, in de polder, het bos of het duin/strand. De lengte van alles bij elkaar varieert tussen de 1-3 uur en is afhankelijk van of we die dag ook nog getraind hebben etc.

Afbeelding

Damon26

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-24 08:24

black_kelpie schreef:
Damon26 schreef:
Ik heb een Chodsky Pes van 3 jaar oud.

<3 <3

Na de Kelpie mijn favoriete ras wel denk ik :D

Wat leuk! De Kelpie staat dan weer toevallig op mijn lijstje van rassen die me aanspreken. Maar helaas hebben ze te weinig haar voor mij. O:)
Afbeelding

marjo1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-24 10:50

Hier een bijna 4 jarige kruising van een Mechelse herder. Bij ons verschilt het een beetje per dag. Meestal halen we de 2 uur wel, maar soms met drukke dagen is het net wat minder (ik heb dan ook 1-2 uur gestemd). Hij gaat 3x per week met de uitlaatservice mee (1 uur +) en iedere ochtend wandel ik zo'n 25 minuten met hem. Na werk gaat hij vaak mee hardlopen, mee naar stal of maken we nog een wandeling of gaan we met de fiets. Wanneer ik avond/nachtdienst heb of in het weekend, gaan we vaak naar het bos. We spreken vaak af met vrienden, met wiens hond mijn hond echt dikke vriendjes is en hij gerust een uur lang samen door het bos aan het racen is. Wanneer hij te weinig beweging/uitdaging heeft gehad is dat echt wel aan hem te merken, maar dat komt gelukkig zelden voor, het is een heel tevreden hond :)

Veriye

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-24 10:53

Ik heb niet alles gelezen, maar wij hebben een 13 jaar oude hond, die eigenlijk niet meer zo ver kan.
Dus wij beperken ons tot 1 tot wandelingen per dag. Verder hebben we een grote tuin, waar hij vooral in de zomer gewoon veel slaapt en waar hij, als het echt heel nodig is of snel moet gaan, kan gaan.