Petitie: open stellen van tuinen katten eigenaren

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 12:37

Daar hadden ze op een stal waar ik ooit gestaan heb 2 jack russells voor.. Die waren efficiënter dan katten :D

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 12:41

Elisa2 schreef:
_San87_ schreef:
Ik vind het altijd wel grappig dat katteneigenaren doen alsof katten enorm belangrijk zijn in een ecosysteem. Of als ongediertebestrijding.

Nee. Dat zijn ze niet. Ze zijn zelfs schadelijk. Maar goed, we hebben iig geen theoretische ratten- en muizenplaag, I guess.

Oja echt wel, mensen die paarden aan huis hebben of kippen weten dit maar al te goed. Zonder katten ontstaat er binnen de kortste keren een plaag.

Maar goed, kan me voorstellen dat dit langs mensen heen gaat die geen dieren bij huis hebben.

Ik heb kippen en konijnen aan huis, mijn buren hebben kippen en er zijn geen katten, en geen muizen- en rattenplaag. Hier zitten überhaupt geen ratten in de tuin.

Miraculeus.

Nee, zonder gekheid. In het buitengebied kan ik me indenken dat katten wel wat wegvangen. Maar echt bestrijden? Nee.
Laatst bijgewerkt door _San87_ op 21-11-24 12:41, in het totaal 1 keer bewerkt

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 12:41

Elisa waarom zou ik dat moeten leren?
Buren met kippen zonder katten, wij zonder katten. Geen plaag.
Dus zo zwart wit is het niet

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 12:42

Elisa2 schreef:
_San87_ schreef:
Ik vind het altijd wel grappig dat katteneigenaren doen alsof katten enorm belangrijk zijn in een ecosysteem. Of als ongediertebestrijding.

Nee. Dat zijn ze niet. Ze zijn zelfs schadelijk. Maar goed, we hebben iig geen theoretische ratten- en muizenplaag, I guess.

Oja echt wel, mensen die paarden aan huis hebben of kippen weten dit maar al te goed. Zonder katten ontstaat er binnen de kortste keren een plaag.

Maar goed, kan me voorstellen dat dit langs mensen heen gaat die geen dieren bij huis hebben.

Wij hebben de paarden tientallen jaren aan huis gehad en nooit last van plagen. Gewoon een kwestie van goed en zorgvuldig alles opruimen. En voor een incidenteel muisje hadden wij een labrador met een identiteitscrisis.

ChefsSpecial

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 12:44

Tsja, ik heb vroeger ook een kat gehad, die hield ik angstvallig binnen omdat ik niet wilde dat haar iets overkwam (poezel is 9 jaar buitenkat geweest en had het i mijn appartementje van 60m2 prima naar haar zin en geen nood om naar buiten te gaan overigens :+ )

Inmiddels trotse mama van 7 honden, rijtjeshuis met diepe (omheinde, zelfs met extra gaas) voortuin en waar ik me nog het meest aan stoor is dat ik mijn honden met goed fatsoen niet meer in de voortuin kan laten omdat ze stuk voor stuk aan de schijterij gaan van het eten van kattenstront. Begraven of niet, ze vinden het en vreten het op :r . Ten eerste goor en ten tweede kunnen ze er niet tegen.

En de eigenaren zijn niet te vinden of te traceren, en volgens mij maakt het ze niet uit. 8)7

Resultaat: voortuin wordt bijna niet meer gebruikt tenzij we er zelf bij zijn (en dan max een kwartiertje want continu 7 honden corrigeren met "NEE!", "BAH!", en "LOS!" is ook geen feest), honden in mijn (veel kleinere en volledige bestraatte) achtertuin, en héél veel naar losloopgebieden.... :?

Mijn honden jagen overigens wel achter katten aan, maar doen ze niks. En de katten komen voornamelijk 's-nachts op bezoek (kan ik terugzien op de camera).
Dank aan sommige kattenbaasjes |o

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 12:45

De geschiedenis van de huiskat

Door de geschiedenis heen zijn katten door verschillende culturen katten beschouwd als van alles, van goden tot boze geesten. Maar wanneer zijn katten begonnen samen te leven met mensen? En hoe is dat in de loop van de tijd veranderd?

We dachten altijd dat katten voor het eerst werden gedomesticeerd in het oude Egypte, maar recente studies wijzen uit dat het zelfs al eerder was. 100.000 jaar geleden werden katten in Mesopotamië (een historische regio van Azië, nu ook wel beter bekend als Irak) gebruikt om ongedierte te bestrijden die de graangewassen aten en zo problemen veroorzaakten voor de zelfvoorzienendheid van de mens.

Maar het is wel duidelijk de samenleving in het oude Egypte écht een hechte band met onze kattenvrienden tot stand bracht. Hier werden katten enorm gerespecteerd, haast aanbeden en zelfs geassocieerd met Bastet, de Egyptische godin van thuis en huiselijkheid. Katten waren een essentieel onderdeel van de oude Egyptische cultuur vanwege hun natuurlijke jachtvermogen. Ze beschermden het levensonderhoud van gezinnen door knaagdieren weg te houden van de graanoogst, de belangrijkste voedselbron in die tijd. Bovendien werden katten zelfs gemummificeerd nadat ze waren overleden.

De Grieken raakten later gefascineerd door de katten van Egypte en stalen zes mannetjes en zes vrouwtjes zodat ze hun eigen katten konden fokken. Het eerste nest werd door de Grieken verkocht aan de Romeinen, Galliërs en Kelten, wat betekende dat katten zich nu verspreidden over de Middellandse Zee. Vanwege hun elegante en hygiënische karakter werden ze beschouwd als perfecte dieren voor in huis.

Op een ander continent, in het oude China, werden katten niet alleen gebruikt om muizen te vangen, maar ook als metgezellen voor vrouwen. Tegenwoordig wordt gezegd dat ze geluk aantrekken en boze geesten afweren. Via China arriveerden katten in het midden van de zesde eeuw in Japan. En na eeuwenlang deel uit te hebben gemaakt van het dagelijks leven in Japan, is het geen verrassing dat katten zo sterk vertegenwoordigd zijn in de Japanse kunst en cultuur.

Katten vormden ook een belangrijk onderdeel van het hindoeïsme. Ze worden geassocieerd met Sati, de godin van de vruchtbaarheid, die vaak wordt afgebeeld met een katachtige metgezel. En kleine beeldjes van katten werden vaak gemaakt als lampen om knaagdieren af te schrikken.

Het indrukwekkende vermogen van een kat om muizen te vangen, werd ook zeer gewaardeerd door de Vikingen. Katten waren niet alleen in hun huizen aanwezig, maar ook op Vikingschepen. Als we ten slotte naar de oude Keltische cultuur kijken, werden katten beschouwd als de bewakers van de Andere Wereld. Ze waren bondgenoten van de druïden, de spirituele hooggeplaatste klasse, en dachten spirituele eigenschappen te delen met de maan.

Met het uitbreiden van bepaalde religies tijdens de middeleeuwen, met name het christendom, begonnen katten te worden gezien als slechte voortekenen. Hierdoor werden katten niet meer aanbeden en in plaats daarvan zelfs bijna uitgeroeid. Deze verandering van houding leidde tot aanzienlijke problemen met ongediertebestrijding.

Gelukkig is deze perceptie in de loop van de tijd veranderd. Tegenwoordig zijn katten zeer geliefd gezelschap en een van 's werelds meest geliefde en zeer gewaardeerde huisdieren.

https://www.sanicat.com/nl/sanis-hoekje ... uiskatten/

Leuk dat jullie allemaal geen plagen hebben, of honden hebben die daarbij helpen. Wij hebben daar katten voor, zonder katten wordt de muizenoverlast steeds groter want ze vermenigvuldigen zich razendsnel. Bij de kippen ook weleens ratten gehad, en de honden helpen ook zeker met het doodbijten maar vangen niet zoveel als de katten.

En wees gerust, deze katten lopen alleen op eigen erf.

Ik snap de zwart/ witte kattenhaat niet, snap best dat overlast van andersmans dieren hebben vervelend is. Zoals ik al meerdere malen aangegeven heb maar er zijn ook zoveel katten die gewoon op eigen erf/ tuin lopen. Kan de discussie beter gaan over de mentaliteit van sommige mensen dan over de dieren zelf lijkt me.

Tazzey

Re: Petitie: open stellen van tuinen katten eigenaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 12:49

Als je je dier op je eigen erf houdt is er toch geen probleem?
We hebben het over katten die op een andermans erf of eigendom zitten. Ik haat katten niet maar ik kan je wel vertellen dat als je na 1 (!!) dag voor ruim €3500 schade aan je nieuwe auto hebt dat je dat *&#*$( beest echt een kopje kleiner wilt maken.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 12:50

Katten op eigen terrein zijn het probleem ook niet, he.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 12:50

Citaat:
Ik snap de zwart/ witte kattenhaat niet, snap best dat overlast van andersmans dieren hebben vervelend is. Zoals ik al meerdere malen aangegeven heb maar er zijn ook zoveel katten die gewoon op eigen erf/ tuin lopen. Kan de discussie beter gaan over de mentaliteit van sommige mensen dan over de dieren zelf lijkt me.

Daar gaat het topic toch over?
Eigenaren die de katten niet in eigen tuin houden?

Ik vind katten echt leuke dieren.
Ben geen hater.

Maar bij elk dier. Welke ook.
Ik kies voor mijn dieren. Niet mijn omgeving.

Zo simpel is het toch gewoon?

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 12:52

Ik denk dat maar weinig mensen echt een hekel aan katten hebben hoor, zeker als ze op eigen terrein blijven. Ik had zeker een kat gehad als mijn vriend niet allergisch was.

Ik baal alleen als ik in de tuin in een hoop stap of grijp, maar dat kan theoretisch gezien ook gebeuren met een drol van een wild dier, dus ik lig er niet zo van wakker.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 12:53

Elisa2 schreef:
Beste post in dit topic. +:)+

Ik denk dat mensen inmiddels zo ver van de natuur af staan dat ze helemaal niet beseffen wat er gaat gebeuren als katten niet meer naar buiten mogen.

De ratten en muizenplagen die ziektes verspreiden..zoals vroeger de pest is verspreid door ratten. Nou doe dan maar een paar drollen hoor. :o

Katten zijn geen inheemse soort in Nederland en helemaal geen "natuur".

Muizen- en ratten worden inmiddels ook op grootschalig niveau bestreden overal waar het nodig is. Iemand zijn kat die in een woonwijk rondzwerft doet er gewoon niet toe. En voor elke dode rat worden er net zoveel (bedreigde) vogels of knaagdieren gedood.

Je huisdier is geen onderdeel van het ecosysteem en mag lekker thuis blijven net zoals alle andere huisdieren. Mijn paard komt ook niet in jouw tuin grazen en schijten :o

En wat een bron Elisa, ene of andere site die kattenbakvulling verkoopt. Wij van wc eend :')

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 12:55

Honden welkom in mijn tuin, zolang ze mijn honden en katten maar niet aanvallen!

Nou ja, hier geen last van kattenpoep. Niet van eigen katten en niet van buurkatten. Tuin groot genoeg, denk ik, en rondom bos en andere tuinen.

Maar in de bebouwde kom met kleinere tuinen lijkt het me inderdaad heel vervelend.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 12:57

Nogmaals, ik ben blij met de buurtkatten die hier buiten rondlopen. Ze houden de muizen en ratten-populatie fijn in bedwang bij de stallen en de kippenren. Die katten lopen gewoon bij de kippen in als ze iets op het oog hebben, maar ze doen de kippen echt niks (en de kippen vinden het zelf ook prima). We hadden een (geadopteerde) buitenkat en toen die was overleden wemelde het binnen no time van de muizen achter (en ja al het voer zit gewoon netjes in afgesloten tonnen). Ik heb een paar maanden met mn handen in het haar gezeten ermee, maar gelukkig kwam toen 1 van de buurtkatten opeens op mijn erf en even later nog een tweede erbij. Sindsdien is mijn probleem weer opgelost.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 12:58

Fly_High: Jou neem ik sowieso niet serieus, ken je geschiedenis zou ik zeggen. ;-)

Fijn dat de katten dan niet gehaat worden, maar kan de discussie dan nogmaals niet beter gaan over de mentaliteit van de mensen/ eigenaren?

Zo gooide mijn buurvrouw bijvoorbeeld de katten s"morgens gewoon naar buiten terwijl ze ging werken en die beesten moesten het dus ook maar de hele dag buiten uitzoeken.

Ik vond dat zielig, dus ja wel balen dat ze in mijn tuin liepen maar daar konden die beesten weinig aan doen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 13:00

Dat is het hele punt van dit topic, ja.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 13:05

Fly_high schreef:
Elisa2 schreef:
Beste post in dit topic. +:)+

Ik denk dat mensen inmiddels zo ver van de natuur af staan dat ze helemaal niet beseffen wat er gaat gebeuren als katten niet meer naar buiten mogen.

De ratten en muizenplagen die ziektes verspreiden..zoals vroeger de pest is verspreid door ratten. Nou doe dan maar een paar drollen hoor. :o

Katten zijn geen inheemse soort in Nederland en helemaal geen "natuur".

De Europese wilde kat hoort hier thuis in de natuur en is wel degelijk inheems.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 13:07

_chou schreef:
Ik zie alleen maar katteneigenaren die zich aangesproken voelen en excuses verzinnen.

Nee hoor, ik heb jaren geen katten gehad en toen dacht ik er precies hetzelfde over. Was blij met de katten uit de buurt die de muizen en ratten-plagen in bedwang houden.

Verder zeg ik het vnl als bioloog. Het is nl gewoon wetenschappelijk bewezen en daar zijn allerlei predator-prey modellen voor. Haal de predator weg en de prey gaat een problematische groei veroorzaken. Beetje hetzelfde wat we nu zien bij de wolf. De enige bestaande predator heeft zichzelf vleugellam gemaakt door wet- en regelgeving...de prey, de wolf, gaat zich ongelimiteerd vermenigvuldigen en dat gaat ook gierend uit de klauwen lopen.

Duopenotti, jij hebt misschien veel roofvogels in de buurt, die vangen ook muizen. Maar ja, dat heeft niet iedereen. Weinig buizerds in de binnenstad. Muizen hebben meerdere soorten predatoren. In de binnenstad is de kat de enige predator voor muizen...tja naast de mens die lekker gif gaat strooien. Dat is fijn.

Hoeveel niet-bokker mensen hebben geen hekel aan de paarden van de buren vanwege stank en vliegen...maar dan moet het allemaal kunnen en moeten die buren niet zeuren. En inderdaad, ook die buren moeten ermee leren leven zolang het binnen de wet is dat jij die paarden houdt.

Het is binnen de wet dat katten los buiten mogen lopen, dus leer er gewoon mee leven. De reden hiervoor is waarschijnlijk omdat ze dus inderdaad een regulerende werking hebben op het ongedierte.

En ja een loslopende kat die een keer een ongeluk veroorzaakt, dat kan gebeuren. Ken iemand die zijn auto total loss heeft gereden door een overstekende duif die een schrikreactie veroorzaakte. Life sucks sometimes. Moeten alle herten en zwijnen op de Veluwe dan maar opgehokt worden? Je hebt nou eenmaal niet alles in de hand, we leven in een samenleving...en dat betekent dat je dingen van anderen hebt te accepteren...net zoals zij dingen van jou te hebben accepteren waar zij zich misschien aan ergeren (zolang alles binnen de wet blijft uiteraard).

En daarnaast, en dan stop ik weer in dit topic want ik vind het eerlijk gezegd te zielig voor woorden....als een kattendrolletje van de buurkat is waar je je daar druk om kunt maken...count your blessings....want dan heb je geen echte problemen.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 13:08

Alleen werden die niet gevoerd en gingen ze vanzelf dood als er niet genoeg eten gevangen kon worden. Dus die vergelijking gaat niet op aangezien katten thuis ook nog een bak brokken hebben staan

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 13:12

Lekker simpel, Oji... Je kat mag vrij rondlopen volgens de wet. Maar mag geen overlast veroorzaken. Dat staat ook gewoon in de wet :).

En dat laatste is nu net het probleem. Mensen ervaren wel overlast van katten die op hun terrein komen. Ik vind ook niet dat je alles maar moet accepteren omdat een kat vrij rond mag lopen. Als je kat overlast veroorzaakt, houd je m bij je. Zo simpel is het naar mijn mening.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 13:16

De vergelijking met wilde dieren gaat niet op. Dat zijn wilde dieren. Katten hebben een eigenaar die verantwoordelijk is voor diens gedragingen.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 13:17

Ik heb zelf binnenkatten, honden en nog presteert de kat van de buren het om in onze tuin te kakken. Dat is pas frustratie.

Ik wil niet dat mijn katten iets overkomt buiten. Maar ik wil ook niet dat ze een ander tot last zijn. Als dank pissen honden tegen ons hek en schijten de katten van de buren in onze plantenbak.

De wereld op zijn kop.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 13:18

_San87_ schreef:
Lekker simpel, Oji... Je kat mag vrij rondlopen volgens de wet. Maar mag geen overlast veroorzaken. Dat staat ook gewoon in de wet :).

Oja, heb je daar een bron van?

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

_San87_ schreef:

En dat laatste is nu net het probleem. Mensen ervaren wel overlast van katten die op hun terrein komen. Ik vind ook niet dat je alles maar moet accepteren omdat een kat vrij rond mag lopen. Als je kat overlast veroorzaakt, houd je m bij je. Zo simpel is het naar mijn mening.

Maar zo simpel is het niet. Ik heb ooit de gemeente gebeld, omdat ik overlast had. Alle katten uit de buurt gebruikten mijn voor en achtertuin als hun wc. Onze tuin was de doorgaande route naar de volière van de buren. Konden ze leuk vogeltjes kijken. Het hielp trouwens ook niks aan de muizenplaag. Dankzij de vogels van de buurvrouw had ik in de avonduren de muizen gewoon door de kamer lopen :+ . Gemeente kon niks doen aan de problemen, want katten vallen niet onder overlast die je kan melden. Muizenplaag moest ik zelf oplossen.

Ik heb nu een hond. Geen katten meer in de tuin, en ze vangt muizen :j dus ook dat probleem is opgelost. Maar blijf het krom vinden dat ik de poep van mijn hond overal op moet ruimen en een steeds hoger wordend bedrag aan hondenbelasting mag betalen. Katteneigenaren betalen niks. En hoeven ook niks op te ruimen.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

capopjekop schreef:
Alleen werden die niet gevoerd en gingen ze vanzelf dood als er niet genoeg eten gevangen kon worden. Dus die vergelijking gaat niet op aangezien katten thuis ook nog een bak brokken hebben staan

Mee eens hoor :D
Ik ging alleen in op de zin dat katten niet inheems zijn in Nederland :D

Ik vind zelf ook dat katten niet los horen.
Gewoon lekker in je eigen tuin houden. Dan heeft niemand er last van en worden ze ook niet plat gereden.

nevica

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 13:19

_San87_ schreef:
De vergelijking met wilde dieren gaat niet op. Dat zijn wilde dieren. Katten hebben een eigenaar die verantwoordelijk is voor diens gedragingen.

Alleen dragen ze bijna nooit de verantwoording. Jan en alleman moet maar wijken voor die poedersuiker katten, dat je er last van hebt is jammer want het is een kat.

Ik keur niet goed dat soms mensen het heft in eigen hand nemen maar ik zou liegen als ik zou zeggen dat ik het niet begrijp.