Vos en kat vrienden of gevaarlijk?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

pluklief

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-24 12:18

Pastis schreef:
Het is altijd jammer als zo’n mooi dier het leven moet laten, maar je kan er eigenlijk van uit gaan dat deze vos rabiës heeft.

De kans dat deze vos rabiës heeft is heel klein, zowel Zweden als de buurlanden zijn allemaal vrij van rabiës.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-24 17:29

Tancreda4 schreef:
Er is naar mijn idee nog een heel grijs gebied tussen jeej wat leuk en afknallen. Ook bij de wolf.

Daarbij kan iemand prima vinden dat het een nare rigoureuze keuze is, terwijl je anderzijds ook niet wilt dat het escaleert met je beesten. Dan nog kan je bepaalde emoties hebben bij het afknallen van een dier, wat je eigenlijk anders had gezien, maar je ook je eigen dieren niet in gevaar wilt zien.

Voorbeeld. Ooit eens een dodelijke slang in ons kamp gehad. Dat wil je niet, levensgevaarlijk en hij kwam ook steeds terug op plekken waar we leefden. Die slang is afgemaakt. En ja, dat was noodzakelijk (geen freek vonk in de buurt om hem te vangen en elders uit te zetten), maar neemt niet weg dat we het echt heel erg en super zonde vonden, en ons ook ergens heel bezwaard er over voelden.... Het ene sluit het andere niet uit.

Jullie kamp hoort daar niet en is tijdelijk.
De slang zijn habitat is daar wel en permanent.
Ik vind het ook hier dus echt niet kunnen dat het dier dan maar afgemaakt wordt.
Had dan het kamp desnoods verhuisd.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-24 17:42

Het was geen tijdelijk kamp maar een permanente toeristen lodge met huisjes ;)
Maar het voelde idd super poedersuiker. Ondanks dat het voor iedereen veiliger was op deze manier. Zeker ook omdat het dichtbijzijnde ziekenhuis minimaal 4 uur per auto was. We hebben nog geopperd het anders te doen, maar dat was volgens de lokalen niet mogelijk helaas.

Little_Gift

Re: Vos en kat vrienden of gevaarlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-24 17:44

Dat maakt de zaak dan wel anders... Spijtig... Inderdaad maar zoals je zegt, niet veel andere mogelijkheden.

Maar ik vind een dodelijke slang niet vergelijkbaar met een vos die wat jolig is tov de kat des huizes...

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-24 17:46

tienus63 schreef:
Een wild dier hoort imo niet de erven en tuinen van mensen op te zoeken.
Als het vaste prik is en wild dier heeft geen toegang tot voer, dan is het imo terecht dat zo’n individu geschoten wordt.

En dat zouden ze ook met de wolven moeten doen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-24 17:58

Deze liep gewoon in Den Haag op straat. Op de Puisuisseweg in Loosduinen, vlakbij park Ockenburg, waar hij waarschijnlijk vandaan kwam en weer onverstoorbaar richting "thuis" ging. Moet ie wel een paar drukke straten weer over. Is wel een paar jaar geleden. Gewoon op klaarlichte dag om een uurtje of 10 s morgens. Het was best een flinke (kerel denk ik). Was waarschijnlijk wezen schooieren in de vuilnisbakken. Ik moest echt even met de ogen knipperen :D :D
Afbeelding

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-24 18:24

Dat is ook een flinke zeg.

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-24 18:38

En wat nou als je je vogels in de tuin wil beschermen en andermans/ jouw kat jaagt op die vogels :+? Is dat dan ook een 'probleem' om op te lossen?

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-24 18:51

Oh heb in den haag ook een vos zien lopen

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-24 19:03

In Den Bosch liepen ze ook gewoon door de wijk heen, compleet met jongen.
Hier zien we ze eigenlijk niet in de woonwijk, maar wel rond de bossen. Het zijn wel echt prachtige dieren om te zien <3

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-24 19:19

Elin_ schreef:
En wat nou als je je vogels in de tuin wil beschermen en andermans/ jouw kat jaagt op die vogels :+? Is dat dan ook een 'probleem' om op te lossen?

Waarom denk je dat er zo vaak staat er een kat is beschoten met een buks...
Voor de kat sneu, voor de eigenwijze eigenaar niet.
gewoon je eigen beest in eigen tuin houden

nevica

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-24 20:46

DuoPenotti schreef:
Elin_ schreef:

Waarom denk je dat er zo vaak staat er een kat is beschoten met een buks...
Voor de kat sneu, voor de eigenwijze eigenaar niet.
gewoon je eigen beest in eigen tuin houden

Amen. _/-\o_

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-24 17:33

Wat een weerzinwekkende opmerking. Apart hoe iemand kan vergoeilijken dat de kat van een ander mag worden beschoten en in een ademteug er nog bij te vermelden dat het de eigenaar zn eigen schuld is. Sterker er wordt geimpliceerd dat het nog zijn verdiende loon is.

Er is wetgeving in NL hè?

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-24 18:09

Ik praat het niet goed. Dat maak jij er van. En heb het ook niet over verdiende loon. Ook jou invulling.
Eigen schuld ja dat wel.

Maar als een kat steeds aan jou (jou is voor wie er last van heeft) volière hangt. De vogels zich kapot vliegen van de stress. Of je kinderen dagelijks in de stront graaien bij de speeltuin.. Of.. Of..
Zoveel voorbeelden.
Maar de eigenaar zegt vrolijk een kat hoort buiten.
Zet zijn tuin niet af om die kat een buiten te gunnen.

Ja dan ben ik zo'n nuchter nadenkend persoon dat ik weet wat daarvan kan komen. Ik zeg nergens dat het oké is dat het word gedaan.
Maar weet wel dat het gebeurt.

En blijkbaar kunnen katten eigenaren zich dat niet voorstellen. Vreemd...

Ik vind katten leuk. Maar heb ze niet. Want buren hebben kipjes, Eendjes een volière.
Ik kan hier geen 3 hectare katproof maken. Dus geen kat.
Simpel hè :j

En ja Flikker je je (je is algemeen) kat wel buiten neem je zelf dat risico.
Want het is niet dat men niet weet dat het gebeurt.

Die kat volgt zijn instinct.
Die eigenaar hoort verstand te hebben.

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-24 18:36

Nee je neemt in NL niet het risico dat je kat wordt beschoten. Dat is nl verboden op katten te schieten. Eigen schuld of verdiende loon? Het verschil?

Het is als katten eigenaar nooit je eigen schuld als je kat wordt beschoten! Misschien in de gedachtengang van een gefrustreerde schutter of iemand die de wet niet begrijpt. Maar nooit de schuld van de eigenaar.

Ik heb kippen, eenden en vogels ohja én katten. Voor katten kwetsbare dieren houd ik veilig afgeschermd. Want ook ratten, egels en marters pakken graag een vogeltje. Dat is dan als kippen,eenden en vogelliefhebber dan wel weer je plicht. Mijn duiven mogen los, net zoals mijn katten, iets met wetgeving…..

En mocht een kat van de buren iets op mijn erf pakken, dan heb ik iets niet goed gedaan om mijn dieren veilig te houden. Wat niet weg neemt dat de kat in kwestie een emmer water over zn donder mag ontvangen en ik em misschien eens de tuin door jaag. Voor de schrik. Maar daar houd het toch echt wel op…
Laatst bijgewerkt door Pareltjes op 24-10-24 18:39, in het totaal 1 keer bewerkt

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-24 18:38

Er zijn filmpjes zat van vossen die met huisdieren spelen.Echt raar dat je je huiskat vertroeteld en een speelse vos vermoord.
Maar ja paarden en koeien worden ook niet gezien als gelijk terwijl dat verschil ook niet super groot is naar mijn idee.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-24 18:46

Voor mij is eigen schuld en verdiende loon een verschil ja.

Nee ik zou ook niet verder komen dan de emmer water.

Maar ik weet dat zo niet iedereen is.
Verboden of niet...

En ja als jij (weer algemeen) dan je kat overlast laat geven aan een ander loop je het risico iemand te treffen die de wet niet naleeft.
En dat risico heb je niet in eigen tuin.
Net zo met overreden worden of aangevallen door een hond.

Simpel toch..
Het is maar wat je (algemeen) wilt als eigenaar ..

En daar laat ik het bij.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-24 18:55

Pareltjes schreef:
Nee je neemt in NL niet het risico dat je kat wordt beschoten. Dat is nl verboden op katten te schieten. Eigen schuld of verdiende loon? Het verschil?

Het is als katten eigenaar nooit je eigen schuld als je kat wordt beschoten! Misschien in de gedachtengang van een gefrustreerde schutter of iemand die de wet niet begrijpt. Maar nooit de schuld van de eigenaar.

Hier worden katten in het natuurgebied gewoon (legaal) afgeschoten en ja dat is dan wel de schuld van de eigenaar, die moet zijn kat bij zich houden.
Het is algemeen bekend dat je kat het niet overleefd.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-24 23:40

Ach anders strooide de buurman slakken korrels dat is niet verboden. Dan zou je willen dat de buurman een kogel er doorheen gejaagd had want gif zorgt voor een trage en pijnlijke dood. Als je je kat idd bij de buren laat kakken,jagen of inheemse bloemen vernielen dan kan dat zomaar gebeuren natuurlijk en de buurman kan ook last hebben van slakken natuurlijk.