Welke terrier past het best bij ons?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-24 11:24

@Happinez, zeker rare snijbonen! :')

We hebben best wat moeten aanpassen toen we onze teckel erbij kregen. Waar onze jack russel overal vrij makkelijk mee omging, liepen we nou toch wel tegen wat dingen aan.
Met name de eenkennigheid (en daarin ook onvriendelijk) en het zeer selectieve gehoor :+ Dat zijn dingen die we bewust trainen maar alsnog beperkt 'resultaat' mee halen. Ze is nogal, euhh, eigenzinnig zeg maar.

Wat dat betreft vind ik een jack russel echt makkelijker. Ook onze vorige jack russels waren écht leuke beestjes!

parnassia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-24 11:56

JR's zie je heel veel los rondlopen ook op de grotere meerdaagse concoursen, ik vind ze idd ook heel goed passen. En dat witte is heel handig in het donker :D

Douce

Re: Welke terrier past het best bij ons?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-24 11:59

Ik vind jack russels ook hele leuke beestjes. Ze zijn hier wel afgevallen vanwege die haren die net als bij labradors niet van je kleding/spullen af te krijgen zijn. Misschien nog wel iets om überhaupt over na te denken, wat dat betreft ben je met een riezenschnauzer een beetje verwend natuurlijk.

parnassia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-24 12:07

Bij de ruwharige heb je dat niet (wel bij de gladharige en ook, in mindere mate, bij de smooth).

De ruwharige moeten geplukt worden, en dan heb je dus niet die stekelhaartjes die je overal tegenkomt.

Maar, zoveel mensen, zoveel wensen. Ik ben gek op de Ier en de ruwharige JR. Ook op teckels bv, maar dat zal ik bv TS niet aanraden ;-). De smooth collie is bv ook ontzettend leuk, maar weer heel ander type.

Combinatie grote hond en stoer kleiner hondje is héél erg leuk!
Laatst bijgewerkt door parnassia op 30-09-24 12:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-24 12:09

Mijn ruwharige parson verhaart nauwelijks, moet wel geplukt worden.
Dat zal met een ruwharige JR net zo zijn ga ik van uit.

Ik vind het ruwe er leuk uit zien, en nog lekker makkelijk ook. Ook sleept het niet te veel vuil mee naar binnen als ze op stal gespeeld heeft, beetje wel natuurlijk, maar vergelijkbaar met dat van de katten. En de hond gaat zich niet midden op de eettafel afschudden :') .

Tatyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-24 12:12

Mijn schoonouders hebben jarenlang Irish Wheaten terriers gehad (middenmaat hond). De laatste is de enige die ik heb meegemaakt en dat was een lieve hond, maar kon niet met andere reuen. Ook kon hij flink blaffen, maar met opvoeding was dat wel goed te handelen. Wel hebben ze vaker last gehad van problemen in de heupen als ze ouder werden en deze kon niet goed los. Als hij dacht dat hij iets hoorde of rook, ging hij op jacht en kwam ook niet terug. Ondanks zeer goede training.

Is de Portugese Waterhond niet iets, die staat mij bij als een fijne sociale hond.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-24 12:34

Many schreef:
Geen terriër, maar wel een ras dat volgens mij verder aan je eisen voldoet: de Lagotto Romagnolo? Ik zag ook de Basset Fauve de Bretagne genoemd worden, daar moest ik ook aan denken.

Ik moet toegeven dat ik weinig lagotto’s ken, maar diegene die ik ken, zijn niet zo stabiel, eerder bang en wat nerveus?

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-24 12:37

Happinez schreef:
Lukasje schreef:
Zo, een huis vol! Verwacht je zelf een nestje?

Mmm, die Parson wordt in dit topic wel meermaals als leuke hond naar voor geschoven.

Klopt :D , met een week of 2 worden ze verwacht.
[ Afbeelding ]

Ik heb genoeg honden maar anders zou een parson JR of een ruwharige JR nog wel op mijn lijstje staan. :j

Many , de Lagotto Romanonlo vind ik nou niet echt passen bij de eisen van de TS
Lagotto's zijn van nature meestal niet heel dapper , eerder wat onzeker.

Oh spannend! Buikje is al mooi rond <3 .

Oh, ik zie dat jij de lagotto ook al zo ervaren hebt.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-24 12:38

irisdepony schreef:
Een teckel... :D :D :D

Hoe leuk en grappig ik ze vind, ik zie ze de wandelingen die we soms maken niet meteen meelopen.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-24 12:42

Douce schreef:
Ik vind jack russels ook hele leuke beestjes. Ze zijn hier wel afgevallen vanwege die haren die net als bij labradors niet van je kleding/spullen af te krijgen zijn. Misschien nog wel iets om überhaupt over na te denken, wat dat betreft ben je met een riezenschnauzer een beetje verwend natuurlijk.

Oja, supermakkelijk dat ik van de ries weinig haar heb! Daarentegen brengt ze tonnen zand binnen :D . Maar ik heb zelf idd weinig vachtonderhoud.

storrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-24 13:54

Wij hebben altijd ruwharige jack russell terriers gehad, inmiddels een 15-jarige JR, ééntje van 1 jaar en een Fox Terrier. Die laatste is echt geweldig. Ik wist niet dat dat zulke leuke honden waren. Ik ben helemaal verliefd op het ras nu. De fokster waar wij haar vandaan heeft fokt ook Airedales overigens.

Spoekie (Fox) en Daisy (JR) (en oude Peer op de achtergrond <3 )

Afbeelding

Jokonootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-24 14:09

Lukasje schreef:
irisdepony schreef:
Een teckel... :D :D :D

Hoe leuk en grappig ik ze vind, ik zie ze de wandelingen die we soms maken niet meteen meelopen.

onderschat de teckel niet qua wandelingen. Dat zijn van origine gewoon keiharde werkhondjes met een enorme wens om te bewegen.
Ze passen overigens totaal niet bij wat je wil maar ik merk wel dat mensen echt snel de teckel onderschatten en het zien als een gezelschapshondje bijna terwijl dat alles behalve het geval is.

Ik zou als ik jou was ook bij een Jack Russell of een Fox gaan kijken.
De Ier zou ik echt links laten liggen. Ik heb er 3 gekend en alle drie de eigenaren hadden zich flink verslikt in het antisociale gedrag wat die Ieren kunnen vertonen.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-24 15:44

storrum schreef:
Wij hebben altijd ruwharige jack russell terriers gehad, inmiddels een 15-jarige JR, ééntje van 1 jaar en een Fox Terrier. Die laatste is echt geweldig. Ik wist niet dat dat zulke leuke honden waren. Ik ben helemaal verliefd op het ras nu. De fokster waar wij haar vandaan heeft fokt ook Airedales overigens.

Spoekie (Fox) en Daisy (JR) (en oude Peer op de achtergrond <3 )

[ Afbeelding ]

Oeh, die zijn mega cute!!

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-24 16:34

Lukasje schreef:
Many schreef:
Geen terriër, maar wel een ras dat volgens mij verder aan je eisen voldoet: de Lagotto Romagnolo? Ik zag ook de Basset Fauve de Bretagne genoemd worden, daar moest ik ook aan denken.

Ik moet toegeven dat ik weinig lagotto’s ken, maar diegene die ik ken, zijn niet zo stabiel, eerder bang en wat nerveus?

Is ook mijn beeld maar daardoor blijven ze makkelijk bij de eigenaar en meestal wel sociaal. Vind het oprecht leuke honden maar wel beetje nietszeggend voor omstanders.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-24 17:07

Hier ook meerdere Jack Russels gehad.
Gingen altijd mee op concours.
Konden goed loslopen en waren absoluut niet druk of hysterisch.

Eerder lui dan druk.
Als wij gewoon rustig thuis waren lagen ze het liefst voor de houtkachel onder een dekentje te pitten. Als je ze niet riep om op pad te gaan dan lagen ze er het liefst 24/7.

Maar een maal op pad dan waren ze ook altijd blij.
Ze waren sociaal naar andere honden en mensen.
Sloegen alleen aan als er ook iets was en waren de beste muizen vangers op het erf.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-24 17:10

Ik zou persoonlijk niet voor een lagotto gaan. Alle lagotto's die ik ken zijn bovengemiddeld vocaal om aandacht te krijgen. Heel grappig soms, maar niet de meer "chille" hond die ts zoekt. Ik heb zelf een Spaanse Waterhond maar zou algemeen de waterhonden hier niet als eerste keus zien.

eveline_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-24 20:44

Heb je ook al de Duitse pincher overwogen? Geen ruwhaar maar volgens mij past het ras ook wel in je zoekprofiel.
Of wat denk je van de Oostenrijkse pinscher, Kromfohrländer of Bodeguero?

Verder dacht ik ook aan wat rassen die al vaker zijn genoemd: Soft Coated Weathen Terriër, Parson Russel, Border Terriër, Deens Zweedse boerderijhond.

Verder zijn ze in een aantal rassen op een heel serieuze manier bezig met outcrossen. Hier komen ook leuke honden uit voort.

Lisette0

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-24 22:19

Black and tan jack russells bestaan niet, zoals die drachtige op de vorige pagina, dat zijn gewoon kruisingen. :o

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-24 22:49

eveline_B schreef:
Heb je ook al de Duitse pincher overwogen? Geen ruwhaar maar volgens mij past het ras ook wel in je zoekprofiel.
Of wat denk je van de Oostenrijkse pinscher, Kromfohrländer of Bodeguero?

Verder dacht ik ook aan wat rassen die al vaker zijn genoemd: Soft Coated Weathen Terriër, Parson Russel, Border Terriër, Deens Zweedse boerderijhond.

Verder zijn ze in een aantal rassen op een heel serieuze manier bezig met outcrossen. Hier komen ook leuke honden uit voort.

Pinschers ben ik helemaal niet in thuis. Ik duik er even in, alsook de Kromfohrländer.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-24 23:01

Wat dacht je van de Västgötaspets ?

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-24 23:04

Tja, bij een Ries hoort toch eigenlijk alleen maar een dwerg... Of twee :') _O-

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-24 23:24

Punz schreef:
Wat dacht je van de Västgötaspets ?

Zijn ze met hun bouw geschikt voor langere wandelingen ? Ze zijn toch herders/veedrijvers? Ik weet niet of dat hier zo goed past eigenlijk?

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-24 23:30

Lisette0 schreef:
Black and tan jack russells bestaan niet, zoals die drachtige op de vorige pagina, dat zijn gewoon kruisingen. :o

Maar wel hele leuke kruising met veel JR bloedvoering :+

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-24 23:37

Happinez schreef:
Lisette0 schreef:

Maar wel hele leuke kruising met veel JR bloedvoering :+

En waarmee zijn ze dan gekruist ?

Lisette0

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-24 01:23

Teckel denk ik.

Ik zei ook niet dat ze niet leuk zijn, Happinez. Want daar ben ik het mee eens. :P Maar het zijn geen jack russells, dus noem het dan ook gewoon niet zo.
Ik ken een jack russell x teckel, ontzettend leuk en lief beestje.