Hond gromt naar peuter

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Schuur_

Re: Hond gromt naar peuter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-24 05:28

Dat is wel makkelijker te managen dan dat ze alletwee in huis zitten. En de hond zit daar mss beter zijn vel waardoor het lontje langer wordt.

Lugea

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-24 07:16

Wat ik zo jammer vind aan dit soort situaties is dat het probleem bij de hond gezocht wordt terwijl ik al meerdere dingen heb gelezen die om dit gedrag bij de hond kunnen vragen.

Ik lees bijvoorbeeld dat de hond snauwt als je oudere kind de voorpoten vastpakt. Dat een kind dat doet vind ik ook niet oké. Vind je zoon/dochter het fijn als zijn/haar handen ineens vastgegrepen worden?

Ook lees ik dat je vermoed dat de hond gromt omdat je peuter niet stopt met aaien. Nu kan je een peuter niet kwalijk nemen dat deze nog niet in staat is de signalen van de hond te lezen, maar hierin heb je zelf wel een rol. Waarom krijgt de peuter de kans de hond te aaien? Is de peuter met de hond zonder toezicht? Waarom grijp jij hierbij niet in voordat de hond moet gaan grommen om de grens te verduidelijken?

Als laatste voorbeeld lees ik dat de hond een uur per dag “buitenactiviteit” heeft en dat meer niet nodig is omdat ze niet actief is/veel moet rennen. Wandelen moet - mijns inziens - niet alleen fysieke beweging bieden, maar heeft ook een rol in het mentale welzijn van de hond. Tijd om te snuffelen is enorm belangrijk. Het gaat bij wandelen / buiten zijn niet om alleen maar rennen en fysieke activiteit, maar juist ook om het vinden van ontspanning en daarvoor is snuffelen enorm belangrijk. Als je thuis al in een stressvolle omgeving zit, dan moet juist tijdens het wandelen naar rust en ontspanning gezocht worden. Rennen, spelen, balletjes gooien verhoogt juist het stressniveau, dus dat hoeft helemaal niet. Lekker snuffelen, slenteren en even uit de stressvolle situatie zijn kan de hond erg goed doen.

Ik zou in deze situatie herplaatsen serieus overwegen, maar denk dat er ook nog veel winst te behalen valt als jij (en je partner) de situatie meer gaan managen en meer aan de hond gaan denken.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-24 09:10

@Lugea: Ik denk dat ouders in het gemiddelde huishouden blij zijn als ze zonder kleerscheuren het einde van de dag redden. Het is voor de meeste mensen helemaal niet haalbaar om 24/7 iedereen te micromanagen in het belang van de hond. Is dat eerlijk naar de hond toe? Nee. Maar daarom zeggen zovelen hier ook dat dit niet het juiste huishouden is voor de hond.

Bo_Y

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-24 09:21

Wat vervelend.

Stabij’s zijn over het algemeen geen allemans vrienden. Die van ons in ieder geval niet. Ik en mijn man kunnen alles, maar verder houdt ze afstand.
Kinderen en Saar zijn dus ook geen match. Die zijn druk, onvoorspelbaar voor haar. Wij hebben geen kids, maar als de familie komt gaat ze in de kennel in de tuin.

De hond hoeft dus niet perse een probleem te hebben, maar meer qua karakter gewoon geen match te zijn met gezin van Ts.

Qua beweging, onze stabij zou zeker toen ze 2 was gek worden van zo weinig beweging.
Maar haar zussen zijn volmaakt gelukkig met veel minder beweging dan ts aanbiedt.

Denk dat je qua dingen op de goede weg bent en ander met puppyren pannenel een stuk afzetten, zodat de hond een plek heeft waar ze rust kan pakken en geen kids komen.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-24 10:48

Lugea schreef:
Wat ik zo jammer vind aan dit soort situaties is dat het probleem bij de hond gezocht wordt terwijl ik al meerdere dingen heb gelezen die om dit gedrag bij de hond kunnen vragen.

Ik lees bijvoorbeeld dat de hond snauwt als je oudere kind de voorpoten vastpakt. Dat een kind dat doet vind ik ook niet oké. Vind je zoon/dochter het fijn als zijn/haar handen ineens vastgegrepen worden?

Ook lees ik dat je vermoed dat de hond gromt omdat je peuter niet stopt met aaien. Nu kan je een peuter niet kwalijk nemen dat deze nog niet in staat is de signalen van de hond te lezen, maar hierin heb je zelf wel een rol. Waarom krijgt de peuter de kans de hond te aaien? Is de peuter met de hond zonder toezicht? Waarom grijp jij hierbij niet in voordat de hond moet gaan grommen om de grens te verduidelijken?

Als laatste voorbeeld lees ik dat de hond een uur per dag “buitenactiviteit” heeft en dat meer niet nodig is omdat ze niet actief is/veel moet rennen. Wandelen moet - mijns inziens - niet alleen fysieke beweging bieden, maar heeft ook een rol in het mentale welzijn van de hond. Tijd om te snuffelen is enorm belangrijk. Het gaat bij wandelen / buiten zijn niet om alleen maar rennen en fysieke activiteit, maar juist ook om het vinden van ontspanning en daarvoor is snuffelen enorm belangrijk. Als je thuis al in een stressvolle omgeving zit, dan moet juist tijdens het wandelen naar rust en ontspanning gezocht worden. Rennen, spelen, balletjes gooien verhoogt juist het stressniveau, dus dat hoeft helemaal niet. Lekker snuffelen, slenteren en even uit de stressvolle situatie zijn kan de hond erg goed doen.

Ik zou in deze situatie herplaatsen serieus overwegen, maar denk dat er ook nog veel winst te behalen valt als jij (en je partner) de situatie meer gaan managen en meer aan de hond gaan denken.

Helemaal mee eens!

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-24 10:55

Lugea: TS post toch duidelijk dat wat haar zoon heeft gedaan, niet oké is? Dat heeft ze haar zoon ook duidelijk uitgelegd.

En ze heeft, denk ik, geen ogen in haar achterhoofd. Elke seconde van de dag die 2 in de gaten houden is niet realistisch.
Ik heb niet het idee dat dochter de hond al 10 minuten aait voordat TS het ziet of voordat de hond gromt.

-
TS ik ben benieuwd of je al stappen hebt genomen? Of wel hond buiten, muilkorf training of al contact met organisaties over evt herplaatsen?

Lugea

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-24 11:50

Ik weet dat mijn mening/standpunt niet populair is bij veel ouders, maar dit is volgens mij waar het vaak mis gaat. Hoe vaak worden er geen honden weg gedaan omdat het toch niet gaat met het gezin? Ik vind dat je daar van tevoren over na moet denken. Los van een ongeplande zwangerschap waarbij er al een hond in huis is, is het beginnen aan kinderen of een hond een keuze en daar zitten consequenties aan verbonden.

Je kunt kinderen prima leren dat ze de hond met rust moeten laten, ook jonge kinderen. De dochter van een vriendin (3 jaar oud) kan prima met ons mee op wandeling, maar zij zal de honden niet zomaar naderen/aaien/vastpakken, ook de twee honden uit hun gezin niet. Deze vriendin is hier enorm streng in en dat vergt management, maar anders krijg je dit soort taferelen. Ook mogen de kinderen onder geen beding in/bij de mand van de honden komen. Dat is de rustplek van de honden en hebben ze niets te zoeken. Dat gaat echt prima en de kinderen lijden echt niet onder deze regels. Er is meer dan genoeg speelruimte over en als ze willen aaien kunnen ze dit vragen en eventueel onder begeleiding doen, áls de hond dit wil.

Als je het niet haalbaar vindt of kan/wil managen, dan moet je mijns inziens niet beginnen aan een hond in een jong gezin. Het is heel nobel van jullie om de hond een liefdevol thuis te willen bieden, maar dat betekent wel dat je dus ook voor het welzijn van de hond op moet komen. Kinderen en honden kunnen nou eenmaal een ingewikkelde combinatie zijn.

Het is niet eerlijk van een hond te verwachten dat hij alles maar moet tolereren, “want het is nog een kind”. Er zijn maar heel weinig honden die dat doen/kunnen en dan moet je je ook afvragen of je dat moet willen. ;) Ik heb er toevallig zo een die alles over zich heen laat komen, maar ook die is niet zonder toezicht bij kinderen. Niet omdat ze iets zal doen, maar ik wil haar niet in een situatie brengen die vervelend voor haar is. Het is mijn taak mijn hond én het kind te beschermen, dus daarin moet je managen. Mijn andere drie honden vinden kinderen hélemaal niets en zullen hetzelfde reageren als jullie hond. Ze zullen echt niet direct bijten, maar ze vinden het absoluut niet fijn als er kinderen in hun buurt komen. De buurmeisjes of andere kinderen die ze willen aaien krijgen dus ook een “nee” te horen. En ja, dat is anders dan je eigen kinderen, maar ook kunnen dit leren.

Is dat veel werk? Ja, absoluut, maar daar moet je van tevoren over nadenken. Ik neem aan dat je er ook voor zorgt dat je kind haar handen niet brandt aan het fornuis? Of bij giftige schoonmaakspullen komt? Datzelfde principe kan gaan gelden voor de hond. Je mag de hond niet aaien, niet achter de hond aan lopen, en je moet hem met rust laten als hij daar en daar ligt.

@Nyaleti: Ik wilde alleen maar duidelijk maken dat het logisch is dat een hond snauwt als de voorpoten vastgepakt worden. Drie van de vier van mij zullen dat ook doen wanneer iemand anders dan ik dat doet.

Verder vind ik dat je een jong kind gewoon niet alleen moet laten met een hond, zeker niet als de hond al meerdere malen duidelijk heeft aangegeven het niet prettig te vinden. Je hoeft daarvoor niet aan je kind vastgeplakt te zitten. Kind speelt in de woonkamer -> dan is de hond daar dus niet. Het hoeft echt niet enorm ingewikkeld te zijn.

maj0

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-24 12:16

Rizette schreef:
Schuur_ schreef:
Ik ken een staby niet echt als actieve jachthond, zeker niet in vergelijking met mijn vizslas. Mijn vriend heeft er eentje en zij leeft buiten/in de schuur, daar voelt ze zich het fijnste. Ik vind het erg nerveuze honden die snel spanning tonen en zou je ook adviseren om ofwel te herplaatsen, ofwel er een erfhond van te maken als je de ruimte hebt. Eigenlijk zie ik alle staby's die ik ken zo het gelukkigst. Op het erf beetje hun eigen gangetje gaan.

Op dat erf komt dat kindje ook neem ik aan.

Wij hebben 2 stabij's gehad (hebben er nog 1) beide gewoon in huis en ze vinden het heerlijk. Ja ze zijn soms wat angstig maar echt nerveus nee vind ik ze niet. En dat terwijl ik er 1 heb die angst agressie heeft omdat ze van een broodfokker komt (voordat ik heel bokt over mij heen krijg nee wij hebben haar daar niet vandaan gehaald wij hebben haar op 1,5 in huis genomen en kwamen daar pas later achter)

Wat betreft jachthond verschilt heel erg onze reu had het helemaaal niet en onze teef wil echt overal achter aan (die zit ook vast haha)

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-24 12:20

Lugea schreef:
Als je het niet haalbaar vindt of kan/wil managen, dan moet je mijns inziens niet beginnen aan een hond in een jong gezin. Het is heel nobel van jullie om de hond een liefdevol thuis te willen bieden, maar dat betekent wel dat je dus ook voor het welzijn van de hond op moet komen. Kinderen en honden kunnen nou eenmaal een ingewikkelde combinatie zijn.

Ik denk ook dat de meesten denken dat TO niet aan opvang van de hond had moeten beginnen.

Lugea schreef:
Is dat veel werk? Ja, absoluut, maar daar moet je van tevoren over nadenken. Ik neem aan dat je er ook voor zorgt dat je kind haar handen niet brandt aan het fornuis? Of bij giftige schoonmaakspullen komt? Datzelfde principe kan gaan gelden voor de hond. Je mag de hond niet aaien, niet achter de hond aan lopen, en je moet hem met rust laten als hij daar en daar ligt.

Ik weet niet aan wie je zeer uitgebreide uitleg gericht is, maar dit zijn allemaal open deuren die je intrapt. TO heeft een poging gedaan een hond die weg moest op te vangen, daar zal ze echt wel over nagedacht hebben. Nu blijkt het in de praktijk niet zo goed uit te pakken, de vraag is hoe je daar dan realistisch mee om kan gaan. Het komt allemaal nog belerend over.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-24 12:39

TS was zo vriendelijk een hond op te vangen, dit blijkt niet verantwoord te kunnen, en ja, sommige mensen zouden die hond best kunnen managen, maar je moet dat maar net kunnen opbrengen, met meerdere kinderen en een huishouden plus baan...
Ik vind het helemaal niet gek om in zo'n situatie toe te geven dat je het toch te gevaarlijk/niet verantwoord vindt voor het jongste kind. Ja, de andere kinderen zullen verdrietig zijn, maar zouden ze niet nóg verdrietiger zijn als hun broertje toegetakeld wordt door de hond?

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-24 12:40

Doubtless schreef:
Lugea schreef:

Ik denk ook dat de meesten denken dat TO niet aan opvang van de hond had moeten beginnen.

Lugea schreef:

Ik weet niet aan wie je zeer uitgebreide uitleg gericht is, maar dit zijn allemaal open deuren die je intrapt. TO heeft een poging gedaan een hond die weg moest op te vangen, daar zal ze echt wel over nagedacht hebben. Nu blijkt het in de praktijk niet zo goed uit te pakken, de vraag is hoe je daar dan realistisch mee om kan gaan. Het komt allemaal nog belerend over.

Lugea mag toch net zo goed als ieder ander haar idee en mening geven?

Zij denkt er zo over én onderbouwt dat dan nog heel netjes met een heel uitgebreide uitleg, toch wel zo netjes zeker?

Je hoeft haar mening dus niet af te kappen of te onderkennen, ook zij mag hier schrijven.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-24 12:41

Zoolgangster schreef:
TS was zo vriendelijk een hond op te vangen, dit blijkt niet verantwoord te kunnen, en ja, sommige mensen zouden die hond best kunnen managen, maar je moet dat maar net kunnen opbrengen, met meerdere kinderen en een huishouden plus baan...
Ik vind het helemaal niet gek om in zo'n situatie toe te geven dat je het toch te gevaarlijk/niet verantwoord vindt voor het jongste kind. Ja, de andere kinderen zullen verdrietig zijn, maar zouden ze niet nóg verdrietiger zijn als hun broertje toegetakeld wordt door de hond?

Het gaat om hun dochtertje, dus verdrietig om hun broertje zullen ze niet zijn neen :')

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-24 12:46

Little_Gift schreef:
Lugea mag toch net zo goed als ieder ander haar idee en mening geven?

Zij denkt er zo over én onderbouwt dat dan nog heel netjes met een heel uitgebreide uitleg, toch wel zo netjes zeker?

Je hoeft haar mening dus niet af te kappen of te onderkennen, ook zij mag hier schrijven.

Zeker. Ik zeg ook nergens dat dat niet mag. Maar dan kan ze wel reacties op haar post verwachten. En ook dat mag.

Lugea

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-24 12:56

Er mogen zeker reacties op mijn post komen en het is absoluut niet belerend bedoeld. Het is meer bedoeld als een andere invalshoek.

Het zijn misschien open deuren, maar ik zie nog te vaak dat dit mis gaat. En ook hier. Er zijn niet voor niets zoveel bijtincidenten met kinderen. En nee, niet alles is te voorkomen, maar heel veel ook wel.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-24 13:01

Lugea schreef:
Het zijn misschien open deuren, maar ik zie nog te vaak dat dit mis gaat. En ook hier. Er zijn niet voor niets zoveel bijtincidenten met kinderen. En nee, niet alles is te voorkomen, maar heel veel ook wel.

Snap ik, maar dan is je advies beter op z'n plek in een topic als "Ik wil een hond aanschaffen en heb 3 kleine kinderen. Is dat slim?"

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-24 13:28

Doubtless schreef:
Lugea schreef:

Snap ik, maar dan is je advies beter op z'n plek in een topic als "Ik wil een hond aanschaffen en heb 3 kleine kinderen. Is dat slim?"

Dit inderdaad.

Kleine kinderen met honden is lastig maar het komt voor mij niet over alsof TS er niet over na gedacht heeft en stel op sprong die hond in huis heeft gehaald.

De vorige eigenaar zijn bekende en hadden ook kinderen. Wij weten niet hoe oud. Misschien verbaasd dit de vorige eigenaren ook enorm en hadden zij dit ook absoluut niet zien aankomen. Stel ik zou mijn hond moet herplaatsen, zou ik ook zeggen dat hij met kleine kinderen kan. Want zo ver ik gezien heb, kan hij dat ook.
Vergeet niet dat het maanden goed is gegaan en pas sinds afgelopen week niet meer.

Je reactie past inderdaad beter bij iemand die een hond overweegt en niet perse in dit topic. achteraf is het makkelijk banketstaaf zegmaar. Dat zal TS nu ook wel denken.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-24 14:05

Lugea schreef:
Ik weet dat mijn mening/standpunt niet populair is bij veel ouders, maar dit is volgens mij waar het vaak mis gaat. Hoe vaak worden er geen honden weg gedaan omdat het toch niet gaat met het gezin? Ik vind dat je daar van tevoren over na moet denken. Los van een ongeplande zwangerschap waarbij er al een hond in huis is, is het beginnen aan kinderen of een hond een keuze en daar zitten consequenties aan verbonden.

Je kunt kinderen prima leren dat ze de hond met rust moeten laten, ook jonge kinderen. De dochter van een vriendin (3 jaar oud) kan prima met ons mee op wandeling, maar zij zal de honden niet zomaar naderen/aaien/vastpakken, ook de twee honden uit hun gezin niet. Deze vriendin is hier enorm streng in en dat vergt management, maar anders krijg je dit soort taferelen. Ook mogen de kinderen onder geen beding in/bij de mand van de honden komen. Dat is de rustplek van de honden en hebben ze niets te zoeken. Dat gaat echt prima en de kinderen lijden echt niet onder deze regels. Er is meer dan genoeg speelruimte over en als ze willen aaien kunnen ze dit vragen en eventueel onder begeleiding doen, áls de hond dit wil.

Het is niet eerlijk van een hond te verwachten dat hij alles maar moet tolereren, “want het is nog een kind”. Er zijn maar heel weinig honden die dat doen/kunnen en dan moet je je ook afvragen of je dat moet willen. ;) Ik heb er toevallig zo een die alles over zich heen laat komen, maar ook die is niet zonder toezicht bij kinderen. Niet omdat ze iets zal doen, maar ik wil haar niet in een situatie brengen die vervelend voor haar is. Het is mijn taak mijn hond én het kind te beschermen, dus daarin moet je managen. Mijn andere drie honden vinden kinderen hélemaal niets en zullen hetzelfde reageren als jullie hond. Ze zullen echt niet direct bijten, maar ze vinden het absoluut niet fijn als er kinderen in hun buurt komen. De buurmeisjes of andere kinderen die ze willen aaien krijgen dus ook een “nee” te horen. En ja, dat is anders dan je eigen kinderen, maar ook kunnen dit leren.

@Nyaleti: Ik wilde alleen maar duidelijk maken dat het logisch is dat een hond snauwt als de voorpoten vastgepakt worden. Drie van de vier van mij zullen dat ook doen wanneer iemand anders dan ik dat doet.

Verder vind ik dat je een jong kind gewoon niet alleen moet laten met een hond, zeker niet als de hond al meerdere malen duidelijk heeft aangegeven het niet prettig te vinden. Je hoeft daarvoor niet aan je kind vastgeplakt te zitten. Kind speelt in de woonkamer -> dan is de hond daar dus niet. Het hoeft echt niet enorm ingewikkeld te zijn.

Ben het hier helemaal mee eens eigenlijk, niks aan toe te voegen.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-24 14:09

Doubtless schreef:
Lugea schreef:

Waarom, staan genoeg tips in waar TS wat mee kan. En ja, misschien vind je het open deuren, alleen zijn er heel veel mensen die daar dan alsnog niets mee doen, dus dat mag prima herhaald worden. Als je een hond neemt in een gezin met peuters dan moet je die peuters leren dat sommige dingen off limits en niet door laten gaan omdat de peuter het leuk vindt. Dat soort dingen gebeurd nog veel te vaak, dus open deuren prima..

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-24 14:12

Zoolgangster schreef:

Heel eerlijk, als je het niet kunt opbrengen dan moet je er niet aan beginnen, dat is nu precies waar je van te voren goed over na moet denken. Want uiteindelijk is de hond in dat soort kwesties de sjaak.

LibertyLucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-24 14:44

Ik vindt dat er maar gehamerd.wordt dat een klein kind niet mag aaien
Ja dat valt te leren.,maar zou dat kindje het in 1x snappen en mag je daarop vertrouwen ?
Begrijp me niet verkeerd ben gek op dieren en een echte dierenvriend,maar dan liever de hond de sjaak dan het kind

De ts had dit niet verwacht e de vorige eigenaren ook niet
De ts heeft de hond een kans gegeven en omdat ze niet heeft (kunnen) overzien dat de hond zo reageerde,hoeft ze niet perse de hond te houden en heel de dag als 3en havik op te letten met angst
Dat maakt een hond hebben niet leuker
Voor niemand niet
Ik zie het net als een relatie
Als je ongelukkig bent ga je ook niet verder als het niet klikt
Wie weet vindt de hond een thuis waar hij helemaal opbloeit en ontspant

Dat zou toch een veel beter zijn ipv maar forceren.
Ik vindt niet dat ts verantwoordelijk gehouden moet worden over beter nadenken etetc
Als de kind bekend was met kinderen en in het begin dit gedrag niet vertoonde ,moet ze.dan wachtten tor het mis gaat

Beter safe dan sorry
Herplaatsen is niet altijd negatief wn ze hebben hem nog niet lang

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-24 14:46

We weten niet hoe goed ze er over nagedacht hebben. Zouden we niet zelf in moeten vullen.

Vorige eigenaren hebben jonge kinderen maar geen peuter en er van uit gegaan dat een peuter ook geen probleem zou zijn. Er kan zich altijd een probleem voordoen die anders was ingeschat en dat kan iedereen gebeuren.

Wat je er vervolgens mee doet ligt aan je eigen kennis in honden.
Te hoog gegrepen voor je? Zoek een nieuw thuis waar de hond beter past. Denk je dit aan te kunnen (met goede hulp) ook eigen keus.

Er een erf/buiten hond van maken en dus vooral alleen leeft buiten terwijl de hond dat niet gewend is zou ik voor de hond niet doen.

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-24 15:03

Wintu schreef:
Zoolgangster schreef:

Heel eerlijk, als je het niet kunt opbrengen dan moet je er niet aan beginnen, dat is nu precies waar je van te voren goed over na moet denken. Want uiteindelijk is de hond in dat soort kwesties de sjaak.

Dan moet je aan veel dingen niet willen beginnen. Geen kinderen, want die kunnen aan de drugs raken of jou vermoorden of weet ik veel wat. Geen huisdieren, want stel dat je op een dag allergisch blijkt. Niet koken, want stel dat je brand veroorzaakt en zo ken ik er nog een paar. Je begint aan iets met de beste intenties, je probeert de risico' s in te schatten met alle info die je hebt en voordien was er niets fout in de relaties kind - hond. Ik vind dat TS hier niks te verwijten valt en ze tracht hier heel nuchter naar te kijken en oplossing te vinden in de mate van het mogelijke, zonder iemand te kort te doen. En ik zal al helemaal tegen sommigen hun schenen stampen, maar kinderen gaan voor op huisdieren en zelfs relaties. Als het niet past, dan past het niet.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-24 15:09

Wintu schreef:
Als je een hond neemt in een gezin met peuters dan moet je die peuters leren dat sommige dingen off limits en niet door laten gaan omdat de peuter het leuk vindt.

Dat klinkt heel leuk, maar valt in de praktijk vies tegen. Ik ben dus heel benieuwd naar de methoden die ervoor zorgen dat die peuters precies doen wat wel en niet mag :') Als je die hebt, lees ik aandachtig mee!

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-24 15:31

Dat zegt ze toch niet? Ze zegt dat je het ze moet leren en niet door laten gaan omdat de peuter het leuk vindt. Ergo, als je de peuter zijn/haar gang laat gaan leren ze niet dat iets off limits is.

Ik vind ook dat kinderen veel te veel moeten mogen als het gaat om dieren. Af en toe wordt er vergeten dat dieren ook wezens zijn met een eigen wil en bewustzijn en niet dienen als kindervermaak. 1 van mijn honden gaat iig apart als er kinderen zijn en ik heb ook al kinderen streng toegesproken die toch meenden per se een koekje aan die ene hond die apart achter een hek zit te geven. Werd me overigens niet in dank afgenomen door de ouders.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-24 15:34

TO geeft toch al aan dat ze dat doet? Dat haar peuter helemaal niet net zo lang door mag gaan als hij zelf wil? TO heeft al gedeeld dat ze haar kinderen leert dat er grenzen zijn in wat zij mogen doen en dat zij ook corrigeert wanneer ze ziet dat er iets gebeurt wat niet mag. Maar, (helaas?) zijn kinderen net mensen. Met een eigen wil, impulsen en ideeën. Dus die regels die volwassenen bedenken worden niet altijd gerespecteerd. En dan worden dus de poten een keer vastgehouden. Of de hond te lang geaaid.

De situatie die jij schetst: De honden apart als er kinderen zijn, dat is toch niet houdbaar in een permanente situatie?