Konijnen!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-24 19:21

hwn schreef:
Wintu schreef:
Dat is echt veel te veel. Ik geef per konijn een klein tomatenpuree blikje. Meer niet. Nu snap ik ook wel dat de muizen komen :D Konijnen hebben zoveel brok niet nodig, gewoon genoeg hooi neer leggen, dat is veel beter dan brok.
Je moet maar zo zien, je geeft je paard ook niet de hele dag beschikking over brok, wel over hooi. Met konijn moet je precies hetzelfde doen.

Ja, dat snap ik, zal ik ook proberen uit te leggen aan de eigenares van de konijntjes, want zij voedert (en naast het voer en hooi ook nog iedere dag verse wortelen, witloof, sla, geen restjes maar vers uit de winkel). Al zijn het ook maar kleine potjes voer die er staan, maar het zijn dan ook maar dwergkonijnen (wel met overgewicht).

Wortels bevatten enorm veel suiker, dat ook het liefst achterwege laten. Beetje brok, beetje groen, veel hooi, je kan ook paardenbloemblad, smalle weegbree geven, groeit vrijwel overal. Maar niks hele dagen laten staan. Eten ze het niet binnen een kwartier a half uur op weg halen. Zeker ook voor het weren van ongedierte. Voeder in tonnen doen, gemiddelde kruiwagen komen muizen en ratten prima in. Hooi graag heel de dag door, goed voor de spijsvertering.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-24 19:44

VuurVleugels schreef:
jeetje77 schreef:

Als je op fb zoekt naar natuurlijk voeden van je konijn (en overigen) kom je er vast wel. Hier staan ook heel waardevolle tips over soorten biks die wel eventueel wel kunnen. Dat wat dierenartsen voorschrijven als goed spul bestaat echt voor het grootste deel uit rotzooi.

Dat laatste geldt voor vrijwel alle dieren. Royal Canin, Purina, Pavo, Science Select... Het is echt troep. Maar veel mensen denken "het is duur, er staat premium op, dus dan is het blijkbaar goed".

Science selective is prima voor, dat is weer iets anders dan science select. Dierenartsvoeders geef ik nooit tenzij het vanwege ziekte niet anders kan. Allemaal chemisch in elkaar gedraaid.

Mijn gezonde konijnen krijgen goede biks, ook niet gemengd, alleen korrels. Mijn charlie konijn met megacolon krijgt biks met een hoog vezelgehalte Beaphar Hope. Dan nog Witte Molen Puur voor een konijn met blaasproblemen en SS voor de konijnen die het niet fijn doen op gewone biks

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-24 19:57

Fly_high schreef:
Ik heb graanvrij geprobeerd maar toen bleef de reus maar enorm afvallen dus dan maar terug gegaan naar science selective.

Vind het beetje zoals bij paarden, natuurlijk is mooi maar als het zonder krachtvoer niet gaat dan moet het misschien minder natuurlijk :o

Ik ken een paard die natuurlijk werd gevoerd, graatje mager, nu gewoon voer en hij trekt helemaal bij, dus natuurlijk is niet voor iedereen idd. Ik kijk echt per individu.

Ook een aanrader voor konijnen in de rui, lijnzaadbrokjes, 1 brokje per kilo lichaamsgewicht.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-24 20:01

xPearl schreef:
Wilgentakken, goede! Eens kijken of ik dar ergens in de buurt kan vinden :D
Extra hokjes wou ik inderdaad ook nog plaatsen. Maar moet even kijken hoe groot de konijnen precies zijn (heb er 2 'aangeboden' gekregen namelijk), voordat ik de kleine/lage dingen koop haha. Tunnels en balletjes zijn ook een goede. Gana op het lijstje hahah

Ook takken van de eikenboom, appelboom, perenboom, berk, hazelaar, kers... Bunny Bunch heeft een mooie lijst, ik zal het even linken.

Hier scrollen naar beneden en dan heb je lijsten met veilige groenten, kruiden en fruit en boomtakken.
https://www.bunnybunch.nl/informatie/gr ... n-konijnen

_Mir

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-24 20:32

Ik heb een dwergje, hij loopt los door de tuin. Zo tam als een hondje. Interessant wat hier gezegd wordt over voeding!

Ik bestelde eerst altijd mijn kruiden online, maar hoge (verzend)kosten, heeft iemand een tip? Verder.. hij laat op sommige plekken zijn vacht los.. soms pak je er een plukje uit, maar soms lijkt er ook stukje huidschilfer mee te komen. Nu hebben ze hem de laatste keer behandeld tegen schimmel, over de 100,- armer en heeft niets geholpen die rommel. Ik heb al ander hooi gekocht.

xPearl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-24 20:43

@_Tarzan
Ahh, wat vervelend van de reus! De rest nergens last van?
Wat een heerlijke ruimte ook bij jou. Lekker groepje zo :). Bevalt dat 'kistje' voor het hooi? Zag ze bij mij op het werk ook (iets kleiner) en dat leek mij ook wel handig als extra hooipunt, haha!

@Wintu
Dankjewel! Ga het eens doorlezen en kijken wat hier in de omgeving staat hahah

Op de fb pagina wordt ook veel genoemd dat paardenvoer ook goed is voor de konijnen: Agrobs Alpengrün Muesli of Mash, Agrobs Pro Kamelid, Vitalstyle's Soft and Fibre
Maarja, die koop je in grote zakken en als je max 20gram per dag per konijn geeft doe je gewoon een jaar met een zak :'). Maar in de groep wordt eigenlijk gezegd, liever geen brokjes en anders max 20gr, beetje hooi maar onbeperkt groenvoer. Er was zelf iemand in de groep waarbij de konijnen helemaal geen hooi meer eten maar alleen groenvoer dacht ik.
Hier zelf Versele laga gekocht.

Hier is alles nu echt bijna klaar. Voer, hooi, stro etc is binnen. Nu even verder gaan kijken naar de aankleding maar in principe kunnen ze er in! Dus even afwachten hoe/wat. Ik neem namelijk 2 konijntjes van iemand over :D
Wat voeren jullie qua hooi? Nog een speciaal merk, kruidenhooi of gewoon een baaltje van een boer?

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-24 21:12

_Mir schreef:
Ik heb een dwergje, hij loopt los door de tuin. Zo tam als een hondje. Interessant wat hier gezegd wordt over voeding!

Ik bestelde eerst altijd mijn kruiden online, maar hoge (verzend)kosten, heeft iemand een tip? Verder.. hij laat op sommige plekken zijn vacht los.. soms pak je er een plukje uit, maar soms lijkt er ook stukje huidschilfer mee te komen. Nu hebben ze hem de laatste keer behandeld tegen schimmel, over de 100,- armer en heeft niets geholpen die rommel. Ik heb al ander hooi gekocht.

Bij www.baroen.nl kun je kruiden halen.
Hier krijgen ze gewoon paardenhooi van Tophay, 8.95 voor 18 kilo verpakt bij de fouragehandelaar.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-24 21:16

xPearl schreef:
@_Tarzan
Ahh, wat vervelend van de reus! De rest nergens last van?
Wat een heerlijke ruimte ook bij jou. Lekker groepje zo :). Bevalt dat 'kistje' voor het hooi? Zag ze bij mij op het werk ook (iets kleiner) en dat leek mij ook wel handig als extra hooipunt, haha!

@Wintu
Dankjewel! Ga het eens doorlezen en kijken wat hier in de omgeving staat hahah

Op de fb pagina wordt ook veel genoemd dat paardenvoer ook goed is voor de konijnen: Agrobs Alpengrün Muesli of Mash, Agrobs Pro Kamelid, Vitalstyle's Soft and Fibre
Maarja, die koop je in grote zakken en als je max 20gram per dag per konijn geeft doe je gewoon een jaar met een zak :'). Maar in de groep wordt eigenlijk gezegd, liever geen brokjes en anders max 20gr, beetje hooi maar onbeperkt groenvoer. Er was zelf iemand in de groep waarbij de konijnen helemaal geen hooi meer eten maar alleen groenvoer dacht ik.
Hier zelf Versele laga gekocht.

Hier is alles nu echt bijna klaar. Voer, hooi, stro etc is binnen. Nu even verder gaan kijken naar de aankleding maar in principe kunnen ze er in! Dus even afwachten hoe/wat. Ik neem namelijk 2 konijntjes van iemand over :D
Wat voeren jullie qua hooi? Nog een speciaal merk, kruidenhooi of gewoon een baaltje van een boer?

Ik voer Tophay, verder ook hartog voor paarden en ook de lijnzaadbrokjes zijn voor paarden. Maar het is wel erg groot verpakt als je 2 konijnen hebt, zeg maar. Maar goed, mijn paard eet het ook :D
Groenvoer is niet altijd verkrijgbaar, vaak ook wel seizoensgebonden, sommigen gaan er ook van aan de dunne. Hooi is er altijd. Vergelijk het met een paard, daar is hooi ook altijd goed voor. Als een site hooi afraadt, neem ik ze niet serieus.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-24 21:30

Wintu schreef:
Wortels bevatten enorm veel suiker, dat ook het liefst achterwege laten. Beetje brok, beetje groen, veel hooi, je kan ook paardenbloemblad, smalle weegbree geven, groeit vrijwel overal. Maar niks hele dagen laten staan. Eten ze het niet binnen een kwartier a half uur op weg halen. Zeker ook voor het weren van ongedierte. Voeder in tonnen doen, gemiddelde kruiwagen komen muizen en ratten prima in. Hooi graag heel de dag door, goed voor de spijsvertering.

Wortelen bevatten toch heel veel water vooral? Ik mocht zelfs wortelen geven aan mijn insulineresistente merrie (was verstoppingsgevoelig en dronk soms te weinig, dus zo extra vocht). Moeten konijnen nu ook al suikerarm?

Wilgen hebben we hier in overvloed, ik zal ze enkele takjes met blaadjes geven morgen. Voer is nu weggehaald voor vannacht, één van de muizen was weeral met één van hun oranje "snoepstokjes" aan de haal terwijl we erop stonden te kijken.

Het mannetje lijkt niet helemaal lekker: had wat diarree, ook pijnlijk klauwtje gehad van knipbeurt bij de dierenarts, en zijn haren staan ook wat rechtop, en lijkt ook minder te eten. Misschien helpen de wilgentakjes hem ook wat opknappen, zoals bij paarden en mensen.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-24 22:11

_Mir schreef:

Heb je maar 1 konijn? Is hier een reden voor?

Ik bestel mijn kruiden bij de bunny kruidenier. Maar droog ook zelf dingen in de schuur (paardenbloem, distels, brandnetel, bietenblad, bramenblad, aardbeien blad)

VuurVleugels

Re: Konijnen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-24 22:13

Mijn hemel, één blik op die Facebook en ik ga mijn levenskeuzes weer betwijfelen :') Ik vind goede voeding ontzettend belangrijk, maar ik heb echt niet het geld, de tijd of de ruimte om een halve groentewinkel te runnen. Of is dit zo'n typische diehard groep die niks minder accepteert dan het ideale plaatje, zoals menig ijzerloze paardengroep? :=

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-24 06:45

hwn schreef:
Wintu schreef:

Wortelen bevatten toch heel veel water vooral? Ik mocht zelfs wortelen geven aan mijn insulineresistente merrie (was verstoppingsgevoelig en dronk soms te weinig, dus zo extra vocht). Moeten konijnen nu ook al suikerarm?

Wilgen hebben we hier in overvloed, ik zal ze enkele takjes met blaadjes geven morgen. Voer is nu weggehaald voor vannacht, één van de muizen was weeral met één van hun oranje "snoepstokjes" aan de haal terwijl we erop stonden te kijken.

Het mannetje lijkt niet helemaal lekker: had wat diarree, ook pijnlijk klauwtje gehad van knipbeurt bij de dierenarts, en zijn haren staan ook wat rechtop, en lijkt ook minder te eten. Misschien helpen de wilgentakjes hem ook wat opknappen, zoals bij paarden en mensen.

Wortels voor konijnen moeten met mate en het bestaat niet voornamelijk uit water, maar uit suiker, en ze worden er gewoon veel te dik van, net als wij mensen niet de hele dag chocolade moeten hebben of je paard een kruiwagen wortels per dag, daarnaast hebben ze de hele dag beschikking over brok, hooi en groente, noem je.

Logisch dat de konijnen te dik zijn en er muizen komen, welke ziekten overbrengen ook nog. Wilgentakjes helpen niet voor een ziek konijn. Als een konijn last heeft van de darmen en minder tot niet eet, dan moet je daar iets mee anders halen ze het niet. Dat is nog een nadeel van zoveel voeren, je kan niet bijhouden of ze hebben gegeten of niet en dat is wel enorm belangrijk. Als konijnen hier niet of weinig eten, zet ik ze apart, kijk ik of ze keutelen en eten en drinken en geef ik pijnstiller en een darmstimulerend middel, om erger te voorkomen. Eten ze niet, dan gaan de darmen stil liggen.
Overvoeren en de problemen die daar uit ontstaan is een van de doodsoorzaken van konijnen en veelal onkunde en daardoor te laat ingrijpen van de eigenaar.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-24 06:56

VuurVleugels schreef:
Mijn hemel, één blik op die Facebook en ik ga mijn levenskeuzes weer betwijfelen :') Ik vind goede voeding ontzettend belangrijk, maar ik heb echt niet het geld, de tijd of de ruimte om een halve groentewinkel te runnen. Of is dit zo'n typische diehard groep die niks minder accepteert dan het ideale plaatje, zoals menig ijzerloze paardengroep? :=

Ik ben even aan het zoeken, maar is dat een prive groep? Want ik kan helemaal niets vinden anders :') Ben nu wel nieuwsgierig ook :D

SparkYY_8

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-24 07:31

Wat leuk! Een konijnen groep!
Ik wil me ook graag melden :j

Naast 5 paarden heb ik ook 21 konijnen + enkele jongen. Ik fok al bijna 10 jaar hobbymatig Nederlandse hangoordwerg konijnen in bijzondere kleuren. Niet voor de show oid, ik kan me niet zo goed vinden in de ouderwetse opzet hiervan.

Ik vind dierenwelzijn heel belangrijk. Mijn fokdieren leven dus gewoon grotendeels in groepjes (alleen de fokrammetjes niet want anders worden het er wel heel veel!), lekker buiten met veel vrije beweging. En dat gaat super goed!

We gaan binnenkort starten met het aanleggen van nieuwe rennen, dus ik kan wel wat inspiratie gebruiken +:)+

Voor de geïnteresseerde naar mijn dieren: zie onderschrift ;)

Lumi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-24 09:40

hwn schreef:
Wintu schreef:

Hier kan mijn suikergevoelige paard juist totaal niet tegen wortels. Één is genoeg voor jeuk.

Ik zou een konijn die minder eet super goed in de gaten houden. De stelregel is zo ongeveer; een konijn die 24 uur niet eet gaat dood, omdat dan de darmen stilliggen.

Wilg vind ik niet slecht bedacht bij een konijn die zich niet lekker voelt. Hopelijk helpt de medicinale werking, en anders altijd kans dat die dat wel eet omdat het lekkerder is.

xPearl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-24 21:18

VuurVleugels schreef:

Ik snap wel wat je bedoeld ja :'). Ik lees het allemaal maar gewoon door en pik er uit wat ik wil.
Er waren ook mensen met een aparte koelkast voor alle groenvoer. Tsja, zo ver ga ik het het hier ook niet krijgen hahah

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-24 21:57

Lumi schreef:
Hier kan mijn suikergevoelige paard juist totaal niet tegen wortels. Één is genoeg voor jeuk.

Ik zou een konijn die minder eet super goed in de gaten houden. De stelregel is zo ongeveer; een konijn die 24 uur niet eet gaat dood, omdat dan de darmen stilliggen.

Wilg vind ik niet slecht bedacht bij een konijn die zich niet lekker voelt. Hopelijk helpt de medicinale werking, en anders altijd kans dat die dat wel eet omdat het lekkerder is.

Wat vreemd, net nog eens opgezocht, en wortelen bestaan voor 88% uit water en 4 à 5% suiker.

Maar heb de konijneneigenares niet gezien vandaag, ze krijgen samen twee wortelen daags (die 's anderendaags meestal nauwelijks aangevreten op de mesthoop belanden, heb haar al gezegd dat ze die overschotjes beter aan mijn paarden geeft, zonde van die wortelen). Hij eet in ieder geval wel iets (hooi en stro heb ik hem al zien knabbelen), maar is ook nog wat onder de indruk als hij mensen ziet omdat ze er vorige week mee naar de dierenarts geweest is voor vaccinaties en check-up, misschien eet ie wel zonder pottenkijkers.

Zij voedert ze nu rond 16u30 (na haar werk hier vlakbij) en ik haal de voederpotjes weg bij de laatste hooi/voerbeurt van de paarden, zo rond 20u, dat is voor ons allebei handigst (ze is hier meestal maar 10 à 15 minuutjes, en woont niet meer zo vlakbij).

charrr91

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-24 13:30

Hier ook geen wortel. Ze lusten het niet eens, lekker kieskeurig, tenzij het gedroogd is.
Ik voer ook science selective brok verdeeld over de ochtend en de avond. Overdag uiteraard onbeperkt hooi, en in de avond nog verse groente en gedroogde kruiden. Verder af en toe een hooi snoepje van selective, die loops, daar zijn ze gek op en 2 keer daags een lijnzaadbrokje ivm de rui. Gaan ze mooi van glimmen :D

Seraphia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-24 13:59

Hier ook een konijnenlief hebber!
Mijn allerliefste mooiste konijn staat zelfs op mijn been getatoeëerd in de stijl van Disney!

Afbeelding

Zijn naam is Binky, gecastreerd rammetje van inmiddels 8 jaar oud!
Zijn vriendin Bibi is helaas overleden aan een allergische reactie op de enting.
1 op 100.000 konijnen die dit overkomen en zij was helaas die ene.

Hij is dól op platte peterselie en ik ben winterpenen aan het kweken in mijn tuin voor hem. :D
Helaas gaat het vandaag minder goed met hem. Ik vond hem vandaag heel snel / vlot ademhalen, warme oortjes en apathisch. Dacht eerst dat hij het misschien warm had dus ik heb zijn oortjes even nat gemaakt met lauw water. Ook voor de zekerheid even de darmen gemasseerd. Hij eet wel maar het gaat met kleine beetjes en dan gaat ie weer liggen. Heb even een peen uit de grond getrokken en die aan hem gegeven (wel afgespoeld natuurlijk) en de loof ging er in als zoete koek. Dus de wil om te eten en eten zelf is er gelukkig nog wel.

Ik heb heel streng tegen hem gezegd dat als ik straks thuis ben hij zijn loof op moet hebben. :')

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-24 14:41

Veel konijnen zijn momenteel in de rui en kunnen daarvan een verstopping op lopen. Dus als je konijn apathisch ligt, maar weinig eet, geef dan wat pijnstiller en darmstimulerend middel. Geen brok of wortels. Loof en paardenbloemblad, andijvie kan dan wel, liefst vochtig gemaakt. Houd ook even in de gaten of je konijn keutelt. Kijk uit met darm massage, dat gaat al gauw te hard.
Wortels zijn sowieso niet goed voor een konijn, af en toe een klein stukje is prima, maar meer niet.

Hebben jullie dan geen cisaral en novacam in huis voor dit soort gevallen?

Seraphia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-24 15:16

Bedankt voor de tips Wintu! :)

Ik heb een dierenarts bij mij om de hoek zitten en ik moet toch straks naar de Action (die er praktisch naast zit) dus dan wandel ik even binnen voor wat spul! Normaal heb ik dit wel in huis liggen maar hij heeft dit echt zelden (alleen net vandaag dan helaas) dat het vaak al over de datum is.

Momenteel is ie bij mij ook echt in de rui. Niet normaal hoeveel er af komt. Kan een truitje breien voor hem. :D Ik doe niet borstelen maar ik haal de losse plukken wel bij hem weg om hem een beetje te helpen in ieder geval. En kwa eten. Meneer is kieskeurig! :') Ik heb hem van alles eens voorgeschoteld van wat hij mag maar hij trekt er zijn neus voor op. Alleen peterselie, wortel en komkommer gaat er in. Hij krijgt van mij dagelijks dus een beetje platte peterselie. Wortel is misschien 1 keer in de 2 weken dat ie er eentje krijgt. En vaak kiest ie dan toch liever voor de loof die er aan zit. :+

Witlof lust hij ook nog wel maar ik weet dat dit een koolsoort is en gassen kan veroorzaken dus daar ben ik wat voorzichtiger mee...

Montgri

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-24 16:54

Ik ga dit topic eventjes volgen. Geen konijntjes hier, maar wel interessant om er wat meer over te leren, want na de verhuizing hebben we een tuintje en het lijkt me wel heel erg leuk om een koppeltje te hebben :)

Lumi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-24 18:01

Wintu schreef:
Veel konijnen zijn momenteel in de rui en kunnen daarvan een verstopping op lopen. Dus als je konijn apathisch ligt, maar weinig eet, geef dan wat pijnstiller en darmstimulerend middel. Geen brok of wortels. Loof en paardenbloemblad, andijvie kan dan wel, liefst vochtig gemaakt. Houd ook even in de gaten of je konijn keutelt. Kijk uit met darm massage, dat gaat al gauw te hard.
Wortels zijn sowieso niet goed voor een konijn, af en toe een klein stukje is prima, maar meer niet.

Hebben jullie dan geen cisaral en novacam in huis voor dit soort gevallen?

Hier een aanvulling op. Ananas heeft een enzym wat haren in de darmen afbreekt.
Ik heb langharige konijnen, dus die krijgen af en toe een blokje. Zeker als de verhaarperiode zometeen begint.
Ik heb niet standaard medicijnen in huis verder.

Seraphia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-24 08:47

Straks naar de dierenarts met hem. Hij tilt telkens zijn achterkant op alsof ie aan geeft te willen keutelen. Maar sinds gisterenavond vanaf half 11 ong. weigert hij ook te eten en keutelt hij niet meer. Vannacht iedere 2 uur opgestaan en de darmen rustig gemasseerd en we gaan zo dadelijk naar de dierenarts met hem.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-24 11:26

Sterkte :knuffel: