Vlooien!.. Wat kunnen we nog meer doen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mac

Re: Vlooien!.. Wat kunnen we nog meer doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-24 20:45

Ja, zie mijn reactie boven die van jou.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-24 23:43

Je moet vloeren/kennels juist niet gaan schoonmaken, daarmee maak je het wel heel makkelijk voor de eitjes. Je moet ze insprayen en dan zelfs even niet meer zuigen.

En ik snap niet zo heel goed dat je moedeloos wordt van een langzame vlo een week na behandeling. Het spul werkt dan toch gewoon goed? Er is een vlo uitgekomen, die is op je dier gekomen en heeft meteen gif binnengekregen.

En het vakantiehuisjes afzeggen vind ik ook nergens voor nodig, wat ontzettend zonde. Zolang jij je dieren goed en op tijd behandelt om van de vlooien af te komen hoef je echt niet ergens weg te blijven.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-24 00:01

Niniane schreef:
Hier zijn wij van de vlooien af. We hebben pipet van Stronghold gebruikt en toen was het snel opgelost. Verder rondom huis ook niks meer gezien, geen poepjes en zeker geen larven dus denk dat we echt met een kleine uitbraak te maken hadden.

Ze is ondertussen ook naar de trimster geweest en bij het pension en nergens hebben ze wat gezien. Sterkte voor degene die er nu mee te maken hebben!

Wat ik zeker ook wel interessant vind... hoe gaan jullie om met preventie/bestrijding in de herst/winter? Helemaal niks?

Fijn dat jullie er eindelijk vanaf zijn.

Na zo'n vlooienplaag zou ik zeker even doorpakken met ontvlooiing geven. Volgens mij is het advies 6 maanden echt goed blijven beschermen.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-24 04:44

Als ik in maart bravecto gegeven heb vertrouw ik daar 6 maanden op. Het was op 1 maart gegeven dus tm 1 september oke. Omdat september nog een prachtige maand was en wij bij de paarden een populatie wilde katten met bijbehorend ongedierte hebben, heb ik de honden nog een pipet advantix gegeven. Ook omdat we nog op vakantie geweest zijn naar de veluwe en in vreemd huisje hebben gezeten. Nu geef ik niets meer tot dat weer warm, droog en zonnig wordt. Als ik dagelijks meerdere teken vind gaat er weer bravecto in. Dan weer 6 maanden beschermd en gaat het riedeltje weer starten

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-24 05:31

Zou een dierenarts die zulk advies geeft om honden met vlooien 6 maanden op eigen terrein te houden en absoluut niet over 3 maanden er mee op vakantie gaan nu zijn praktijk ook 6 maanden sluiten omdat daar honden met vlooien geweest zijn?

Vlooien zijn onwijs vervelend maar het zijn vlooien. Ik kan zoveel ergere dingen bedenken. Ik heb totaal 15 jaar in asiel, pension, dagopvang en crematorium gewerkt. Honden altijd mee en kwamen met de gekste dingen zoals inbeslagnames enz in aanraking. 1x vlooien mee genomen. Gewoon direct zeer stevig aangepakt met enkel mijn dieren 2x behandeling te geven met destijds idd stronghold (nog voor bravecto tijdperk) en verder niets gedaan. Wij woonden destijds in een enorm huis (waren met 10) vol vloerbedekking. Dat is beide keren 2 dagen nadat de dieren behandeld waren volledig ingesprayd inclusief de banken, manden enz.

De honden bleven gewoon mee gaan naar mijn werk. Was immers kado vanuit daar maar ook daar alle dieren behandeld en was weer klaar.
Een beetje gezond dier kan een korte vlooien besmetting echt wel aan gelukkig

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-24 10:13

Dweilen werkt wel maar dan met azijn en een stoomreiniger.

Beemsterkaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-24 10:21

Ik weet niet of het genoemd is, maar er bestaat ook een ander middel dat gelijkaardig werkt als Bravecto, NexGard. Dit is een tablet die je maandelijks geeft (op voorschrift van de DA).

Mijn honden (destijds oude BC's) mochten ook geen bravecto van de DA, maar met dit middel ging het goed, en is het enige wat heeft geholpen in de bestrijding. Pipetten, Seresto, etc. hadden geen succes.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-24 10:29

Ik snap niet zo goed dat mensen in de stress schieten van een vlo op een hond of kat. 45 jr geleden inderdaad ook een vlooien plaag gehad. 2 net gehaalde boerderij kittens liepen even in twee kamers met een oude houten vloer met spleten. Daarna niet meer en door de warmte en het feit dat er geen dieren meer liepen knalden 3 weken later de vlooien tegen de muren op. Ingespoten met water met gif, op laten drogen en gestofzuigd. Dit nogmaals herhaald en dat was voldoende. Nu hebben we geen zachte vloer bedekking, dat scheelt. In al die 45 jr zijn er heel veel katten en een aantal honden voorbij gekomen en die pikten altijd wel een vlo op, af en toe behandelde ik de hele zooi en dat was voldoende. Ja ik zie wel eens een vlo maar zolang je dieren er ook lopen zal er niet echt een plaag komen. Pas wanneer ze ergens komen en daarna niet meer kun je problemen krijgen. Huidige honden is er eentje die tegen geen enkel pipet kan dus die wordt niet behandeld. Af en toe kammen wanneer ik er eentje zie is voldoende.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-24 11:10

Toevallig hebben onze honden ook vlooien gehad, maar inmiddels lijken we er echt vanaf te zijn. Vorige week nog gesproken met onze dierenarts en die gaven ook aan dat er gedeeltelijke resistentie is voor een aantal middelen.

Wij hebben eenmalig een pilletje gegeven dat één maand werkt (Simparica) via een andere dierenarts. Mijn eigen dierenartspraktijk verkoopt/adviseert vanwege de spookverhalen niet standaard bravecto (besteld dit voor je als je het wilt). Zij adviseerden Stronghold of Vectra. Die laatste kan je zelf online bestellen.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-24 12:31

Beemsterkaas schreef:
Ik weet niet of het genoemd is, maar er bestaat ook een ander middel dat gelijkaardig werkt als Bravecto, NexGard. Dit is een tablet die je maandelijks geeft (op voorschrift van de DA).

Mijn honden (destijds oude BC's) mochten ook geen bravecto van de DA, maar met dit middel ging het goed, en is het enige wat heeft geholpen in de bestrijding. Pipetten, Seresto, etc. hadden geen succes.

NegGard heeft een andere werkzame stof dan bravecto.
Het is ook een effectief middel, maar het is niet vergelijkbaar qua stof

DoretteK

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-24 14:25

En als je dan toch Nexgard wil geven, koop dan online het vrije alternatief Frontpro. Waarschijnlijk een stukje goedkoper dan de Nexgard bij de dierenarts.

Bo_Y

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-24 15:50

Wij hebben ook besloten onze vakantie (nog) niet te annuleren.

Poepjes worden minder en zie her en der af en toe nog een slome vlo. Maar er liggen ook dode vlooien op de vloer en in de stofzuiger.

Ik stofzuig met de robot nu 2 meer per dag ipv 1 keer. En doe de bank en kennels even. Ieder weekend doen we iets meer.

Met beide honden scholen overlegd dat als ik geen vlooien meer vindt we weer kunnen starten. Dus dat zal over 1 tot 2 weekjes zijn.

Las ook over dat het bij gezonde honden geen probleem is. Maar ik heb een hond van 8 met eeb autoimuun aandoening aan haar ogen en die heeft net sinds 4,5 week haar 2e prednisonkuur van 3mnd. Dus die is vatbaarder ect. Dus let wel even goed op.

Beemsterkaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-24 16:33

Little_Gift schreef:
Beemsterkaas schreef:

NegGard heeft een andere werkzame stof dan bravecto.

Nee, anders zou het natuurlijk geen verschil maken voor gevoelige honden. Dan kan je net zo goed bravecto geven.
Een gelijkaardige werking (= tabletvorm, inwendige behandeling) is nog iets anders dan dezelfde werkzame stof.

Zelf online aanschaffen zou ik persoonlijk niet doen, maar ik heb effectief een border collie met epilepsie. Dus hier gaat alles in overleg en dat zou ik anderen ook aanraden, je moet toch langs de DA.

Sinds ik (jaren geleden) van de vlooienplaag verlost ben geef ik geen antivlo-middel meer overigens, enkel ontwormen.

Maar voor een accuut vlooienprobleem was het hier een uitstekende oplossing.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-24 17:21

Beemsterkaas schreef:
Little_Gift schreef:
NexGard heeft een andere werkzame stof dan bravecto.

Nee, anders zou het natuurlijk geen verschil maken voor gevoelige honden. Dan kan je net zo goed bravecto geven.
Een gelijkaardige werking (= tabletvorm, inwendige behandeling) is nog iets anders dan dezelfde werkzame stof.

Zelf online aanschaffen zou ik persoonlijk niet doen, maar ik heb effectief een border collie met epilepsie. Dus hier gaat alles in overleg en dat zou ik anderen ook aanraden, je moet toch langs de DA.

Sinds ik (jaren geleden) van de vlooienplaag verlost ben geef ik geen antivlo-middel meer overigens, enkel ontwormen.

Maar voor een accuut vlooienprobleem was het hier een uitstekende oplossing.

De stof in NexGard is afoxolaner.
De stof in Bravecto is fluralaner.

Beide werkzame stoffen gaan dus anders te werk en hebben dus een andere werking en aanslag op het lichaam, ook al werken ze beide inwendig van binnen uit.
Paracetamol en Morfine werken namelijk ook in tabletvorm beide van binnen uit maar belasten het systeem toch wel heel anders door de werkzame stoffen :')

Beemsterkaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-24 17:57

Dat is wat ik zeg.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-24 18:53

DoretteK schreef:
En als je dan toch Nexgard wil geven, koop dan online het vrije alternatief Frontpro. Waarschijnlijk een stukje goedkoper dan de Nexgard bij de dierenarts.

Is er voor de kat ook een alternatief op nexgard?

DoretteK

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-24 12:42

Nee, er is (nog) geen vrij alternatief voor de nexgard combo voor de Kat.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-24 09:07

Is er ook goede anti vlo druppel/ tablet voor kat en hond vrij verkrijgbaar , bij webshops/ dierenarts.
Die ook poppen en larven aanpakt, maar niet gelijk ook anti mijt teek en weet ik allemaal wat nog meer is?

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-24 09:52

Vectra is dat.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-24 09:56

Maar die werkt wel tegen meer dan alleen vlooien?
Dat hoeft voor mij niet perse zeker niet voor de katten die binnen leven..
Onze hond krijgt wel Vectra iig voordat we op vakantie gaan..

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-24 11:05

Ja dat staat er bij, maar niet tegen mijten.

Je ontkomt er niet aan. Zodra de middelen ook tegen de poppen en de larven “ontwikkelingstadia” van vlooien moeten werken krijg je meestal de afwerende werking tegen teken erbij. Er zijn trouwens maar weinig pipetten die alle fases van de vlooien meepakken, Vectra felis is daar een van (en Vectra 3D voor honden). Niet dat er dan perse extra spul bij zit voor de teken. Het geeft wel het hot feet effect bij teken zodat ze niet bijten. Dat goedje heeft ook effect op poppen en larven. Vandaar. Anders ga je alleen bijtende vlooien bereiken.