Welke huisregels voor jullie huisdieren?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

dierenfan

Re: Welke huisregels voor jullie huisdieren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-24 05:53

Katten niet aanwezig en honden mogen hier enorm veel maar niet springen tegen mensen, aanrecht of op tafel komen. Over en op de bank springen geen probleem en naar de bovenverdieping gaan mag enkel met toestemming. We hebben een vrij grote ren staan en indien ze echt even ergens weg moeten blijven gaan ze daar in. Beneden verdieping is verder niet gescheiden dus ook in de ren zijn ze er gewoon bij

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-24 06:49

Hier 2 flinke katten en die mogen niet op de eettafel of aanrecht, dat vind ik echt smerig. Wegwezen met die kattenbakpoten en al dat haar :n De ellende is dat vooral die rooie toch vaak op de aanrecht springt en ze de aanrecht ook als opstapje gebruiken om op de grote koelkast te gaan liggen, waar de airco boven hangt :=

En vooral ook weer die rooie ligt graag heerlijk languit te luieren op de eettafel gedurende de dag (alsof ze niet genoeg prima plekken hebben :roll: ) en dan ben ik de enige die ze er af stuur. Of hij gaat zo heel irritant de grenzen opzoeken dat hij dan op de rugleuning van 1 van de stoelen gaat liggen, met net 1 pootje op tafel weet je wel >;)

Mja je klinkt wel een beetje streng vergeleken met hem, dat komt wel een beetje bazig over.... kan je ook niet her en der een klein beetje water bij de wijn doen, bvb. dat ze wel in de keuken mogen mits ze afstand houden?

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-24 06:52

Douce schreef:
Ik verbaas me stiekem echt over de geen honden in de keuken tijdens het koken bij velen.

Wat doen jullie honden dan wat dat gevaarlijk zou maken?

Die van mij fungeren hoogstens als vloerkleed...

Mijn hond is nogal velcro en ligt het liefst op of achter mijn voeten. Ik vertrouw mezelf niet met hete pannen en onze keuken is niet heel ruim. Meestal zijn zowel mijn man als ik in de keuken bezig met kooktijd dus mag Fitz gewoon even achter de denkbeeldige grens liggen voor ieders veiligheid.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-24 07:16

Mijn hond mag alles. Hij is bijna altijd mee. Bedelt een beetje. Is door en door verwend. Maar is ook een echte gentlemen. De hond van mijn vriend is lief maar ook een irritant ettertje. Springt op, is drammerig. Maar ja zo is hij. Bij een volgende hond zou ik het best anders willen doen. Maar maar voor nu niet. Vind het ook niet zo aardig om te vinden dat deze hond zich helemaal moet aanpassen aan de nieuwe situatie. Hij is gewend aan de manier waarop hij is opgevoed.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-24 07:24

De katten hier mogen niet op het aanrecht en niet op tafel als we daar eten. Als we niet eten zitten ze er soms wel eens op.
Ook komen ze niet in de slaapkamer (deur zit altijd dicht) en het hok met de wasmachine en droger omdat ik als de dood ben dat er 1 in zit als we de was aan zetten.

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-24 07:42

Wij hebben 2 katten, en die rulen mij :+ Mijn vriend is strenger haha.
Gelukkig zijn ze niet dom en snappen ze het verschil tussen ons, echt super grappig om te zien.

Ze mogen hier wel op het aanrecht, wegens omstandigheden. In de keuken zit het enige catproof raam, en daar geraken ze enkel via het aanrecht. Aanrecht staat in een L, en mijn kookvuur staat niét in hetzelfde "beentje" als het raam. Bij het kookvuur wil ik hen niet, en dat weten ze ondertussen wel.

Op tafel - van mij mag het. Ik maak tafel & aanrecht dagelijks schoon.
Als wij bezoek hebben dat blijft eten, hangt het van het bezoek af of ze mee op tafel mogen.

Honden hebben we niet meer. Die mochten tijdens het eten mee onder tafel, mits ze niet bedelden/kwijlden. Indien wel = in de mand.
Opspringen mag énkel en alleen als ik een hond daartoe aanmoedig. Ze zijn niet achterlijk en leren snel wanneer wel/niet :)

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-24 07:52

Ik heb geen katten. Ik heb twee honden. Een husky van bijna 3 en een rottweiler pup van een paar maand oud

Huisregels
- niet zelf op de bank gaan, alleen als wij het zeggen
- niet schooien
- als wij eten of eten koken gaan ze op hun plaats
- als er visite binnenkomt of aanwezig is in huis honden op de plaats
- uiteraard niet op aanrecht/tafel springen of in de prullenbak duiken
- Husky slaapt naast bed, mag sochtends heel soms even bij ons liggen te knuffelen. Maar ze slaapt nooit in bed (dan slaap ik zelf ook niet, te weinig ruimte :+ )

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-24 08:05

Shenavallie schreef:
TS, het is juist veiliger voor dieren als er regels zijn. In kuddes, roedels, troepen, enzovoorts gelden er ook regels. Zeker met honden is het verstandig, omdat die een leider nodig hebben. Dus ik ben het helemaal met je eens dat je gezonde regels voor ze hebt. Jouw vriend zou zich wellicht eens kunnen inlezen in de roedelregels. Ik denk dat hij dan wel begrijpt waarom het handiger is om bepaalde regels te hebben. Een hond of wolf zal in het wild ook niet op de slaapplaats van de roedelleider gaan liggen, bijvoorbeeld.

Dit is echt een hele ouderwetse gedachte die ook achterhaald is. Die hele roedel/dominantietheorie is allang bewezen niet zo te werken en zelfs de 'bedenker' heeft het terug getrokken. Dat voorbeeld van slaapplaats klopt dus ook niet, net zoals het eerste door de deur gaan of eerst eten.

Hier heb ik weinig regels. Hond mag overal komen, tenzij ik zeg dat hij weg moet. Blaffen mag ook gewoon, dat is natuurlijk. Ik leer ze alleen allemaal aan om ook te stoppen als ik het zeg.
Opspringen tegen mensen mogen en mochten ze allemaal niet. Naast mensen springen moeten ze zelf weten. Bedelen doet en deden ze maar bij bepaalde dingen. Zoals pizza waar ze altijd een stukje van kregen :') Eigen schuld, bij ander eten liggen ze gewoon rustig. Alleen rond hun eigen etenstijd werden ze onrustig, geen enkel probleem, zou ik ook worden als ik maar 1 of 2 keer per dag eten krijg :')

Maar op de bank, op de slaapkamer, in de badkamer en keuken moeten ze allemaal zelf weten. Zolang ze maar weg gaan als ik ze weg stuur. In de nacht slaapt de huidige hond dus naast het bed.

Bezoek mag zich aanpassen, zij komen in huis waar de dieren wonen. Dus als zij allemaal dingen niet willen die mijn dieren gewend zijn komen ze maar niet hierheen. Alleen bij afspraken met bedrijven enzovoorts zoals monteurs, hulp is huishouden enzovoorts wordt hond opgesloten. Maar dan vooral omdat de hond het niet fijn vindt vreemde mensen in huis. Als ik nu partner zou krijgen hoeft die echt niet ineens alles aan te willen gaan passen. Dat vind ik niet eerlijk naar de dieren toe.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-24 08:12

MWM ik heb dezelfde gedachtegang als jij. Ik ga mijn hond niet opsluiten of in een mand sturen omdat hier iemand komt. Katten even zo. Die dieren wonen hier. Visite is welkom maar als ze dat niet aanstaat, dan blijven ze maar weg. Ik zou ook geen geschikt baasje zijn voor een herdershond (ben ik trouwens bang voor) ofzo. Ik wil geen hond die stijf onder appèl staat of die met een vingerknip en wijzen in een mand duikt. Het is mijn maatje, niet mijn slaaf. Maar goed, zo denk ik.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-24 08:19

Ook een herder kan dat mee hoor. Ik heb er meerdere gehad en nog werklijnen ook. Het zijn altijd schaduwen geweest, maar slaafs onder appel zeker niet in huis. Daar moet je ook hard voor werken. Zelfs tijdens sporten, ja ze wilden dolgraag werken maar als ik niks vraag doen ze gewoon hun eigen ding en als ik wel wat vroeg was het ook alleen dankzij keihard werken haha. Ze zijn alleen graag bij me, of nu de enige die ik nog heb dan. Is echt mijn maatje, maar met bepaalde dingen luistert hij wel in vingerknip omdat ik dat extreem belangrijk vind voor zijn veiligheid. Maar dat is niet in huis :')

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-24 08:21

Hond

Niet op de bank, stoel of tafel
Niet in de keuken tijdens koken
Niet schooien
In eigen mand slapen
Niets slopen
Geen gekef
Van andermans eten afblijven
Niet op bezoekers afstormen
Vriendelijk zijn tegen postbode en pakketbezorgers
Niet achter de paarden of kippen aan

Kat

Niet op tafel of aanrecht
Niet in de keuken tijdens koken
Niet schooien
Nagels bij je houden
Geen geklauter in gordijnen en aanverwanten
Niet elkaars eten pikken
( katten kunnen gewoon naar buiten)
Van de kuikens afblijven
Savonds op tijden binnen.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-24 08:22

Oh zou goed kunnen dat dat daar ook mee kan, ik nam het als voorbeeld omdat de mensen die ik ken met herders eigenlijk allemaal een beetje op die manier ermee omgaan.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-24 08:27

Muronia schreef:
Oh zou goed kunnen dat dat daar ook mee kan, ik nam het als voorbeeld omdat de mensen die ik ken met herders eigenlijk allemaal een beetje op die manier ermee omgaan.

Ja ik herken het wel hoor. Beetje ouderwets ook, als ze al binnen mogen en niet alleen in de kennel. Tenminste bij degene waar ik dat bij zag kreeg ik ook nooit echt een geliefd huisdier gevoel, want ze mochten zowat geen eigen inbreng hebben en alleen maar doen wat gevraagd of opgedragen werd.

Het enige lastige bij allemaal was ze te leren dat in huis er een uit knop bestond en niet elke beweging van een mens iets spannends betekent waarvoor je meteen aan moet staan. Dat was bij allemaal lastig in de puppytijd tot een jaar of anderhalf ofzo haha :')

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-24 08:51

Dat is precies wat ik bedoel. Dat niet geliefde huisdier-gevoel. Blij dat je me goed begrijpt. Ik ben misschien een beetje te makkelijk en niet "streng" genoeg.. Onze Lexi is van het type bananen in de oren, maar als ons madammeke echt over de grens gaat (achter de katten aan gaan of bijterig doen naar mijn dochter) en ik sta op of ik zeg "kooi", dan weet ze dat heel goed en sjeest met een schuldig hoofd die kant op. Maar dat zijn uitzonderingen. Zo wil ik niet "normaal" met mijn dieren omgaan.

BulletjeBeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-24 08:53

Hier mag de hond (25kg) vrij veel. Gezellig op de bank, hij slaapt graag in de vensterbank in het zonnetje, bedelen doet ie ook maar dat boeit me niet zo en hij weet bij wie hij het doet, in de keuken tijdens koken vind ik ook geen probleem. Zowel onze vorige als onze huidige hond liggen altijd bij ons in de keuken. Opspringen heeft hij nooit gedaan, dus ook nooit een regel voor gemaakt. De vorige ook niet. Hond mag alleen niet boven ivm steile trap waar hij nogal lomp en gevaarlijk mee omgaat en omdat er boven nog andere dieren leven.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-24 09:03

Muronia schreef:
Dat is precies wat ik bedoel. Dat niet geliefde huisdier-gevoel. Blij dat je me goed begrijpt. Ik ben misschien een beetje te makkelijk en niet "streng" genoeg.. Onze Lexi is van het type bananen in de oren, maar als ons madammeke echt over de grens gaat (achter de katten aan gaan of bijterig doen naar mijn dochter) en ik sta op of ik zeg "kooi", dan weet ze dat heel goed en sjeest met een schuldig hoofd die kant op. Maar dat zijn uitzonderingen. Zo wil ik niet "normaal" met mijn dieren omgaan.

Dat vind ik wel eng klinken, hoor "bijterig doen naar mijn dochter". Wat als je er een keer niet bij bent?

beert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-24 09:15

Wesseltje schreef:
Dat er bepaalde regels komen als je samen gaat wonen is opzich logisch. Maar wat als hij met een hele waslijst aan was gekomen voor jouw kinderen? Wat had je daarvan gevonden?

Ik snap dat er ergens concessies moeten worden gedaan, maar wel met mate. Die dieren waren er natuurlijk al, laat ook wat bij hem liggen zou mijn advies zijn, zeker als hij sommige onzin vindt ;)

Bedankt ook voor deze reactie, ook weer goed om te lezen. Ik zal hier ook over nadenken wat er nu wel "erg" is en wat niet.

Misschien klinkt het ook strenger als ik het zo samenvat hoor. Bij het avondeten vind ik ook al anders dan met ontbijten. Dan lopen de honden vaak wel rond in de keuken.

Tegelijkertijd merkte ik bij de ene hond ook wel onrust, omdat hij weinig begrenst werd. Met wandelen bijvoorbeeld trok hij heel erg en daar is mijn vriend na de cursus ook zelf mee bezig gegaan, waardoor het nu makkelijker en vooral leuker wandelen is. Ook blafte hij veel tegen voorbijgangers (vanaf de bank thuis) en dat is nu ook minder. Dus ik probeer ook wel te kijken in het belang van de hond en hem ook duidelijkheid te geven. Ik ben het soms zelfs aan de hond aan het uitleggen "dat zijn voorbijgangers, die lopen alleen voorbij, hoef je niet om te waarschuwen" en dan kijkt mijn vriend me op zijn beurt raar aan :-)

@Douce, wij hebben een gasfornuis en een (schier)aanrecht. Daar zit ongeveer een meter loopruimte tussen. Als je bijvoorbeeld pasta kookt en je wil het afgieten, dan moet je dus omkeren en het afgieten op het aanrecht. Als daar honden lopen en je let net niet op, dan kun je met kokend water en al vallen. Ook wokken we nog weleens en dat vet spettert uit de pan soms. Als daar een hond onder loopt, krijgt hij vet over zich heen, lijkt me ook niet prettig. Maar je bent bij ons bij het koken vooral heen en weer aan lopen op die ene meter en dan is het niet handig als er honden bij je voeten lopen die checken of er niks valt. Dat gaat dus echt om het stuk waar tijdens het koken alle actie is :-)

@pmarena, vanuit de woonkamer zien de honden meer wat er rondom het koken gebeurt dan als ze aan de andere kant van de keuken liggen :-). In de woonkamer laat ik nu wel de deuren open en dan kunnen ze vanaf de bank of deurpost alles zien. Ze gaan daar nu vaak ook liggen en kijken wat er gebeurt. Ik vind het wel belangrijk om consequent te zijn als ik eenmaal zeg dat ze in de woonkamer moeten blijven. Je merkt toch dat ze anders uitproberen om alsnog onder je stoel te gaan zitten. Zeker de herder gaat dan soms eerst met zijn kop heel lief op schoot liggen om vervolgens heel snel iets eetbaars van de tafel of borden te pakken. Met kinderen wil ik dat hem zeker niet aanleren, want die zien dat niet aankomen :-). Hij is wat dat betreft ook wel sneaky.

Maar nogmaals bedankt voor de reacties. Toch veel mensen die wel bepaalde regels hebben en anderen weer minder. Al zal het ook erg liggen aan wat voor dieren je hebt en hoe je er zelf in staat :-)

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-24 09:20

Douce schreef:
Ik verbaas me stiekem echt over de geen honden in de keuken tijdens het koken bij velen.

Pal achter me liggen waardoor je als je pech hebt op je muil gaat als je een stap achteruit zet.
Levensgevaarlijk als je net een hete pan in je handen hebt.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-24 09:32

Shenavallie schreef:
Muronia schreef:

Dat vind ik wel eng klinken, hoor "bijterig doen naar mijn dochter". Wat als je er een keer niet bij bent?

Ze bijt niet echt echt, maar ze hapt in haar kleding als ze haar zin/aandacht niet krijgt. Dochter is 15 en net zo groot als mij, maar ze heeft nog niet echt overwicht. Dus het is niet gevaarlijk hoor, maar meer heel vervelend.

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-24 09:52

Ik heb geen katten meer maar ze mochten niet op het aanrecht, niet op de tafels en niet in de slaapkamers. Mijn honden (1 grote en 1 kleinere) mogen niet in de keuken als ik aan het koken ben. Bij mij bedelen ze niet, als mijn man thuis is weten ze precies dat ze bij hem wel wat krijgen. De kleine hond ligt soms op een kleed op de bank. De grote ligt altijd op zijn kussen. In de slaapkamers komen ze in principe niet. Maar de grote hond wordt nu een beetje dement en trekt zich wat vaker terug. Ik merk dat ik bij hem dan ook wat toegevelijker word. Hij mag bij hoge uitzondering in de logeerkamer slapen als hij behoefte aan rust heeft.

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-24 11:04

lor1_1984 schreef:
Douce schreef:

Pal achter me liggen waardoor je als je pech hebt op je muil gaat als je een stap achteruit zet.
Levensgevaarlijk als je net een hete pan in je handen hebt.

Dit dus….
of katten die voor je voeten lopen.

Uit de keuken tijdens het ook koken van wat dan ook…

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-24 11:14

Ja ik moet zeggen, ik ben geen grote chef dus geen ingewikkelde recepten met veel (fysieke) handelingen en onze keuken is recht (wel in een hoek maar denk je een fornuis, stuk aanrecht en daar de gootsteen voor).

Ik snap het wel als een hond op je voeten ligt maar voor de overige handelingen heb ik me inmiddels enorm aangepast aan een van onze honden vrees ik, die is zo lomp die staat altijd in de weg dus bij iedere handeling sta ik "aan". Al is hij ondertussen zo oud dat tie vaker in zijn mand ligt.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-24 11:14

Hier weinig regels als ik vergelijk met sommige anderen hier haha.
Vaak wel indirect dingen waar we de dieren begrenzen/tegenhouden welke dan wat subtieler zijn.

De hond (langhaar herder) word wel vaker even uit de keuken gestuurd omdat ze gewoon vreselijk in de weg kan staan/liggen en als ik met zware pannen met eten moet lopen naar oven of van het vuur halen etc, wil ik echt voorkomen dat ik op haar ga staan of over haar heen val. De kat doet dit niet zo snel. Die komt wel altijd even kijken, maar die is erna ook weer weg of blijft op afstand. Voor de rest mag de hond gewoon overal komen altijd, dus het wegsturen is alleen met specifieke momenten.

En verder qua bedelen… dat gebeurd idd wel eens, zeker in specifieke situaties met specifiek eten als mensen hier op de bank zitten te eten omdat ze wel eens wat krijgt haha maar ik vind dat er wel ergere dingen op de wereld zijn maar ieder voor zich - Soms is het wel erg, wanneer onze hond medicatie heeft gehad waarbij het bedel gedrag fiks verergerd door bijwerkingen. Maar als het zo erg is word ze wel naar haar plek gestuurd. Wanneer we aan de eettafel zitten gaat ze zich ook gewoon liggen normaliter. Soms komt ze wel even kijken maar ze geeft ook weer op haha.

Op de eetkamer bank die aan de eettafel staat mag de hond dan niet, maar daar komt ze in principe ook niet op. Voor de rest liggen onze dieren overal, op bank en ook op bed en op de badkamer (deze hebben wij beneden tussen woonkamer en keuken dus de badkamer deur staat hier ook gewoon heel vaak open en onze hond ligt graag op de badmatten :') ) en ook op het toilet als iemand langer op het toilet zit :')

De kat (Maine coon) mag niet op het aanrecht maar doet dit ook nooit, heeft die behoefte ook niet dus daar hoef ik sowieso eigenlijk al niks aan/mee te doen. Ze mag hier wel gewoon op de tafels, hebben wij echt 0 problemen mee. Die worden gewoon gepoetst/geveegd met dettol doekjes e.d. en dan blijft het schoon. Alleen tijdens het eten word ze weggestuurd, Mocht ze al komen neuzen maar dat doet ze zelden.

Bepaalde dingen voorkomen wij al door bv het eten van de kat hoog in de krabpaal te zetten zodat de hond al niet erbij komt- want anders zou ze gegarandeerd alles opeten bv. Hond mag wel absoluut Niet in de kattenbak zitten maar dit hebben we vanaf pup af aan gewoon geleerd en doet ze in de regel ook nooit.

Onze vorige hond mocht ook eigenlijk net zo veel en die sliep ook bij ons op bed/in de slaapkamer z’n hele leven.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-24 11:22

Scheelt bij ons wellicht dat we een grote woonkeuken hebben, waar we echt het allergrootste deel van de dag allemaal zijn, daar kijken we ook tv (in de woonkamer hebben we er geen) hier liggen ze meestal op de hoekbank, ook als ik kook, en als er een in het deel ligt waar het keukenblok staat, dan zijn het vloerkleedjes die niet heel kort achter me liggen.

Het enige waar ze korterbij het aanrecht komen dat is als ik sla, fruit, witlof o.d. snij, dan weten ze gewoon dat ze iets krijgen.
Maar wachten dan ook netjes hun beurt af, en als ik klaar zeg dan is het ook meteen gedaan.

Ik kan me ook voorstellen dat het verschil maakt mbt indeling en formaat van je keuken.

Wij hebben aan de schapen getrainde border collies, die zijn tijdens het werken gehoorzaam genoeg, maar als ze niet aan het werk zijn (op de uit-knop) dan zijn ze relaxt, ik hou er niet van om steeds maar regeltjes op te leggen.
Is niet nodig ook, ze zijn echt heel braaf en rustig in huis :j

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-24 11:44

Muronia schreef:
Shenavallie schreef:

Ze bijt niet echt echt, maar ze hapt in haar kleding als ze haar zin/aandacht niet krijgt. Dochter is 15 en net zo groot als mij, maar ze heeft nog niet echt overwicht. Dus het is niet gevaarlijk hoor, maar meer heel vervelend.

Dat wil ik toch tegenspreken, want happen is een teken van dominantie. Dat lijkt misschien niet gevaarlijk, maar kan zonder correctie wel uitmonden in gevaarlijk gedrag. Wellicht toch eens advies inwinnen bij een deskundige om meer overwicht bij zowel jouzelf als jouw dochter te ontwikkelen. Happen is hoe dan ook niet goed en kan meerdere betekenissen hebben (kan ook angst zijn of een onveilig gevoel), maar is zeker niet positief.