Kat onbeperkt brokjes

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

love_mandy

Re: Kat onbeperkt brokjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-24 22:17

Onze katten (ofja 1 van de 2) kan sinds zijn castratie dus echt niet meer proportioneren. Als ik die zijn gang laat gaan denk ik dat hij de halve zak op eet en het dan allemaal er weer uit gooit :')
Hier krijgen ze dus via een voerautomaat hun brokken 3x per dag (power of nature fees favoriete of power of nature meadowland) daarnaast krijgen ze nog 2x per dag KVV. (Kivo, tammenga, Alaska, barfmenu en darf zijn mijn meest gekochte merken)
Nu blijven ze gelukkig goed op gewicht. Regelmatig eet 1 van de twee zijn brokken niet helemaal op, dan eet of de ander het op of het blijft liggen tot de volgende voerbeurt. Ze blijven beide nu goed op gewicht gelukkig.

Sabri

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-24 22:22

Mijn kat kreeg 3x een portie eten in het activitybord. Maar begon toch te spugen(vermoedelijk maagpijn door te lange tijd tussen de porties) dus op advies dierenarts naar 4x per dag een portie eten. Nu spuugt ze niet meer. Wel afgewogen porties aangezien ze anders helaas te dik wordt..

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-24 22:52

Ik ben enorm blij met een voermachine! Hij krijgt 3x daags op vaste dagen een hoeveelheid en zo vreet hij zicn niet te dik, maar hoef ik er ook niet voor thuis te blijven. De batterijen doen het iig een jaar en ik vul het voer zo eens in de 3 weken weer wat aan. Echt ideaal! Ik geef naast die 3x droge brok nog 2x natvoer ivm medicatie. En dat doe ik wel eens een nachtje of ochtend ook in een andere automaat met koeling. Maar alleen voor de momenten dat ik veel later thuis zou zijn bv.

Onbeperkt ging helaas niet. Hij komt van de straat en was als 1 jarige gegroeit tot ruim 6 kilo
... toen m'n andere kat overleed (die wel onbeperkt kon en nodig had) ben ik over gegaan op porties en Al snel op een automaat omdat ik gek van zijn gezeur werd. Nu ben ik niet meer degene die het voer geeft, en piept niet meer. Dat doet hij nu soms bij de voermachine, al valt dat mee omdat die zo punctueel is qua voer geven (dat was ik niet :+)

Lisette0

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-24 23:46

Ja mooi is dat, haha. Mijn kat (heb ook een automaat) ligt soms al een uur of langer op z'n brokjes te wachten. Gaat ie gewoon op het vloerkleed er voor liggen. De sukkel. :+

TheNovelist

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-24 21:11

Toch besloten om morgen een voerapparaat te halen. Vannacht had ze al 30 gram op en dat is de helft van wat ze nodig heeft per dag :+ ze is al niet de dunste en wil echt niet dat ze nog dikker word.
Hoeveel porties geven jullie op een dag?

Liannetje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 21:21

Ik heb hier nog een ongebruikte nieuwe voorautomaat liggen :')

Ik was helemaal bang voor de castratie/sterilisatie van onze 2 katjes.. Speciaal voer gehaald en alles... Maar ze zijn zo'n lastige etertjes dat ze gewoon het nog steeds goed doen met onbeperkt droogvoer en beperkt natvoer (wat ze vaak niet eens helemaal opeten...)

AnnetteFlame

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 21:22

Ik geef 7 porties per dag tussen 6u en 18, elke 2 uur. Een van de twee (de oudste) gaat namelijk blèren als wij eerder wakker zijn dan dat we brokjes geven en gaat ook blèren als wij thuiskomen en weet dat er nog brokjes komen en nu blert hij dus helemaal niet meer :D.

De oudste krijgt 7x een enkele portie (tussen de 5a 10 gram). Die weegt 4,9 en de jongste krijgt ook 7x maar de laatste 2 porties dubbele porties en die is 0,2 kg (4,7) lichter dan de oudste :D

De oudste krijgt hill's z/d en de jongste Royal Canin sterilised

ASF

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 22:31

Onbeperkt brokjes is heel leuk, zolang dat lukt. Mijn onlangs overleden kat deed het er goed op, op een gegeven moment met een voer labyrint maar dat ging door artrose niet meer fijn voor hem. Toen kreeg hij medicijnen en had ie continu honger. Bij twee keer per dag voeren ging hij uiteindelijk spugen omdat zijn maag de hoeveelheid niet meer aankon. Dus uiteindelijk kreeg hij 4 keer per dag een kleine portie brok.
Nu hij er niet meer is komen we erachter hoe ons leven om zijn schema van voeren en medicijnen draaide.. We hebben het met liefde gedaan, maar het is wel handig dat zijn opvolger weer gewoon de hele dag brokjes kan hebben staan. Hopelijk gaat dat ook gewoon weer 15 jaar goed.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 22:37

Mijn obesipoes kreeg 2 keer per dag eten.

xoranlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 23:01

Ik geef 4 keer per dag eten. Waarvan 2 keer vlees en 2 keer brok. Brok krijgen ze in een surefeed per keer per kat afgemeten. Sommige eten nauwelijks brok maar vooral vlees andere eten brok meteen leeg. Als de brok nog genoeg in zit vul ik niet bij. e krijgen ‘s morgens vlees dan vul ik de surefeeds. Dan krijgen ze rond 5-6 uur nog een keer vlees en rond 10 uur nog een keer brok. Als her op is is het op.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 23:34

Hier 3x per dag droog voer (circa 10 gram per keer). En dan nog 2x natvoer voer van mij. Ik.heb een flinke unit van een (geholpen) kater. Hij is 6.7 kilo.

conejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-24 00:38

Hier hebben wij 5 katten en krijgen onbeperkt voor. In de winter zijn ze met te zwaar de meeste. In de zomer juist vaak net te dun. Of goed op gewicht.

Vorig jaar voorjaar en kat in huis genomen die ongeveer 3 jaar als boerderij kat heeft geleefd en sinds wel brokjes kreeg maar vooral zelf voor haar eten moest zorgen. Was bang dat zij zou blijven eten. Maar zij is juist de gene die kleine beetjes eet. Nu wel iets te dik maar komt door type voer wat even niet anders is. Over paar weken gaan ze weer over op voer wat ze hier voor kregen. En waar ze mooi op gewicht was.

Zelf nooit katten gehad die niet onbeperkt konden hebben. Maar weet wel dat die er zijn.

Zou het gewoon proberen. Gewicht gewoon goed in de gaten houden.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-24 07:03

Ik kijk niet naar het aantal gram en geef onbeperkt brokjes zo vaak als nodig. Mijn katten houden niet van een volle bak die de hele dag staat dus ik geef meerdere keren per dag een bodempje en maak dan ook steeds de bakjes schoon. Als ze ‘s avonds binnenkomen krijgen ze vlees.

TheNovelist

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-24 09:26

Vanaf vandaag staat ze op een strak schema van 7 voerbeurten per 24 uur, 60 gram per dag :D ben heel benieuwd hoe ze het gaat vinden en hoe het werkt. Om de 3 uur krijgt ze wat brokjes en ook nog een keertje 's'nachts

Afbeelding

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-24 09:53

Water en voer niet bij elkaar in de buurt. Beter uit elkaar zetten.

xoranlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-24 10:11

Marcella schreef:

Dit wilde ik ook zeggen. Katten eten niet graag in de buurt van hun drinken. Water beter op looproutes zetten.

TheNovelist

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-24 10:24

Tot zo ver merk ik niet dat ze er last van heeft, ze drinkt heel goed en eet gelijk haar portie voer op :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-24 19:38

Marcella schreef:

Ach kom op.. Het gaat hier om een kat.
Bij meerdere katten zou dat een issue kúnnen zijn, ivm niet veilig voelen als ze drinken..

Wil je wel even tippen op deze allergeweldigste kattenfontein.
Mijn 6 pelsdiertjes drinken er met rust en liefde dagelijks uit, en het is ook gewoon een mooi ding.
( En geen filters meer kopen/vervangen)

Melzazu

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-24 19:49

Ja Nielojram dat is inderdaad een geweldig ding alleen laat mijn ene kat nou net aan dat plastic dingetje gaan lopen trekken van het buisje dat in de bovenste zit om het water te laten lopen. Water op de vloer en weet ik wat. Dat was voor ons hier dus helaas geen succes.

Wil ik niet mee zeggen dat het geen goede fontein is maar wilde alleen even aangeven dat sommige katten de gekste dingen verzinnen.
-O-

Bij ons hebben wij, na ik weet niet hoeveel fonteinen, bakjes en wat al niet geprobeerd te hebben, zelf iets in elkaar geflanst wat erg goed werkt. Voor ons dan hè :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-24 20:01

Melzazu schreef:
Ja Nielojram dat is inderdaad een geweldig ding alleen laat mijn ene kat nou net aan dat plastic dingetje gaan lopen trekken van het buisje dat in de bovenste zit om het water te laten lopen. Water op de vloer en weet ik wat. Dat was voor ons hier dus helaas geen succes.

Wil ik niet mee zeggen dat het geen goede fontein is maar wilde alleen even aangeven dat sommige katten de gekste dingen verzinnen.
-O-

Bij ons hebben wij, na ik weet niet hoeveel fonteinen, bakjes en wat al niet geprobeerd te hebben, zelf iets in elkaar geflanst wat erg goed werkt. Voor ons dan hè :o

Ik heb mijn hele leven al buitenkatten.
En, nee, die schijten niet in de tuin van de buren, heb een klein parkje achter mijn tuin.

Denk dat katten, die volledig de ruimte hebben, minder plaaggeest-dingen bedenken, maar wellicht kan jij mij ervan overtuigen dat het niet zo is.

Lisette0

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-24 20:06

Die drinkfontein heb ik ook gehad, de mini variant, in het zwart. Vond 'm prachtig, maar die domme katten van mij moesten er niks van weten. Liepen er gewoon met een boogje omheen. -O-
Dus die heb ik met pijn in m'n hart weer verkocht. :=

Melzazu

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-24 20:11

Whaha ik vond het vooral heel grappig dat hij al die fonteinen en bakken door de kamer sleepte. Alleen ons laminaat vond het af en toe minder fijn. :D
1 van de 2 hier bedenkt soms de lolligste dingen. Geen angst voor water was bij de waterbakken zeker iets dat meespeelde en ik denk dat het per ras nogal kan verschillen hoe vindingrijk ze zijn en niet dat ik me moet verantwoorden maar hier hebben ze onder andere een fijne buitenren.

Lisette0

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-24 20:18

Daar zou ik echt niet blij van worden nee, arme vloer. :=
Hier ook zo'n clown, maar water is een dikke no go. Gelukkig maar. :+

Ik zou best graag weer een ander fonteintje willen proberen, maar durf niet meer, ben bang dat het weer een flop wordt en goedkoop zijn ze ook niet. :')

Melzazu

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-24 20:27

Omdat ik dat fontein idee nog niet los wilde laten (ze schijnen er nog meer en beter van te drinken) had ik later nog een andere fontein uit 1 stuk zeg maar zonder los “tuutje” maar daarvan was de draad naar het stopcontact weer geweldig leuk of hij ging er met zijn poten in en hem dan zo verplaatsen :D
Maar dat laatste deed hij met de gewone waterbakken ook of hij prutste net zo lang tot hij ze gewoon om wist te gooien.
Whahaha wat een clown.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-24 20:49

Marcella schreef:

Dan hebben wij toch altijd wel hele aparte katten gehad. Al hun hele leven staat het drinken bij het eten en voila, ze drinken en eten toch...