Kitten met huidschimmel

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

BigOne

Re: Kitten met huidschimmel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-24 10:02

Hebben de andere dieren geen last gekregen?

kies_naam

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-24 10:02

Ze ziet er veel beter uit en kijkt ook opgewekter uit de ogen. Ze is lekker actief ook. Ik denk dat het wel goed gaat komen en hoop dat jullie snel van de schimmel af zijn!
Wauw 20 jaar is wel echt een bizar mooie leeftijd!

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-24 10:08

BigOne schreef:
Hebben de andere dieren geen last gekregen?

Nee gelukkig niet want de ene hond is stokoud en de ander heel erg harig dus beide zou heel vervelend zijn geweest om te moeten wassen.
Wij hebben ook al een tijdje geen nieuwe plekken meer gekregen gelukkig.
Dus even afkloppen, maar ik hoop dat we er vanaf zijn.

kies_naam schreef:
Wauw 20 jaar is wel echt een bizar mooie leeftijd!

Ja geweldig he! Is onze eerste hond, een zwerver uit Griekenland die met geschatte leeftijd van 1,5 jaar bij ons kwam. Leeftijd is dus geschat maar zal niet jonger zijn in elk geval.
Onze jongste hond is ook een Griekse zwerver, nu 2,5 jaar en sinds pup bij ons. Voor hem leek het ons ook leuk om kittens te hebben want hij kan natuurlijk met de oude hond niet spelen. Hij moet alleen nog leren rustiger te spelen :+

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-24 21:09

Ah hij kijkt alweer een stuk helderder uit zijn ogen, fijn!

kies_naam

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-24 21:20

Wat grappig, wij hebben ook een Griekse zwerver, hopen dat zij die leeftijd ook gaat halen.

Bij ons is de kitten te lomp voor onze oudste hond maar het gaat steeds beter. Onze jongste hond slaat af en toe zijn poten iets te enthousiast op haar en kijkt dan heel verdrietig dat ze niet met hem wil spelen. Dat gaat ook steeds beter trouwens dus dat komt bij jullie vast ook wel goed.

Fijn dat de schimmel onder controle lijkt.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-24 23:10

Nou ze is alleszins flink aan het opknappen, komt helemaal goed met deze, da's duidelijk!

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-24 19:10

We zijn weer 1,5 week verder en het gaat heel goed met Chilli *\o/*
Vacht ziet er weer mooi uit, geen korstjes meer en overal groeit het haar weer terug.
Dit is een week geleden, met onze jonge hond lekker te zonnen op de bank <3

Ze is al een tijd weer helemaal de oude qua energie, ze begon onze oude hond steeds meer te plagen en wist van gekkigheid niet waar ze met al die energie naartoe moest.
Daarom hebben we dit weekend een nieuwe (asiel)kitten erbij gehaald, Marilyn (naam nog under construction :o ).
Ze moeten natuurlijk nog aan elkaar wennen, Chilli is een heel stuk kleiner en lichter maar als klein rebels katje duidelijk de baas.
Hopelijk zijn ze over een tijdje net zo onafscheidelijk als Chilli met Francis destijds.

Afbeelding

Afbeelding

Chawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-24 19:15

Wat een ontzettend lief filmpje <3 .

Topic helemaal gevolgd en super hoe Chilli het nu doet. Hij mag zich gelukkig prijzen met zijn bediende. _/-\o_

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-24 19:26

Ahhh lief Dank je!
We hopen dat alle ellende nu voorlopig voorbij mag zijn en ook de nieuwe kat probleemloos geïntegreerd kan worden en als iedereen zijn draai heeft gevonden we een happy long life tegemoet gaan met elkaar <3
Het ontbreekt ze hier in elk geval aan niks qua TLC :D

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-24 11:03

Afbeelding

Chilli ziet er qua vacht nog steeds mooi uit. Ik heb sinds een weekje wel weer 2 nieuwe plekjes erbij :7
De stoomreiniger was defect, vandaag is het reserve onderdeel gekomen dus weer gaan nu weer goed stomen en hopelijk de sporen weer verder verwijderen.
Met Marilyn gaat het nog steeds goed.
Chilli is echter al een paar weken niet gegroeid en voelde zich deze week echt niet fijn. Gisteren ben ik met haar naar de dierenarts geweest voor bloedonderzoek, de waarden waren gelukkig volledig goed.
We zagen deze week een grote worm in de ontlasting :wow: dus hopelijk zat daar het probleem.

Afbeelding

Ze heeft diarreeremmer gekregen want de ontlasting was net water, antibiotica, probiotica. We hebben nieuwe colostrum gehaald en ze krijgt van ons nog 2 weekjes antibiotica en pillen voor de darmen. Daarna voor controle weer naar de dierenarts en tweede ronde ontworming.

Marilyn en de honden ook meteen ontwormd gisteren.
Chilli voelt zich zichtbaar beter sinds het DA bezoekje, ze eet heel erg veel. Ik denk dat ze eten echt associeerde met diarree want als ze wat at moest ze gelijk poepen en nu pas uren later.
Krijgt het lichaam tenminste tijd om voedingsstoffen uit het eten te halen.
We gaan nog even verder met onze Lieve Dame.

kies_naam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-24 19:34

Ik had je update gemist. Fijn dat bij Chili de schimmel onder controle lijkt. Die worm ziet er wel heftig uit ik kan me voorstellen dat ze daardoor mager en klein is. Diarree daar hebben onze kittens ook veel last van gehad zo sneu en ook niet fijn voor de groei. Inmiddels lijkt onze kitten (die nu al bijna 1 jaar is) een inhaalslag te maken.
Ik hoop dat jullie snel helemaal schimmelvrij zijn.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-24 19:44

Zie het topic nu pas en heb het niet door genomen. Jarenlang in dierenasiel gewerkt. Bijbehorende ervaring met schimmel/ringworm. Zeer effectieve behandeling is minimaal 5 dagen, beste 7 dagen behandeling van de plekken met gewoon goedkope vitamine C tabletjes. Vacht wordt wel roze! 1 tabletje vitamine C en mini beetje water. Plat stampen met een lepeltje tot het een prakje is. Prakje op de plekken smeren en dat 1x daags.
Onze dierenarts wou het niet geloven maar stapte later ook af van de oh zo gevaarlijke ivermectine wat best wat levens kostte omdat we echt even daar in de kittens goed moesten wassen en op laten drogen. Ze kregen dat spul ook binnen met vaak nare gevolgen.

GaelleS

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-24 11:16

dierenfan schreef:
Zeer effectieve behandeling is minimaal 5 dagen, beste 7 dagen behandeling van de plekken met gewoon goedkope vitamine C tabletjes. Vacht wordt wel roze! 1 tabletje vitamine C en mini beetje water. Plat stampen met een lepeltje tot het een prakje is. Prakje op de plekken smeren en dat 1x daags.

Wtf. Ben dierenarts en heb hier nog nooit van gehoord. 2 seconden googlen en ik vond al artikels gebruik van VIT C bij plantages om aspergillus tegen te houden, en bij humaan candida (een gist, geen schimmel maar wel gelijkaardig).

Zeker interessant en ik bekijk het eens verder. Ik vind het altijd lastig om kittens ketoconazole te geven. Thanks!

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-24 12:06

GaelleS schreef:
dierenfan schreef:
Zeer effectieve behandeling is minimaal 5 dagen, beste 7 dagen behandeling van de plekken met gewoon goedkope vitamine C tabletjes. Vacht wordt wel roze! 1 tabletje vitamine C en mini beetje water. Plat stampen met een lepeltje tot het een prakje is. Prakje op de plekken smeren en dat 1x daags.

Wtf. Ben dierenarts en heb hier nog nooit van gehoord. 2 seconden googlen en ik vond al artikels gebruik van VIT C bij plantages om aspergillus tegen te houden, en bij humaan candida (een gist, geen schimmel maar wel gelijkaardig).

Zeker interessant en ik bekijk het eens verder. Ik vind het altijd lastig om kittens ketoconazole te geven. Thanks!

Begrijpelijk hoor! Wij hadden in het dierenasiel jaarlijks enorm veel uitval qua kittens om heel veel verschillende redenen. Toen cursussen gevolgd om ze op natuurlijke wijze beter te ondersteunen.

Destijds en dan spreek ik over 2010/2012 kwam ook de vroeg castratie enz kijken. Wij hadden toen ook diverse lezingen op de faculteit van Gent.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-24 12:21

vit C heet ook wel ascorbinezuur en zure dingen als azijn vinden schimmels ook niet leuk, dus dat vit. C werkt kan best daar van komen.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-24 13:31

Een van mijn katten had struviet-blaasstenen. Omdat alle vijf katten samen aten, en ik altijd brokjes had klaarstaan adviseerde mijn dierenarts om die poes dagelijks een vitamine-C tablet te geven (kinderdosering). Heb dat een jaar of 7 gedaan, ze is ruim 20 geworden zonder verdere problemen.

Wist niet dat het ook bij huidschimmel hielp, echt iets om te onthouden.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-24 18:17

Bedankt voor de tip dierenfan!
We gaan het onthouden voor het geval het weer uit lijkt te breken maar hopelijk is het niet nodig.
Mijn man had bij zijn eerste plekje met azijn gesmeerd, dat leek toen ook de schimmel te hebben gedood.

Chilli voelt zich gelukkig sinds zondagavond weer wat beter. Ze heeft nog wel diarree maar inmiddels yoghurt ipv water qua dikte.
Ze ligt nu ook weer lekker ipv zo'n half liggend half zittend ligje, en woog zelfs 50 gram meer toen we haar gisteren wogen.
Het lijkt dus de goede kant uit te gaan, maandag weer heen voor controle.

Afbeelding

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-24 18:18

Ohhhh wat een zoet gezicht zo!

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-24 08:23

Maandag met Chilli naar de dierenarts geweest. Ze is nu in totaal ongeveer 400 gram aangekomen!
Vacht ziet er super uit en volop energie.
Diarree blijft helaas aanhouden. Nog weer 10 dagen antibiotica en probiotica. Hopelijk zien we gauw verbetering.

Afbeelding
Afbeelding

kies_naam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-24 15:33

Ze ziet er echt veel beter uit ze kijkt ook fris uit haar ogen. Nu hopen dat de diarree ook gaat verdwijnen. Zo te zien hebben ze het ook heel leuk samen.

Sourire

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-24 19:46

Ze ziet er goed uit! Krijgr ze de AB voor de diarree? Dat is meestal zinloos helaas en kan de diarree zelfs verergeren. Ook de goede bacteriën worden gedood. Ik weet niet wat je nu voert maar misschien Royal Canin Gastro Intestinal een optie? Heeft hier eigenlijk altijd de diarree gestopt.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-24 20:39

Prachtig katje.
Is ze getest op Gardia?

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-24 07:49

Ik denk niet dat ze verder ergens op is getest behalve orgaanfuncties.
We voeren real nature Wilderness, 3x daags natvoer en onbeperkt brokken. Heb er niet veel verstand van maar leek mij een voet met hoog vleesaandeel in elk geval. Ik kan eens kijken naar de Royal Canin.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-24 09:46

Royal canin is rotzooi. :=

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-24 14:51

Marcella schreef:
Royal canin is rotzooi. :=

Precies dit geen RC geven