Wij hebben jammer genoeg ondanks seresto tijdens onze vakantie dit jaar wel best wat teken weggeplukt welke ook gezogen hebben, maar ik weet dat als de band niet om zou zitten dit echt heeeeeel veel erger zou zijn. Maar toch gebeurd het alsnog wel. Ik schrijf altijd even op wanneer we alsnog teken vinden, dat mocht ze gekke klachten krijgen erna we asap naar de dierenarts kunnen ermee. Ze heeft ze laatst ook echt op de stomste plekken gehad, zoals op de achterpoten bv. waar ze zelf eraan heeft zitten bijten om ze weg te krijgen met als gevolg flinke wonden waar we nu weken mee gesukkeld hebben om het netjes te laten helen weer + speciale creme van de da. Maar ja, bij ons werkt seresto gewoon niet altijd 100% en vinden we dus nog wel eens wat teken, maar met onze langhaar en ook de hoeveelheid teken welke we tegenkomen overal waar we komen vind ik seresto wel verreweg de betere optie als je kijkt naar werkzame stof en Hoe het werkt. Het ligt ook echt enorm aan de regio waar we komen. We zaten nu in de Eifel met wel echt heel veel hoog gras/dichte begroeiing overal bv, daar zitten ze gewoon echt massaal. Hier thuis en in de regio kom ik ze echt nauwelijks meer tegen met de band om.
Wij hebben de band in principe wel altijd om. Alleen als ik weet dat Arya echt uitgebreid zou gaan zwemmen in open water, dan haal ik hem even af - dat kan dankzij Kim’s biothane halsband systeem gelukkig heel fijn.
edit:
Bij ons zit hij bij dit langharige mormel om. Dat kan ik oprecht wel langhaar ‘genoeg’ noemen denk ik, met flinke ondervacht