meggiemeg schreef:Wat in een buurt met meerdere mensen en dus leefgeluiden vooral wenselijk is is dat je wat kunt hebben van die leefgeluiden. Nu is het wel zo dat als je iemand mag daar de leefgeluiden vaak minder ergerlijk van vindt dan van iemand die je niet of minder mag. Dan zijn die leefgeluiden als snel te veel of te vaak.
Persoonlijk maakt het voor mij wel uit wanneer die leefgeluiden aanwezig zijn. Een mooi voorbeeld zijn de buren bij ons aan de overkant van de weg. Wij wonen in het buitengebied dus geluiden dragen dan ook ver weg. Deze buren hebben meerdere grote honden, die hebben een hele zware blaf. Overdag hoor je ze soms, is niet vervelend want dan zijn er meer geluiden zoals verkeer wat over de weg heen komt wat er dan mee mixt. Alleen 's nachts vind ik het geblaf wel ergerlijk, ze blaffen dan met meerdere honden aan één stuk en gerust voor een paar uur. Bij ons gaat de wekker vroeg (04.45 uur) en als die honden dan rond 01.30 uur beginnen ben je je nachtrust kwijt. Ik heb deze buren er ook op aan gesproken, overdag prima, maar 's nachts is niet oké, dat kan je niet maken als je buren hebt ook al woon je in het buitengebied. Zij denken daar anders over en beweren de honden zelf niet te horen... Wat kan je er aan doen als mensen er zo in staan. Ik heb maar goede oordopjes aangeschaft wat iets helpt. Mijn man slaapt er gelukkig doorheen. Ik ben van mening dat als iemand naar je toe komt met een redelijke klacht dat je dan probeert daar wat aan te doen. Als iemand onredelijk is is dat best lastig maar zolang je de eer aan jezelf houdt dan kan er niet snel een wijzend vingertje naar je worden gewezen. Ik had al eerder gereageerd en de tip gegeven om de wijkagent eens om advies te vragen in deze kwestie, die krijgen daar veel vaker mee te maken.
Het kan idd zo zijn dat als de honden aan een bepaalde kant van een gebouw zitten er binnen minder te horen is dan een eind verderop aan dezelfde kant van het gebouw ) zeker als ze buiten zitten. Ws hebben er wel meer mensen last van dan als je niet in de middle of nowhere zit. Sommige mensen horen het niet eens meer al staat hun hond naast hun te blaffen en geven het op te corrigeren of zijn heel inconsequent waardoor het corrigeren ook helemaal niet werkt Maar ze zetten de hond zelf buiten omdat ze het geblaf binnen dan toch wel weer teveel vinden en zo wordt het almaar erger.