Nieuwe kat, welk ras?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Amber_anne

Re: Nieuwe kat, welk ras?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-23 10:53

Ah dan denk ik ook dat het helemaal in orde is

Ik ben heel benieuwd wat je er van vindt, wij zijn in ieder geval helemaal verkocht

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-23 11:07

Leuk TS! Ik heb ruim 8 jaar een Ragdoll-dame gehad, ook een herplaatser. Fantastische kat. Enorm veel karakter, gezellig en ze was er helemaal oké mee dat ze niet buiten kwam. Zij is op 16-jarige leeftijd overleden.

Nu wordt het huis op de kop gezet door twee Ragdoll kerels :D Twee dikke boeven, maar zoooooooo lief <3

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-23 11:14

Leuk ts, ik ben heel benieuwd.
Qua verharen, ze zijn fluffy dat maakte (vond ik) het minder erg. Makkelijker schoon te maken als de haren van een korthaar die overal in gaan zitten / prikken.

MoppieFilou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-23 16:51

Berdien, zo'n leukerds! :D
En je dame heeft een mooie leeftijd bereikt zeg!

Ineke2, lijkt me inderdaad wel makkelijk op te ruimen haar!

We zijn net gaan kijken, heel mooi en lief beestje! Veel minder groot en zwaar dan verwacht, dat vinden we wel fijn. Straks de foto's en filmpjes even aan de rest thuis laten zien, en dan gaan we beslissen :)

Siggislief

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-23 17:04

Wij hebben vroeger een Pers uit het Asiel gehad, had veel verzorging nodig ivm zijn lange haren.
Maar deze is ook op zo'n 20 jarige leeftijd overleden.

En we hebben een Brits Korthaar gehad, deze had veel minder verzorging nodig door zijn korte kapsel,
dom was ie wel en totaaal geen schootkat..
Met hem kon ik alles, de rest van de familie totaal niet.

(Dom in overal vast zitten in kleding/hek/bank/stoelen met zijn nagels)

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-23 17:16

Altijd voor een abessijn gaan als je de keus hebt

xoranlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-23 17:48

zimbabwe schreef:
Altijd voor een abessijn gaan als je de keus hebt

Die passen niet in de omschrijving van de ts. Toegegeven ze zijn echt hele leuk maar niet wat de ts zoekt.

MoppieFilou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-23 23:01

Wat denken jullie van het feit dat het een ex-fokpoes is? Zouden ze daardoor sneller ziek worden/gevoeliger zijn omdat hun lichaam al veel energie heeft moeten steken in nestjes? Of maakt dat geen verschil?
Een vriendin van mijn moeder zei dat ze denkt dat cattery's normaal hun fokpoezen nooit wegdoen, maar lijkt mij dat dat best vaak wordt gedaan? In dit geval (zoals meestal denk ik) ook in het belang van de kat omdat ze niet meer zo goed ligt in de groep en daar stress van ondervindt.

xoranlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-23 23:29

Ik ben fokker en als een poes niet lekker in de groep meer ligt of gewoon niet goed gaat als er kittens zijn en je kunt ze niet apart houden dan zou ik er ook voor kiezen om een poes te herplaatsen waar ze rustiger kan leven. Ik zou het fijn vinden om een update te krijgen zo af en toe. Maar het gebeurt echt wel vaker dat ex fokpoezen herplaatst worden. Zeker als je een grotere groep katten hebt.

En wbt het sneller ziek worden dat valt wel mee. Via de vereniging mogen wij niet meer dan 3 nesten in 2 jaar tijd hebben en daarna moet er tijd tussen zitten. Mijn poezen gaan mee naar show en naar de kater dan. Ik merk dat ze flink wat weerstand hebben opgebouwd. Bovendien moeten we vanalles testen voor er een dekking mag plaats vinden. Ik zou daar echt niet zo bang voor zijn. Ik persoonlijk denk dat het risico of ziektes noet zo gek veel groter is dan een kitten in huis nemen. Pech kan je hebben maar dat kan ook met een kitten of een poes die nog nooit een nestje heeft gehad. Vraag gewoon of de poes getest is en of je die testen in mag zien. Of beter nog of je ze mee naar huis krijg als je de poes over neemt.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-23 23:38

Op de Ragdoll Facebook pagina worden vaker fok poezen herplaatst. Het is ook best logisch als je er over nadenkt, als je elke fok kat houdt dan heb je op een gegeven moment ontzettend veel poezen lopen.

Over ziektes is het enige wat ik me kan bedenken is dat ze zeggen dat een volle poes meer kans heeft op kanker. Maar dat heeft niks te maken met dat ze heeft gefokt

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-23 23:39

Het gebeurt echt wel vaker dat fokkers voor ex-fokpoezen een nieuwe thuis zoeken.

MoppieFilou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-23 08:38

Dat dacht ik al inderdaad, vind het zelf ook meer dan logisch dat herplaatsen wel eens gebeurt.

Dankjewel voor de informatie! Geen zorgen om maken dus.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 17:32

Nee hoor! Absoluut niet! Indien ik zelf geen kitten zou willen, zou ik ook de fokker van mijn kat benaderen om te vragen of hij of collega’s geen ex-fokpoes hadden waarvoor ze een nieuw plekje zochten.

Bloemetje75

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 18:03

Wij hebben een Noorse boskat dame overgenomen die ex-fokpoes was. Na 3 nestjes gaan ze “uit dienst” en afhankelijk van hoe ze in de groep liggen en wat ze tegen komen, worden ze eventueel herplaatst. Wij namen haar over bij aankoop van haar kleinzoon die nog kitten was. Ze was toen al geholpen. Nog steeds heel blij met haar en ze is vrolijk actief gezellig en helemaal op haar plek bij ons in huis.

MoppieFilou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-23 09:00

Klinkt goed!

We gaan haar nemen *\o/* . Ze wordt nog gesteriliseerd en volgende week mogen we ze ophalen!

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-23 09:23

Dat is snel gegaan!

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-23 11:49

MoppieFilou schreef:
Klinkt goed!

We gaan haar nemen *\o/* . Ze wordt nog gesteriliseerd en volgende week mogen we ze ophalen!

Yeah gefeliciteerd *\o/* Krijgen we een foto te zien als ze bij jou is? Ik ben erg benieuwd naar deze schoonheid <3

MoppieFilou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-23 13:27

Selina schreef:
Dat is snel gegaan!

Jaaa, ze past qua karakter ook wel echt super goed bij ons!

Ineke2 schreef:
MoppieFilou schreef:
Klinkt goed!

Yeah gefeliciteerd *\o/* Krijgen we een foto te zien als ze bij jou is? Ik ben erg benieuwd naar deze schoonheid <3

Dankjewel!
Ga ik zeker doen! Nu plaats ik nog even geen foto's omdat ze nog niet officieel van mij is :)

MoppieFilou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-23 13:29

Hebben jullie nog tips om de niet-wasbare spullen van onze vorige kat zoveel mogelijk geurvrij te krijgen?

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-23 13:33

zonnebloem18 schreef:
Een Somali of Abessijn. Staat hier nog steeds hoog op de wishlist.

een abessijn binnen houden is wel heel sneu, actievere katten en grotere jagers zijn er bijna niet

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-23 14:06

Je beschrijft echt mijn 2 doodnormale HTK katten. :')

Als je toch voor een herplaatser wil gaan, is het dan niet een idee om op bezoek in één of meerdere asiels te gaan en daar neerleggen wat voor kat je zoekt en dan kijken wat er matcht?

Edit: oh oeps, had alleen je 1e bericht gelezen. :=
Gefeliciteerd! Mijn zusje heeft ook een ragdoll, die is ook niet zo groot geworden.

Furst

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-23 14:21

Bommeltje_ schreef:
Noorse Boskat?

Wij hebben er twee die binnen leven en dat prima vinden ze zijn super lief en aanhankelijk en af en toe een praatje vinden ze ook geweldig net hondjes zijn het :D
FOTO
FOTO

Wow! Die laatste lijkt sprekend op onze kat die we eerder dit jaar adopteerden!

Ik heb er hier 4 lopen. Allen zijn ze vuilbak katjes. 1 adopteerde ik 5 jaar geleden op 5 weken oud en gaf ik nog met de fles. Een tricolor kattin. Lief beestje, maar op haar 6 weken stond ze al aan de deur te janken. Echt geen kat om binnen te houden, haha.

Onze twee langharige hebben we vorig jaar als vrijwilligers opgevoed. Prematuur nestje uit de buik gehaald van de wilde moederkat. Die hebben we dus opgevoed vanaf dag 1 en hebben we er twee van geadopteerd. Was een nestje van 5. Ik vermoed dat hier wel echt een raskat in zit want, al zeg ik het zelf, het zijn prachtige langharige katten. Ik kan alleen de vinger er niet opleggen welk ras hier in zou zitten. Het waren twee zwart/witte katers en drie wit/grijze kattinnen. Dit zijn echt mijn kindjes.

Onze laatste, die op degene van de quote lijkt, hebben we gevonden. Die brachten we naar het asiel en toen hebben we hem geadopteerd. Wederom geen kat voor binnen. Weet ook niet welk ras het is bijvoorbeeld. Maar hij is wel lief. We zien hem wel weinig. Maar ik hoop dat hij weet dat hij hier echt thuis mag zijn. Zoek alleen nog een goede therapeut omdat hij het niet kan vinden met de tricolor kat. Binnen niet en buiten niet. Voor de rest is hij echt super lief. Maar wel een brompot :')

Dus hier geen raskatten, al zou ik wel graag ooit een Ragdoll willen. Maar de twee die we zelf hebben opgevoed leven prima binnen. Zij miauwen ook niet om buiten te gaan ofzo en zijn het gewend. Tuigje kennen ze niet. Ik zou het hen wel graag aanleren, zoals de Noorse Boskatten die voorbij kwamen met een tuigje. Geweldig!!

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-23 14:25

xoranlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-23 14:40

fokfanaat schreef:
zonnebloem18 schreef:
Een Somali of Abessijn. Staat hier nog steeds hoog op de wishlist.

een abessijn binnen houden is wel heel sneu, actievere katten en grotere jagers zijn er bijna niet

Ik heb er 1 die verplicht binnen moet blijven. De andere 2 (1 somali en 1 abessijn) blijven dus ook binnen. De laatste 2 mogen in de tuin als wij erbij zijn. Maar zo vaak komen ze niet buiten. Hoogstens aan de riem.
Zij hebben thuis genoeg om te doen en te rennen. Los buiten mogen ze als open poezen al helemaal niet.

lovelucydan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-23 14:58

Tsja

Ik zou absoluut gaan voor een Sphynx kat. Echt fantastische dieren!!!
Dee zouden helemaal aan je wensen lijstje voldoen.

Ik lees dat je al een kat hebt gevonden maar toch mocht je er nog een willen dan is Sphynx echt een om in gedachten te houden