Een webcam in ons egelhuisje: Turbo's Tiny House!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Rubs

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-23 19:29

Aaahhh wat schattig, en wat goed dat jullie dat allemaal doen, in 10 jr tijd is het aantal egels gehalveerd. Wij hadden ook een egel sinds lange tijd. Ik gelijk de volgende dag bij Welkoop een houten egelhuis aangeschaft, berg dorre bladeren er in gedaan, bakjes water her en der neergezet, egelvoer in de tuin gelegd, en..... egel nooit meer gezien. Zo jammer. Zodra ik er een zie sleur ik hem mee naar mijn tuin!

prugelpiet

Re: Een webcam in ons egelhuisje: Turbo's Tiny House!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-23 19:41

Oh wat geweldig <3

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-23 19:48

Rubs: Wat jammer! Ik heb eerst een maand gewacht met het kopen van het egelhuisje omdat ik ook bang was dat hij dan spontaan zou verdwijnen :+ Maar hij bleef iedere avond terug komen, dus toen was wel duidelijk dat hij niet van plan was om nog te verkassen.

We genieten ook echt er van! Natuurlijk is hij niet van ons en blijft het een wild dier,
maar zolang hij hier blijft wonen is hij van harte welkom en proberen we het hem zoveel mogelijk naar zijn zin te maken! <3

StellaMay

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-23 21:12

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-23 02:04

StellaMay schreef:
Wat een leuk topic!
Ik ben zelf lid van deze groep op Facebook; https://www.facebook.com/groups/egelliefhebbers/?ref=share

Daar staan echt heel veel goeie tips tussen.
Wat een goeie camera beelden heb je in het hokje! Kan zijn dat ik het gemist heb, maar welke camera had je gebruikt? :D

De camera komt van Aliexpress! Ik heb in dit topic ergens de link neer gezet! :j
Het was één van de goedkopere wildcamera's op Ali en hij doet het echt heel goed!

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-23 07:31

Hier liggen de egeltjes ook veel in het 'portiek'. Ook door warmte. Ik heb ze gisteren allemaal gewogen en alle jongen inclusief mama zijn gegroeid. De grootste jongen hebben bijna het gewenste gewicht, maar er zitten nog een paar wat lichtere tussen. Moeder is het intussen wel wat beu. Maar nog eventjes en dan mag mama weer vrij! :D

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-23 08:26

Wat fijn dat ze de goede kant op gaan!
Ik heb geen idee wat Turbo weegt :') Hem oppakken en op een weegschaal zetten is echt een stap te ver denk ik _O-
Dus het overdag buiten liggen (wel beschut) of in het portiek liggen is gewoon normaal gedrag?
Dat is wel fijn om te weten, want de eerste keer dat ik het zag, dacht ik echt even dat er iets mis was :=

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-23 09:40

Cayenne schreef:
Wat fijn dat ze de goede kant op gaan!
Ik heb geen idee wat Turbo weegt :') Hem oppakken en op een weegschaal zetten is echt een stap te ver denk ik _O-
Dus het overdag buiten liggen (wel beschut) of in het portiek liggen is gewoon normaal gedrag?
Dat is wel fijn om te weten, want de eerste keer dat ik het zag, dacht ik echt even dat er iets mis was :=

Zou ik met een vrije egel ook niet doen hoor. Ik doe het wel bij zieke egels of egels die overdag rondlopen. Dan geef ik dat door.
Jonkies moeten 250 gram wegen, dan kunnen ze zonder mama.

Ik denk dat het gewoon door de warmte komt hoor, dat ze even in het portiek gaan liggen.

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-23 18:06

Het in de buurt van slaaphuisjes liggen bij echte warmte gebeurd idd meer.
Ook wel wat logisch want ookal zet je parasol boven slaaphuis ook daar is het overdag gewoon warm (wellicht nog warmer ivm kleine ruimte - adem ).
Wel aan te bevelen om bakje water vlakbij te zetten bij warmte zodat ze heel dichtbij zich toch veilig genoeg voelen om te kunnen drinken overdag.

Wintu: het oppakken en wegen doe je dat in overleg met een opvang ofzo?
Omdat het idd niet geadviseerd wordt …

Echt leuk al die Jimmy liefhebbers!
Zag vandaag op de fb site dat er iig een bouwtekening is vd Egelbescherming van het juiste egelslaaphuis *\o/* !

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-23 22:36

Ik had idd gisteren ook al een extra bakje water vlakbij zijn huisje gezet zodat hij ook onder de struiken extra kan drinken.
Daar maakte hij al snel dankbaar gebruik van <3

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-23 00:45

Evelienepien schreef:
Het in de buurt van slaaphuisjes liggen bij echte warmte gebeurd idd meer.
Ook wel wat logisch want ookal zet je parasol boven slaaphuis ook daar is het overdag gewoon warm (wellicht nog warmer ivm kleine ruimte - adem ).
Wel aan te bevelen om bakje water vlakbij te zetten bij warmte zodat ze heel dichtbij zich toch veilig genoeg voelen om te kunnen drinken overdag.

Wintu: het oppakken en wegen doe je dat in overleg met een opvang ofzo?
Omdat het idd niet geadviseerd wordt …

Echt leuk al die Jimmy liefhebbers!
Zag vandaag op de fb site dat er iig een bouwtekening is vd Egelbescherming van het juiste egelslaaphuis *\o/* !

Ja hoor, alles in overleg met de opvang. Moeders was het nest kwijt en struinde overdag met de babies in de warmte rond. De jongen nog te klein. Overdag rond sjouwen met kroost is niet normaal. Dus mama met jongen in opvang. Ik weeg de jongen om te zien of er vooruitgang in gewicht zit bij allen. Als er een achterblijft voorzie ik die van kunstmelk. Ook moeder weeg ik, graag zie ik daar ook groei, zodat ik weet dat het zogen haar niet te veel afzwakt. Als de jongen 250 gram zijn, haal ik mama weg. In het wild laat ze ze ook van de ene op de andere dag in de steek. Dan zet ik moeder in een aparte ren en voer ik haar, ik maak daar ook een slaapplek. Na twee dagen zet ik de ren open en dan is alles haar keus. Of ze terug komt ja of nee. De jongen overwinteren hier.

Ze wennen vrij gauw aan je, oprollen gebeurt hier enkel nog bij het oppakken, eenmaal in de hand ontspannen ze en kijken rustig rond. Ik kan hun lijfjes dan ook controleren.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-23 08:02

Hier rolt Turbo ook niet op!
Hij heeft alleen de eerste dag even gegromd maar nu lijkt hij ons volledig te hebben geaccepteerd als catering :D

Zo trof ik hem net aan. Ik denk dat het hem hier wel bevalt :') _O-
Afbeelding

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-23 08:27

Nog even en je moet zijn buikje kriebelen :=

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-23 09:46

Ik zie hem er nog voor aan ook _O-

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-23 09:51

Was ik ook aan het denken: dadelijk heft ie zijn pootje nog op en kan je tussen zijn achterpootjes kriebelen.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-23 10:52

_O- Het is niet de bedoeling dat ie zo tam gaat worden, maar hij is wel echt heel makkelijk en laat ons heel dichtbij komen zonder te mopperen.
Ik vind het echt wonderbaarlijk dat een wild dier je zo snel kan vertrouwen, maar eten doet natuurlijk al heel veel :+

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-23 11:00

Zeker bij een egel :=

Ze zijn best intelligent volgens mij :j

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-23 11:18

Wat een heerlijkheid! Ik heb sinds dit jaar ook eindelijk weer egels in de tuin (had geen gras meer vanwege de kippen en dan zijn er dus ook geen beestjes/voedsel), dus ik ga ook maar een hokje neerzetten denk ik <3. Echt superleuk om te volgen iig! Ik heb een paar jaar lang een witbuikegeltje in huis gehad, dus dikke softspot voor egels. Kippen en egels gaan trouwens prima samen, hier geen probleem, bovendien kunnen egels door een kleiner gaatje dan kippen (tenzij je krielen hebt misschien), het is echt verbazingwekkend hoe ze zich ergens onderdoor kunnen wurmen :')

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-23 11:35

Die van mijn ouders nam ineens een vriendje/vriendinnetje mee!
Waren er 2 op de wildcam te zien die vredig samen egelbrokjes zaten te eten. :9
En er wordt gesekst, hoop herrie aldus mijn ouders. _O-
Hier ook een egelhuis, gekocht op een braderie om de hilarische tekst: ‘Paleis voor een prikkie’

Mijn vader was de dag ervoor jarig geweest maar dat is zo lastig, maar wel bezig met de egel en de tuin…
Jaaaa dat was een schot in de roos. :') :D
Met brievenbus, dus eigenlijk kan dit niet!!!

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-23 11:59

Hyppolyte: Ik zag in een ander topic laatst een filmpje van een egel die achter kippen aan ging.
Hebben jullie daar geen last van? Al denk ik dat kip normaal gesproken niet op het menu van een egel staat?
Misschien was de egel in kwestie echt uitgehongerd..

Moonfish: Paleis voor een prikkie HAHAHAHA. Fantastisch! _O-
Egels zijn idd mega luidruchtig tijdens de daad! Ik hoop dat er ook ooit kleine Turbo's komen! <3

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-23 12:54

Die laatste foto ook ... van een luie dikzak gesproken :')
Hij/zij is wel echt met de stekels in de boter gevallen bij jullie <3

onpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-23 16:36

Afbeelding
Afbeelding

Wij hebben ook regelmatig egeltjes in de tuin. Ze zijn dol op slakken en die hebben we genoeg. Meestal zie ik ze s'avonds in de voortuin. Vandaag zat er een in de achtertuin. Ik heb een bakje water vlak bij de egel gezet en toen gingen de stekels op.

Twee in de voortuin
Afbeelding

Turbo is ook leuk. Ik wist niet dat ze kunnen grommen.
Laatst bijgewerkt door onpaard op 09-09-23 16:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Pepperrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-23 16:49

Oh wat leuk!

Ik werk zelf op de dierenambulance, dus kom veel met egels in aanraking. Het blijven leukr beestjes met ieder een eigen karakter <3

Ik volg graag mee!

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-23 17:00

We hadden Turbo eigenlijk Roomba moeten noemen. Zo leuk om hem te zien scharrelen :D

Wat leuk al die egelliefhebbers!
Turbo is momenteel even afwezig :+ Ik gok dat hij een ander plekje in de schaduw heeft gevonden.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-23 18:05

Afbeelding

Weegtijd :D