Corrigerende tik?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 20:31

Het is treurig dat er nog zoveel fysiek gestraft wordt. Het is onnodig en niet effectief.
We zijn allemaal mensen dus dat je in emotie, irritatie of frustratie misschien wel eens reageert zoals je niet zou willen, niet leuk, maar dat kan.
Maar je eigen onmacht en/of gebrek aan kennis verdedigen als een correcte opvoeding/behandeling van je hond :n -O-

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 20:36

DuoPenotti schreef:
Wij kregen een herder van een jaar die mocht springen, hier niet.
Op stem correcties veranderde het niet, 1 keer knie tegelijk omhoog en ook nooit meer last van gehad.
Gewoon duidelijk niks zieligs aan.
Zal vast anders kunnen, zo gaat het ook.

Om even als voorbeeld aan te halen: dit is echt een treurig achterhaald goed praten van gebrek aan kennis.
Nee natuurlijk hielpen de stemcorrecties niet, waarom zouden ze?
Verdiep je eens in wat straf is en hoe het werkt.
En dan een herder notabene, die leer je binnen tien minuten op een positieve manier dat niet springen meer oplevert dan wel springen.
Daar is geen correctie voor nodig.
En een hond gaan straffen voor gedrag dat een jaar lang beloond is, is ook zo aardig #)

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 20:41

Nikass schreef:
DuoPenotti schreef:
Wij kregen een herder van een jaar die mocht springen, hier niet.
Op stem correcties veranderde het niet, 1 keer knie tegelijk omhoog en ook nooit meer last van gehad.
Gewoon duidelijk niks zieligs aan.
Zal vast anders kunnen, zo gaat het ook.

Om even als voorbeeld aan te halen: dit is echt een treurig achterhaald goed praten van gebrek aan kennis.
Nee natuurlijk hielpen de stemcorrecties niet, waarom zouden ze?
Verdiep je eens in wat straf is en hoe het werkt.
En dan een herder notabene, die leer je binnen tien minuten op een positieve manier dat niet springen meer oplevert dan wel springen.
Daar is geen correctie voor nodig.
En een hond gaan straffen voor gedrag dat een jaar lang beloond is, is ook zo aardig #)

Mag jij vinden
Ik zeg ook nergens alle kennis in macht te hebben, dat hebben alleen de bokkers _/-\o_ _O-
(wat ik in mijn eerste post al aangaf:"Maar ik ga ook niet de geweldige dieren opvoeder proberen uit te hangen.
Waarvan het bij de meeste in het echie zo mooi niet is"
En ja na enkele waarschuwingen en 1 knietje direct na waarschuwing was het voor altijd klaar....dus erg effectief.
En ooohhh hij is er 15 mee geworden dat arme dier....

Anoniem

Re: Corrigerende tik?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 20:51

Waarom geef je af op anderen als iemand het niet meteen met je eens is?

Ik vind het zelf zonde dat er geen fijn hondentopic meer kan bestaan zonder dat mensen mekaar steken onder water gaan geven.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 20:56

Ik geef af omdat nikas dat duidelijk op mij probeert te doen.
En ja die bal krijgt ze terug. Oh nee de corrigerende tik :))
Ze legt mij woorden in de mond die ik zelfs in mijn eerste bericht al heb weerlegt.

Dus misschien even zelf op de ander mopperen die begon met sneren dan blijft je honden topic misschien fijner..
Of praatte die toevallig in je straatje?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 20:59

Zeker past die in mijn straatje. Ik ben een goede gedragstrainer. Hoef ik me niet voor te verstoppen. Daarnaast praat en lees ik heel graag over mijn passie. Dat kan op bokt.

Dat jij daar onvriendelijk over wil doen, moet jij weten.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 21:01

Ik doe daar niet onvriendelijk over. Wel eerlijk.
Ben wel met beide pootjes op de grond.
Ken wel meer van die vriendelijke trainers en die surfen vervolgens een half jaar acher hun hond aan want hij moet nog leren...
Idem bij paarden. Die ik dan wel ter correctie kreeg.

Wacht nog steeds op antwoord van 1 vraag aan jou...

Maar goed ik vertrek wel. Kun je fijn kletsen met die geweldige trainers _O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 21:04

Pagina 2 om 14u53

Je doet nog steeds sarcastisch terwijl ik jou al heel de dag respectvol benader. Heel jammer.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 21:05

DuoPenotti schreef:
Ik sla waar ik dan raken kan, of dat dan borst of kop is, geen idee.

... niet meer echt een corrigerende tik dus maar gewoon ongericht geweld... hmmm, wat zou je daarmee willen bereiken? Zou een boksbal dan niet een beter idee zijn? Die kun je raken waar je raken kunt.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 21:06

Klopt jij bent steeds netjes geweest. Ik tegen jou niet dan?

Nee tegen nikass was ik dat niet. Maar dat was zij ook niet. Zo simpel.

Maar fijne voorzetting met mensen die niet lezen, invullen, kleine stukjes quoten, en vooral niet eerlijk zijn over hun kunnen...

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 21:09

Vind het jammer dat alle correcties tegenwoordig taboe zijn, zie veel vervelende honden lopen. Dreigen heeft nou eenmaal geen zin als je hond weet dat je toch nooit door zet, en die van mij weet donders goed wanneer ze fout zit en ik niet kan corrigeren :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 21:10

Bedoel je mij daar weer mee?
Ik ben oprecht niet zo goed in tussen de lijnen lezen.

Ik stel voor dat we het hierbij laten? :) Jij bent nog steeds een van mijn favoriete bokkers. Het is moeilijk om online en zonder context te praten.

Het enige standpunt dat ik wilde verdedigen, is om niet op een dierenhoofd te slaan.
Andere meningen zijn voor mij oké.
En ik begrijp jouw voorbeelden ook wel, daar niet van.

Zand erover dus? :)

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 21:19

Slaan mensen ook bewust op de neus van een hond?
Het is vreselijk pijnlijk voor een hond, of wordt die plek juist daarom gebruikt?
Omdat ik ook wel eens lees, van 'tik op de neus'.
Ik kan me zelf niet voorstellen dat iemand dat echt zou doen, maar blijkbaar dus wel.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 21:27

mika11 schreef:
Slaan mensen ook bewust op de neus van een hond?
Het is vreselijk pijnlijk voor een hond, of wordt die plek juist daarom gebruikt?
Omdat ik ook wel eens lees, van 'tik op de neus'.
Ik kan me zelf niet voorstellen dat iemand dat echt zou doen, maar blijkbaar dus wel.

Mijn hond riskeert het zelf, die zie je naar eten kijken en mijn geheven vinger met een schuin oog aan kijken. Als ze dan ook nog mijn stemcorrectie negeert krijgt ze een tik op haar neus ja. Met 1 vinger weliswaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 21:27

Doe dat dan liever in de zij als dat je enige mogelijkheid is, maar niet op de neus...

En nog beter: anticipeer. Kijkt hij naar eten, doorbreek dat.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 21:30

DuoPenotti schreef:
Ik geef af omdat nikas dat duidelijk op mij probeert te doen.
En ja die bal krijgt ze terug. Oh nee de corrigerende tik :))
Ze legt mij woorden in de mond die ik zelfs in mijn eerste bericht al heb weerlegt.

Dus misschien even zelf op de ander mopperen die begon met sneren dan blijft je honden topic misschien fijner..
Of praatte die toevallig in je straatje?
Je bedoelt waarin je zegt de wijsheid niet in pacht te hebben, en niet te voldoen aan het plaatje van het perfecte baasje?

In dat geval, lekker makkelijk om zo je zelf vooraf onschuldig weg te zetten.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 21:33

Robin_S schreef:
Doe dat dan liever in de zij als dat je enige mogelijkheid is, maar niet op de neus...

En nog beter: anticipeer. Kijkt hij naar eten, doorbreek dat.

In de zij geeft ze niets om :+
Normaal komt ze zo ver niet, dit probleem komt vrijwel alleen voor als we oppas hebben gehad. Ik ben op zich vrij handig in de opvoeding. Er is maar 1 probleem wat ik er echt niet uit krijg en dat is schreeuwen naar kleine honden aan de riem. Vreselijk intimiderend voor die honden en baasjes en enorm onnodig gezien ze super sociaal is eigenlijk >;)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 21:37

Azmay schreef:
Vind het jammer dat alle correcties tegenwoordig taboe zijn, zie veel vervelende honden lopen.

Daar gaat beslist wel wat mis, maar volgens mij vaak al eerder, dat mensen geen duidelijke verwachtingen hebben over welk gedrag ze aanvaardbaar vinden van hun dier. Bij de 'vervelende' honden die ik zie gaat het niet alleen om eigenaren die niet doorpakken, maar vooral ook om eigenaren die helemaal niet registreren dat ze iets zouden moeten veranderen als hun hond trekt of dreigt of eindeloos blaft of wat dan ook.

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 21:41

Mijn hond heeft de neus van mijn schoen ook een keer gevoeld toen hij ineens de kip van mensen verderop in de straat in zijn bek had. Daarna heeft hij nooit meer een kip aangeraakt.
Ja, ik heb ook wel eens een ferme ruk aan de lijn gegeven omdat hij zo hard trok, dat ik zowat op mijn snufferd lag. Ik noem het een instinctieve reactie op een situatie waarin je snel moet handelen.
Maar het is niet de enige manier om de hond iets af te leren. Iets aanleren is makkelijker dan afleren. Ik vaar in principe altijd op die gedachte.

Zo beet de hond jaren geleden de slang van de wasmachine kapot. Superleuk, bijkeuken stond blank. Nieuwe slang gekocht en de deurtjes tijdelijk op slot gedaan. Hij heeft het daarna nooit meer gedaan en ik kan de deurtjes gewoon open laten als ik met de was naar boven loop. Ik heb gewoon de prikkel bij hem weggehaald door een week lang de deurtjes op slot te doen. De lol was er snel vanaf.

Er zit een groot verschil tussen een correctie en mishandeling.

Het hangt natuurlijk ook heel erg af van wat voor soort hond je hebt. En hoe jij als leider bent. Dus wat je ook van Cesar Milan of die andere dame ( naam ff kwijt) vindt, er zit in elke soort training wel iets dat werkt voor de een maar niet voor de ander.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 21:45

Shadow0 schreef:
Azmay schreef:
Vind het jammer dat alle correcties tegenwoordig taboe zijn, zie veel vervelende honden lopen.

Daar gaat beslist wel wat mis, maar volgens mij vaak al eerder, dat mensen geen duidelijke verwachtingen hebben over welk gedrag ze aanvaardbaar vinden van hun dier. Bij de 'vervelende' honden die ik zie gaat het niet alleen om eigenaren die niet doorpakken, maar vooral ook om eigenaren die helemaal niet registreren dat ze iets zouden moeten veranderen als hun hond trekt of dreigt of eindeloos blaft of wat dan ook.

Dat is ook zo, probleemgedrag is pas probleemgedrag als de baas er een probleem mee heeft. Als de baas het prima vind dat de hond ze uit bed jaagt is dat geen probleemgedrag.
Ken ook mensen die vinden dat hun hond netjes aan de lijn loopt en ik krijg nog net geen plaatsvervangende whiplash van het kijken naar de hond die alle kanten op vliegt met een strakke lijn..

Als je wel wil dat er iets veranderd moet je zelf wat veranderen, en daar zijn mensen vaak niet toe bereid. Is ook lastig, absoluut toegegeven. Dat geschreeuw wat ik hierboven noem heb ik ook te lang genegeerd omdat ik er gewoonweg door redenen niet de energie voor had er intensief mee bezig te zijn.

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 21:55

Mijn hond jatte vandaag mijn boterham met het laatste beetje kaas ;( Zo met zijn voorpoten op de stoel en hop op de tafel. En hij is 10 jaar bij me, hij weet dondersgoed dat alles op tafel verboden terrein is en hij doet dit normaal echt nooit. Ik heb hem nog nooit betrapt op van tafel pikken.
Mijn laatste kaas hè. Potverdulleme, je zal mijn kaas toch #£$%!? niet van mijn brood jatten, smerige ouwe jatkop die je er bent. En hij had een pets op zijn kont.

Hij maakte dat hij weg kwam en stond toch wat zenuwachtig naar me te kijken. Ik voelde me schuldig om mijn uitbarsting natuurlijk. Maar ik vond het ook een smerig rotbeest dat net mijn lekkere kaas in zijn grote muil had geschoven. Zonder er echt van te genieten hè. Gewoon hap schrok weg. Godsamme ik word er weer kwaad van.

Voor dat soort stout gedrag krijg je een uitbarsting. Een korte zeker. Overigens vind ik ook dat je dergelijk gedrag niet uit moet lokken. Zo was mijn vorige hond straathond geweest en jatte alles van onze salontafel. Zij was zo gevoelig en zacht, ik heb altijd alles hoog weggezet voor haar. Die lompe reuen van mij krijgen een brul en bij extreem stout dus ook een tik op de bil.

Ik word nooit fysiek om gedrag buiten of iets wat ze ook maar een beetje moeilijk vinden. Dat is altijd anders op te lossen. Dat kost meer tijd en is misschien heel even irritant voor een ander maar dat boeit me veel minder dan een hond die lekker in zijn vel zit bij mij als baas.

Damon26

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 22:07

Citaat:
Cesar milan is juist een methode waarbij je leert herkennen waarom een hond uitvalt.

Ik geloof niet dat een hond uitvalt uit dominantie of gebrek aan leiderschap. Een hond valt imo uit omdat hij reageert vanuit een bepaalde emotie bijvoorbeeld angst, frustratie etc. Corrigeren is voor mij dus vooral het probleem oplossen voor de eigenaar en niet voor de hond.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 22:15

Laten we ook niet vergeten veel honden niet bij een juiste baas in het juiste huis wonen. Even terug had iemand het over een Turkse Kangal. Die moet buiten op heel groot terrein lopen om vee te bewaken. Niet in een huis zitten. Dat is vragen om problemen waar de hond eigenlijk geen schuld aan heeft want die kan zijn energie niet kwijt en raakt gefrustreerd. En zo zijn er nog tig te noemen die niet in huis horen.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 22:19

Inderdaad Karijn, er is een zeer groot verschil tussen mishandeling en een correctie.

Ik zou iemand vermoorden die ik een dier zie mishandelen, maar geef wel mijn dieren een correctie als ze iets gevaarlijks of doms doen. Snel en efficient om erger en gevaar te voorkomen. Ik heb op zoon moment geen tijd om de snoeptrommel erbij te pakken en met een hoogstemmetje te proberen een poppenkast op te voeren om aandacht te krijgen van een zelfstandige hond die zn eigen plan trekt. Ik ben voor belonen, liefde, warmte, fijne energie, positiviteit... Maar merk ook dat mn fysieke correcties ervoor hebben gezorgd dat mijn paarden zich keurig gedragen bij de smid en tandarts, keurig grassprietjes aanpakken van een driejarig kinderhandje (kon wel janken van trots) en hele stabiele fijne dieren zijn om mee om te gaan. Ook mn honden zijn stabiele dieren die welkom zijn bij andere mensen met honden en die met veel honden samen kunnen zonder gevaar. Die ook heel goed met hele bange hondjes kunnen en ze zelfs laten spelen. Eigenaren weten niet wat ze zien.

Dus ergens is de methode van liefde, positiviteit en af en toe indien nodig een correctie, toch best effectief

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-23 09:31

Robin_S schreef:
Oh nee alsjeblieft nooit op de neus :o

Overigens slaat Cesar Milan zijn honden niet? Ik ken zijn methode niet volledig, maar vind het wel belangrijk de juiste info te verspreiden.

Ik moet de rest van het topic nog doorlezen. Maar ik keek altijd graag naar Cesar Milan op de t.v. en heb daar nooit gezien dat hij honden sloeg! Dan zou hij echt niet beroemd zijn geworden.