Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
luuntje schreef:Bij katten vraag je voor het hele nest een stamboom aan.
Of niet, maar je kan niet kiezen om de helft met en de helft zonder stamboom te doen.
Fokkers die zeggen je kan kiezen met/zonder stamboom zou ik van wegblijven .
Klinkt fout.
BeFunny schreef:BrankaZ schreef:Volgens mij is de definitie van outcross het fokken met niet verwante dieren. Dus buiten de lijn fokken. Lijnteelt wordt juist toegepast om eigenschappen tot uiting te laten komen en vast te leggen. Dat is inderdaad fokken met honden die verwantschap hebben en brengt een risico op inteelt met zich mee. Een kenmerk van inteelt is dat recessieve eigenschappen die met outcross niet snel tot uiting komen juist zichtbaar worden.
Het fokken met rasloze honden of verschillende rassen noemen kruisen.
Overigens staan over het algemeen de rasstandaarden niet extreme kenmerken maar wordt te veel gefokt op een bepaalde eigenschap of kenmerk. Dan ga je inderdaad extreme kenmerken bij honden fokken en extremen zijn doorgaans niet gezond.
Eens. Maar er zijn maar weinig rassen waarbij er niet beloond wordt op uiterlijke kenmerken en die slaan allemaal door tot extremen zowel grote als kleine rassen. Ik snap de bedoeling van outcross maar uiteindelijk gaat het daar ook naartoe de outcross daardoor ontstaan ook weer rassen en daar fokken ze dan weer mee door. Maar waar wat ik eigenlijk bedoelde was.
Bij outcross gaat het om een kruising. Vaak van wel degelijk rashonden. Ik ben benieuwd hoe ze daar verder kijken. Ze zijn vaak tegen de stamboomlijnen maar zetten wel stamboom honden in of kijken ze vooral naar tests? En wordt er ook DNA gedaan en getest op afwijkingen die voor kan komen bij beide ouderdieren. Het komt op mij toch altijd nog een beetje over als afzetten tegen rashonden fokkers
luuntje schreef:Bij katten vraag je voor het hele nest een stamboom aan.
Of niet, maar je kan niet kiezen om de helft met en de helft zonder stamboom te doen.
Fokkers die zeggen je kan kiezen met/zonder stamboom zou ik van wegblijven .
Klinkt fout.
BeFunny schreef:Ik denegeer dat niet.
Ik heb alleen wat vraagtekens.
Er worden dus geen stamboomhonden ingezet bij outcross?
Er wordt wel getest en DNA mee gegeven? want gezondheid staat op één? en dat kan ik alleen maar toejuichen
BeFunny schreef:Maar er worden dus alsnog 2 stamboomhonden ingezet.
En dat is juist waar zo tegen afgezet wordt. Kan aan mij liggen maar dat snap ik dus niet
Pareltjes schreef:Outcross= outcross is niet meer of minder dan 2 niet verwante dieren met aanvullende ( dus juist niet teveel gelijkende ) kenmerken met elkaar te fokken om zodoende vers bloed ( genetische eigenschappen ) in te fokken. Of daar wel of geen stamboom bijgegeven wordt heeft er niets mee te doen. Staar je niet blind op stambomen. Een dier koop je niet op papier maar in levende lijve, met gezondheids check .
Babootje schreef:Pareltjes schreef:Outcross= outcross is niet meer of minder dan 2 niet verwante dieren met aanvullende ( dus juist niet teveel gelijkende ) kenmerken met elkaar te fokken om zodoende vers bloed ( genetische eigenschappen ) in te fokken. Of daar wel of geen stamboom bijgegeven wordt heeft er niets mee te doen. Staar je niet blind op stambomen. Een dier koop je niet op papier maar in levende lijve, met gezondheids check .
Maar dat heeft dus niets met kruisingen te maken.
Babootje schreef:Pareltjes schreef:Outcross= outcross is niet meer of minder dan 2 niet verwante dieren met aanvullende ( dus juist niet teveel gelijkende ) kenmerken met elkaar te fokken om zodoende vers bloed ( genetische eigenschappen ) in te fokken. Of daar wel of geen stamboom bijgegeven wordt heeft er niets mee te doen. Staar je niet blind op stambomen. Een dier koop je niet op papier maar in levende lijve, met gezondheids check .
Maar dat heeft dus niets met kruisingen te maken.
nuscaniels schreef:Outcross kan een fokker bv doen om bepaalde eigenschappen die het ras is kwijtgeraakt omdat men teveel op andere punten de focus had weer terug te krijgen.
Pareltjes schreef:Babootje schreef:Dat honden met stamboom zwakker zijn dan zonder is echt een broodje aap verhaal. Je hebt geluk of je hebt het niet. Van honden met een stamboom gekocht bij een goede fokker heb je ten minste nog enig idee van wat daarachter zit en kun je vaak ook de ouders zien Dat vind ik wel belangrijk.
Ik heb liever geen hond uit het asiel met een rugzakje. De asiels zitten vol met pitbull kruisingen en de meeste honden hebben wel gedragsproblemen.
Misschien even goed lezen ipv te gaan generaliseren. Ik heb geschreven dat MIJN honden ( kruising geen ras ) sterker waren. Heb nergens gepretendeerd dat het over alle honden gaat.
Een wijs dierenarts zei mij ooit: het ergste dat we dieren kunnen aandoen is een rasstandaard in het leven roepen. Ik ben het 100% met hem eens.
Billy schreef:Ik vind die “franse bullen “ met neus erg engelse stafford achtige koppen hebben. Als die er in gefokt zit win je op de neus, maar heb je ook kans op meer hondagressie. Das kiezen uit 2 kwaden ben ik bang