Niet sociale honden in losloopgebied

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-23 19:26

Ik zal met mijn niet sociale hond in principe nooit in losloopgebied gaan lopen. Ook niet aangelijnd omdat ik hem en mezelf geen gedoe en gezeik aan wil doen. Ik zal dus ook geen route er doorheen nemen. Ben ik ergens onbekend en kom ik onverwachts in situatie dat losloopgebied niet te vermijden is dan wordt hij nog gemuilkorft ook naast kort aangelijnd. Echter nooit nodig gehad.

Ik ga er vanuit dat mensen rekening houden met mijn asociale hond in aanlijn of gedoogd losloopgebied. In officieel losloopgebied hoort mijn hond gewoon niet thuis. Gezien het alsnog zo'n 4x per jaar nodig is dat ik mijn hond bijna op moet hangen om een niet luisterende losloper te beschermen heb ik verder ook geen behoefte aan confrontaties. Uiteindelijk moeten honden ergens leren om los te lopen en te luisteren. Daar lijkt mij een officieel losloopgebied een fantastische plek voor waar dat veilig moet kunnen.

Ik loop in gedoogd losloopgebied omdat we hier buiten de bebouwde kom dat werkelijk overal hebben tenzij nadrukkelijk aangegeven aanlijn gebied. Dat is dus niet te vermijden. Plaatsen waarvan ik weet dat er veel loslopen vermijd ik overdag sowieso. Gek genoeg behoort daar ook het stuk strikt aanlijn gebied bij

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-23 19:30

daantjuhhh schreef:
Ik heb z’n hond die hapt.

Ik ga nooit het losloop gebied in.
Ik ga geen situaties opzoeken die niet handig zijn.

Maar als ik gewoon hier op het voetpad loop en er komt een onstuimige loslopende hond op mij af, die ondanks herhaaldelijk vragen of ze hem terug willen roepen niet ingrijpen.
Dan ben ik NIET schuldig als die van mij hapt.

Ik heb mijn hond aan een korte lijn, ik laat hem naast mij zitten (wat hij ook keurig doet) dan is het jouw eigen schuld als je hond binnen een halve meter van die van mij komt!

Gevoelsmatig ja
Maar juridisch niet.
Als jouw hond daadwerkelijk schade aanricht (want gewoon een snauw is natuurlijk iets anders) dan kun je hem ook een muilkorf om doen

Als er per ongeluk een peuter op je afgerend komt, is het dan ook terecht als jouw hond bijt?

Er zijn natuurlijk asociale mensen die hun hond niet bij zich houden. Hoe vervelend ik die mensen ook vind, de hónd hoeft het niet met de dood te bekopen.

En er zijn ook honden die onbedoeld loslopen. Laatst had iemand een epileptische aanval, met als gevolg dat de hond los was. Gelukkig hebben we met zijn allen gezocht naar de hond.
Een kennisje van mij liep met twee honden aan de lijn. Eén van hen werd aangereden. Door de commotie brak de andere los en vluchtte.
En zo zijn er nog veel meer voorbeelden.

En weet je, dat kan jou ook gebeuren: dat je onwel wordt bijvoorbeeld. En dan loopt jouw bijtgrage hond los door de wijk. Zonder muilkorf. Nou lekker dan.
Je verantwoordelijkheid houdt niet op bij aanlijnen.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-23 19:34

Lijkt me prima Dierenfan.
Buitengebied is imo idd een beetje anders. Hoewel ze daar los mogen is het niet een speciaal daarvoor aangewezen losloopgebied.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-23 19:37

DuoPenotti schreef:
En dat is wel krom dat ik aansprakelijk zou zijn als een ander zijn hond op die van mij laat vliegen.
Ik vind dat hij zich dan best zou mogen verdedigen. Maar nee zo is onze wet niet....

Klopt zodoende kon ik afgelopen zondag mijn herder ophangen aan z'n halsband omdat een overigens gezellige dobermann teef voor de zoveelste keer vanuit een onoverzichtelijk gebied aan gevlogen kwam, de drukke doorgaande weg zo over stak en op ons af kwam. Eigenaar moest nog 500 meter strompelen al schreeuwend naar zijn nog altijd niet luisterende hond (luisterd al 2 jaar niet en al net zo lang los).
Ik heb mijn sociale terrier altijd los dus kon op veilig moment hem richting die hond sturen. Kon ik doorlopen terwijl mijn herder zijn net genezen poot weer volledig kapot getrapt had in z'n woede. Eenmaal op afstand 1x fluiten en mijn terrier kwam. Ben stug doorgelopen en dobermann is terug gegaan waarschijnlijk. Heb die eigenaar al zoooo vaak de waarheid gezegd maar het dringt niet door 'want ze doet niets'

Ik weet dat ik ten alle tijde verantwoordelijk ben en voel me ook zo maar gigantisch lastig als mensen het je zo moeilijk maken! Ik heb hem verder top onder controle en voor die ene hond wil ik mijn hond niet altijd muilkorven want met muilkorf op ontneem ik hem heel veel plezier (is geen snuffelaar maar speelt en pakt allerlei afval daarbij als speelgoed en z'n riem)

Cambionn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-23 19:38

Heb alleen TS gelezen en verder wat reacties geskimed, maar ik heb ook met regelmaat last van loslopende honden en niet zo oplettende baasjes. Ik heb het alleen de andere kant op.

Ik heb een hond die perfect luisterd en echt wel goed getrained is. Dat is, tot dat hij bang is. Dan wordt hij mentaal blind voor alles en stopt hij compleet met denken. En laat hem nou net bang zijn voor andere honden tenzij hij ze echt goed kent (en dan hebben we het over paar dagen gecontroleerd samen voor gedoogd, paar weken voor vriendschap). Daarbij is z'n eerste reactie groot maken en blaffen in de hoop dat de ander banger wordt voor hem dan hij voor hun, en daarna wegrennen. Sidenote, het is een 3kg chihuahua, dus veel indruk maakt die eerste optie niet.

Ik kom dus ook nooit in losloop gebied met hem (en we hebben hier een best mooi park dat ik dus skip). Hij kan immers niet zomaar met andere honden. Maar het gebeurd mij dus vaak dat men ook ver buiten dat gebied hier in de binnenstad de hond zonder riem uitlaat, en verder niet naar omkijkt want "mijn hond doet niks, wil alleen maar spelen".

De hond los mag al niet, maar als deze onder appel staat heb ik daar absoluut geen probleem mee. Maar wel met honden die op die van mij afkomen (ondanks dat mijn hond al duidelijk geen zin heeft) waarbij baasjes vaak niet eens opletten, en de hond niet vaak terug komt als hij al geroepen wordt (wat meestal niet eens gebeurd, meestal zien ze niks tot ze al bij elkaar staan met mij er tussen en dan komen ze nog even aangerend). Beste geval schiet mijn hond enorm in de stress uit angst, ergste geval heb je ruzie. En dan heb ik, die mijn hond aan de riem heeft en bij passeren van andere honden hem aan de korte riem bij me houd en verder afstand houd van andere honden (zelfs al moet ik dan ff stilstaan en wachten), het natuurlijk gedaan... Niet zij die niet opletten en hun hond niet onder controlle hebben maar tegelijkertijd wel los op een niet-losloop gebied, en zonder ff te vragen of het kan richting andere honden laat gaan zelfs als die daar duidelijk geen zin in hebben. Vaak lopen die overigens alleen, dus het is nog niet eens kletsen. Meer dagdromen ipv naar de hond kijken.

Punt is, eigenaren die nergens op letten en zich nergens verantwoordelijk voor voelen heb je helaas een hoop. Je kan er helaas ook weinig tegen doen. Maar ze zijn wel kneitervervelend.

Verder wel eens met mensen hier dat je je hond dus in zicht moet houden, gezien je anders de situatie niet in de gaten kan houden, en dat TS daar fout zit. Als ze ff achter een bosje of een boom springen is natuurlijk geen punt, maar dan zijn ze er ook zo weer terug in zicht. Als ze alleen dieper de bossen in gaan is dat wel een probleem, maar ook de hoek verderop om zonder zicht is niet netjes. Roep hem dan ff terug tot je zelf ook daar bent.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Niet sociale honden in losloopgebied

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-23 19:42

Maar voor de mensen die nooit in een losloop gebied komen, dan zou ik daar met de auto heen moeten rijden.
Zo gauw ik hier de poort uit kom is het losloopgebied....

Sandra_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-23 19:50

DuoPenotti schreef:
Ja is wel krom.
Ik word in een situatie gebracht door de onkunde van een ander.

Zouden ze beide los of aangelijnd zijn zou ik het anders vinden.
Maar de ander voed zijn beest niet op en ik zou de pineut zijn... Kromme wereld ja

Het is idd wat krom, maar het is toch echt zo. Net zo krom als fietsers die zo beschermd zijn dat bij een aanrijding altijd de automobilist de schuldige is bijvoorbeeld.
Je bent ten allen tijde verplicht om een onder jouw hoede staand gevaarlijk dier onschadelijk te houden. Zo staat het in de wet. Dat betekent niet per definitie dat je meteen de pineut bent, niet vanzelf in elk geval, de andere partij moet dan wel aangifte doen.
Een hond waarvan bekend is dat ie bijt is een gevaarlijk dier. Verder heb ik nog geen definitie kunnen vinden.
Na een incident staat de bijtende hond (weer: indien aangifte of melding is gedaan) bekend als een gevaarlijk dier, en er hoeft dan nog maar iets te gebeuren of je hebt in het meest gunstige geval een muilkorf/aanlijnplicht aan je broek. In het ergste geval ben je gewoon je hond kwijt. En dat geldt voor nagenoeg alle honden, zeker NIET alleen voor honden die op de inmiddels niet meer bestaande "lijst" staan.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Niet sociale honden in losloopgebied

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-23 19:55

Ik weet dat het zo is, maar mag het wel krom vinden.

Ik heb zelfs een probleem als een rot kind mijn wei in komt en mijn paard schopt die ondersteboven.
Ik heb een probleem als ik een inbreker invalide sla.
Maar mag dat nog wel krom vinden

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-23 19:58

Nikass schreef:
Ayasha schreef:
IMO ben je sowieso al onverantwoord bezig als je je hond uit het zicht laat gaan.
Onze honden kunnen prima los lopen en in losloopgebieden mogen ze dus ook los maar nooit uit het zicht. Ik wil zien wat mijn hond doet en wat er gebeurt rondom hem. Het is niet alleen mijn verantwoordelijkheid om hem op te voeden en onder apèl te hebben maar ook om hem te beschermen en ik kan niet beschermen wat ik niet zie.

Op zich mee eens, maar in een bos verdwijnt de hond wel eens een seconde achter een boom? Of lopen alle honden in het gelid op het pad?
Honden die krijgertje spelen, kunnen toch even achter een struik verdwijnen?

En sowieso, stel drie honden zijn heerlijk aan het ravotten op een grasveld. Dan komt er iemand met een aangelijnde hond aan, en volgens de hier genoemde "regels" roepen de eigenaren alledrie hun hond bij zich en lijnen ze aan? Want dat is zo sociaal? En dat lukt ook altijd per direct?
Dat vind ik dus echt totale onzin.

Wij hebben drie Mechelse herders en ja. Die komen per direct als we ze roepen. Ook als ze ravotten. ‘Dicht’ is komen ongeacht wat ze aan het doen zijn. Als dat niet is moet je ze niet los laten. Zolang de honden dat niet doen blijven ze aan de lijn hier. Eerst oefenen met de lange lijn en pas als dat feilloos gaat los en sowieso mogen ze ook niet te ver van ons weg rennen.
Dit is IMO gewoon voor de honden hun veiligheid ook. Net zoals op afstand kunnen doen stoppen/gaan liggen/zitten. Dat ze geen straten en kruispunten over vliegen zonder jou om te kijken.

Ze blijven inderdaad op het pad. Ik wil geen hond die in één of andere van van een zieke geest loopt of iets vergiftigd vindt. Of iets met spijkers in. Als ik zie welke creaties allemaal gevonden worden in de genoemde struikjes…

Sandra_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-23 20:01

Het IS ook krom.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-23 20:04

Nikass schreef:
daantjuhhh schreef:
Ik heb z’n hond die hapt.

Ik ga nooit het losloop gebied in.
Ik ga geen situaties opzoeken die niet handig zijn.

Maar als ik gewoon hier op het voetpad loop en er komt een onstuimige loslopende hond op mij af, die ondanks herhaaldelijk vragen of ze hem terug willen roepen niet ingrijpen.
Dan ben ik NIET schuldig als die van mij hapt.

Ik heb mijn hond aan een korte lijn, ik laat hem naast mij zitten (wat hij ook keurig doet) dan is het jouw eigen schuld als je hond binnen een halve meter van die van mij komt!

Gevoelsmatig ja
Maar juridisch niet.
Als jouw hond daadwerkelijk schade aanricht (want gewoon een snauw is natuurlijk iets anders) dan kun je hem ook een muilkorf om doen

Als er per ongeluk een peuter op je afgerend komt, is het dan ook terecht als jouw hond bijt?

Er zijn natuurlijk asociale mensen die hun hond niet bij zich houden. Hoe vervelend ik die mensen ook vind, de hónd hoeft het niet met de dood te bekopen.

En er zijn ook honden die onbedoeld loslopen. Laatst had iemand een epileptische aanval, met als gevolg dat de hond los was. Gelukkig hebben we met zijn allen gezocht naar de hond.
Een kennisje van mij liep met twee honden aan de lijn. Eén van hen werd aangereden. Door de commotie brak de andere los en vluchtte.

En weet je, dat kan jou ook gebeuren: dat je onwel wordt bijvoorbeeld. En dan loopt jouw bijtgrage hond los door de wijk. Zonder muilkorf. Nou lekker dan.

Nou hij bijt geen peuter. Want dan liep ik niet zonder muilkorf.

Hij zal ook geen loslopende hond bijten die hem negeert en los voorbij loopt.
Als ik onwel wordt dan loopt hij of door naar huis en negeert elke hond. Of hij blijft bij mij zitten.

Nogmaals mijn hond komt nooit op een hond af.

Als mijn hond aangelijnd naast mij zit, maar z’n poedersuiker keffer springt en blaft zonder enige normale omgangsvorm tegen hem op, ja dan loop je de kans dat die van mij zijn kop eraf bijt.

Ik heb je dan al wel tig keer luid gewaarschuwd.
Zelf al een poging gedaan om jouw hond uit mijn buurt te krijgen.

Als jij vind dat ik nog steeds schuldig ben, dan mag je mij mooi voor de rechter slepen.
Ik betaal geen cent.

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-23 20:11

Wauw wat een hoop reacties roept mijn vraag op zeg :D

Iemand vroeg of dit gebied bij Elst is, nee, tussen Kampen en Zwolle :)

Verder lees ik wat aannames, mijn hond stuitert zeker niet zomaar op iedere hond af.
Het wandelpad waar ik het over heb is het enige losloopgebied hier in de buurt. Buiten dat stuk loopt ze ook niet los en er zijn diverse andere paden in de buurt met veel groen wat geen losloopgebied is.

Ik merk dat jullie ondanks jullie meer dan redelijke argumenten mij niet helemaal van mijn standpunt kunnen brengen, ik vind nog steeds wel een beetje dat je niet met een niet sociale hond in een losloopgebied moet gaan wandelen.
Maar soit, ik zie het nu ook wel vanuit een ander perspectief en zal er meer op gaan letten mijn hond terug te roepen als ze voor mij uit de bocht om gaat :)

Sandra_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-23 20:15

daantjuhhh schreef:
Als jij vind dat ik nog steeds schuldig ben, dan mag je mij mooi voor de rechter slepen.
Ik betaal geen cent.

Als Nikass (want daar heb je het nu volgens mij tegen) als eigenaar van de andere hond, waar die van jou dan de kop van af gebeten heeft, aangifte doet dan heb je helemaal niets meer te vinden. Dan gaat het niet om wel of niet willen of moeten betalen, dan wordt het een heel ander verhaal, waar jij zelf geen invloed meer op hebt. Daar kun je van vinden wat je wilt maar zo werkt het gewoon.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-23 20:16

Nikass schreef:
Gevoelsmatig ja
Maar juridisch niet.
Ik vind dat idd krom, ook juridisch. Mijn hond is asociaal geworden door loslopers, mijn sociale allemansvriend is tweemaal gruwelijk gepakt en vindt honden niet meer leuk. Dan mag hij niet meer van de lijn en moet een muilkorf om, omdat andere poedersuiker het voor mijn hond hebben verziekt? Dan wordt mijn hond lelijk aangekeken, ik vind het zo enorm fout. Men moet zijn/ haar hond bij zich houden, het maakt niet uit in welke hoedanigheid zo een hond bij mij aankomt, zodra een vreemde hond bij mij staat, doet de baas zijn taak niet. Van mij krijgen ze tegenwoordig een gruwelijke rotschop en als ze me dan weer tegen komen, lijnen ze wel aan.

Als een losloper schrikt van een peuter of andersom dan kan hetzelfde gebeuren. Bij de dierenarts sturen ouders kinderen naar mijn hond om te aaien, ik zeg dan heel rustig dat ie bijt, moet je zien hoe snel ze die koters bij zich roepen. Hopelijk een les, mijn hond bijt geen kids hoor, maar het is niet andermans teddybeer

Daar smoort het van, zij het door onkunde of nonchalance, maar teveel zijn het er.

Dit is meer uitzondering dan regel

een aangelijnde of niet sociale hond is niet meteen bijtgraag. Ik vind je zeer tegenstrijdig in je berichten, begrip hebben voor mensen met een aangelijnde hond en tegelijkertijd zeik je ze af.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-23 20:18

Aranel schreef:
Wauw wat een hoop reacties roept mijn vraag op zeg :D

Iemand vroeg of dit gebied bij Elst is, nee, tussen Kampen en Zwolle :)

Verder lees ik wat aannames, mijn hond stuitert zeker niet zomaar op iedere hond af.
Het wandelpad waar ik het over heb is het enige losloopgebied hier in de buurt. Buiten dat stuk loopt ze ook niet los en er zijn diverse andere paden in de buurt met veel groen wat geen losloopgebied is.

Ik merk dat jullie ondanks jullie meer dan redelijke argumenten mij niet helemaal van mijn standpunt kunnen brengen, ik vind nog steeds wel een beetje dat je niet met een niet sociale hond in een losloopgebied moet gaan wandelen.
Maar soit, ik zie het nu ook wel vanuit een ander perspectief en zal er meer op gaan letten mijn hond terug te roepen als ze voor mij uit de bocht om gaat :)

Heel simpel, je hond mag niet uit je zicht en roep hem terug in situaties waarvan je twjifelt of de andere hond er ok mee is. Zo moeilijk is het allemaal niet. Ik zou in elke sitiuatie mopperen als een rottweiler van 40 kilo zonder baas tegenover me staat?
Laatst bijgewerkt door Wintu op 05-07-23 20:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-23 20:19

Ik vind dat een hond los altijd onder appel moet staan. Anders hoort hij gewoon niet los. De honden weten hier dat ze altijd in het zicht moeten blijven en niet op een vingerknip luisteren dan gaat degene die niet luistert gewoon vast. Ik loop soms als ik met vriendinnen samen ben met 10+ honden. En je wil niet weten hoeveel mensen hun honden zomaar een roedel in laten duiken. Zelfs aangelijnd. Want die honden zijn met veel dus zijn sociaal.
Maar juist doordat ze een roedel zijn wordt een vreemde hond niet op prijs gesteld.

Ook met een loopse teef vind ik dat je gewoon moet kunnen wandelen. Ik kan met een loopse teef en eender welke van mijnp dekreuen gewoon samen wandelen. Als een hond onder appel staat mag dit gewoon geen probleem geven.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-23 20:31

Sandra_H schreef:
Het is idd wat krom, maar het is toch echt zo. Net zo krom als fietsers die zo beschermd zijn dat bij een aanrijding altijd de automobilist de schuldige is bijvoorbeeld.
Je bent ten allen tijde verplicht om een onder jouw hoede staand gevaarlijk dier onschadelijk te houden. Zo staat het in de wet. Dat betekent niet per definitie dat je meteen de pineut bent, niet vanzelf in elk geval, de andere partij moet dan wel aangifte doen.
Een hond waarvan bekend is dat ie bijt is een gevaarlijk dier. Verder heb ik nog geen definitie kunnen vinden.
Na een incident staat de bijtende hond (weer: indien aangifte of melding is gedaan) bekend als een gevaarlijk dier, en er hoeft dan nog maar iets te gebeuren of je hebt in het meest gunstige geval een muilkorf/aanlijnplicht aan je broek. In het ergste geval ben je gewoon je hond kwijt. En dat geldt voor nagenoeg alle honden, zeker NIET alleen voor honden die op de inmiddels niet meer bestaande "lijst" staan.

Daarom ben ik tegenwoordig de schadelijke partij en niet mijn hond, als een eigenaar na waarschuwing zijn hond niet bij zich roept, dan krijgt die hond van mij op zijn flikker, ik loop tegenwoordig met een staf en die zijn vrij hard ~~}>

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-23 20:33

Ik vind losloopgebieden een ramp en kom er liever niet. Voor de meeste honden zal een druk losloopgebied veel stress geven, ze komen immers voortdurend vreemde honden tegen waarvan ze eerst weer moeten uitvinden of ze vriendelijk zijn of niet, in mijn optiek is dit vermoeiend en stressverhogend voor een hond.
In mijn buurt zit zo'n losloopgebied, prachtige zandverstuiving. Op zondagmiddag is het daar spitsuur, wel 50 honden rennen daar als gekken rond en de baasjes denken dat hun hond de tijd van zijn leven heeft. Ik was ook zo'n baasje totdat ik meer over hondentaal leerde en zag dat mijn hond zich alleen maar aan het handhaven was met al haar hysterische heen en weer geren.
Tegenwoordig lopen we in rustige gebieden met sleeplijn, wat een verschil maakt dat, mijn hond is z relaxed en vrolijk echt heel mooi om te zien. En ik heb helemaal geen moeilijke hond hoor maar losloopgebieden daar komen we niet meer!

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-23 20:38

Sandra_H schreef:
daantjuhhh schreef:
Ik betaal geen cent.

Als Nikass (want daar heb je het nu volgens mij tegen) als eigenaar van de andere hond, waar die van jou dan de kop van af gebeten heeft, aangifte doet dan heb je helemaal niets meer te vinden. Dan gaat het niet om wel of niet willen of moeten betalen, dan wordt het een heel ander verhaal, waar jij zelf geen invloed meer op hebt. Daar kun je van vinden wat je wilt maar zo werkt het gewoon.

Dan mag een rechter dat bepalen.
Ik geloof nooit dat als mijn hond aangelijnd is. Netjes zit, hond negeert. Ik er tussen sta en probeer de los lopende hond bij mijn hond weg te houden. Overigens heb ik ook een geel lintje aan mijn riem.

Andere eigenaar zijn hond los. Niet een poging doet om haar hond terug te roepen.
En alles op zijn of haar beloop laat.

Dat ik schuldig bevonden wordt.

Overigens nogmaals mijn hond is niet gemeen of vals. Hij negeert alles en iedereen op zijn baasje na. Zal niet zomaar uitvallen.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-23 20:43

Aranel schreef:

Dat mag jij natuurlijk vinden. Maar dat bepaald iemand natuurlijk zelf en zo lang iemand zijn/haar verantwoording neemt is dat toch prima. Het gaat er niet om wat we vinden. Iemand met een aangelijnde hond is gewoon welkom in het losloop gebied om wat voor reden die riem er ook aan zit.

Ik vind ook zoveel en heb dus veel meer last van die losse projectielen met bananen in de oren.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-23 21:10

Wintu waarom doe je zo agressief tegen mij? Ik schrijf zo helemaal niet?
Of lees je niet alles?
Hoe vaak heb ik al aangegeven dat ik vind dat iedere eigenaar rekening moet houden met de andere, en moet anticiperen op de omgeving?
Dat je als eigenaar altijd er alles aan zal doen om geen overlast te veroorzaken?
Ongeveer in elk bericht. Is dat niet genoeg?
Ik vind alleen dat het voor élke eigenaar geldt, lijn of geen lijn.
Waarom heb je daar problemen mee?

En ja, in een losloopgebied ben ik wat toleranter. Als daar een paar honden met elkaar aan het ravotten zijn, waarom zou ik willen dat die honden hun spel moeten stoppen en aangelijnd moeten worden? Ik heb geen last van ze? Mijn honden doen er niet aan mee, het zal ze worst wezen.
En soms heb ik ineens een pupsel voor de voeten van mijn reu. De eerste keer dacht ik wel even "ohjee zal hij niet te wild of te stoer doen?" Maar gelukkig is hij heel vriendelijk.
Maar als mijn reu zo'n pup zou kunnen verwonden, zou ik toch niet met mijn hond daar gaan lopen? (of gemuilkorfd)
Ik moet er niet aan denken dat mijn reu (= dus IK) een gewonde pup op zijn/mijn geweten zou hebben.

Je weet dat ik in een ander topic gelezen heb dat jij een hele nare ervaring hebt met andere honden, en dat ik dat heel erg voor je vind. Ik heb het gedrag van die eigenaren in de verste verte nooit goed gepraat of gebagatelliseerd.
Mijn honden zullen jouw honden never zo benaderen. Dus wat verwijt je mij nou eigenlijk?

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-23 21:13

Anna79 schreef:
Ik vind losloopgebieden een ramp en kom er liever niet. Voor de meeste honden zal een druk losloopgebied veel stress geven, ze komen immers voortdurend vreemde honden tegen waarvan ze eerst weer moeten uitvinden of ze vriendelijk zijn of niet, in mijn optiek is dit vermoeiend en stressverhogend voor een hond.
In mijn buurt zit zo'n losloopgebied, prachtige zandverstuiving. Op zondagmiddag is het daar spitsuur, wel 50 honden rennen daar als gekken rond en de baasjes denken dat hun hond de tijd van zijn leven heeft. Ik was ook zo'n baasje totdat ik meer over hondentaal leerde en zag dat mijn hond zich alleen maar aan het handhaven was met al haar hysterische heen en weer geren.
Tegenwoordig lopen we in rustige gebieden met sleeplijn, wat een verschil maakt dat, mijn hond is z relaxed en vrolijk echt heel mooi om te zien. En ik heb helemaal geen moeilijke hond hoor maar losloopgebieden daar komen we niet meer!

Maar gelukkig zijn er ook heel andere losloopgebieden? Waar het ook in het weekend nog rustig is, en waar sociale mensen lopen, die poep opruimen en een beetje op hun hond letten, ook al doet het beestje überhaupt niemand kwaad.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-23 21:21

Nikass schreef:
Wintu waarom doe je zo agressief tegen mij? Ik schrijf zo helemaal niet?
Of lees je niet alles?
Hoe vaak heb ik al aangegeven dat ik vind dat iedere eigenaar rekening moet houden met de andere, en moet anticiperen op de omgeving?
Dat je als eigenaar altijd er alles aan zal doen om geen overlast te veroorzaken?
Ongeveer in elk bericht. Is dat niet genoeg?
Ik vind alleen dat het voor élke eigenaar geldt, lijn of geen lijn.
Waarom heb je daar problemen mee?

En ja, in een losloopgebied ben ik wat toleranter. Als daar een paar honden met elkaar aan het ravotten zijn, waarom zou ik willen dat die honden hun spel moeten stoppen en aangelijnd moeten worden? Ik heb geen last van ze? Mijn honden doen er niet aan mee, het zal ze worst wezen.
En soms heb ik ineens een pupsel voor de voeten van mijn reu. De eerste keer dacht ik wel even "ohjee zal hij niet te wild of te stoer doen?" Maar gelukkig is hij heel vriendelijk.
Maar als mijn reu zo'n pup zou kunnen verwonden, zou ik toch niet met mijn hond daar gaan lopen? (of gemuilkorfd)
Ik moet er niet aan denken dat mijn reu (= dus IK) een gewonde pup op zijn/mijn geweten zou hebben.

Je weet dat ik in een ander topic gelezen heb dat jij een hele nare ervaring hebt met andere honden, en dat ik dat heel erg voor je vind. Ik heb het gedrag van die eigenaren in de verste verte nooit goed gepraat of gebagatelliseerd.
Mijn honden zullen jouw honden never zo benaderen. Dus wat verwijt je mij nou eigenlijk?

Ondanks wat je allemaal vind, noem je mij aangelijnde honden en agressief te vaak in een adem. De aangelijnde hond tegen, lief klein hondje, tegen een peuter en tegen een puppy. Niet sociaal betekent niet per definitie agressief en bijtgraag en dat lees ik te veel in jouw posts. De loslopers zijn vooral lief.. die spelen leuk en doen niemand kwaad en mogen een foutje maken.

Dat eigenaren rekening moeten houden met elkaar en op elkaar moeten anticiperen, daar zijn we het wel over eens. De rest van je posts krijg ik vooral een nare smaak van en ik ben idd vrij direct, dat is ook niet hetzelfde als agressief ;)

amy_leftover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-23 21:35

Wanneer precies is een hond dan niet sociaal? Volgens mij is het helemaal niet zo vanzelfsprekend dat een hond maar met elke wildvreemde hond contact wil… Wij als eigenaren vinden dat misschien leuk, maar een hond die daar geen trek in heeft, is niet per definitie “niet sociaal”.
Daarbij genoeg honden in het losloopgebied die zich niet aan de etiquette houden en op andere honden afstormen en direct in hun persoonlijke ruimte zitten.

Mijn hond is daar inderdaad niet van gediend :n die laat dat duidelijk merken. Als die signalen door de andere hond dan genegeerd worden, zal ze het nog wat verduidelijken en kan ze snauwen. Maar welke hond gedraagt zich dan asociaal, die van mij die uiteindelijk moet snauwen, of die vreemde hond die zich op blijft dringen en schijt heeft aan haar grenzen?

En ja, ik loop met de betreffende hond wel eens een stukje door het losloopgebied O:) niet omdat ik dat graag wil, maar omdat ik anders over een smalle 80km weg moet lopen om op mijn bestemming te komen. Ik lijn altijd aan als er andere honden zijn en mijn hond gaat niet naar andere honden toe. Honden die haar grenzen respecteren, hoeven niet bang te zijn. :+ Bovendien laat ze heel sociaal gedrag zien naar onze andere hond

Cambionn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-23 21:40

Aranel schreef:

Hier ben ik het opzich ook wel mee eens, iig tot op een zekere hoogte. Maar sociaal betekend bij mij dan wel "kan hondentaal lezen én daar passend op reageren". Dus begrijpt ook wanneer een hond niét benaderd wil worden en respecteert dat. Een hond die altijd maar overal op af rent, zelfs al is het met positieve motivatie, is net zo slecht in sociaal zijn als een hond die meteen wil vechten.

Maar aan de andere kant vind ik net zo goed dat je je eigen hond in zicht moet houden en onder appel moet hebben. Die 2 punten kunnen beide waar zijn. Goed om te horen dat je daar zelf ook meer op gaat letten!